Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Ha tweakerts,

Een maandje geleden stopte mijn PC er tijdens het spelen van Total War: Warhammer 2 opeens mee.

Rebooten deed ook niets meer, alhoewel, bij opnieuw opstarten gingen netjes alle leds op het mobo branden, de fans draaien etc maar dat was het dan. Geen status leds, geen biepjes, nuttin'.

PC is/was:
CPU, Intel Core i7 6700K
Mobo, Asus Z170 Pro gaming
Geheugen, 16GB Corsair 3200Mhz
Voeding, Corsair RM550x
GPU, RX Vega 56

Vervolgens ben ik zaken gaan uitsluiten kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het aan óf het mobo óf de CPU moest liggen en op basis hiervan heb ik het moederbord RMA gemeld bij de leverancier.

Na 2 dagen kreeg ik al het blijde bericht dat het moederbord getest en in orde was bevonden en als extra service ook maar voorzien van het laatste BIOS. Helemaal blij, taart, bier, party time. Het moest dus wel aan de CPU liggen dus om te testen, een goedkope Celeron G3930 besteld voor een paar tientjes.

Dat weekend 8 uur getest met zowel de 6700K (originele CPU) en de G3930 en daar kwamen de volgende bevindingen van mijn kant uit:

- 6700K deed helemaal niets, PC weigert te booten
- G3930 deed het alleen met een extra laag rubber/isolatie tussen achterkant moederbord en CPU backplate, bij verwijderen van deze extra isolatie start de G3930 'af en toe' op.

Ik dus weer in de pen met de leverancier met de opmerking dat het moederbord toch brak is en dat sowieso er geen leven meer in de 6700K zit. Deze beiden opgestuurd en vervolgens heb ik 4 weken later volgende zaken terug gekregen;

- Moederbord, deze was niet in orde bevonden door leverancier (dit keer dus opeens niet..) echter opsturen naar Asus resulteerde in de conclusie van Asus dat het moederbord toch in orde is en deze is dus weer retour van Asus naar leverancier.
- Volgende bevinding van de leverancier is dat er iets aan de hand is met de CPU; er worden vreemde waarden gemeten en er wordt besloten een nieuwe 6700K te bieden en de defecte RMA naar Intel te sturen.

Bij aankomst vandaag van moederbord met gesockete CPU direct aan het testen gegaan en helaas, precies dezelfde symptomen als eerder. Nu gaan de fans echter maar heel even aan en dan weer uit. Zowel deze test in een case als buiten een case gedaan.

Toen kwam ik opeens wel in de BIOS... maar pas toen ik de CPU in de socket had gedaan en nog bezig was vast te maken met het bekende hefboompje begon de PC spontaan te booten. Snel de CPU koeler erop en ja inderdaad, ik kan in de BIOS en ik kan ook soft RESET-ten, d.w.z. vanuit de BIOS exiten of met de soft reset weer in de BIOS booten...

Vervolgens de power knop 6 seconden ingedrukt, PC gaat down, power knop weer in... en fans draaien, maar PC boot wederom niet. Vervolgens ben ik er achter gekomen dat ik het opstarten kan reproduceren;

- men ontgrendelt de CPU met de hefboom
- men duwt op de hefboom tot deze 70% ingeduwd is
- status leds en fans gaan branden
- men duwt de hefboom aan en plaatst de fan
- PC werkt totdat er een harde reset/boot gebeurt, dan gaat deze weer in foutmode.

Dus ik snap het ff helemaal niet meer. Feit is dat de PC dus werkt/kan booten in BIOS zodra deze is opgestart en niet hard aan en uit gaat. Echter het moment waarop de PC boot is dus niet zoals het hoort via de resetbutton, maar via een actie op de CPU socket hefboom mechanisme.

Is het moederbord nou toch kapot? Of is er iets aan de hand met mijn voeding(en) waardoor de initiele startup niet goed gaat en er niet genoeg power richitng het mobo gaat? Ik heb dit probleem echter met 2 voedingen getest, zowel mijn nieuwere Corsair RM550x als mijn iets oudere Seasonic 600 II Bronze voeding. Dus dat lijkt me bijna niet mogelijk..

Ik ben geneigd het mobo weer RMA te sturen, of desnoods zelf Asus aan te schrijven. Naar mijn mening is er een probleem met de CPU socket of het moederbord rond de SOcket, dat er ergens een hairline fracture of andere ellende aan de hand is en dat het een hit and miss is. Misschien dat de testopstelling bij Asus en de leverancier net wat anders spanning op het moederbord geven (qua schroeven en aansluiting) en het dan niet optreedt? Bij mij wel zowel buiten als in de case.. vreemd.

Iemand een idee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Jij duwt een CPU in je mobo terwijl er spanning op je PSU staat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik snap dat het niet de juiste manier is, maar conventionele methoden deden sowieso niets.
Bedankt voor je hulp ;)
(en nee, als je gelezen had, de CPU is nooit uit de socket geweest)

[ Voor 23% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Komt je mobo niet tegen de backplate aan?

Even je mobo en cpu met koeler en geheugen op een doos testen ipv je case en kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 56% gewijzigd door RedHat op 02-08-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 20:34
Haal je moederbord eens uit je kast en test deze even los op de moederbord doos of iets anders geen stroom geleid. Klinkt als sluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Jee, onder spanning op MB de CPU plaatsen. Je weet toch dat er altijd spanning op board staat en dat je geen enkele component mag plaatsen. Gewoon de boel opblazen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:01
klinks als een gebogen pinnetjes in de cpu socket op het moederbord. heb je daar wel eens goed na gekeken die pinnetjes zijn zo kwetsbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
De backplate van de CPU heeft een heel dun laagje erover heen wat sluiting moet voorkomen.
Alleen zie je dus bij losmaken van deze backplate dat de soldeerpuntjes van het mobo er hard in duwen.
Daarom heb ik ook een rubber van mijn waterkoeling set (de cutout van de EKWB cpu koeler, die net zo groot is als de CPU backplate) tussen de backplate en de mobo gedaan.. en dan lijkt het wel te werken.
Dan lijkt het me toch een issue met het mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
deagan1337 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:52:
Haal je moederbord eens uit je kast en test deze even los op de moederbord doos of iets anders geen stroom geleid. Klinkt als sluiting.
Al gedaan, uurtje of 8 buiten de case getest (met DRAM en een toetsenbordje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:01
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:53:
De backplate van de CPU heeft een heel dun laagje erover heen wat sluiting moet voorkomen.
Alleen zie je dus bij losmaken van deze backplate dat de soldeerpuntjes van het mobo er hard in duwen.
Daarom heb ik ook een rubber van mijn waterkoeling set (de cutout van de EKWB cpu koeler, die net zo groot is als de CPU backplate) tussen de backplate en de mobo gedaan.. en dan lijkt het wel te werken.
Dan lijkt het me toch een issue met het mobo?
maak is een hele gedetaileerde foto van de cpu socket en upload hem eens hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wim-Bart schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:52:
Jee, onder spanning op MB de CPU plaatsen. Je weet toch dat er altijd spanning op board staat en dat je geen enkele component mag plaatsen. Gewoon de boel opblazen.
Lees nou eens goed, alles is al aangesloten. Het is puur de druk van de CPU slot hefboom die ervoor zorgt dat er blijkbaar iets *wel* verbinding maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bartosy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:53:
klinks als een gebogen pinnetjes in de cpu socket op het moederbord. heb je daar wel eens goed na gekeken die pinnetjes zijn zo kwetsbaar..
Ja dat dacht ik dus ook. 3 x getriple checked, ik zie niets raars. Zal een foto maken en deze hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:53:
[...]

Al gedaan, uurtje of 8 buiten de case getest (met DRAM en een toetsenbordje).
Dus buiten de case doet hij het wel? Aangezien je toen 8 uur kon testen?

Zit er niet nog een pin in je case die je eruit moet draaien? Soms laten ze wel eens pinnen zitten na het spuiten van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 20:34
Heb je dit ook met de nieuwe CPU getest buiten je kast?

nvm, wel dus..

en ram zit goed erin etc?

[ Voor 32% gewijzigd door deagan1337 op 02-08-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
RedHat schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:55:
[...]

Dus buiten de case doet hij het wel? Aangezien je toen 8 uur kon testen?

Zit er niet nog een pin in je case die je eruit moet draaien? Soms laten ze wel eens pinnen zitten na het spuiten van de kast.
Nee sorry ik bedoel dat ik 2x4 uur bezig ben geweest buiten de case om alle mogelijkheden en combinaties te testen en op een gegeven moment kwam ik er dus achter dat met een dikke rubber tussen mobo en cpu backplate de G3930 wel de PC bootte. En kwam ik er ook weer achter dat het niet meer werkte in de oorspronkelijke setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
deagan1337 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:57:
Heb je dit ook met de nieuwe CPU getest buiten je kast?
Yes, net 2 uur bezig geweest, eerst buiten de case. Echter is de Z170 Pro gaming zo krom als een banaan als deze niet in de case zit, dus ik dacht dat het misschien beter was om hem toch in een case te monteren (ivm hairline scheurtjes). Dus in mijn oude CM 690 III gemonteerd, helaas geen effect. *ff foto maken gaat*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:57:
[...]

Nee sorry ik bedoel dat ik 2x4 uur bezig ben geweest buiten de case om alle mogelijkheden en combinaties te testen en op een gegeven moment kwam ik er dus achter dat met een dikke rubber tussen mobo en cpu backplate de G3930 wel de PC bootte. En kwam ik er ook weer achter dat het niet meer werkte in de oorspronkelijke setup.
Als een stukje rubber het verschil maakt tussen wel booten en niet booten dan vermoed ik toch sluiting ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Alhier 3 foto's, 2 van de socket onder verschillende hoeken en 1 van de CPU contact zijde.

https://imgur.com/a/b9oLMgM

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ehwTETi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
RedHat schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:59:
[...]

Als een stukje rubber het verschil maakt tussen wel booten en niet booten dan vermoed ik toch sluiting ergens.
Ik vermoed dus ook dat er op het moederbord ergens sluiting of een aderbreuk optreedt onder bepaalde krachten rond het CPU socket. Dit heb ik tot op detail beschreven maar ik krijg slechts summiere en vage informatie terug van de leverancier van deze hardware met nu dit weer als gevolg.

Wat ik maar niet begrijp is dat de boel up and running 'lijkt' zodra het eenmaal geboot is en ik in de BIOS kan komen. Dus dan zou je toch denken het is ergens een heel schlemielig iets, contactje ofzo wat niet lekker zit.

Na 2x RMA van het mobo zit ik nu toch te dubben om misschien maar het verlies te nemen. De CPU kan ik wellicht nog verkopen voor een redelijk bedrag maar ik ben er een beetje klaar mee :(

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2018 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:59
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:37:
pas toen ik de CPU in de socket had gedaan en nog bezig was vast te maken met het bekende hefboompje begon de PC spontaan te booten.
Jij zit onder spanning de CPU te plaatsen? Dat moet je afleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wat een belerende uitspraken allemaal hier. Ik hoop dat jullie nooit in dergelijke situatie terechtkomen.
Als er nou ook nog iets in stond waar ik echt wat mee kan.

[ Voor 22% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:14:
Wat een belerende uitspraken allemaal hier. Ik hoop dat jullie nooit in dergelijke situatie terechtkomen.
Ik hoop dat jij inziet dat je hulp vraagt op een bijzonder agressieve manier en dit zo niet gaat werken.

Hoe is je mobo krom getrokken? Dat komt niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
418O2 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:16:
[...]

Ik hoop dat jij inziet dat je hulp vraagt op een bijzonder agressieve manier en dit zo niet gaat werken.

Hoe is je mobo krom getrokken? Dat komt niet zomaar.
Is het niet belerend dan die toon? Ja dan word ik wel een beetje nijdig. Zeker omdat ik al 2 maanden met dit mobo aan het vechten ben om er achter te komen wat er aan de hand is. Dan dat soort posts en niet eens 1 of 2 tips wat ik nog kan proberen? /triggered

Het mobo was al krom toen ik het kocht. Ik heb hiervoor exact hetzelfde model gehad, ook een Asus Z170 Pro gaming en deze had precies hetzelfde. Als je googled op dit model kom je het vaker tegen. Mijn PC case is een define R5 en deze is gewoon recht. Dus lijkt me echt sterk dat het hierdoor komt, ik vermoed eerder dat deze hele batch er last van heeft. Zoek ook eens op Z170 Pro gaming doesn't boot.. er staan er helaas heel veel op het interwebz.

Als laatste; als ik de backplate van de socket afhaal dan valt het mij op dat 1 van de 2 schroeven aan de bovenkant van de socket door een wit lijntje gaat. Precies op het randje van het lijntje. Als dit lijntje een ader/verbinding is dan lijkt me dit ook niet gezond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:59
Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:14:
Erg vervelende situatie inderdaad.Ik weet niet of je (o.a.) op mijn post doelt, maar het is zeker een tip waar je iets mee kunt... Voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Josk79 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:19:
[...]

Erg vervelende situatie inderdaad.Ik weet niet of je (o.a.) op mijn post doelt, maar het is zeker een tip waar je iets mee kunt... Voorkomen is beter dan genezen.
Ik neem het je in die mate niet kwalijk dat je mij niet kent, dat je niet kan weten dat ik dit normaliter niet doe en dat ik al sinds het begin der tijden zelf mijn PC's zelf bouw en hier altijd zaken in acht neem zoals jezelf aarden, geen spanning op spulletjes zetten, eerst 3 rondjes om de pc heen lopen en ouachacha roepen etc etc. Dus daar ligt het niet aan. Als je echt niets meer weet dan ga je gekke dingen proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Als het internet vol zit met hetzelfde probleem moet het dan niet aan het moederbord liggen (design flaw)? Je kunt eventueel proberen met een ander mobo (2e hands?)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dan zou ik na 2 x RMA en het feit dat t bord ook bij Asus is geweest op een oplossing hopen. Maar deze hebben het gewoon teruggestuurd en de leverancier geeft weinig tot geen informatie wat Asus getest heeft en waarom het mobo volgens hen wel werkt.

Enige wat ik me nog kan bedenken dat beide mijn voedingen niet in orde zijn, maar mijn Corsair draait op dit moment in mijn Z370 build met een RX Vega en een 8600K dus dat lijkt me echt sterk.
d22wth schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:27:
Als het internet vol zit met hetzelfde probleem moet het dan niet aan het moederbord liggen (design flaw)? Je kunt eventueel proberen met een ander mobo (2e hands?)
Dat is wel een idee ja. Dan kan ik 100% uitsluiten dat het niet aan CPU, voeding of andere zaken ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:29:
Dan zou ik na 2 x RMA en het feit dat t bord ook bij Asus is geweest op een oplossing hopen. Maar deze hebben het gewoon teruggestuurd en de leverancier geeft weinig tot geen informatie wat Asus getest heeft en waarom het mobo volgens hen wel werkt.

Enige wat ik me nog kan bedenken dat beide mijn voedingen niet in orde zijn, maar mijn Corsair draait op dit moment in mijn Z370 build met een RX Vega en een 8600K dus dat lijkt me echt sterk.

[...]

Dat is wel een idee ja. Dan kan ik 100% uitsluiten dat het niet aan CPU, voeding of andere zaken ligt.
Precies dat, ik denk dat dat verstandig is voordat je een "nieuw" mobo aanschaft...

Vind het ook echt raar dat ze niet aangegeven wat ze precies getest hebben, niet eens met "tested with iX-XXXX and ram "x" module".

Misschien kun je het ram geheugen een keer proberen uit je andere build in je Z170 bordje en kijken of dat werkt... Stap voor stap alles uitsluiten... (Of heb je dat al geprobeerd?)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ja dat heb ik helaas al geprobeerd. Het DDR4 geheugen wat in de 6700K build werkte werkt nu goed in mijn 8700K systeem. Om te testen heb ik hier 1 reepje van gebruikt, sterker nog, allebei, zowel tegelijk als 1 voor 1. Oorspronkelijk had ik ook de test gedaan met mijn huidige voeding en ben daarna geswitched naar mijn oude Seasonic om uit te sluiten dat de Corsair in mijn huidige build de oorzaak was.

Zowel de Corsair voeding als mijn 2 DDR4 reepjes werken perfect in de 8600K build.

Dus eigenlijk kan het niet aan de voeding, geheugen of randapparatuur liggen. Ik heb serieus vraagtekens bij de testmethode van de leverancier, zeker omdat zij in 1e instantie niets vonden, in 2e instantie wel en in 3e instantie Asus niets. Dat lijkt me dan reden tot twijfel. Maar wat het ook kan zijn; de test bench van de leverancier en Asus gebruik specifieke randvoorwaarden of type voeding waardoor het mobo wel wil opstarten. Ik heb al telefonisch contact gehad met de leverancier maar (nog) niet veel wijzer - ik heb in ieder geval al gemeld dat ik graag de testsituatie weet zodat ik weet hoe eea getest is.

Ik zie dat 2e hands Z170/Z270 bordjes al voor rond de 30-40€ te scoren zijn. Dat is dan een optie. Werkt het dan in dat mobo dan gaat de Z170 Pro gaming nog een keer RMA. Desnoods lever ik het persoonlijk af en dan mogen ze het wel ff testen waar ik bij sta :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
Nja ik zou denk ik een moederbord bestellen bij dezelfde zaak en daarmee dan testen. Maar gezien de 2e hands prijzen is dat misschien een beter idee. Wel erg vreemd als hij 2 keer 'getest'is en blijkt dat hij alsnog nooit goed is geweest. Ik ben benieuwd. Het klinkt alsof je alles wel zon beetje uitgesloten hebt.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Lord_Dain schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:40:
Ja dat heb ik helaas al geprobeerd. Het DDR4 geheugen wat in de 6700K build werkte werkt nu goed in mijn 8700K systeem. Om te testen heb ik hier 1 reepje van gebruikt, sterker nog, allebei, zowel tegelijk als 1 voor 1. Oorspronkelijk had ik ook de test gedaan met mijn huidige voeding en ben daarna geswitched naar mijn oude Seasonic om uit te sluiten dat de Corsair in mijn huidige build de oorzaak was.

Zowel de Corsair voeding als mijn 2 DDR4 reepjes werken perfect in de 8600K build.

Dus eigenlijk kan het niet aan de voeding, geheugen of randapparatuur liggen. Ik heb serieus vraagtekens bij de testmethode van de leverancier, zeker omdat zij in 1e instantie niets vonden, in 2e instantie wel en in 3e instantie Asus niets. Dat lijkt me dan reden tot twijfel. Maar wat het ook kan zijn; de test bench van de leverancier en Asus gebruik specifieke randvoorwaarden of type voeding waardoor het mobo wel wil opstarten. Ik heb al telefonisch contact gehad met de leverancier maar (nog) niet veel wijzer - ik heb in ieder geval al gemeld dat ik graag de testsituatie weet zodat ik weet hoe eea getest is.

Ik zie dat 2e hands Z170/Z270 bordjes al voor rond de 30-40€ te scoren zijn. Dat is dan een optie. Werkt het dan in dat mobo dan gaat de Z170 Pro gaming nog een keer RMA. Desnoods lever ik het persoonlijk af en dan mogen ze het wel ff testen waar ik bij sta :P
Haha er even bij gaan staan ja pff
Gelukkig zijn de prijzen echt te doen, dus opzich kun je dat vrij makkelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

.

[ Voor 147% gewijzigd door -36- op 02-08-2018 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedHat
Heb je al gevraagd hoe de webwinkel tot de conclusie kwam dat het mobo dood was? Hoe hebben ze getest en met welke componenten en op welk punt hebben hun het mobo dood bevonden?

Als jij gewoon zwart op wit hebt dat de webwinkel het mobo dood heeft bevonden moet je gewoon vervanging eisen, je hebt niets met de fabrikant van doen. Je hebt het mobo niet bij de fabrikant gekocht dus die is helemaal geen partij in deze.

Ik heb een Ryzen systeem anders had je mijn mobo mogen proberen mits spanningsloos monteren ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RedHat op 03-08-2018 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dank voor de tip @RedHat , ik wacht even de reactie op mijn mail af en als ze de hele RMA weer van voren af aan proberen te beginnen ga ik op mijn strepen staan. het is zeker dubieus dat ze hem eerst als defect opsturen, dan terugkrijgen met melding dat er geen defect is en hem dan weer aan mij opsturen.

Bedankt voor het aanbod, maar het lijkt me onhandig om mijn socket met veel kracht (ook spanningsloos) proberen in de Ryzen socket te krijgen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus in conclusie lijkt dit bord zo krom te zijn dat als je het in een kast installeert, je moederbord contact maakt met je kast en voor kortsluiting zorgt? Verder lijkt het er ook op dat je CPU niet functioneert als je bordje recht word getrokken door de installatie in de kast. Wut? :>

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Kun je je geld niet terug vragen van dit defect moederbord en daarmee een Z170 bordje kopen die niet bekend staat om stuk te gaan? Vind het zelf ook apart dat je een 'krom' moederbord accepteert en niet meteen terug stuurt.

Ik ga er van uit dat je alles op default settings, zonder overklok getest hebt?

Edit: je mag mijn Mobo ook wel proberen als je wil, ik woon in Eindhoven (b150 chipset)

[ Voor 12% gewijzigd door shadvet op 03-08-2018 11:28 ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Om zaken op default te testen moet ik natuurlijk eerst in het BIOS komen.. Toen dit me uiteindelijk lukte heb ik zaken gedefault, zo stond het geheugen nog op XMP profile 1, e.d. Helaas deed dit verder niets bijzonders of hielp het niet. De kromming van het mobo is zodanig dat pas bij het aansluiten in een case het bord recht wordt getrokken. Mijn vermoeden is dan ook dat de test en wel/niet booten afhankelijk is van de test opstelling. Helaas werkt bij mij zowel buiten de case als in een case niet. Alhoewel in een case het dichtst bij komt :P

@shadvet, ga ik wellicht ook wel doen als ik nog langer aan het lijntje wordt gehouden. nu eerst even een 6700K mobo scoren die compatible is om 100% te weten dat het aan dit mobo ligt. Kan dus in het gunstigste geval pas morgen testen.

Omdat ik mijn gaming rig nu al heb geupgrade naar een z370/8600K kan ik in het gunstigste geval de onderdelen nog doorverkopen met zo min mogelijk verlies...

V&A aangeboden: MSI H110M Pro-VD Plus socket 1151 m-ATX moederbord nieuw in d...
Zoiets omet toch afdoende zijn? Dan kan ik deze icm de 3930G Celeron op V&A zetten nadien.
shadvet schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:25:
Kun je je geld niet terug vragen van dit defect moederbord en daarmee een Z170 bordje kopen die niet bekend staat om stuk te gaan? Vind het zelf ook apart dat je een 'krom' moederbord accepteert en niet meteen terug stuurt.

Ik ga er van uit dat je alles op default settings, zonder overklok getest hebt?

Edit: je mag mijn Mobo ook wel proberen als je wil, ik woon in Eindhoven (b150 chipset)
Ja achteraf bezien had ik de mobo direct moeten retourneren. Zeker ook omdat er vette vingerafdrukken op zaten en de kromming al zichtbaar was waardoor ik de indruk had dat het een refurbished mobo was of een mobo wat al een keer retour was gestuurd.. :( maar op dat moment had ik het geduld niet, mijn vorige mobo had ik in de vuilnisback gegooid omdezelfde redenen en ik wilde weer online/gamen/werken dus de gedachte was, ik sluit hem aan, werkt het, dan zie ik het thru de fingerts. :+

Bedankt voor het aanbod! Ritje Eindhoven is op zich wel te doen vanuit Tilburg Reeshof.

[ Voor 45% gewijzigd door Lord_Dain op 03-08-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
Lord_Dain schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:29:

@shadvet, ga ik wellicht ook wel doen als ik nog langer aan het lijntje wordt gehouden. nu eerst even een 6700K mobo scoren die compatible is om 100% te weten dat het aan dit mobo ligt. Kan dus in het gunstigste geval pas morgen testen.

Bedankt voor het aanbod! Ritje Eindhoven is op zich wel te doen vanuit Tilburg Reeshof.
Ik hoor het wel via DM

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Is er wel een geaard stopcontact ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Beste @digifun, al mijn stopcontacten zijn genderneutral.... <serious mode> ja, wat ik kan zien zijn mijn stopcontacten allen geaard.

Dit krijg ik te horen vanuit de leverancier:
Uw moederbord en CPU hebben we op onze testbank getest.

Hierbij sluiten we onze tests hardware aan en we gaan een aantal standaard testen volgens procedure uitvoeren.

Vervolgens gaan we een aantal testprogramma’s hierop draaien.

We hebben hierbij geen klachten meer geconstateerd.

[ Voor 82% gewijzigd door Lord_Dain op 03-08-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Wanneer ik zo even op het www kijk, dan moet je ver weg blijven van dit board. Zo veel issues met onverklaarbare reboots, spontaan niet meer werken zonder dat er een verklaarbare reden is, niet stabiel met geheugen sneller dan 2133MT/s. Echt een drama. Daarnaast Asus AI Suite laat het bord ook geregeld crashen.

Dus gewoon terug leverancier wanneer het nog kan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
Met dank aan @shadvet voor het aanbod om bij hem te testen. Dank je @RedHat @d22wth @Bartosy @deagan1337 @Clifdon @DaniëlWW2 voor het meedenken en de adviezen, dank aan de moderator voor het saaier maken van de topic name en niet bedankt aan de belerende zuurpruimen!

Ik weet niet wat er precies gebeurd is maar ik heb nogmaals de testen uitgevoerd met mijn recente voeding waar het systeem origineel in draaide (de Corsair RM550x) en nu boot het moederbord zonder enige probleem in de BIOS. Ook na het reseaten van de CPU, ook buiten de computer case, ook na meerdere keren plaatsen CPU koeler (wil toch zeker weten dat het geen toeval is, dus aantal testen gedaan).

Het lampje ging bij mij branden nadat ik vanavond thuis kwam en nog een keer besloot te testen. Toen viel mij iets raars op nl. dat bij het uitzetten van de Seasonic het cpu ledje op het mobo heel kort knipperde. Alsof er iets vanuit de PSU gebeurde waardoor de spanning niet goed opkwam.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat het oorspronkelijke probleem toch de CPU is geweest en dat ergens tijdens het testen de oude Seasonic de geest heeft gegeven (of misschien al niet zo jofel meer was wat verklaarde dat er hit and miss's waren tijdens booten). Hoe het dan komt dat de Celeron 3930G wel boot, echt geen idee. Wellicht lagere tdp en dat kan de voeding nog (net) wel?

Het lijkt er in ieder geval op dat de nieuwe 6700K top in orde is, het mobo, heb ik nog twijfels over i.v.m. de rare zaken die ik heb geconstateerd, maar ik kan niet ontkennen dat ie toch gewoon weer opstart dus dan is de Seasonic RIP/EOL en gaat de prullenbak in.

Hier een mooi screenshot van mijn weer levende mobo/CPU :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DU2Z8TE.jpg

Nogmaals dank voor het meedenken mede tweakers (y) en een fijne avond gewenst.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 03-08-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wim-Bart schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 18:51:
Wanneer ik zo even op het www kijk, dan moet je ver weg blijven van dit board. Zo veel issues met onverklaarbare reboots, spontaan niet meer werken zonder dat er een verklaarbare reden is, niet stabiel met geheugen sneller dan 2133MT/s. Echt een drama. Daarnaast Asus AI Suite laat het bord ook geregeld crashen.

Dus gewoon terug leverancier wanneer het nog kan.
Posts hebben elkaar gekruisd dus toch maar even reactie.
De boot problemen met geheugen waren inderdaad niet mals, maar zijn na circa een jaar opgelost met BIOS updates. De spontane issues en niet meer willen booten.. ja, dat viel me helaas ook op. Daarom heb ik serieus 2 keer nagedacht of ik wel weer een Asus mobo wilde, maar ik ben toch heel blij historisch met Asus, dit was al mijn 4e mobo. Dus ik houd het voor dit keer op een slechte batch/model.. ik heb nu een Asus Maximus X Hero en als ik hier ook kuren mee krijg dan kan het snel klaar zijn met de Asus liefde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Lord_Dain schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:03:
[...]

Posts hebben elkaar gekruisd dus toch maar even reactie.
De boot problemen met geheugen waren inderdaad niet mals, maar zijn na circa een jaar opgelost met BIOS updates. De spontane issues en niet meer willen booten.. ja, dat viel me helaas ook op. Daarom heb ik serieus 2 keer nagedacht of ik wel weer een Asus mobo wilde, maar ik ben toch heel blij historisch met Asus, dit was al mijn 4e mobo. Dus ik houd het voor dit keer op een slechte batch/model.. ik heb nu een Asus Maximus X Hero en als ik hier ook kuren mee krijg dan kan het snel klaar zijn met de Asus liefde :)
Het gaat ook om dit specifieke board. Zelf uitermate tevreden met ASUS. Hoewel hun software soms best wel brak is. Bijvoorbeeld hun AI tools, wanneer je die gebruikt om bijvoorbeeld je Fan's te regelen dan veroorzaakt dat op sommige systemen een spontane reboot. Op andere systemen werkt het weer perfect.

Zelf nooit echt compatibiliteits-issues ervaren met geheugen, maar dat omdat ik altijd de QFE gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik moet zeggen dat ik ook zwaar last had van de memory issues in den beginne, ik had 3200Mhz geheugen, sowieso draaide het maximaal op 2166Mhz.. mijn Asus Pro Gaming Z170 werkte de fan control uitermate goed (dat dan weer wel) op de X Hero heb ik al een paar keer gehad dat mijn top fans op de rad gewoon gestopt waren nadat de PC een aantal minuten niet gebruikt was. Die draaien dus maar even als DC ipv PWM op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
Klopt het dat er 8gb in zit? In je startpost staat nog 16 en dat zou ik ook verwachten met deze specs.
Ik denk dat je nog aan het bouwen bent en de foto maakte voor je klaar was maar wilde even zeker weten dat je memory controller niet stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
shadvet schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:34:
Klopt het dat er 8gb in zit? In je startpost staat nog 16 en dat zou ik ook verwachten met deze specs.
Ik denk dat je nog aan het bouwen bent en de foto maakte voor je klaar was maar wilde even zeker weten dat je memory controller niet stuk is.
Klopt! De 6700K en het mobo gaan in de verkoop nu, inmiddels is mijn rig al geupgrade. Ik wilde alleen wel zeker weten dat het ook echt werkte zoals aangegeven door de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lord_Dain Dit is een prima MB voor je CPU pricewatch: MSI Z270 Gaming Pro Carbon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dank je voor de tip, maar ik heb inmiddels een 8600K icm een Maximus X Hero draaien in mijn gaming rig.
Ik wilde wel zeker weten dat de 6700K en het mobo werken zoals geadverteerd door de leverancier na de RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Lord_Dain Zat de 4+4 pin wel goed in de aansluiting? :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nee joh, moest die er in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Waarom nou zo? Het kan toch ook zo zijn dat die niet goed zat of dat er iets mis was met de kabel waardoor die problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:14:
[...]

Waarom nou zo? Het kan toch ook zo zijn dat die niet goed zat of dat er iets mis was met de kabel waardoor die problemen gaf.
Haha, smilie vergeten.. ik heb dat ding zo vaak gedouble- en triple checked..ja die zat er stevig in :P

Kabel mis zou natuurlijk kunnen. Maar dan is 't raar dat ik die CPU wel kon booten met het hefboom cpu lock trucje. Daar heb ik de kabel niet bij geraakt imo.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 03-08-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 22:11
Bij jouw is het wel een heel vaag issue. Ik heb zelf ooit een mooie witte r5 kast gekocht omdat deze netjes zou staan onder mijn witte bureau. Nou alles overgezet en het systeem boot niet meer, of toch wel, nee toch niet altijd in elk geval. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk blijkt hij stabiel te zijn op het moment dat de kast op zijn kant ligt. Ik vermoed toch dat de vervorming door misschien ee cpu koeler hier voor zorgt.

Sindsdien ligt de pc gewoon op zijn kant tot er weer budget is om het hele systeem te vervangen.
Doorverkopen zou ik niet meer doen omdat het gewoon niet te adresseren is waar het probleem zich echt voortdoet.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:14:
[...]

Heb het vanochtend nog 1 maal geprobeerd en nu met de 2x4pins CPU power kabel ipv de 8pins.. Helaas pindakaas. Denk dus dat er vanuit de voeding iets niet lekker zit!
Clifdon schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:16:
Bij jouw is het wel een heel vaag issue. Ik heb zelf ooit een mooie witte r5 kast gekocht omdat deze netjes zou staan onder mijn witte bureau. Nou alles overgezet en het systeem boot niet meer, of toch wel, nee toch niet altijd in elk geval. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk blijkt hij stabiel te zijn op het moment dat de kast op zijn kant ligt. Ik vermoed toch dat de vervorming door misschien ee cpu koeler hier voor zorgt.

Sindsdien ligt de pc gewoon op zijn kant tot er weer budget is om het hele systeem te vervangen.
Doorverkopen zou ik niet meer doen omdat het gewoon niet te adresseren is waar het probleem zich echt voortdoet.
Mijn vorige Z170 Pro Gaming zou hier zeker last van gehad kunnen hebben omdat hier een zwaar Noctua DH15 blok aan hing en er wel eens een ongelukje gebeurd is met de PC en er wat trillingen doorheen zijn gegaan. Dit nieuwe bordje is echter van na de installatie van waterkoeling en dan hoeft er alleen een waterblokje op.

Ook het GPU slot is minder belast omdat hier voorheen een 2 verdiepingen tellend monster in heeft gehangen maar ook deze is een stuk lichter en teruggebracht naar 1 Pci slot dikte en gewicht.

[ Voor 62% gewijzigd door Lord_Dain op 04-08-2018 16:02 ]

Pagina: 1