Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis netwerk advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Binnenkort/dit jaar komt er eindelijk glasvezel in huis en dat is een mooi moment om eens een fatsoenlijk netwerk aan te leggen in huis en tuin.

Op dit moment heb ik via t-mobile ADSL (meer ligt er niet hier) met een modem/router van de provider die tv/bellen/internet biedt. Met glas krijg ik alleen een modem, moet zelf de router verzorgen.

De situatie is nu als volgt. Signaal komt binnen in de meterkast, daar hangt ook de modem/router. Er gaat 1 TV draad naar de woonkamer en het internet signaal gaat via een netgear 8 poorts switch (in de meterkast) naar allerlei bestemmingen (pc, tv, hue, etc) plus via onder de grond naar een schuur op het erf.
In die schuur hangt nu nog een oude router die omgebouwd is tot accesspoint/switch waarop bedraad een aantal camera's hangen en draadloos de omvormer van mijn zonnepanelen. Ook achter deze "router" hangt een switch voor meer poorten.

Wat ik wil is een goed netwerk qua bereik (en snelheid), betrouwbaar en stabiel. Mede door wat topics door te lezen kwam ik op spul van ubiquity unifi uit. Nu is dat primair op (kleine) bedrijven gericht en geeft waarschijnlijk mogelijkheden die ik nooit ga gebruiken, maar ik hoop dat het ook mij iets te bieden heeft.

Ik had het volgende in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 73,-€ 73,-
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 141,57€ 141,57
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 104,71€ 104,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 319,28

Glasvezelmodem komt in de meterkast, van daaruit twee kabels naar de woonkamer. Een voor de TV, de ander gaat via de router en een switch naar een accesspoint (de lite versie?) om vooral in de woonkamer een goed draadloos signaal te hebben.
De switch zorgt voor de aansluiting voor hue, pihole en andere dingen in de meterkast alsmede de draad naar buiten, naar de schuur.
In de schuur komt wederom een accesspoint, echter omdat deze schuur half open is, daar de PRO voor gekozen, vanwege de waterdichtheid. Ook daar zal iets van een switch moeten komen voor de camera's e.d.
Afhankelijk van het signaal op de eerste verdieping komt daar wel of geen accesspoint.

Dit alles onder controle van de controller software die gewoon op mijn desktop komt te staan (indien mogelijk, ik heb niet echt behoefte aan real time monitoring o.i.d.)

Paint met een overzicht:
https://drive.google.com/...l8IjOjRB/view?usp=sharing

Is dit een beetje een goede oplossing of zijn er (nuttige) verbeteringen of betere alternatieven?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen en wensen? De "Wat ik wil is een goed netwerk qua bereik (en snelheid), betrouwbaar en stabiel." is wat summier: bereik doe je met meer accesspoints, snelheid moet je specificeren, betrouwbaarheid en stabiliteit moet je even toelichten (SMART maken).

Voor de schuur kan je nog een UAP-AC-M overwegen, die is (ook) voor buiten bedoeld. Moet je alleen opletten dat daar standaard geen adapter bij zit.

Denk dat de basis prima is. En...de UAP's zijn echt heel fijn (als je de moeite neemt om ze te Tweaken).

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 02-08-2018 21:08 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
belangrijker dan ubiquiti lite/pro verhaal is hoever je maximaal van je zender vandaan gaat zitten...
dat kan je ook vandaag al meten met een app'je zoals wifi-analyzer.
je wil liefst beter dan rssi -60 halen... ook het aantal gebruikers gaat je wifi snelheid sterk beinvloeden

zit je nu al op bv rssi -75 dan moet je dringend je zender dichterbij zetten , want je gaat nooit hoge snelheden kunnen halen hiermee

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
De Lite zal zeker volstaan voor je woonkamer, verwacht niet dat deze ook je verdieping mee kan dekken of tot buiten een groot bereik zal geven.

Zoals "lier" aangaf kan je idd ook de UAP-AC-M overwegen zodat je buiten goed bereik hebt.
rekening houden met de afstand tot aan de AP & waaruit bestaat je schuur? beton, hout, isolerende wanden?
Deze geven allemaal verlies op het signaal... dus. positie waar je een AP gaat monteren is ook van belang.

verder kan je perfect je huidige switches blijven gebruiken om bv in de toekomst ook uit te breiden met een unifi switch...

let wel zover ik lees is de UAP-AC-Pro niet voorzien van een PoE injector, die moet je dan nog afzonderlijk bestellen. Bij de UAP-AC-LR of UAP-AC-Lite die ikzelf bestelde zit deze PoE injector er standaard bij.

mss als alternatief voor je schuur een UAP-AC-lite in de schuur en een UAP-AC-M voor buiten?

• Fly-guy
  • Niet online
lier schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:07:
Wat zijn je eisen en wensen? De "Wat ik wil is een goed netwerk qua bereik (en snelheid), betrouwbaar en stabiel." is wat summier: bereik doe je met meer accesspoints, snelheid moet je specificeren, betrouwbaarheid en stabiliteit moet je even toelichten (SMART maken).
Heel eerlijk gezegd zou ik eigenlijk niet weten wat ik precies wil, naast een wifi welke niet elke dag een reset nodig heeft of bij het dichtgooien van een deur al in bereik halveert.
Mijn snelheid gaat straks 500mbit worden via glas, maar dat hoeft niet per se ook via wifi. Grote downloads gaan via de desktop, Netflix en YouTube op beste kwaliteit heeft nu ook weer niet zoveel data nodig.
Dus eigenlijk heb ik niet veel eisen op dat vlak.

De reden om initieel voor ubiquiti te gaan in plaats van een "consumenten" oplossing is dat ik denk, maar dat heb ik alleen van verschillende blogs e.d. dat dit met iets beter werkt.
Zoals stabiliteit, maar ook de zero handofg bijvoorbeeld.
Voor de schuur kan je nog een UAP-AC-M overwegen, die is (ook) voor buiten bedoeld. Moet je alleen opletten dat daar standaard geen adapter bij zit.
Nu zijn netwerken niet mijn sterkste kant, maar wat zou het voordeel hiervan zijn? De draad naar de schuur ligt er al, wat heeft zo'n mesh punt meer dan de voorgestelde accesspoint?
Denk dat de basis prima is. En...de UAP's zijn echt heel fijn (als je de moeite neemt om ze te Tweaken).
Dat is zowel het leuke als imponerende, zoals al gezegd, een netwerk is niet waar ik het meeste van weet. Echter wel mooi moment om mee wat meer in de materie te dompelen...

[quote]grindal81 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:56:
De Lite zal zeker volstaan voor je woonkamer, verwacht niet dat deze ook je verdieping mee kan dekken of tot buiten een groot bereik zal geven.

Zoals "lier" aangaf kan je idd ook de UAP-AC-M overwegen zodat je buiten goed bereik hebt.
rekening houden met de afstand tot aan de AP & waaruit bestaat je schuur? beton, hout, isolerende wanden?
Deze geven allemaal verlies op het signaal... dus. positie waar je een AP gaat monteren is ook van belang.
[Quote] De afstand router/AP --> schuur is wel een eindje, met het hele huis ertussen. Ik denk niet dat mijn wifi signaal zover gaat reiken. Met mijn huidige router iig niet.
verder kan je perfect je huidige switches blijven gebruiken om bv in de toekomst ook uit te breiden met een unifi switch...
Scheelt weer in de initiële aanschaf..
let wel zover ik lees is de UAP-AC-Pro niet voorzien van een PoE injector, die moet je dan nog afzonderlijk bestellen. Bij de UAP-AC-LR of UAP-AC-Lite die ikzelf bestelde zit deze PoE injector er standaard bij.
Sowieso lijkt ubiquiti nu versies op de markt gezet te hebben met en zonder poe injector, inderdaad even goed opletten..
mss als alternatief voor je schuur een UAP-AC-lite in de schuur en een UAP-AC-M voor buiten?
Heel eerlijk gezegd zie ik niet in wat de toegevoegde waarde is van de uap-ac-m.

Ik denk dat ik iets mis, maar als ik in de schuur (half open) een accesspoint ophang, denk ik dat ik, gezien de oriëntatie, alles "pak" met wifi waar ik buiten kom.
Dat met het punt in de woonkamer en dan eentje extra op bijvoorbeeld de slaapkamer heb ik het hele huis plus het buitengedeelte gedekt

[ Voor 34% gewijzigd door Fly-guy op 02-08-2018 22:05 ]

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Fly-guy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:57:
Nu zijn netwerken niet mijn sterkste kant, maar wat zou het voordeel hiervan zijn? De draad naar de schuur ligt er al, wat heeft zo'n mesh punt meer dan de voorgestelde accesspoint?
Voordeel is in ieder geval de prijs :P
Op de site kan je heel eenvoudig de verschillende accesspoints vergelijken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
Als er naar de schuur al een utp kabel ligt dan daar ook lekker een lite neerhangen,

Ik mis trouwens een switch in je verhaal, misschien een 8poorts van ubnt? Is meteen de poe voeding naar je accespoints geregeld

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fly-guy
  • Niet online
shure-fan schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:33:
Als er naar de schuur al een utp kabel ligt dan daar ook lekker een lite neerhangen
De kabel ligt er inderdaad al, had voor de pro gekozen vanwege de waterdichtheid. De schuur is namelijk aan kant open. Er zal geen regen o.i.d. in komen, maar de luchtvochtigheid zal gelijk zijn aan de buitenlucht, dus met mist zal deze accesspoint ook in 100% hangen.
Ik mis trouwens een switch in je verhaal, misschien een 8poorts van ubnt? Is meteen de poe voeding naar je accespoints geregeld
Heb inmiddels twee switches al hangen (meterkast en schuur) die ook gebruikt worden in de nieuwe setup. Helaas geen POE, maar om daar nu meteen nieuwe switches voor te gaan kopen...
lier schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

Voordeel is in ieder geval de prijs :P
Op de site kan je heel eenvoudig de verschillende accesspoints vergelijken.
Die 60 euro (ongeveer) verschil zag ik, maar als de kabel er toch al ligt, geeft zo'n mesh punt me dan niet meer kans op storingen etc dan een hardwired accesspoint? Wat mij het meest opvalt in deze forum categorie is de opmerking "als het bedraad kan, ook bedraad doen"...

[ Voor 24% gewijzigd door Fly-guy op 02-08-2018 22:38 ]

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Fly-guy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:36:
Die 60 euro (ongeveer) verschil zag ik, maar als de kabel er toch al ligt, geeft zo'n mesh punt me dan niet meer kans op storingen etc dan een hardwired accesspoint? Wat mij het meest opvalt in deze forum categorie is de opmerking "als het bedraad kan, ook bedraad doen"...
Ook de UAP-AC-M kan je met een kabel verbinden, je hoeft niet te meshen. Ik gebruik hem zelf ook op die manier. Verder helemaal eens met de stelling!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

Van wie gaat het glasvezelmodem zijn? Wederom T-mobile? Dat i.v.m. de functie van de USG in het geheel :).
Ik heb een hele load aan Ubiquiti spul thuis staan en zag recent dat het even flink spelen is om de 'modem/router' van T-mobile over te slaan en Ubiquiti te gaan gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Typhone op 03-08-2018 13:45 ]

• Fly-guy
  • Niet online
Typhone schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:43:
Van wie gaat het glasvezelmodem zijn? Wederom T-mobile? Dat i.v.m. de functie van de USG in het geheel :).
Ik heb een hele load aan Ubiquiti spul thuis staan en zag recent dat het even flink spelen is om de 'modem/router' van T-mobile over te slaan en Ubiquiti te gaan gebruiken.
Caiway, onderdeel van zo'n glasvezel op het platteland initiatief. Zij geven mij alleen een (glasvezel)modem, dus geen combo modem/router (voor zover ik weet).

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
De USG heb je niet per se nodig. Voor de meeste thuisgebruikers volstaat het modem/router dat je van je provider krijgt prima, vaak is de wifi het probleem. Tenzij je nu al weet dat het kastje dat je provider gaat leveren dit niet kan. Volgende vraag is dan gelijk hoe ze TV aanbieden.

Ik zou zeggen laat je router van je provider gewoon lekker routeren en DHCP doen en schakel de wifi uit. Hiermee hou je de ondersteuning van je provider mocht er onverhoopt toch eens iets niet werken maar heb je wel de voordelen van een snelle en betrouwbare wifi-verbinding.

• Fly-guy
  • Niet online
gastje01 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:40:
De USG heb je niet per se nodig. Voor de meeste thuisgebruikers volstaat het modem/router dat je van je provider krijgt prima, vaak is de wifi het probleem. Tenzij je nu al weet dat het kastje dat je provider gaat leveren dit niet kan. Volgende vraag is dan gelijk hoe ze TV aanbieden.

Ik zou zeggen laat je router van je provider gewoon lekker routeren en DHCP doen en schakel de wifi uit. Hiermee hou je de ondersteuning van je provider mocht er onverhoopt toch eens iets niet werken maar heb je wel de voordelen van een snelle en betrouwbare wifi-verbinding.
Voor zover ik weet levert caiway standaard alleen een glasmodem, dus zonder router functie. Tegen betaling kunnen ze ook een (wifi)router leveren, maar die kies ik liever zelf.

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Fly-guy schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:01:
Voor zover ik weet levert caiway standaard alleen een glasmodem, dus zonder router functie. Tegen betaling kunnen ze ook een (wifi)router leveren, maar die kies ik liever zelf.
Klopt, je hebt een router nodig en de USG is een logische keuze (en beter dan alles dat Caiw aanbiedt).

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Kijk, dat dat wist ik niet. T klinkt ideaal, zelf je eigen spullen uitzoeken. Dan is een USG een logische keuze. Ik weet niet of ze ook IPTV aanbieden, dit is bij een USG wellicht iets lastiger te realiseren omdat je vaak niet alle opties die je nodig hebt vanuit de GUI kan instellen en een aparte JSON moet aanleveren.

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

gastje01 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:10:
Ik weet niet of ze ook IPTV aanbieden, dit is bij een USG wellicht iets lastiger te realiseren omdat je vaak niet alle opties die je nodig hebt vanuit de GUI kan instellen en een aparte JSON moet aanleveren.
Op het glasmodem zitten 4 LAN poorten, LAN 1 is Internet, LAN 2 t/m 4 is IPTV.

Pagina: 1