Isoleren en energiebesparing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Hoi,

We hebben recent een nieuw huis gekocht (1975) waarvan de huidige eigenaar (gepensioneerd en alleen) ongeveer 3000 kuub gas verbruikt en 3000 kwh. Het betreft een woning geschakeld aan de garage met ong 130 vierkante meter woonoppervlak en 580 kubieke meter inhoud.

Wij gaan het huis bewonen met z'n tweeën en werken allebei in dagdienst (vriendin is wel altijd thuis op woensdag).

De kruipruimte is op de grond geïsoleerd dmv van die wokkels op de grond. Verder is er dubbel glas aanwezig wel al wat ouder dubbel glas.

Verwarming door middel van hoge temperatuur verwarming o.b.v. een Nefit cv ketel (2011) en een boiler (2010) (45)liter op de zolder.

We hebben het volgende al op de planning staan:
*huidige dak vervangen (i.v.m. asbest, verder geen dak isolatie aanwezig) door een geïsoleerd dak (unidek/isoubouw plaat RC6)
* Spouwmuur (5cm) laten vullen met EPS korrels.

Wat is een reëel besparing die je mag verwachten als je beide maatregelen laat uitvoeren? ik geloof van de genoemde besparingen van 550 euro dak en 550 euro spouwmuur niet zo veel (bron 2 onder 1 kap https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/)

Stel nu dat we na deze verbouwing nog iets van 10.000 euro over zouden hebben dan heb ik de vraag wat is verstandig om hiermee te doen?

1. Investeren in Zonnepanelen naar eigen behoefte, probleem hiervan is dat niet duidelijk is wat de nieuwe salderingsregeling gaat inhouden en hoe lang de tvt gaat worden.
2. Investeren in een zonneboiler voor warm water of voor voorverwarming van de CV of beide? en zo ja hoe groot moet zo'n boiler zijn qua vermogen of type en oppervlakte op het dak?
2.1 verbruikt zo'n zonneboiler niet heel veel Electra om e.e.a. bij te verwarmen
3. Investeren in het laten leggen van vloerverwarming?
4. Investeren in een hybride warmte pomp die de cv ketel gaat meehelpen opstoken (en hoeveel verbruikt zoiets in Electra)
5 gewoon extra aflossen op de hypotheek hiervan weet je nu in ieder geval zeker wat het je in maandlasten gaat opleveren?
6. iets heel anders?

Verder verwacht ik persoonlijk dat het gas duurder gaat worden en Electra goedkoper dus het lijkt logisch om te investeren in een besparing in Gas omdat dit in Euro's het meeste oplevert.

Ik begrijp dat het moeilijk is om hier iets over te zeggen maar ik ben op zoek naar ideeën hoe andere dit hebben aangepakt of gaan aanpakken?

Doelstelling is niet per definitie nul op de meter want ik denk dat dit bij renovatie erg moeilijk zal zijn maar 0 op de factuur zou al heel prettig zijn :-)

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Stookkosten zullen allicht lager uitvallen. De vorige bewoner had natuurlijk de hele dag de verwarming aan. (en waarschijnlijk's nachts ook).

Die wokkels op de grond zijn niet bijster effectief als het gaat om isolatie van de vloer. De ruimte tussen wokkels en vloer wordt (als het goed is) geventileerd door (in de winter) koude buitenlucht.
Als je er bij kan is het aanbrengen van isolatie direct tegen de vloer te overwegen. Zeker als je ook vloerverwarming wilt laten aanleggen.

Een goed geisoleerd huis is m.i. toch het meest effectief t.o.v. zonnepanelen/-boiler, warmtepomp etc.
Punt 5 levert geen besparing in energiekosten op en ook geen CO2 uitstoot reductie. Maar misschien is dat ook helemaal niet je doel.

Je kan bij Milieucentraal ook een advies op maat vragen. Dan krijg je een nauwkeuriger bedrag dan de vuistregels op de door jou aangehaalde pagina.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Niks doen aan die 3000 kWh en 3000m3 kost € 41.000 meer dan een nul-op-de-meter woning over de komende 15 jaar. Het is altijd onzeker om zover vooruit te kijken. De prijzen en regels kunnen in positieve en negatieve richting veranderen.

Ik zou het meteen goed aanpakken. Desnoods met een lening die je betaald uit de vermeden energiekosten. Denk aan: Maximaal isoleren + zonnepanelen + warmtepomp + (warmtepomp)boiler + vloerverwarming.

Niet alleen is een energiezuinig huis goedkoper maar het geeft ook meer comfort.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 02-08-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JukeboxBill Punt 5 was ook maar een ander idee om de maandlasten te verlagen onafhankelijk van de energie besparing, maar wellicht handig om in het achterhoofd mee te nemen.

Verder denk ik dat de wokkels zijn gebruikt om toch snel en goedkoop wat te winnen:-)
Wat betreft je standpunt over isoleren ben ik het zeker met je eens wat je niet verliest hoef je niet te besparen. Verder helpt het ook heel erg qua capaciteit van een toekomstige warmtepomp en PV panelen qua investering denk ik.

@Dre Mijn persoonlijke beleving is dat we met het dak van asbest dakbeschot naar RC6 al een hele grote stap maken, de spouwmuur isolatie is niet top maar beter dan een lege spouw zoals nu (en kost relatief weinig vind ik) zeker als je het vergelijkt met de dakrenovatie (@ 250 euro per vierkante meter).

Panelen zou zeker een mogelijkheid zijn voor een behoefte van 3500 bruto = ~3000 kwh netto. Maar heeft het volgens jouw ook nu om daarbij nog ee zonneboiler neer te zetten om de cv voor te verwamen. hierbij direct een groot warmte vat te nemen zodat er in de toekomst nog een warmtepop mee kan helpen om het vat te verwarmen zodat tzt de gasketel eruit kan?

Ik gok dat panelen ongeveer 5000 euro zullen kosten (inc installatie) en haal je het dan om bv en zonneboiler ernaast te zetten voor 5000 euro of kom je dan tekort?

Dan maak je dus een stap in isolatie en een deel in vervanging van het gas, of is een zonneboier op de cv niet zo'n grote besparing?

[ Voor 27% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-08-2018 21:21 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Over zonnepanelen is geen discussie, die moet je gewoon nemen.

De prijs en efficiency van de combinatie zonnepanelen+warmtepomp is vandaag de dag gunstiger dan een zonneboiler. Een zonneboiler kan niet salderen en wekt de meeste warmte op wanneer je de warmte het minste nodig hebt. Met de huidige techniek zou ik geen zonneboiler meer nemen.

Lees dit forum deel eens door over de mogelijkheden:
Duurzame Energie & Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Dre Dus niet te moeilijk doen, isoleren en dan direct zonnepanelen erop?

Blijft de vraag kunnen we dan niet voor de over gebleven 5k iets doen waarmee we gas gaan besparen? En waarmee we in de toekomst als we naar een Warmtepomp overstappen geen extra kosten gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoeveel gas verbruik je voor verwarming en hoeveel gas verbruik je voor warmwater. Een warmteverliesberekening laten maken kan hierin helpen.
Heb je een bad, heb je een stortdouche, etc.

Als je handig bent kan je met de huidige ISDE subsidie al voor circa 4.000 euro een geschikte warmtepomp en warmtepompboiler aanschaffen. Vloerverwarming komt er nog bij. Waarom zou je niet meteen een warmtepomp installeren vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Dre ik heb een plaatselijk installateur even gebeld en die had het over een installatie van neft om en nabij de 15k€ En dan zaten er nog geen zonnepanelen bij. Tel daarvoor het regulier verbruik 3000kwh + wp 3000kwh en dan zit je voor de panelen totaal rond de 10k€ dus totaal 25k terwijl de ketel eigenlijk nog goed is. Hijnhad het over een warmte pomp van 8kw voor ons huis (huidige gas ketel is volgens mij 28kw als ik me goed herinner)

Vanwege dit kostenplaatje schrik ik hier wat van terug.... mis ik iets of heb ik de verkeerde insyallateur gevraagd?

Dit was wel voor de pomp inc installatie en vat

Thnx iig alvast voor je meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-08-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
die 15k is DUUR. hangt er natuurlijk van af wat je dan hebt, maar als het een simpele lucht/water warmtepomp is dan is dat echt veel te veel.

Je huidige vermogen van 28kW (CV-ketel) is vanwege je tapwater, je hebt een CW4-klasse ketel nu (standaard) en die kunnen een bepaalde hoeveelheid heet water continu leveren. Daar is heel veel vermogen voor nodig. Voor het verwarmen van je huis zal je waarschijnlijk tussen de 7 en de 10 kW nodig hebben, afhankelijk van isolatie/gewenste temperatuur/vrijstaand of niet etc. Ketels zijn dus altijd gedimensioneerd op de hoogste van de 2 vermogens (verwarming of heet water) en vaak wint heet water.

Als je een warmtepompboiler oid neerzet heb je vrijwel altijd een buffervat, hiermee kun je het benodigd vermogen sterk verlagen omdat de buffer de piek uitvlakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wat ik dan niet snapnis dat er nu dus nog een electrische boiler staat van 45 liter ik denk dat die niet nodig is en daarbij relatief veel electra kost.

Hoe groot (ltr) moet zo’n buffervat zijn voor een huishouden van 2 personen en trekt die niet heel veel stroom?

Is het geen idee om dan nu een flink buffervat (300 liter) aan te schaffen en dat te verwarmen via bv een warmtepompboiler of is dat een dom idee? Met het idee om daar later ook de warmtepomp op aan te sluiten?

En vanuit deze buffer zolang de ketel er nog is vanuit hier de cv voor te verwarmen?(ben geen cv monteur dus weet niet of dit handig is en of mogelijk is)

We willen gewoon nu alvast investeren wat ons later niet dwars zit.... en alvast zoveel mogelijk redement te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
je kunt het leidingwerk checken om erachter te komen of je e-boiler ook heet water maakt voor douche of alleen keuken. Of je test het door 1 persoon naast de CV-ketel te zetten en dan de hete kraan van de douche te openen. Als je de CV hoort starten/branden dan komt dat water iig uit de CV. zelfde voor de keuken en andere plaatsen waar je heet water hebt. Zo kun je ook checken waar je e-boiler voor is.

E-boiler is inderdaad duur en eigenlijk alleen handig als je ergens geen gas hebt of van gas af wilt. Kost per eenheid warm water ~3x zoveel als gas. Vandaard dat mensen een warmtepompboiler gebruiken, dat is ook elektrisch maar met een COP van circa 3 heb je dan weer gelijke verbruikskosten (hogere COP kan ook, dan is het goedkoper dan gas).

Vaak heb je een 120L vat of 150L, check bijv. eens wat warmtepompsites. Hier kun je afhankelijk van de temperatuur die je wilt (35 (koud) of 40 (heet)) een bepaalde periode mee douchen, bijv. 30 tot 40 min mee douchen. zie bijv hier: https://www.klimate.nl/wa...er-warmtepompboilers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Als ik deze dan als voorbeeld neem https://www.klimate.nl/fu...ter-warmtepompboiler.html 1,5kw op vollast per jaar neem ik aan en een cop van 2,3 dus jaarvebruik maximaal 750kwh klopt dat? En hoe zit zo’ (oudere e blouler qua verbruik?)

En in termen van electra verbruik je dus wss minder met een wpb terwijl je er ook de cv mee kan voorverwarmen toch? Hoeveel spaart dit dan in gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Weet je toevallig ook wat een reeele besparing is als je van lege spouw naar eps korrel gaat (5cm) en wat reeel is alsnje van asbest naar rc6 gaat? Volgems de genoemde site 1100 bij elkaar.

Is dit een beetje representatief?

Dit betekend nl mogelijk al een flink reductie qua warmte behoefte, en als de wpboiler qua electra ook nog wat voordeliger uitvalt en in het gas scheelt is het wel een goede investering.

Maar moet daar ook een buiten unit aan? Of kan die gewoon op de buitenlucht worden aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Je heb het huis recentelijk gekocht, en je bent van plan sowieso wat isolatiewerk uit te voeren. Ik zou het in twee fasen doen. Ga eerst die punten aanpakken die je wilt aanpakken (muren en dak, eventueel kruipruimte). Ga dan eens kijken wat je werkelijk gebruikt. En ga dan kijken of je dat verder kunt afbouwen.

Wij hebben een huis uit 1900 gekocht. De vorige bewoner had een gasrekening van over de 5000m3(!). Wij hadden ons eerste jaar een rekening van 3000m3. En dat was met een (semi) kapotte ketel (ging soms niet echt aan, waardoor hij de hele dag op een laag pitje bleef branden) en een huis waar de verbouwing druk bezig was (dus isolatie nauwelijks aanwezig was). Nu we practisch klaar zijn, is het verbruik gestabiliseerd rond de 1800m3.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Persoonlijk vind ik elektriciteitsverbruik (tenzij je het voor verwarming gebruikt) altijd iets wat heel persoonlijk is voor de bewoners die er woonden. Wie weet hadden ze een oude koelkast, oude wasmachine, oude tv, oude wasdroger en heel veel gloeilampen die altijd aanstonden. De enige energieverbruiker die je dan overneemt zijn de pomp van de cv ketel en de ventilator. Die laatste is nog redelijk goedkoop te vervangen voor een moderne variant.

Ook gasgebruik is ook heel persoonlijk. Wil je al je kamers door het huis om 25 graden houden en regel je de temperatuur met open ramen ipv de thermostaat of vind je het genoeg om alleen de leefruimtes op 20 graden te houden. Zet je de kachel uit als je weg gaan of laat je hem aan staan.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 03-08-2018 09:39 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wailing_Banshee Thnx voor je advies, klinkt inderdaad wel erg logisch om eerst je verbruik te kennen na isolatie. Punt blijft voor me dat het geld op de bank niets oplevert en dat het me allemaal te lang duurt (krijgen 1 dec pas de sleutel).

Mooie besparing van 5000--> 1800 kuub waren de huishouden vergelijkbaar? Stookgedrag zal hier ook zeker invloed hebben gehad. Wat heb je gedaan qua isolatie om te komen tot 1800 want die besparing zal waarschijnlijk niet enkel afhangen van stookgedrag?

@LordSinclair Jij bedoeld dus eigenlijk ga eerst eens kijken wat je eigen verbruik is als je er woont, en bepaal op basis daarvan wat je wilt investeren?

Klinkt ook heel logisch eigenlijk.

Rode draad van meerdere reacties blijft dus toch dat de schil isoleren 100% prioriteit heeft op de rest...

Heeft iemand een idee wat het na isoleren van de vloer vanuit de kruipruimte moet kosten als je het laat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:52:
@LordSinclair Jij bedoeld dus eigenlijk ga eerst eens kijken wat je eigen verbruik is als je er woont, en bepaal op basis daarvan wat je wilt investeren?

Klinkt ook heel logisch eigenlijk.
Dat zou ik persoonlijk wel doen. In mijn huis is mijn energievoorschot nu 33% van wat het was toen ik er kwam wonen. Ik verbruik veel minder dan de oude bewoners dus.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:52:
@Wailing_Banshee Thnx voor je advies, klinkt inderdaad wel erg logisch om eerst je verbruik te kennen na isolatie. Punt blijft voor me dat het geld op de bank niets oplevert en dat het me allemaal te lang duurt (krijgen 1 dec pas de sleutel).

Mooie besparing van 5000--> 1800 kuub waren de huishouden vergelijkbaar? Stookgedrag zal hier ook zeker invloed hebben gehad. Wat heb je gedaan qua isolatie om te komen tot 1800 want die besparing zal waarschijnlijk niet enkel afhangen van stookgedrag?
Wij wonen er met z'n tweeën, met beide een baan, hij woonde er alleen en was werkeloos. Dus ja, die drop van 5000 naar 3000 was puur het verschil tussen ons stookgedrag en zijn stookgedrag (het zou mij niets verbazen als hij 's avonds de verwarming niet eens uit deed, de eerste aanpassing die wij gedaan hebben is die draaithermostaat uit het jaar blok vervangen door een programmeerbare thermostaat :p) Maar van 3000 naar 1800 is isolatie. Je moet hier denken aan een nieuwe vloer (geen kruipruimte meer en de oude houten vloer is er uit), isolatie tegen de oude (steense) muren, isolatie tegen het dak en een enorm groot raam (van 2x4) enkelglas vervangen door 2 ramen (2x1) HR+ glas.

Maar dat je pas in december de sleutel krijgt is positief! Je hebt dan gelijk een winter te pakken. En het geld een half jaar langer op de spaarrekening laten staan is niet zo heel erg hoor. Vooral als je het geld kan besparen omdat je geen dingen doet die uiteindelijk helemaal niet nodig bleken te zijn...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 14:09

ptjuh

New day, same old shit

er zijn ook zoveel mogelijkheden op dit moment en sommige staan nog in de kinderschoenen.
Zo'n warmtepomp is een leuk idee maar kost al gauw 8 - 10K voor de installatie. en daarbij verbruikt het weer electra.

Wij hebben pas een oudere boerderij gekocht en hierbij hebben het dak geisoleerd. Voor de buiten muren zijn we nog aan het kijken wat haalbaar is.

Maar qua installatie hebben we nu een zonneboiler genomen met een vast van 300Ltr. Deze is aangesloten op de CV en we gebruken hem dan ook voor de verwarming als drink/douche water. We merken dit momenteel gelijk al dat we geen Gas meer verbruiken. Buiten het koken om dan :)
Hiernaast komt er nog een Pelletkachel te staan inplaats van de houtkachel en deze wordt ook aangesloten op de CV en Waterboiler. Zodat of de zon de 300ltr water warmt stookt of de pelletkachel schiet aan en zal dit overnemen. Hierdoor wordt het gas verbruik echt alleen beperkt tot het koken.

een PV installatie komt er ook nog aan en die heb ik iets ruimer geschat dan 0 op de meter zoals we het nu hebben omdat we straks gaan kijken voor een nieuwe keuken en dan willen we ook niet meer op gas gaan koken. Dus in Theorie zou dan de kraan al dicht kunnen.

Maarre het kost ook gewoon een hoop geld om erin te stoppen!! en je ziet het wel terug in gebruik maar helaas niet gelijk in Euro's!!

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Ik had een soortgelijke situatie als @Fantastic_fox ; toen ik mijn huis kocht (140m2 vrijstaand) was dit ook met een energieverbruik van zo'n 3300 kuub en 4500 Kwh per jaar. Ik heb het dak zelf geisoleerd van binnenuit (kosten waren 1K). Spouw vol laten spuiten (2K), zelf zonnepanelen geplaatst (5K5 voor 7300 Wp) en een lokale installateur gezocht die een L/W warmtepomp heeft geplaats (3K na subsidie). Verder was ik ook nog 1K kwijt om een paar ramen naar dubbel glas te brengen en en de tocht in huis aan te pakken.

De terugverdientijd van dit alles is <5 jaar.

Mijn persoonlijke advies:
1. Zonnepanelen. Plaats er zoveel als dat er op je dak kunnen.
2. Warmtepompboiler. Een 200 liter boiler kost nog geen 300 euro (zoek even in het juiste topic, in België kun je voor <1500 euro een WP boiler halen, en in NL krijg je hier 1250 euro subsidie op)
3. Spouwisolatie en dakisolatie
4. Beuk je vloer er uit, isoleer deze en plaats vloerverwarming. Warmtepompen kunnen enkel goed werken met lage temperatuur water, en vloerverwarming werkt met water van lage temperatuur
5. Warmtepomp.

Dubbel glas voor tripple glas vervangen is financieel niet echt rendabel. de U waarde van oud dubbel glas zal rond de 1.8 zijn, dat van nieuw dubbel glas rond de 1.1. Je bespaart dus 0.7 watt per vierkante meter glas per kelvin. Ofwel 47 Kwh aan warmte per jaar per vierkante meter raam. Dat is 6 m3 gas per jaar. Het vervangen van oud dubbel glas naar nieuw dubbel glas bespaart je dus nog geen 5 euro per vierkante meter aan glas per jaar. Het vervangen van glas gaat inc arbeid vrij snel naar de 100 euro per vierkante meter..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wailing_Banshee welke isolatie heb je gebruikt voor het dak trouwens?

Ik verwacht dat het plan als volgt gaat worden:

***** Eigen verbruik ervaren **** en dan :

1. Dak isoleren
2. Spouwmuur isoleren (ivm proberen te vullen tot aan de nieuwe dakconstructie met geen koude bruggen)
Ik hoop deze 2 werken bij 1 partij te kunnen leggen dan kan er geprobeerd worden dat dit zo maximaal mogelijk aansluit.

Vervolgens kijken wat de financiële status is en op dit moment en dan eventueel kiezen voor:
3 Zonnepanelen
4 eventueel iets wat nog wat oplevert in gas besparingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Theo Thnx voor je reactie. Dan heb je het klaar voor een mooie prijs, wat verbruik je nu nog in ga en Electra?

Ik ben het eigenlijk wel grotendeels eens met je adviezen maar ik weet niet of de volgorde goed is :-s
1. isoleren (dak en Spouw)
2. Panelen
3. Neig ik persoonlijk naar een warmtepomp boiler + vat (op PV) omdat dit meehelpt de huidige gasketel bij te stoken en je dus gratis elektra uitwisselt voor relatief duur gas.

Dit vat kan dan later mee verwarmt worden met de warmtepomp, en dan samen met LTV kan de gasleiding er hopelijk uit!

Glas ben ik ook met je eens, als het enkel was is vervangen handig bij dubbel is het bij geen problemen niet echt een haalbare kaart. (zit denk ik iig nog meer winst op andere plekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:31:
@Theo Thnx voor je reactie. Dan heb je het klaar voor een mooie prijs, wat verbruik je nu nog in ga en Electra?

Ik ben het eigenlijk wel grotendeels eens met je adviezen maar ik weet niet of de volgorde goed is :-s
1. isoleren (dak en Spouw)
2. Panelen
3. Neig ik persoonlijk naar een warmtepomp boiler + vat (op PV) omdat dit meehelpt de huidige gasketel bij te stoken en je dus gratis elektra uitwisselt voor relatief duur gas.

Dit vat kan dan later mee verwarmt worden met de warmtepomp, en dan samen met LTV kan de gasleiding er hopelijk uit!

Glas ben ik ook met je eens, als het enkel was is vervangen handig bij dubbel is het bij geen problemen niet echt een haalbare kaart. (zit denk ik iig nog meer winst op andere plekken
Mijn verbruik is op dit moment ongeveer 150-200 kuub gas per jaar voor warm water en meer niet. Verwarmen gaat op stroom, en alle stroom komt van het dak af. Mijn maandelijks energiekosten zijn gelijk aan twee ijsjes bij een ijskraam.. (zo'n 5 euro per maand)

Als je je woning aan wil pakken vraag dan af wat je oogpunt is. Wil je het doen als investering/kostenbesparing, wil je het doen CO2 reductie/milieu aspecten, comfortverbetering, als hobby/tijdverdrijf of als wat anders?

Ik heb het bij mij vooral gedaan uit financieel oogpunt. Ik heb dus van alle mogelijke maatregelen uitgerekend en bepaald wat de TVT zou zijn. Alleen als de TVT goed genoeg was heb ik die maatregel toegepast. Het dubbel glas is bijv niet vervangen. De voordeur uit 1935 is ook niet vervangen. Het kon wel, maar de TVT op die twee was gewoon niet goed genoeg voor mij.

Persoonlijk dek ik dat een zonnecollector bijv geen goede investering is. Dat geld kun je beter steken in een aantal zonnepanelen en een warmtepompboiler. Het resultaat is hetzelfde (goedkoop warm water) maar de TVT is korter.

Als je dus voor jou een goede volgorde wil bepalen, reken dan voor iedere maatregel uit wat de TVT is, en pak alleen de zaken aan die een lage TVT hebben en binnen je budget vallen.

In mijn huis zitten nog een aantal punten die beter kunnen. De TVT is echter zo lang dat het financieel niet rendabel is en dat het qua comfort nikt oplevert. De waarde of de verkoopbaarheid van de woning wordt er ook niet beter door waardoor die punten dus niet aangepast worden. Voorbeeld zijn een paar koudebruggen tussen de draagbalken en de buitenmuur, het dubbelglas van 16 jaar oud en de niet hr++ geïsoleerde voordeur.

Dus reken voor alles wat je wil doen 'even' de TVT uit en bepaal daarop je prioriteitenlijst.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Theo ook een heel goed punt om het zo te doen.. alleen het dak renoveren heeft een heel lange terugverdien tijd, enkel het isolatie deel hiervan heeft wel een goede terugverdien tijd maar door de asbest sanering en de complete renovatie wordt dit een grote maar die gaan we sowieso doen.

Qua verbruik zit je er wel lekker bij zo als ik het lees! Mijn insteek zou ook voornamelijk financieel en onafhankelijkheid zijn.

@ptjuh Ik zie ook af en toe door de bomen het bos niet meer, en ik denk ook dat sommige termen per ongeluk door elkaar gebruikt worden... ;-). Hoe heb je het dak geisoleerd (renovatie met zelfdraend dakbeschot? zo ja welke RC waarde?)

HEb jee een idee wat zo'n zonneboiler doet in termen van gasbesparing? en hoe veel plaats heb je nodig op het dak om zo'n 300liter warm te krijgen?

Een Pellet kachel zien we thuis beide niet zitten, wellicht omdat we er te weinig van weten maar lijkt me niet zo handig (vullen met pellets.... open vuur in huis etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Dre schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:40:
Over zonnepanelen is geen discussie, die moet je gewoon nemen.

De prijs en efficiency van de combinatie zonnepanelen+warmtepomp is vandaag de dag gunstiger dan een zonneboiler. Een zonneboiler kan niet salderen en wekt de meeste warmte op wanneer je de warmte het minste nodig hebt. Met de huidige techniek zou ik geen zonneboiler meer nemen.

Lees dit forum deel eens door over de mogelijkheden:
Duurzame Energie & Domotica
Zonnepanelen zijn op dit moment gewoon een groot risico of het ooit nog rendabel word.
De huidige salderingsregeling maakt een combinatie van zonnepanelen + warmtepomp nu heel erg gunstig maar in 2020 dus niet meer.
Nadeel van de combinatie is dat je veel energie hebt als je het niet nodig hebt en veel energie nodig hebt als je het niet opwekt. In de zomer gebruik je bijna geen stroom voor de warmtepomp en leveren je panelen maximaal op. In de winter draait je warmtepomp overuren met een lagere COP en doen je panelen niet heel veel. Maakt op dit moment niet uit want salderingsregeling vanaf 2020 is het nog maar afwachten.

Als je gezin groot genoeg is werkt een zonne boiler nu ook prima, in de lente/ zomer/herfst douche je dan zonder dat je het water moet verwarmen, maar dat werkt alleen als je ook genoeg douchewater gebruikt dus je gezin niet uit 1 persoon bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Dit is precies de redenering die ik ook heb op een of andere manier maar thuisopslag zou een oplossing zijn. Maar daar is nog niet echt een goed alternatief voor. Miss ff september afwachten hoe de nieuwe regeling eruit ziet....

Als de overheid woord houd betekend dit dat je er nog 7 jaar over doet om de panelen terug te verdienen maar wat daarna de regeling gat zijn is maar de vraag....

Van de andere kant als je een groot buffer vat hebt dat overdag wordt opgewarmt hoe lang zou je daar dan het huis op kunnen verwarmen denk je?

Hebbje nog steeds het probleem dat je was in de winter te weinig electra opwekt om het buffervat warm te krijgen of houden

We zijn (en blijven) met z’n tweeen, maar voor een zonneboiler geld wel hetzelfde hij verwarmt als je het niet nodig hebt en als je warm water nodig hebt kan hij niet voldoende bij verwarmen toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-08-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Concentreer je nu eerst eens op zo goed mogelijk isoleren van de woning. Niet alleen dak en spouwmuur, maar ook vloeren en ramen. Streef naar en zo groot mogelijke RC waarde, zoveel als qua ruimte mogelijk is. Kijk ook naar tocht via ramen en deuren en een daarmee samenhangende energiezuinige ventilatie van de woning.
Een warmtepomp vereist een goede isolatie en de markt t.a.v. warmtepompen is nog in ontwikkeling. Dus een beetje pas op de plaats, wat dat betreft, pakt alleen maar gunstig uit.

Zonnepanelen zijn leuk, maar dragen niet bij aan energiebesparing t.a.v. verwarming van de woning.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JukeboxBill eigenlijk heb ke wederom gelijk😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:40:
Dit is precies de redenering die ik ook heb op een of andere manier maar thuisopslag zou een oplossing zijn. Maar daar is nog niet echt een goed alternatief voor. Miss ff september afwachten hoe de nieuwe regeling eruit ziet....

Als de overheid woord houd betekend dit dat je er nog 7 jaar over doet om de panelen terug te verdienen maar wat daarna de regeling gat zijn is maar de vraag....

Van de andere kant als je een groot buffer vat hebt dat overdag wordt opgewarmt hoe lang zou je daar dan het huis op kunnen verwarmen denk je?

Hebbje nog steeds het probleem dat je was in de winter te weinig electra opwekt om het buffervat warm te krijgen of houden

We zijn (en blijven) met z’n tweeen, maar voor een zonneboiler geld wel hetzelfde hij verwarmt als je het niet nodig hebt en als je warm water nodig hebt kan hij niet voldoende bij verwarmen toch?
Denk dat je dat behoorlijk onderschat, in de zomer douche je ook, met een zonneboiler dus zonder het water nog bij te verwarmen. Als je wasmachine een warmwater aansluiting heeft zou je best wat stroom kunnen besparen door ook dat water in de zomer door de zon te laten verwarmen.
En zonneboiler werkt ook nog steeds behoorlijk in de lente/herfst.

Zonder salderingsregeling worden dingen als zonnepanelen gewoon ineens een groot risico, je mag investeren maar of het ooit wat opleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:24:
[...]

Zonnepanelen zijn op dit moment gewoon een groot risico of het ooit nog rendabel word.
De huidige salderingsregeling maakt een combinatie van zonnepanelen + warmtepomp nu heel erg gunstig maar in 2020 dus niet meer.
Nadeel van de combinatie is dat je veel energie hebt als je het niet nodig hebt en veel energie nodig hebt als je het niet opwekt. In de zomer gebruik je bijna geen stroom voor de warmtepomp en leveren je panelen maximaal op. In de winter draait je warmtepomp overuren met een lagere COP en doen je panelen niet heel veel. Maakt op dit moment niet uit want salderingsregeling vanaf 2020 is het nog maar afwachten.

Als je gezin groot genoeg is werkt een zonne boiler nu ook prima, in de lente/ zomer/herfst douche je dan zonder dat je het water moet verwarmen, maar dat werkt alleen als je ook genoeg douchewater gebruikt dus je gezin niet uit 1 persoon bestaat.
Hier ben ik het niet mee eens.

Geen zonnepanelen nemen is op dit moment gewoon een groot risico of het ooit nog rendabel word.

Een warmtepomp(boiler) kan je ook inschakelen als je zonnepanelen voldoende elektriciteit opwekken. Daarin hoeft geen verschil te zitten met de zonneboiler. Het voordeel is dat je met salderen de keuze hebt wanneer je de warmtepomp(boiler) aan zet in tegenstelling tot de zonneboiler.

Een zonneboiler lijkt mij gewoon veel te duur ten opzichte van een paar extra zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Dak en spouwmuurisolatie is een hele goede start. Ga verder met het isoleren van de onderzijde van de vloer en laat vloerverwarming aanbrengen. Dat laatste wil je namelijk niet nog een keer aan beginnen als je er al woont.

Vervolgens zijn zonnepanelen een goede keuze. Ga dan eens een vol jaar 'wonen' en kijk waar jullie verbruik op uit komt.

Kleine dingen zoals het vervangen van de MV-box of inbouwkoelkast voor een modern en zuinig exemplaar kan altijd nog. Afhankelijk van de leeftijd van het dubbel glas, is dat ook nog een aandachtspunt.

Een hybride warmtepomp zou ik nooit aan beginnen. Dan heb je twee apparaten met twee keer onderhoud en afschrijving. Een Nefit 7kW warmtepomp kost inclusief plaatsen zo'n 6-7000 euro. Met warmwatervoorziening misschien iets meer. Maar zeker geen 15.000 euro! Dat is echt veel te duur.

Maar zolang de huidige ketel het prima doet kun je beter de aandacht vestigen op isolatie. Tegen de tijd dat uiteindelijk de cv-ketel op is, kun je dan dankzij de isolatie een kleiner model warmtepomp kiezen en dat is ook weer iets voordeliger.

Wanneer nu je hele huis toch overhoop ligt, kun je het beste wel alvast loze elektra leidingen (3/4") aanleggen van de meterkast naar de plek waar de warmtepomp ooit zal komen. En bij eventuele vervanging van de groepenkast alvast rekening houden met krachtgroepen voor de inductiekookplaat en warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:18:
[...]

Denk dat je dat behoorlijk onderschat, in de zomer douche je ook, met een zonneboiler dus zonder het water nog bij te verwarmen. Als je wasmachine een warmwater aansluiting heeft zou je best wat stroom kunnen besparen door ook dat water in de zomer door de zon te laten verwarmen.
En zonneboiler werkt ook nog steeds behoorlijk in de lente/herfst.

Zonder salderingsregeling worden dingen als zonnepanelen gewoon ineens een groot risico, je mag investeren maar of het ooit wat opleverd?
Niet meer dan je zonneboiler. Althans, niet als je warm water via een warmtepomp hebt in de toekomst. Je gebruikt dan je zonnestroom in voorjaar, zomer en herfst om je wasjes en vaatwasser te draaien en je warmtepomp aan het werk te zetten voor het warm water én in de zomer de vloer-koeling.

Ja, salderen vervalt. Maar met wat slimme oplossingen kun je tot 50% eigen gebruik uit je zonnepanelen halen. Alles wat je zelf direct verbruik heeft een veranderde salderingsregeling al geen invloed op.
En vergeet niet:
Zonnepanelen blijven in de zomer stroom leveren aan het net. Een zonneboiler ligt in deze warme en zonnige tijden het grootste deel van de dag werkloos op het dak, omdat het dagelijkse warmwater wat je nodig hebt al 10 of 11 uur 's ochtends weer is opgewarmd. Ligt je zonnecollector meer dan 10 uur per dag werkloos in de volle zon...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Dre bedoel je dat je de warmtepomp boiler als het ware kunt programmeren zodat hij het voorraad vat gaat opwarmen als de panelen stroom opwekken? Dat klinkt goed. Dat betekend dat je de warm water voorraad dus ‘s avond als je het nodig hebt voor verwarming of warm water beschikbaar hebt (of werkt dit alleen voor warm water)

Als ik kijk wat @Shadowhawk00 vraag ik me af wat het goedkoopste is of de kortste tvt heeft zonneboiler of een warmtepomp boiler?

Hoe groot moet een voorraad vat eigenlijk zijn voor 2personen als het kan zou ik het willen gebruiken voor warm water en verwarming (bij de gasketel eerst)?

@Ivow85 ik ga je plan iig meenemen! Jij denkt dus iig dat een zonneboiler veel stil ligt en panelen met warmtepomp boiler en later wp een beter plan is?

Wat je zegt over de prijs is dit iets wat je weet uit eigen recente ervaring? Ik heb het nl hier bij een lokale installateur gevraagd maar ik weet niet echt hoeveel hij doet met wp installaties en hoe bekend hij is met het geheel? Ik heb hem gebeld omdat hij het huis kent de huidige cv installatie komt ook van hem.

Heb je hier een bedrijf voor waar jij de prijs vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
De Nefit warmtepomp extern boilervat draait hier nu anderhalf jaar. Complete installatie was 7800 euro. Zonder warmwatervoorziening zou het een 1200 euro minder zijn meen ik.

Van die totaalprijs ging de subsidie dan nog af. Het subsidiebedrag is wel wat gedaald, maar de kale prijs van een warmtepomp is ook gedaald. Installatie kan wel een paar honderd euro duurder uitvallen wegens werk in overvloed bij installateurs. Hoewel ze destijds ook al een goed gevulde agenda hadden.

Het is bij mij door een lokale installateur geplaatst. Als je in Het Gooi zit wil ik je de gegevens wel doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ivow85 ik zit niet bepaald in de buurt... midden limburg! Als iemand een goede installateur hier weet hou ik me aanbevolen😀

Hoe oud is jullie woning en hoe is de isolatie? zou het nl niet zo kunnen zijn dat het voor ons een stuk duurder is omdat hij aangeboden heeft obv normale radiatoren en hij weet dat het huis op dit moment nog heel slecht is geïsoleerd?

Of hij gaat voor 200% zekerheid en levert veel te veel vermogen om te voorkomen dat het niet gaat werken.... of hij is gewoon heel duur🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Dat hij voor de zekerheid extra vermogen rekent, zou kunnen.

Mijn huis is uit 1902 en ook nog niet optimaal geïsoleerd. Momenteel hangen er nog een paar oude 2e hands radiatoren. In dit huis zat nog helemaal geen CV-installatie. De benedenverdieping wordt pas over 2 jaar aangepakt (met vloerverwarming en isolatie). Afgelopen februari kwam ik tijdens de koudste dagen wel wat vermogen tekort en moest de elektrische bijverwarming aan. Dure grap maar omdat het maar voor een paar dagen per jaar is en na verdere isolatie helemaal overbodig goed te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ivow85 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:29:
[...]

Ja, salderen vervalt. Maar met wat slimme oplossingen kun je tot 50% eigen gebruik uit je zonnepanelen halen. Alles wat je zelf direct verbruik heeft een veranderde salderingsregeling al geen invloed op.
En vergeet niet:
Zonnepanelen blijven in de zomer stroom leveren aan het net. Een zonneboiler ligt in deze warme en zonnige tijden het grootste deel van de dag werkloos op het dak, omdat het dagelijkse warmwater wat je nodig hebt al 10 of 11 uur 's ochtends weer is opgewarmd. Ligt je zonnecollector meer dan 10 uur per dag werkloos in de volle zon...
In de winter haal je een heel stuk minder stroom op dan in de zomer maar gebruik je met een warmtepomp veel meer.
Ik zit nu ongeveer op 500kwh op de meter 3600KWH van de panelen en warmtepomp + huis gebruiken 4100, alleen van die 4100 zit er wel ongeveer 2000 in de winter en de opbrengst van de panelen is dan nog geen 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ivow85 kun je eens aangeven welke mogelijkheden je ziet om 50% eigen saldering je kunt behalen? en wat kost zoiets of is dit vooral slim gebruik maken van het zon moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Laatst online: 10-09 08:05

vleesjus

echte vleesjus!

Ik heb zelf een huis uit 1904, mijn opa die er eerder in woonde (verwarming dag en nacht op 21 of hoger) had een verbruik van 2300 m3 gas. Ik stook zelf alleen savonds ( en dan naar 18-19 graden) en snachts en overdag op 15. Hiermee zat ik in het eerste jaar op 1400m3 gas. Met wat enkel glas vervangen voor hr++, spouwmuur isolatie en isolatie in het plafond tussen de begane grond en de eerste verdieping is het nog eens gezakt naar 1100-1200 m3 gas.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

vleesjus schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:10:
Ik heb zelf een huis uit 1904, mijn opa die er eerder in woonde (verwarming dag en nacht op 21 of hoger) had een verbruik van 2300 m3 gas. Ik stook zelf alleen savonds ( en dan naar 18-19 graden) en snachts en overdag op 15. Hiermee zat ik in het eerste jaar op 1400m3 gas. Met wat enkel glas vervangen voor hr++, spouwmuur isolatie en isolatie in het plafond tussen de begane grond en de eerste verdieping is het nog eens gezakt naar 1100-1200 m3 gas.
Dat lijkt een geringe besparing...

Je moet uitkijken dat je niet meer gaat investeren dan dat je er mee terugverdiend.
Leuk hoor, voor 10K je huis isoleren maar als je een tientje per maand bespaard dan haal je het er nooit uit...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Shadowhawk00 4100kwh voor een heel jaar voor elektra inclusief warmtepomp begrijp ik dat goed?

Kun je eens aangeven hoe je huis is geïsoleerd en wat hoe groot eea is? ik vind dat nl een interessant verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22
Nyarlathotep schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:05:
[...]

Je moet uitkijken dat je niet meer gaat investeren dan dat je er mee terugverdiend.
Leuk hoor, voor 10K je huis isoleren maar als je een tientje per maand bespaard dan haal je het er nooit uit...
Dat hangt er van af of je effectief meerwaarde wilt maken of je wooncomfort wilt verhogen. Wij zijn aan het kijken om bij twee gevels buitenisolatie + crepie te zetten. Die +-12k haal ik uiteraard nooit er uit. Het is voornamelijk het wooncomfort dat ons interesseert. Die meerwaarde interesseert mij niet echt omdat we in principe in dit huis oud willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Fantastic_fox schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:40:
@Shadowhawk00 4100kwh voor een heel jaar voor elektra inclusief warmtepomp begrijp ik dat goed?

Kun je eens aangeven hoe je huis is geïsoleerd en wat hoe groot eea is? ik vind dat nl een interessant verbruikt
Heb het nog geen heel jaar maar als ik de getallen extrapoleer kom ik daar ongeveer uit.
Heb de koudste maanden gehad, de warmtepomp moet nog wel beter getuned worden voor hoger COP.
Warmtepomp staat sinds half december, panelen sinds half augustus.

Vloer/spouwmuur isolatie, dubbel glas beneden, boven enkelglas.
Hoekwoning 10X6 denk ik heb nu even niet na gemeten. 3 lagen.

Todo : nieuwe kozijnen + HR+++ glas beneden en HR+ glas boven
optimaliseren warmtepomp voor COP ( verwacht hier nog 2-5% te kunnen winnen in de winter )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Shadowhawk00 dus geen gas meer en eigenlijk per saldo te betalen 500kwh? dat is echt heel netjes?

Welke warmte pomp je hebt en waar ik aan moet denken qua kosten (Inc. installatie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Fantastic_fox schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:31:
@Shadowhawk00 dus geen gas meer en eigenlijk per saldo te betalen 500kwh? dat is echt heel netjes?

Welke warmte pomp je hebt en waar ik aan moet denken qua kosten (Inc. installatie)?
Klopt geen gas meer. Nou ja die 500kwh is een extrapolatie als het heel koud gaat worden ineens in october-november-december word dat wel meer. Blijft het nog 2 maanden zo zonnig als nu dan betaal ik 0.

Ik heb een lorea-duo lucht-water warmtepomp. Ik had slim onderhandeld dus was netto 6000 kwijt ( dus levering + installatie - subsidie)
Op zich best leuk systeem je kan best veel configureren, moet wel op beton staan want bijna 400kilo ga je niet op hout zetten. Is combi van warmtepomp en buffervat in 1 apparaat leek me wel zo handig.

Heeft wel een vervelende eigenschap dat anti-legionella vrijdag om 3AM start. Je hoort het niet maar voor je COP is dat beetje zonde, en de enige oplossing daarvoor is dus de klop op het apparaat 12 uur in tijd schuiven en dat is heel wat omreken werk :P
Er missen wat details in de handleiding waardoor als je echt wilt finetunen je soms voor verrassingen komt te staan. Op zich geen ramp maar was wel even irritant de eerste paar weken, je bent toch tweaker dus je wilt elke KWH die erin zit eruit persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
En jij woont toevallig in het zuiden van het land? Zo ja laat me dan aub ff weten wie de installatie heeft verzrogd is iig een heel stuk minder als de 15k€ dienik heb gehoord!

Hoe is je huis geisoleerd? En heb je er vloerverwarming bij? Vind de electra qua verbruik nl netjes laag!

En heb je ook een oplossing voor overdag opstoken als de panelen veel leveren en kun je daar dan s avonds mee doorkomen zonder extra stroom af te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ja ik woon in het zuiden van het land, maar zoals ik al zei ik had echt heel goede prijs afgesproken denk niet dat de installateur daar achteraf erg blij mee was :)
Ik had verschillende prijzen gehoord van 12000 tot 8000(lose delen oplossing ) en ik wilde de duo en toevallig wist deze installateur wat de offerte prijs van de anderen waren ( heel toevallig :) )

Geen idee precies, spouwisolatie zat er al in heb ik laten checken, vloer neem ik aan van wel want er zit vloerverwarming in ( maar hobbybob variant dus eigenlijk te klein bemeten )

Tja ik woon alleen, heb dus niemand die stroom gebruikt behalve ik. Mijn stroomverbruik hiervoor was maar 1500kwh per jaar :) Dat was met gas koken en gas verwarmen.

Nee helaas dat lukt niet, maar goed je zou natuurlijk in de winter overdag je huis kunnen verwarmen en dan langzaam in de nacht laten afkoelen maar hoe efficient dat is weet ik niet. Wil wel de anti-legionella optie overdag hebben maar dat word nog wat rekenwerk.

In de winter stook ik toch eigenlijk de hele dag langzaam dus dan gebruik ik wat binnen komt best wel snel maar dan nog 800 gebruik tegen 200 levering in de maand gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Theo schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:22:
Dubbel glas voor tripple glas vervangen is financieel niet echt rendabel. de U waarde van oud dubbel glas zal rond de 1.8 zijn, dat van nieuw dubbel glas rond de 1.1. Je bespaart dus 0.7 watt per vierkante meter glas per kelvin. Ofwel 47 Kwh aan warmte per jaar per vierkante meter raam. Dat is 6 m3 gas per jaar. Het vervangen van oud dubbel glas naar nieuw dubbel glas bespaart je dus nog geen 5 euro per vierkante meter aan glas per jaar. Het vervangen van glas gaat inc arbeid vrij snel naar de 100 euro per vierkante meter..
Hier een interessant artikel over isolatie waarde van verschillende glassoorten en bepaling van potentiële besparing: http://nieuws.warmtecheck...11/besparing-met-hr-glas/

In mijn situatie komt dat neer op:
12.5 m2 oud dubbel glas van U = 2,8 W/m²K. Als je dit vervangt met hr++ dubbel glas van U = 1,1 W/m²K.
Dan resulteert dit in:
230,19 m3 potentiele besparing door vervanging dubbelglas door HR++ glas
€ 149,62 per jaar potentiele besparing

Geen idee wat de kosten precies zullen zijn. Dit wil ik binnenkort uitzoeken. Tvt is belangrijk maar comfort winst is ook belangrijk.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

DJ^ schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:24:
[...]

Hier een interessant artikel over isolatie waarde van verschillende glassoorten en bepaling van potentiële besparing: http://nieuws.warmtecheck...11/besparing-met-hr-glas/

In mijn situatie komt dat neer op:
12.5 m2 oud dubbel glas van U = 2,8 W/m²K. Als je dit vervangt met hr++ dubbel glas van U = 1,1 W/m²K.
Dan resulteert dit in:
230,19 m3 potentiele besparing door vervanging dubbelglas door HR++ glas
€ 149,62 per jaar potentiele besparing

Geen idee wat de kosten precies zullen zijn. Dit wil ik binnenkort uitzoeken. Tvt is belangrijk maar comfort winst is ook belangrijk.
Dat is een goede berekening, echter zitten er in een jaar rond de 2800 graaddagen, en geen 3613. Hierdoor moeten de 'kosten' per vierkante meter glas ook worden aangepast

U = 5,7 W/m²K = 61,78m³ * €0,68 = €42,01 32.55
U = 2,8 W/m²K = 30,35m³ * €0,68 = €20,64 16.00
U = 1,1 W/m²K = 11,92m³ * €0,68 = €8,11 6.28

Vervangen van oud dubbel glas vor nieuw dubbel glas bespaart je dus ongeveer 9.72 euro per vierkante meter. met 12.5 vierkante meter glas is dit dus 121.50 euro besparing per jaar.
Een beetje glaszetter daar ben je voor 20 ramen (die 20 is een aanname met 12.5 m2) zomaar 2.000 euro voor kwijt inc materiaal, nieuwe glaslatten die in de verf moeten enz.

Maar comfort mag ook wat kosten :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Theo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

Dat is een goede berekening, echter zitten er in een jaar rond de 2800 graaddagen, en geen 3613. Hierdoor moeten de 'kosten' per vierkante meter glas ook worden aangepast

U = 5,7 W/m²K = 61,78m³ * €0,68 = €42,01 32.55
U = 2,8 W/m²K = 30,35m³ * €0,68 = €20,64 16.00
U = 1,1 W/m²K = 11,92m³ * €0,68 = €8,11 6.28

Vervangen van oud dubbel glas vor nieuw dubbel glas bespaart je dus ongeveer 9.72 euro per vierkante meter. met 12.5 vierkante meter glas is dit dus 121.50 euro besparing per jaar.
Een beetje glaszetter daar ben je voor 20 ramen (die 20 is een aanname met 12.5 m2) zomaar 2.000 euro voor kwijt inc materiaal, nieuwe glaslatten die in de verf moeten enz.

Maar comfort mag ook wat kosten :)
Mooie aanvulling. Via mindergas voor weerstation eelde kom ik op kleine 3000 gewogen graaddagen.

In mijn geval geldt dat het 11 ramen zijn. Dit betreft de ramen in woonkamer en keuken. Bijkeuken en hal heb ik niet meegenomen. En heb ook niet het ene hr+ raam in woonkamer meegenomen.

Als het daadwerkelijk rond de 2k is dan vind ik het te overwegen waard vanwege comfort. 20 graden met koudeval versus zonder maakt veel verschil.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Heren,

Ik sprak gisteren iemand en vertelde van de plannen om sowieso eerst te isoleren, en hij kwam aan met de vraag of ik ook aan ventileren had gedacht... niet dus :-(

Nu zijn er bij de verbouwing eigenlijk niet echt goede mogelijkheden om een centrale ventilatie in te bouwen (in verband met de wederhelft die niet overal weggewerkte leidingen wil zien...!

Degene waarmee ik gesproken heb heeft hier volgens mij vanuit zijn werk wel enig verstand van, en hij gaf aan dat een centraal systeem echt de voorkeur heeft tov bv decentrale units. iets zoals deze bijvoorbeeld https://www.ventilatielan...trale-wtw-swentibold.html

Met name de capaciteit is een probleem volgens hem.

Hoe kijken jullie hier tegenaan:
* Decentrale ventilatie
* Decentrale ventilatie met WTW
* de discussie aangaan en heel goed gaan zoeken naar mogelijkheden mbt centrale ventilatie (en zo ja met of zonder WTW functie?)

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gewoon lekker low-tech een raampje openzetten is ook nog een veelgebruikte methode om te ventileren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ventileren is zeker belangrijk, maar een centrale afzuiging is zeker niet de enige mogelijkheid.

Heb je plattegronden van de woning die je hier kunt plaatsen? Dat maakt meedenken wat makkelijker.

- Lucht afzuigen doe je vanuit de vochtige ruimtes (toilet, badkamer en de keuken).
- Permanente luchtverversing is aan te raden
- Een MV-box levert inderdaad betere prestaties dan één toilet- of badkamerventilator
- Veel badkamerventilatoren draaien niet permanent, een MV-box doet dat in principe wel op een lage stand. Op lage stand is de geluidsproductie minimaal.

Wanneer mogelijk en het met de indeling van je huis is een MV-box zeker aan te raden. Met het oog op duurzaamheid het liefst eentje met warmte-terugwinning, waardoor je wel lucht ververst zonder al te veel warmte door het dak naar buiten te blazen. Alleen vergt warmteterugwinning nog meer leidingwerk, omdat er vanaf de MV-box ook leidingen voor verse lucht naar de leefruimtes moet worden gebracht (woon/slaapkamers). Alternatief is om de ventilatielucht te gebruiken voor een warmtepompboiler.

Maar ook zonder mechanische ventilatie kun je echt wel goed ventileren.

- Er bestaan badkamer- en toiletventilatoren die continu op een lage stand kunnen draaien en tijdens gebruik van de ruimte op een hoge stand (geschakeld met de verlichting of afzonderlijke schakelaar) Bij afwezigheid van een MV-box heeft dit bij mij de voorkeur. Op volle toeren zijn de badkamerventilatoren goed hoorbaar. Met een lage stand heb je veel minder 'geluidsoverlast' en natuurlijk ook minder warmteverlies.
- Zorg voor ventilatieroosters in alle leefruimten en sluit die nooit volledig af.
- Zet wanneer veel mensen aanwezig zijn tijdens een feestje simpelweg een raampje open (of meerdere ramen op een kier).

Belangrijk is dat je 24/7 ventileert en daarbij liefst geforceerd voor luchtstroming zorgt. Ingaande lucht in woon- en slaapkamers, uitgaande lucht in vochtige ruimtes. Tussen de ruimtes onderling zorg je voor luchtstroom middels een kier onder de deuren of een rooster in de deur. Circa 2 cm vrije ruimte onder de deur is doorgaans voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:53:
Heren,

Ik sprak gisteren iemand en vertelde van de plannen om sowieso eerst te isoleren, en hij kwam aan met de vraag of ik ook aan ventileren had gedacht... niet dus :-(

Nu zijn er bij de verbouwing eigenlijk niet echt goede mogelijkheden om een centrale ventilatie in te bouwen (in verband met de wederhelft die niet overal weggewerkte leidingen wil zien...!

Degene waarmee ik gesproken heb heeft hier volgens mij vanuit zijn werk wel enig verstand van, en hij gaf aan dat een centraal systeem echt de voorkeur heeft tov bv decentrale units. iets zoals deze bijvoorbeeld https://www.ventilatielan...trale-wtw-swentibold.html

Met name de capaciteit is een probleem volgens hem.

Hoe kijken jullie hier tegenaan:
* Decentrale ventilatie
* Decentrale ventilatie met WTW
* de discussie aangaan en heel goed gaan zoeken naar mogelijkheden mbt centrale ventilatie (en zo ja met of zonder WTW functie?)

Thnx!
Het nadeel van met kiepraampjes/ roosters ventileren is dat je de hoeveelheid ventilatie lastig kunt regelen en dat je de warmte van de uitgaande lucht niet terug kunt winnen.

Echter reken ik in deze post voor dat het verlies van ventilatie wel meevalt.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat je nergens een pijp onopvallend naar boven kunt laten lopen als je nog een flinke verbouwing te gaan hebt. Ik zou nu niet gaan voor de decentrale units die je voorstelt, de markt voor die apparaten is nog aan het ontwikkelen en niets houdt je tegen om ze pas over 5 jaar te installeren.

Spouwmuur isoleren en dakisolatie zijn no-brainers. Als je het dak van buitenaf nog moet vervangen kun je een zonnepanelendak overwegen (zonder pannen).

Denk na waar je in de toekomst een warmtepomp kwijt kan en zorg er voor dat daar alvast een verwarmingsbuis en stroom naartoe liggen. Kijk even na de verschillen tussen een split en een monoblock.

Vloerverwarming laten infrezen kost relatief weinig en dan is je benedenverdieping klaar voor lage temperatuur verwarming. Dat zou ik in combinatie met betere vloerisolatie ook zeker doen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ivow85 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:29:
[...]
Een zonneboiler ligt in deze warme en zonnige tijden het grootste deel van de dag werkloos op het dak, omdat het dagelijkse warmwater wat je nodig hebt al 10 of 11 uur 's ochtends weer is opgewarmd. Ligt je zonnecollector meer dan 10 uur per dag werkloos in de volle zon...
Sorry hoor, maar dat is echt pure onzin. Geen probleem om een voorkeur te hebben voor PV, maar ga dan dat promoten ipv zonnecollectoren zwart te maken.

Een op de behoefte ingerichte zonneboiler zal genoeg moeten leveren voor het gebruik van het gezin. In mijn geval 300 liter hygieneboiler die verwarmd wordt met 30 heatpipes pal op het zuiden. 1:10 verhouding dus.
Maar zelfs met deze optimale opstelling heeft de zonnecollectoren zeker de 75% van de dag nodig om een volledig koudgetrokken boiler op "gratis douchewater voor 4 personen" te krijgen. Oftewel 50 graden Celsius. De rest van de dag is de buffer voor de volgende dag. Zodat je niet met een koude douche begint.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/icGvTDb.png na 2 regendagen zal warm water nu wel stroom verbruiken. Water is nu pas 31 graden.

In de praktijk betekent dit dat er genoeg buffer is om 2-3 regenachtige dagen na een zonnige dag van te douchen. En bij hittegolven zoals afgelopen week, verbruik je wat je opgewekt hebt.

Wat betreft PV panelen vs zonneboilers heb ik al voldoende over geschreven. Als er vanwege budgettaire redenen gekozen moet worden, dan zijn zonnepanelen wellicht een betere keuze.

Maar als er al genoeg zonnepanelen liggen om je jaarverbruik te compenseren en er is genoeg budget, dan is de ruimte voor 1 of 2 zonnepanelen gebruiken voor zonnecollectoren zeker verstandig. 30 heatpipes passen op het (plat)dakoppervlak van 1 paneel. Schuindak=ruimte van 2 zonnepanelen.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 11-08-2018 09:29 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kmf schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:16:
[...]

Maar als er al genoeg zonnepanelen liggen om je jaarverbruik te compenseren en er is genoeg budget, dan is de ruimte voor 1 of 2 zonnepanelen gebruiken voor zonnecollectoren zeker verstandig. 30 heatpipes passen op het (plat)dakoppervlak van 1 paneel. Schuindak=ruimte van 2 zonnepanelen.
Je hebt dacht ik ook combi panelen, dus panelen waaronder de heatpipes liggen, de pipes koelen in de zomer de panelen waardoor ze iets beter werken en in de winter blijft er bijna geen sneeuw ( in nederland :P ) op liggen dus werken de panelen iets beter.
Zijn wel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:16:
[...]

Je hebt dacht ik ook combi panelen, dus panelen waaronder de heatpipes liggen, de pipes koelen in de zomer de panelen waardoor ze iets beter werken en in de winter blijft er bijna geen sneeuw ( in nederland :P ) op liggen dus werken de panelen iets beter.
Zijn wel stuk duurder.
Heatpipes hebben als voordeel dat ze veel meer gebruik kunnen maken van indirect licht. Zeker op een plat dak kunnen ze bij de eerste zonnestralen al mee werken omdat zonlicht op ‘achter’ ook werkt. En ze hebben minder last van wind

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Nog een simpele mocht je heet water flink wat meters af moeten leggen naar je keuken, is om een kleine boiler in te bouwen. Dat scheelt water en gas.

Mijn warmwater moest namelijk van bijna 20 meter komen.

De mijne staat ook nog eens op eco stand en gaat met klok uit tussen 21.00 en 06.30.

Bijkomend voordeel is instant heet water.

[ Voor 24% gewijzigd door Cobb op 11-08-2018 19:07 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:18:
We hebben recent een nieuw huis gekocht (1975) waarvan de huidige eigenaar (gepensioneerd en alleen) ongeveer 3000 kuub gas verbruikt en 3000 kwh. Het betreft een woning geschakeld aan de garage met ong 130 vierkante meter woonoppervlak en 580 kubieke meter inhoud.

Ik ben 10 jaar geleden begonnen met energiebesparen. Ik heb jammer genoeg geen cijfers van voor de vervanging van de HR ketel. Toen wij begonnen met besparen verbruikten we 1550m3 gas per jaar en ongeveer 5500kWh op jaarbasis.

Nu zitten we op 130m3 gas en ongeveer 2200kWh op jaarbasis. Hebben wel enorm geinvesteerd in nieuw glas, nieuwe kozijnen, extra vloerisolatie, zonneboiler, warmtepomp, voorzetwanden, etc etc etc.
Ah, bijna vergelijkbaar met mijn woning. Ik woon in een huis uit 1978, inhoud ietsje kleiner ( 350m3 )
De kruipruimte is op de grond geïsoleerd dmv van die wokkels op de grond. Verder is er dubbel glas aanwezig wel al wat ouder dubbel glas.
Jammer die wokkels, Je houdt zo een stuk lucht over waardoor je vloer alsnog afkoelt, is je vloer helemaal kaal vanaf de onderkant? Dus als je in de kruipruimte bent, kijk je dan tegen beton aan?
We hebben het volgende al op de planning staan:
*huidige dak vervangen (i.v.m. asbest, verder geen dak isolatie aanwezig) door een geïsoleerd dak (unidek/isoubouw plaat RC6)
* Spouwmuur (5cm) laten vullen met EPS korrels.
Je hebt op dit moment niets in je spouwmuur zitten? Hoe ziet je betaande dakbeschot er uit? ( Heb eerlijk gezegd topic nog niet gelezen, net terug van vakantie ).
Wat is een reëel besparing die je mag verwachten als je beide maatregelen laat uitvoeren? ik geloof van de genoemde besparingen van 550 euro dak en 550 euro spouwmuur niet zo veel (bron 2 onder 1 kap https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/)
Ik kan een grove inschatting maken per m2 oppervlak wat de besparing gaat zijn in Watt. Dan heb je een indicatie hoeveel energie het je gaat besparen.
1. Investeren in Zonnepanelen naar eigen behoefte, probleem hiervan is dat niet duidelijk is wat de nieuwe salderingsregeling gaat inhouden en hoe lang de tvt gaat worden.
2. Investeren in een zonneboiler voor warm water of voor voorverwarming van de CV of beide? en zo ja hoe groot moet zo'n boiler zijn qua vermogen of type en oppervlakte op het dak?
2.1 verbruikt zo'n zonneboiler niet heel veel Electra om e.e.a. bij te verwarmen
3. Investeren in het laten leggen van vloerverwarming?
4. Investeren in een hybride warmte pomp die de cv ketel gaat meehelpen opstoken (en hoeveel verbruikt zoiets in Electra)
5 gewoon extra aflossen op de hypotheek hiervan weet je nu in ieder geval zeker wat het je in maandlasten gaat opleveren?
6. iets heel anders?
Zonnepanelen, no-brainer.

Zonneboiler, die heb ik nu nog liggen maar als ik overnieuw zou kunnen beginnen zou die niet terug komen. Liever zonnepanelen op die plek waar de collector ligt.Zonneboiler gebruikt bijna geen stroom. Mijn zonneboiler verbruikt nog geen 60kWh op jaarbasis. Enige wat stroom verbruikt is de pomp en de controller.

Vloerverwarming? Mits je vloer goed geisoleerd, meteen doen, meteen als hoofdverwarming met HoH je leidingen en dan liefst hele vloer dus ook keuken, gang, toilet etc. Eventueel op een of twee kritieke plekken een radiator ( low H2O ). Dan ben je meteen voorbereid voor een warmtepomp later.

Hybride warmtepomp werkt geweldig mits de randvoorwaarden goed zijn. ( isolatie, afgifte ). Ik heb thuis een Techneco ELGA warmtepomp.

Mocht je die een keer willen bezichtigen dan ben je welkom.

Verder zou je op mijn blog kunnen kijken, daar staat alles vanaf het begin op inclusief installatieverhalen, ervaring etc. ( familie-kleinman.nl/energie ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Heb jij je zonnepanelen ook doorgerekend met 6ct per KWH die je terugkrijgt als je niet mag salderen?
Wat je na 2020 terugkrijgt is maar afwachten met salderen is zonne panelen no brainer, zonder salderen is het koffiedik kijken of je ze ooit terugverdient.

Grappig ik had ook naar die elga gekeken maar uiteindelijk voor de loria gekozen, wilde graag alles in 1 apparaat leek me wel handig en minder gedoe met buizen enzo. Die van mij is niet hybride overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Ja, dat het punt waar wij nu ook op gekomen zijn. Ga ik het dubbelglas vervangen of niet? Er zijn een aantal ramen lek, dus die wil ik sowieso vervangen, maar dat zijn ramen aan de zuidkant. De ramen aan de noordkant zijn nog goed, maar wel maar dubbelglas.
Fantastic_fox schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:40:

Dat zegt in principe niet zo heel veel, tenzij je weet wat het verbruik is zonder de WP (en wat het gas verbruik was voor de WP). Wij verbruiken 4500kWh op jaarbasis. En dat is zonder WP :p Een WP zou ook nog eens zo'n 4000kWh vragen (in ons geval, gebaseerd op ons huidige gas verbruik).
Fantastic_fox schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:53:
Heren,

Natuurlijke ventilatie. Tenzij je je huis helemaal luchtdicht maakt, is mechanische ventilatie niet noodzakelijk.
Fantastic_fox schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:24:
@Wailing_Banshee welke isolatie heb je gebruikt voor het dak trouwens?
Het dak is door de vorige eigenaar vervangen (eind jaren '80). Op de meest goedkope manier. Het hardboard van de jaren '50 zat er aan de binnenkant gewoon nog op (en hoe weten we dat? omdat er toen wat minder over isolatie werd gedacht, en kranten meer dan genoeg waren, we kwamen stukjes tegen over de lancering van de Gemini :p) Er is van buitenaf gewoon wat glaswol neergelegd, planken erover, waterkerende laag erover en pannen er weer op. Wij hebben onze zolder van binnen helemaal gestript (er is niets smerigers dan hardboard van 50+ jaar oud). Het glaswol laten zitten (toen wel de fout gemaakt om het niet te tapen, maar om alles nu weer te gaan slopen heb ik niet zoveel zin in, zolder is toch niet verwarmd), en gipsplaat erover. Het laatste stuk van de zolder (was opbergruimte) was helemaal niet geisoleerd. Dat is vorige week helemaal afgekomen. Daar hebben we van die all-in-one platen voor gebruikt (https://www.eigenhuisisol...ren/isover-zoldersysteem/).

Maar, zoals gezegd, onze zolder wordt niet verwarmd (hier is alleen onze slaapkamer, opbergruimte en bibliotheek, wanneer de zolder klaar is). En er zijn ook geen plannen om deze te verwarmen. We hebben deze isolatie met name tegen de warmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Als je een huis koopt om er lang te wonen, moet je vooral investeren in je wooncomfort.

Een verbouwing van 50k voor nieuwe keuken, badkamer en vloeren terwijl de oude gedateerd maar nog prima functioneel zijn valt niemand over. Want het levert extra woonplezier en wooncomfort op.

Als je vervolgens zegt dat je er 10k extra bovenop gooit voor isolatie en andere energiebesparende maatregelen krijg je als reactie dat je toch vooral moet oppassen dat je de kosten wel snel kan terugverdienen en het anders niet moet doen.

Ga vooral eens een jaartje en een goed geïsoleerd huis wonen en nog los van de lage energierekening wil je écht niet anders. Zomers blijft het langer koel binnen, 's winters is het veel behaaglijker omdat de temperatuur in de kamers veel gelijkmatiger verdeeld is. Bovendien heb je in een goed geïsoleerd veel minder "tocht" door die gelijkmatige temperatuurverdeling, waardoor dezelfde kamertemperatuur iets warmer aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:15:
[...]

Dat zegt in principe niet zo heel veel, tenzij je weet wat het verbruik is zonder de WP (en wat het gas verbruik was voor de WP). Wij verbruiken 4500kWh op jaarbasis. En dat is zonder WP :p Een WP zou ook nog eens zo'n 4000kWh vragen (in ons geval, gebaseerd op ons huidige gas verbruik).
En die stats heb ik dan weer wel ( woon er nu bijna 3 jaar )
hiervoor 1500kwh en 1000kuub gas.
Dus tja als ik op 4500 uitkom wat ik niet verwacht dan zit de warmtepomp een kleine besparing en gas vastrecht wat het doet.
Ga vooral eens een jaartje en een goed geïsoleerd huis wonen en nog los van de lage energierekening wil je écht niet anders. Zomers blijft het langer koel binnen, 's winters is het veel behaaglijker omdat de temperatuur in de kamers veel gelijkmatiger verdeeld is. Bovendien heb je in een goed geïsoleerd veel minder "tocht" door die gelijkmatige temperatuurverdeling, waardoor dezelfde kamertemperatuur iets warmer aanvoelt.
Helemaal mee eens, natuurlijk is het handig als je het terugverdient maar je comfort is ook belangrijk. Alleen is het heel lastig meetbaar en de terugverdientijd is juist vrij gemakkelijk te berekenen

[ Voor 33% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-08-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Natuurlijk is terugverdientijd makkelijk meetbaar. Maar dat zal vooral een overweging zijn bij iets wat geen verhoogd comfort oplevert, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen.

Isolatie, maar ook een warmtepomp vanwege de mogelijkheid tot koelen tijdens warme zomers, biedt extra comfort en dan is het niet erg als dat bekeken over pakweg 10 jaar wat (extra) geld kost ten opzichte van het niet te doen/aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@mkleinman Tja die wokkels liggen er al, dus die laat ik denk ik zowiezo liggen, onderkant kruipruimte is nu beton ( en wat leidingwerk) Ik denk er nog over om deze later als de vloerverming er in ligt meteen vanuit onder te (laten) isoleren.

Nope momenteel niets in de spouwmuur en het dakbeschot is asbestplaat en stucplaat aan de binnenkant (isolatie waarde nagenoeg 0,0). Heb je een idee wat reeel is qu a gasvebruik als we dit vullen met EPS korrel (spouw 5 cm) en het dak volledig laten renoveren met rc6? nieuwe pannen etc (en is de asbest meteen weg).

Zonnepanelen ben ik eigenlijk wel zeker van, en de zonneboiler is eigenlijk geen heel slimme optie denk ik aangezien we de dakruimte nodig gaan hebben later om de wp op aan te sluiten qua stroom.

Vloerverwarming gaat er zeker komen maar dan doen we in een keer de gehele onderverdieping (later pas bij het vervangen van de keuken dan moeten de vloeren er toch uit. Infrezen in de bestaande beton loer en dan naisoleren vanuit de kruipruimte.Dit in verband met de toekomst van lage temp verwarming.

Waarom eigenlijk een hybride wp? en geen full of had je geen andere keuze nu heb je neem ik aan nog steeds een afhankelijkheid van het gas?

je blog had ik al eens bekeken :-)

Hoeveel oppervlakte heb k (in de garage nodig voor het voorraad vat, en al die handel als we overgaan naar een wp ? 2 vierkante meter genoeg of moet dit meer zijn en hoe groot moet het voorraad vat zijn voor 2 persoonshuishouden als je er warm water en verwarming op wilt hebben (met als uitgangspunt dat het iig goed en voldoende moet zijn). k krijg het niet verkocht als het te koud is of dat het douche koud moet gebeuren....

Lelystad is wat ver weg voor me (midden limburg) anders was ik wel even lang gekomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:47:
@mkleinman Tja die wokkels liggen er al, dus die laat ik denk ik zowiezo liggen, onderkant kruipruimte is nu beton ( en wat leidingwerk) Ik denk er nog over om deze later als de vloerverming er in ligt meteen vanuit onder te (laten) isoleren.

Nope momenteel niets in de spouwmuur en het dakbeschot is asbestplaat en stucplaat aan de binnenkant (isolatie waarde nagenoeg 0,0). Heb je een idee wat reeel is qu a gasvebruik als we dit vullen met EPS korrel (spouw 5 cm) en het dak volledig laten renoveren met rc6? nieuwe pannen etc (en is de asbest meteen weg).

Zonnepanelen ben ik eigenlijk wel zeker van, en de zonneboiler is eigenlijk geen heel slimme optie denk ik aangezien we de dakruimte nodig gaan hebben later om de wp op aan te sluiten qua stroom.

Vloerverwarming gaat er zeker komen maar dan doen we in een keer de gehele onderverdieping (later pas bij het vervangen van de keuken dan moeten de vloeren er toch uit. Infrezen in de bestaande beton loer en dan naisoleren vanuit de kruipruimte.Dit in verband met de toekomst van lage temp verwarming.

Waarom eigenlijk een hybride wp? en geen full of had je geen andere keuze nu heb je neem ik aan nog steeds een afhankelijkheid van het gas?

je blog had ik al eens bekeken :-)

Lelystad is wat ver weg voor me (midden limburg) anders was ik wel even lang gekomen :-)
Snel een bierviltberekening. Je dak zal nu een Rc hebben van maximaal 1. Je gaat naar een Rc van 6. Dat betekent dat je ( per m2 ) bij 0 graden buiten en 18 binnen nu 18W zou verliezen. Gesteld je hebt 50m2 dak dan verlies je nu: 18*50 = 900W continu.

Met een Rc van 6 zakt dat naar 3W per m2 dus 150W voor 50m2 dak.

1W = 1J/s. 900W betekent dus 900J/s warmteverlies. 900J * 86400 seconden in een dag = 77.7MJ energieverlies per dag. In een m3 gas zit ( ondergrens ) 31.65MJ. Dus je verliest bij een winterdag bij 0 graden buiten ongeveer 2,5m3 gas door alleen je dak.

Met een Rc van 6 zakt dat naar 0,4m3 aardgas.

Voor je spouw zonder isolatie zal je nu een Rc hebben van 0,5. Dan verlies je per m2 muur bij 0 graden buiten en 20 graden binnen 40W . 20m2 spouw is dus 800W verlies continu

5cm EPS heeft een Rd van ongeveer 1.5. Je Rc stijgt dan naar ongeveer 2. Dan verlies je nog maar 10W per m2 bij die condities.

Je hebt een vrij nieuwe CVketel, daarom de optie voor een hybride L/W warmtepomp.
Hoeveel oppervlakte heb k (in de garage nodig voor het voorraad vat, en al die handel als we overgaan naar een wp ? 2 vierkante meter genoeg of moet dit meer zijn en hoe groot moet het voorraad vat zijn voor 2 persoonshuishouden als je er warm water en verwarming op wilt hebben (met als uitgangspunt dat het iig goed en voldoende moet zijn). k krijg het niet verkocht als het te koud is of dat het douche koud moet gebeuren....
Ik zou ( persoonlijk ) minimaal 4m2 aanhouden ( 2x2 meter ). Dan heb je altijd voldoende ruimte voor je boilervat, warmtepomp, leidingen, omvormers, etc etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mkleinman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:55:
[...]

Snel een bierviltberekening. Je dak zal nu een Rc hebben van maximaal 1. Je gaat naar een Rc van 6. Dat betekent dat je ( per m2 ) bij 0 graden buiten en 18 binnen nu 18W zou verliezen. Gesteld je hebt 50m2 dak dan verlies je nu: 18*50 = 900W continu.

Met een Rc van 6 zakt dat naar 3W per m2 dus 150W voor 50m2 dak.

1W = 1J/s. 900W betekent dus 900J/s warmteverlies. 900J * 86400 seconden in een dag = 77.7MJ energieverlies per dag. In een m3 gas zit ( ondergrens ) 31.65MJ. Dus je verliest bij een winterdag bij 0 graden buiten ongeveer 2,5m3 gas door alleen je dak.

Met een Rc van 6 zakt dat naar 0,4m3 aardgas.

Voor je spouw zonder isolatie zal je nu een Rc hebben van 0,5. Dan verlies je per m2 muur bij 0 graden buiten en 20 graden binnen 40W . 20m2 spouw is dus 800W verlies continu

5cm EPS heeft een Rd van ongeveer 1.5. Je Rc stijgt dan naar ongeveer 2. Dan verlies je nog maar 10W per m2 bij die condities.

Je hebt een vrij nieuwe CVketel, daarom de optie voor een hybride L/W warmtepomp.

[...]

Ik zou ( persoonlijk ) minimaal 4m2 aanhouden ( 2x2 meter ). Dan heb je altijd voldoende ruimte voor je boilervat, warmtepomp, leidingen, omvormers, etc etc.
Mijn niet hybride warmtepomp is de grote van een koelkast en heeft ongeveer 200L water, als je dat wat warmer stookt zou het genoeg moeten zijn om met 2 personen te douchen. Ik ben alleen dus ik heb aan 40graden genoeg.
En in die ruimte zou best een omvormer passen, dus alles past in een gangkast van ongeveer 1M2 ( inclusief leidingen/ verdeler vloerverwarming ( warmtepomp doet zelf het rondpompen )
4M2 lijkt me behoorlijk veel ruimte om te reserveren voor een warmtepomp, hoe meer water je in je vat hebt hoe meer warmte je ook weer verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@mkleinman de besparing van de spouwmuur en dak zou dus als ik je berekening goed begrijp als resultaat een echt flinke besparing moeten zijn 15-20% per maatregel lijkt dan niet zo heel raar of begrijp ik het dan verkeerd? Zou haalbaar moeten zijn om dan van 3000->2000 kuub te gaan in theorie? Dat is nog steeds wel behoorlijk maar al een heel stuk beter!

@Shadowhawk00 1 m2 lijkt me weer wat krap alhoewel je gelijk hebt dat hoe groter het vat hoe meer warmte je kan verliezen.... ik ga een ruimte reserveren van 2-3 meter lijkt me dat dit met wat passen en meten zou moeten lukken. Anders blijft er ook weinig ruimte over in garage voor de hobby🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:26:
@mkleinman de besparing van de spouwmuur en dak zou dus als ik je berekening goed begrijp als resultaat een echt flinke besparing moeten zijn 15-20% per maatregel lijkt dan niet zo heel raar of begrijp ik het dan verkeerd? Zou haalbaar moeten zijn om dan van 3000->2000 kuub te gaan in theorie? Dat is nog steeds wel behoorlijk maar al een heel stuk beter!
Wat is het oppervlak van je dak?

Ik heb voor de maanden november t/m februari ( zeg maar de echte stookmaanden ) het warmteverlies en dus je stookkosten uitgezet. Dan kom ik op ( per m2 dak ) op: 4,5m3 gasverbruik als je niets doet en 0,66m3 gasverbruik als je naar een Rc van 6 gaat.

Dus per m2 dak ga je 3,9m3 gas besparen.

Dus reken maar uit :)

Edit:

Je spouw geeft iets andere cijfers.

In dezelfde stookmaanden kost 1m2 spouwmuur niet geisoleerd je 10,4m3 gas. Ga je 5cm EPS gebruiken dan zakt dat naar 2,54m3. Dus per m2 geisoleerde spouwmuur ga je 7,9m2 gas besparen in die wintermaanden.

Ruwe aanname: Je dak is 50m2 en je spouw voor en achter 25. Dan ga je dus in die 4 maanden ongeveer 400m3 besparen.

Je stookt effectiefv vanaf oktober t/m eind maart. Dus de besparing zal hoger zijn. Ik denk dat 1000m3 gas besparen met beide maatregelen best reeel is.

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 15-08-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Fantastic_fox schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:26:

@Shadowhawk00 1 m2 lijkt me weer wat krap alhoewel je gelijk hebt dat hoe groter het vat hoe meer warmte je kan verliezen.... ik ga een ruimte reserveren van 2-3 meter lijkt me dat dit met wat passen en meten zou moeten lukken. Anders blijft er ook weinig ruimte over in garage voor de hobby🤔
Tja dat is echt de grote van de kast waarin de warmtepomp + alle leidingen liggen bij mij. Groter is het niet, waarschijnlijk zelfs nog iets kleiner. Kan je krap vinden maar 1M2 vloer ding is wel gewoon 1,70 hoog.
Ligt er natuurlijk aan wat je wilt, ik heb lucht/water warmtepomp en alles in 1 apparaat dus dat scheelt wel wat in ruimte.

Je mag het best komen nameten, ik woon in de buurt van den bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Een technische ruimte kan je beter niet te klein nemen. Ik zou nu persoonlijk echt minimaal 4m2 willen. Ik heb een zonneboiler van 300 liter die al 1m2 in neemt. Daarnaast zou dan de CV ketel komen te hangen. Dan het leidingwerk er tussen.

In mijn geval een hoop omvormers met leidingwerk ( Solarmax, aantal Steca's, etc ). Dan al het leidingwerk voor monitoring.

In diezelfde ruimte kan je straks ook eventueel je netwerkapparatuur kwijt ( NAS, servertjes etc ). Dan wil je ook nog alles een beetje toegankelijk hebben en overal goed bij kunnen. En dan is 4m2 reserveren daarvoor niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
digifun schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:26:
Gewoon lekker low-tech een raampje openzetten is ook nog een veelgebruikte methode om te ventileren.
Sorry, dit is geen ventileren, dit noem je luchten en heeft niets met ventileren te maken, kan zelf meer kwaad dan goed doen bij lage temperaturen.

Was laatst bij een vrouw die in een a++ woning woonde en zich afvroeg hoe de vorige bewoners zo zuinig konden stoken, lukte haar niet. Ze had de bijgeleverde boekjes niet gelezen en zomer/ winter het badkamerraam wagenwijd open, tja....

[ Voor 24% gewijzigd door technopeuter op 15-08-2018 22:59 ]

diskeltische lurker

• Fantastic_fox
@mkleinman het dak is groot 100m2 en een deel van het dak loop in direct contact met de keuken/slaapkamer denk dat dit deel een 10* 3 is wat dus direct in contact staat met een verwarmde ruimte spouwmuur oppervlakte is om en nabij de 80m2. Dus dan zou de besparing makkelijk 1000kuub moeten kunnen zijn. Verder ligt ong 70m2 dak aan de rand van het dorp op het noorden.

@Shadowhawk00 ik geloof je direct daar gaat het niet om😀 maar iknwilnhet ruim genoeg hebben

• Fantastic_fox
Oeps spouwmuur is lichtelijk overschat het gaat hierbij natuurlijk om de spouw oppervlakte van de verwarmde ruimtes.... die zal geen 80m2 zijn. eerder

Achter 20 zijkanten 2* 20+15= rond de 50m2 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 14:58
Ik lees veel over zonneboilers, ikzelf ben nog steeds niet overtuigd van dit concept.

Wat denken jullie van doorstroomboilers? Ze hebben ook zo hun voor en nadelen.

Voordelen zijn bijv. geen gebruik = geen verbuik en je kan ze direct onder je zink plaatsen hierdoor weinig leidingwerk.

Grootste nadelen zijn aansluitingen (3-fasen) en hun stroomverbuik.
Het gevaar bestaat natuurlijk dat je aansluitwaarde omhoog moet, maar ook hiervoor bestaan oplossingen met onder andere slimme meterkasten.

Wat is jullie mening over doorstroomboilers?

Ikzelf wil graag richting Infraroodpanelen en doorstroomboilers. Dat gaat veel stroom kosten, maar heb een groot dakoppervlak waardoor ik mijn PV installatie kan uitbreiden.

Gasloos sinds 2020.

• Fantastic_fox
@HerkeLWD Wat je voorstelt is nieuw voor me en kan ik inhoudelijk niet op reageren, qua zoneboiler blijft het gehele verhaal van stagnatie hangen wat ik niet snap of vervelend vind....

Op zich klinkt het concept zonneboiler nog steeds goed voor me, je vervangt immers gas door zonne energie ipv electra door zonnenergie (en dit is op de lange termijn een betere terugverdien tijd naar mijn mening omdat: gas duurder lijkt te worden en Electra goedkoper. en je hebt geen onzekerheid over salderingen etc.) Wat mij op dit moment blijft doen twijfelen is 1 weinig beschikbaar oppervlakte op een zuid dak. 2 het stagnatie verhaal.

Mijn opmerking over terugverdien tijd is natuurlijk enkel gebaseerd op economische principes en niet natuurbehoud of comfort...

• kmf
  • Niet online

kmf

@Fantastic_fox waar komt de twijfel omtrent stagnatie vandaan? Als jouw systeem is afgestemd op jouw gebruik dan komt stagnatie bijna nooit voor.
En wat als het voorkomt? Het systeem kan daar prima tegen.

• Fantastic_fox
@kmf ik heb dat eigenlijk zelf opgemaakt uit meerdere in mijn ogen "horror" verhalen over radiatoren aansluiten om de warmte af te kunnen koelen....

Of komt dat doordat mensen iets (zelf) installeren wat niet goed is afgestemd? Heb je er kennis van en of ervaring mee? zo ja zou je me dan wat meer uitleg kunnen geven,,, zoals ik al aangaf ben ik er zeker in geïnteresseerd omdat dit dakoppervlakte is die gas vervangt i.p.v. elektra :-)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:55:
@HerkeLWD Wat je voorstelt is nieuw voor me en kan ik inhoudelijk niet op reageren, qua zoneboiler blijft het gehele verhaal van stagnatie hangen wat ik niet snap of vervelend vind....

Op zich klinkt het concept zonneboiler nog steeds goed voor me, je vervangt immers gas door zonne energie ipv electra door zonnenergie (en dit is op de lange termijn een betere terugverdien tijd naar mijn mening omdat: gas duurder lijkt te worden en Electra goedkoper. en je hebt geen onzekerheid over salderingen etc.) Wat mij op dit moment blijft doen twijfelen is 1 weinig beschikbaar oppervlakte op een zuid dak. 2 het stagnatie verhaal.

Mijn opmerking over terugverdien tijd is natuurlijk enkel gebaseerd op economische principes en niet natuurbehoud of comfort...
Stagnatie valt 100% mee. Mijn systeem hangt intussen vanaf oktober 2008 met 48 vacuumbuizen en 300 liter boilervat. Ik heb nog nooit stagnatie gehad. Als je een goede controller hebt en de verhouding buizen / vat klopt een beetje dan krijg je dat ook niet.

De controller werkt tot +/- 85 graden erg efficient. Daarna gaat de controller bewust minder efficient draaien ( deltaT verhogen voordat pomp gaat draaien ). En zo zorgt de controller er voor dat je systeem niet oververhit raakt.

Andere optie is om voor een leegloopsysteem te kiezen. Stopt de pomp dan loopt je collector gewoon leeg.

• kmf
  • Niet online

kmf

Fantastic_fox schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 20:48:
@kmf ik heb dat eigenlijk zelf opgemaakt uit meerdere in mijn ogen "horror" verhalen over radiatoren aansluiten om de warmte af te kunnen koelen....

Of komt dat doordat mensen iets (zelf) installeren wat niet goed is afgestemd? Heb je er kennis van en of ervaring mee? zo ja zou je me dan wat meer uitleg kunnen geven,,, zoals ik al aangaf ben ik er zeker in geïnteresseerd omdat dit dakoppervlakte is die gas vervangt i.p.v. elektra :-)
Die "horror" verhalen zijn inderdaad mensen die bewust een veel lagere heatpipes/liter water-ratio hebben genomen zodat ze het water sneller opgewarmd kunnen krijgen. Vooral bedoeld om in de winter deze goed te kunnen gebruiken voor CV-ondersteuning.

Als je de veilige 1:10 ratio aanhoudt, dan heb je zelfs direct op het zuiden vrijwel nooit stagnatie (behalve als je tijdens de hittegolfmaand een paar weken op vakantie gaat. Maar dan nog, dan gaat het systeem gewoon in stagnatie en heb je nergens last van.)

Het is net als het overklokken van de CPU. Wil je tot het extreme gaan, dan moet je zelf voor bijzondere koelmethodes uitkiezen. Blijf je in de veilige marge, dan zal er nooit wat gebeuren.

• Fantastic_fox
@mkleinman jijnhebt het over 48 buizen en 300 liter welke ratio heb je dan? Zoals @kmf de het heeft over ratio? Is dit 1 buis op 10 liter? Of wat bedoel je met deze ratio @kmf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Fantastic_fox 1:10 is de veilige ratio, zelfs pal op zuiden zal stagnatie geen probleem zijn (moet je natuurlijk wel het warme water gaan gebruiken). Ik heb 30 buizen voor 300 liter voor 4 personen.

Heb je een andere ligging, dan pas je de ratio hier op aan.

@mkleinman heeft 48 op 300, dus 1:6,25 http://www.familie-kleinm...ler/boilervat-en-grootte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@kmf dus een 25 buizen met 250 liter voor 2 personen voor warm water en verwarming zou normaal gesproken genoeg moeten zijn dan (zuid ligging) zou je zeggen? Uiteraard eea afhankelijk van het waterverbruik. Echter met een hotfill op wasmachine en vatwasser denk ik dat je dit tocch al snel nodig hebt met 2 personen.

Wat is je ervaring met zuid ligging en warmte opbrengst in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Fantastic_fox ja, dat zal voldoende moeten zijn voor 2 personen.

Wat betreft winter. Tijdens een zonnige winterdag komt de temperatuur rond de 45 graden.
https://bertha15.wordpres...n-de-doorstroomverwarmer/

Een grauwe winterdag is ongeveer hetzelfde als een regenachtige dag in de zomer. Rond de 30 graden.De buitentemperatuur heeft weinig invloed op het opwek, hoeveelheid licht des te meer.

In de winter stel ik dan ook in dat er maximaal geoogst wordt. Dus bij 1 graad verschil gaat de pomp al draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 24-08-2018 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:03:
@mkleinman jijnhebt het over 48 buizen en 300 liter welke ratio heb je dan? Zoals @kmf de het heeft over ratio? Is dit 1 buis op 10 liter? Of wat bedoel je met deze ratio @kmf
Ik heb een ratio vnan 1:6.25 ( 1 buis op 6.25 liter boilerinhoud ). Destijds bewust voor gekozen omdat mijn collector op het westen ligt en last heeft van slagschaduw van de buren.

Dus vandaar dat ik 48 buizen ipv 30 buizen heb liggen op een 300 liter boilervat.
kmf schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 07:25:
@Fantastic_fox ja, dat zal voldoende moeten zijn voor 2 personen.

In de winter stel ik dan ook in dat er maximaal geoogst wordt. Dus bij 1 graad verschil gaat de pomp al draaien.
Wat voor een controller heb je bij je zonneboiler? Sinds ik een controller heb die de pomp modulerend kan aansturen hoef ik niet meer aan de instellingen van dT te zitten. De controller moduleert de pomp tussen de 30% en 100% en het verschil is echt enorm.

Met de modulerende pomp haal ik zeker 30% meer warmte binnen ten opzichte van AAN/UIT. Misschien voor jou ook nog een optie?

[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 24-08-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mkleinman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:29:
[...]

Ik heb een ratio vnan 1:6.25 ( 1 buis op 6.25 liter boilerinhoud ). Destijds bewust voor gekozen omdat mijn collector op het westen ligt en last heeft van slagschaduw van de buren.

Dus vandaar dat ik 48 buizen ipv 30 buizen heb liggen op een 300 liter boilervat.

[...]

Wat voor een controller heb je bij je zonneboiler? Sinds ik een controller heb die de pomp modulerend kan aansturen hoef ik niet meer aan de instellingen van dT te zitten. De controller moduleert de pomp tussen de 30% en 100% en het verschil is echt enorm.

Met de modulerende pomp haal ik zeker 30% meer warmte binnen ten opzichte van AAN/UIT. Misschien voor jou ook nog een optie?
Ik heb een resol SLT met een OEG pomp. Dus ook modulerend. Maar de dT van 5 graden tijdens een regenachtige dag betekent dat ie bijna een half uur tot een uur later zal starten. En elk minuut zon in de winter moet je waarderen vind ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kmf schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb een resol SLT met een OEG pomp. Dus ook modulerend. Maar de dT van 5 graden tijdens een regenachtige dag betekent dat ie bijna een half uur tot een uur later zal starten. En elk minuut zon in de winter moet je waarderen vind ik ;)
Hmm. Daar heb je gelijk in 8) . Kan je je controller ook monitoren? Ik ben benieuwd of een lagere dT ook betekent dat je meer warmte het boilervat binnen haalt of dat de pomp alleen draait voor de buhne.

Overigens ben ik nog geen 50kWh op jaarbasis kwijt aan de controller + pomp, dus wat meer draaiuren voor de pomp kost niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mkleinman schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:54:
[...]

Hmm. Daar heb je gelijk in 8) . Kan je je controller ook monitoren? Ik ben benieuwd of een lagere dT ook betekent dat je meer warmte het boilervat binnen haalt of dat de pomp alleen draait voor de buhne.

Overigens ben ik nog geen 50kWh op jaarbasis kwijt aan de controller + pomp, dus wat meer draaiuren voor de pomp kost niet zo heel veel.
Ja. ik kan het ook monitoren. Lagere dT betekent wel pendelgedrag. Tijdens zomer is een dT van 3-5 ideaal. Geen pendelgedrag dan. Tijdens de winter/regenachtige dagen is 1-2 nog acceptabel, omdat de pomp vrij lang uit blijft op zo'n moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wat is jullie mening van dit systeem https://www.lwdv.eu kan op hoge temperatuur verwarmen maar dit zal waarschijnlijk wel veel verbruik in stroom betekenen verwacht ik. Echter kan ook met lt of vloerverwarming als we die later installeren.

Mij lijkt het een goede oplossin om eea in stappen te kunnen doen omdat alles in een keer heel duur gaat worden (dan moeten ook vloeren, keuken etc vervangen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Interessante optie. Het is echter wel erg duur.
Wat is de prijs van de LWDV?
De brutoverkoopprijs voor de buiten- en binnenunit is € 9270,-. Dit is exclusief BTW, montage en toebehoren. Voor de LWDV is het mogelijk om een ISDE-subsidie aan te vragen, die rond de € 2100,- ligt.

Een exacte verkoopprijs inclusief bovengenoemde punten is op te vragen bij een installateur in de buurt.
Ik benieuwd naar de meningen van de materiedeskundigen hier. En ook naar het idee mbt rendement bij hoge temperatuur verwarming.

hmmz

• Fantastic_fox
@DJ^ ik vind het ook een bak geld natuurlijk maar waar vergelijk jen het mee als ik vragem mag? Heb je bv een offerte ofzo van een ander systeem en zo ja welk systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Shadowhawk00 @mkleinman en andere stel het volgende voor onze electra behoefte hebben we 3500kwh nodig dit zal in pv ongeveer 5000 €kosten.

Welke alternatieve zijn er als we dit bedrag zouden besteden aan gasbesparing (qua installatie niet isolatie) het lijkt nl eigenlijk logischer om te gaan besparen op gas dan electra toch?

Wat is jullie mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:37:
@Shadowhawk00 @mkleinman en andere stel het volgende voor onze electra behoefte hebben we 3500kwh nodig dit zal in pv ongeveer 5000 €kosten.

Welke alternatieve zijn er als we dit bedrag zouden besteden aan gasbesparing (qua installatie niet isolatie) het lijkt nl eigenlijk logischer om te gaan besparen op gas dan electra toch?

Wat is jullie mening hierover?
Isoleren levert je comfort op en een lagere energierekening, alleen is de TvT soms langer dan die van zonnepanelen. Je laat je dak hoe dan ook vervangen neem ik aan ivm asbest?

Dan zou ik die 5000,- euro investeren in zonnepanelen en het geld wat je elke maand bespaard apart zetten.
Je bespaard met je zonnepanelen ongeveer 60 euro per maand. Als je elke maand die 60 euro op een aparte rekening zet heb je na een jaar 720 euro.

Na een jaar koop je van die 720 euro bijvoorbeeld HR++ glas voor beneden. Het geld wat je daar ook weer mee bespaard zet je op diezelfde rekening. Of spaar een jaar langer door en ga voor 1400 euro je spouw laten isoleren. Ook geld wat je terug krijgt van de energiemaatschappij zet je op die aparte rekening.

Je gaat dan besparingen betalen met geld wat je hebt bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@mkleinman isoleren gaan we zowiezo doen, maar ik was eigenlijk op zoek naar zaken die gas kunnen verminderen door een installatie zonneboiler hotfill noem maar op die gas besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:16:
@mkleinman isoleren gaan we zowiezo doen, maar ik was eigenlijk op zoek naar zaken die gas kunnen verminderen door een installatie zonneboiler hotfill noem maar op die gas besparen
Zonneboiler + hotfill bespaard je lang niet zo veel helaas. Ik heb een zonneboiler van 300liter, wasmachine en vaatwassen op hotfill en ik kan warmte onttrekken om het huis te verwarmen. De totale besparing op jaarbasis zit tussen de 250 en 350m3 gas.

Met een gasprijs van 70cent/m3 kom je op maximaal 245 euro op jaarbasis wat je bespaard. Zet dat uit tegen een investering van om en nabij de 4000 euro ( dat kostte mijn zonneboiler voor subsidie ) en de TvT is idioot lang.

5000 investeren in een warmtepomp kan alleen weer goed uit als je je huis goed hebt geisoleerd en lage temperatuur verwarming hebt in huis.

Dus zonnepanelen is zo'n slechte investering niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Daar was ik al “bang” de randvoorwaarden van de wp maken het een fikse investering en dan moet er ook al het eea aangepast zijn vloerverwarming etc.... dan denk ik dat de panelen er toch het eerst opgaan.

Merci iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 17:49
Heeft iemand een idee wat de RD waarde is van een lege kalkzandsteen-baksteen muur is met een laagje pleister aan de binnenkant ?

[ Voor 88% gewijzigd door Qubitzz op 07-10-2018 13:20 ]

Pagina: 1