Ideeën voor MacOS X 10.5.8 Leopard voor Power Mac G5? (OS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Mijn vraag
Is er iemand die weet hoe ik nu anno 2018 nog aan MacOS 10.5.8 (maximale voor de G5) kan krijgen?
Wil er wel bij zeggen dat dit de eerste keer is dat ik met een Apple product bezig wilt zijn voor mijn hobby. Omdat het een oudere is, weet ik niet hoe ik eraan kan komen. Met Apple hardware en software ben ik nauwelijkd bekend mee.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Gezocht op Google
- Gezocht op het Tweakers forum
- Gezocht via de niet zo legale manier (torrents)

Ik weet niet of het mogelijk is om überhaupt er nog aan de kijken?
Iemand nog met ideeën?

Ik hoor het graag :)

Edit.
Via Ebay bestel ik liever niet. Ik vertrouw Marktplaats ook vaak niet, ben al meerdere keren opgelicht.
En hoe te installeren als ik het download? USB? DVD? Had er wel 1 gevonden, gaf aan dat die 3,7GB was maar kon niet op dvd, bleek ineens 28GB te zijn (ingepakt).

[ Voor 17% gewijzigd door johan501 op 02-08-2018 20:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 07:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Das wel een goeie, maar liever niet. Sowieso heb ik nu even geen geld, maar al had ik het wel, dan doe ik dat liever niet. Ik vertrouw Marktplaats soms al niet. Al een paar keer opgelicht. Maar toch bedankt! Ik pas het even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

talin

ES-MA

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Oh thanks! Hoe zocht jij dan? Misschien zocht ik gewoon verkeerd. Maar ik zie dat het een ISO is, werkt die ook gewoon? Want ik dacht dat het alleen .dmg moest zijn?

En qua installatie, via DL dvd? Of USB stick? Ik ben met Apple totaal niet bekend, ja ik weet misschien wel wat namen, maar echt qua oudere hardware en software ben ik niet bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46

talin

ES-MA

johan501 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:03:
[...]

Oh thanks! Hoe zocht jij dan? Misschien zocht ik gewoon verkeerd. Maar ik zie dat het een ISO is, werkt die ook gewoon? Want ik dacht dat het alleen .dmg moest zijn?

En qua installatie, via DL dvd? Of USB stick? Ik ben met Apple totaal niet bekend, ja ik weet misschien wel wat namen, maar echt qua oudere hardware en software ben ik niet bekend mee.
kan gebeuren.

ga er vanuit dat je dit op een windows systeem typt, kijk eens of Rufus er mee om kan gaan richting een usb stick anders even googlen hoe het ook alweer zit om een bootable 10.5.8 usb stick te maken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
talin schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

kan gebeuren.

ga er vanuit dat je dit op een windows systeem typt, kijk eens of Rufus er mee om kan gaan richting een usb stick anders even googlen hoe het ook alweer zit om een bootable 10.5.8 usb stick te maken.
Ja klopt, ik ga dat eens proberen. Maar als ik het goed begrijp kan ik een MacOS iso gebruiken om MacOS te installeren op de Power Mac G5? Want dacht dat dat een .dmg moest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

dmg en iso zijn allebei formaten om een schijfimage te maken, zodra je deze op dvd of USB stick hebt staan bestaat dit formaat al niet meer. Maakt dus niet uit.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:41:
dmg en iso zijn allebei formaten om een schijfimage te maken, zodra je deze op dvd of USB stick hebt staan bestaat dit formaat al niet meer. Maakt dus niet uit.
Ohh thanks, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd haha :). Ik ga het als het nog lukt vandaag nog even proberen.

Edit:

Net gebrobeerd. Via een tool zoals Rufus lukt het niet. De iso is niet bootable is de melding. Ook gebrpobeerd via Transmac: format for Mac en daarna iets van Restore met image ofzo en dan de iso gekozen. Via YouTube achter gekomen dat ik met een Windows toetsenbord een combinatie moet doen voor Open Firmware en dan devalias voor een lijst met apparaten en mijn USB stond er niet tussen.

[ Voor 33% gewijzigd door johan501 op 03-08-2018 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ben gewaarschuwd trouwens dat het sowieso nog best lastig kan worden om PPC geschikte software te vinden aangezien Intel Macs al jaren de norm zijn. Laat staan dat je een redelijk moderne browser kunt gebruiken...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:48:
Ben gewaarschuwd trouwens dat het sowieso nog best lastig kan worden om PPC geschikte software te vinden aangezien Intel Macs al jaren de norm zijn. Laat staan dat je een redelijk moderne browser kunt gebruiken...
Daar ging ik al vanuit, maar een nieuwe MacOS draait niet meer op de G5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:13
johan501 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 21:01:
[...]

Daar ging ik al vanuit, maar een nieuwe MacOS draait niet meer op de G5.
Elk stukje software wat je voor PPC kan verzinnen kun je vinden op macintoshrepository.org. Even een account aanmaken en gaan! Wil je echt grote files downloaden vragen ze een donatie van $10 maar dat is het zeker waard.

Overigens draait tiger vaak een stuk lekkerder dan Leopard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 08:29
Een PPC mac ondersteund geen USB boot, je zult dus een bootable DL-DVD moeten regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
@johan501 Wat wil je hiermee bereiken? Voor dagelijks gebruik is het apparaat niet meer aan te raden. Overigens zijn er altijd enthousiastelingen zoal http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/ die nog een browser volledig onderhouden voor oude systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:11:
Wat wil je hiermee bereiken? Voor dagelijks gebruik is het apparaat niet meer aan te raden.
Het is hobby. Sowieso kan je een ouwe bak uit 2005 op welk platform dan ook niet meer gebruiken voor dagelijkse dingen.
johan501 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 18:32:
En hoe te installeren als ik het download? USB? DVD?
DVD ja. PowerPC machines kunnen niet booten van USB, tenzij je handig bent met de Open Firmware. Als je geen retail versie wil of kan kopen zal je zelf een dual layer DVD moeten branden. Daarna zoals gebruikelijk schijf in de G5 en gaan met die banaan :)

Qua software is er nog zat te vinden. Qua browser zijn TenFourFox en Leopard Webkit aan te raden. Beide goed bruikbaar. Zolang je geen YouTube gaat proberen kan je er best schik mee hebben. PPC en YouTube zijn nooit een goed huwelijk geweest en de oplossingen zijn door Google's maatregelen niet langer in werking.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Electromonkey schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:04:
[...]

Elk stukje software wat je voor PPC kan verzinnen kun je vinden op macintoshrepository.org. Even een account aanmaken en gaan! Wil je echt grote files downloaden vragen ze een donatie van $10 maar dat is het zeker waard.

Overigens draait tiger vaak een stuk lekkerder dan Leopard!
Okay nice, thanks voor de tip!
livranca schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:49:
Een PPC mac ondersteund geen USB boot, je zult dus een bootable DL-DVD moeten regelen...
Okay, dat wist ik niet aangezien iemand anders op de forum beweerde dat het kon en in dat filmpje diegene dat ook met USB deed. Maar bedankt dat je het wel even zegt. Ik ga ff kijken of als ik het brand op een DL dvd het dan wel boot.
Pendora schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:11:
@johan501 Wat wil je hiermee bereiken? Voor dagelijks gebruik is het apparaat niet meer aan te raden. Overigens zijn er altijd enthousiastelingen zoal http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/ die nog een browser volledig onderhouden voor oude systemen
Nee daar ging ik al vanuit. Het is meer voor de lol, ben wel eens benieuwd. En ik ben toch meer iemand van Windows dus als een systeem voor dagelijks gebruik zou ik hem toch niet gaan gebruiken. Okay thanks
nelizmastr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:28:
DVD ja. PowerPC machines kunnen niet booten van USB, tenzij je handig bent met de Open Firmware. Als je geen retail versie wil of kan kopen zal je zelf een dual layer DVD moeten branden. Daarna zoals gebruikelijk schijf in de G5 en gaan met die banaan :)

Qua software is er nog zat te vinden. Qua browser zijn TenFourFox en Leopard Webkit aan te raden. Beide goed bruikbaar. Zolang je geen YouTube gaat proberen kan je er best schik mee hebben. PPC en YouTube zijn nooit een goed huwelijk geweest en de oplossingen zijn door Google's maatregelen niet langer in werking.
Haha ja daar ben ik inderdaad achtergekomen. Ik wist dat niet. Iemand hier in deze topic zei dat het kon, en ik vraag me toch af wat dan diegene in dat filmpje deed 8)7

Ik ben op dit moment een DL-dvd aan het branden. Iemand hier gaf een link voor een MacOS iso. Toch een vraag daarover, iso kan wel gewoon neem ik aan?

Okay thanks voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Gewoon de iso branden met imgburn

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Idd. Als je alleen Windhoos hebt werkt imgburn het beste om Mac images weg te schrijven. Of het ISO of DMG heet maakt niet uit. DMG kan je overigens alleen met PowerISO bewerken of branden.

[ Voor 36% gewijzigd door nelizmastr op 03-08-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:31:
Idd. Als je alleen Windhoos hebt werkt imgburn het beste om Mac images weg te schrijven. Of het ISO of DMG heet maakt niet uit. DMG kan je overigens alleen met PowerISO bewerken of branden.
Okay thanks. Maar ik brand nu via Transmac, dat is zeker niet goed? Omdat ik niemand erover hoor. Ik probeerde gisteren eerst wat anders, bootable USB, maar zag ook dat je een dvd kon kon branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

De iso/image etc. bepaalt of iets bootable is, dus als de iso bootable is en je deze met een programma als imgburn brandt, dan zal de gebrande dvd ook bootable moeten zijn.

Transmac zou dat ook gewoon moeten kunnen branden lijkt mij. Maar imgburn is wat simpeler en volledig gemaakt om images (iso etc.) te branden.

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

johan501 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:35:
[...]

[...]

Okay thanks. Maar ik brand nu via Transmac, dat is zeker niet goed? Omdat ik niemand erover hoor. Ik probeerde gisteren eerst wat anders, bootable USB, maar zag ook dat je een dvd kon kon branden.
Geen ervaring met transmac. Als ik iets op een Mac moet doen dan pak ik meestal een Mac :+ dus daarom zeg ik er sowieso niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
nAffie schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:48:
De iso/image etc. bepaalt of iets bootable is, dus als de iso bootable is en je deze met een programma als imgburn brandt, dan zal de gebrande dvd ook bootable moeten zijn.

Transmac zou dat ook gewoon moeten kunnen branden lijkt mij. Maar imgburn is wat simpeler en volledig gemaakt om images (iso etc.) te branden.
Okay ik snap het. Ik ga het dadelijk of later vandaag even proberen. De disd is net klaar met branden. :)
nelizmastr schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

Geen ervaring met transmac. Als ik iets op een Mac moet doen dan pak ik meestal een Mac :+ dus daarom zeg ik er sowieso niks over.
Haha ja dat kan natuurlijk 8)7
Pagina: 1