Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 16:57
Hi!

Ik wil de buitenmuren van mijn woning isoleren. Het betreft vooral muren zonder spouw van ca. 30 cm dik (1,5 steens).

Ik had de volgende opzet in gedachten (van binnen naar buiten)

- gipsplaat
- osb (optioneel)
- metalstuds (45 of 50) opgevuld met glaswol/rotswol als leidingspouw
- PIR 60mm platen ALU gelijmd op ...
- Geimpregneerde latten (2 cm dik) (vastschroeven met stelschroeven i.v.m. ongelijke buitenmuur)
- Buitenmuur

Volgens mij moet dit kunnen zonder vochtproblemen (PIR ALU is dampdicht). Zit ik dan goed of mis ik iets?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

De PIR zal het vocht van binnen uit huis wel tegenhouden maar met massief stenen muren heb je ook te maken met vocht van buiten dat door de muur heen komt. Dit kan aan de binnenkant van de muur niet zo makkelijk meer weg. Of dit problemen gaat geven is en blijft natuurlijk de vraag. Liggen er bijvoorbeeld houten balken van je (verdiepings)vloer in die muur?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 16:57
NBK schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 00:00:
De PIR zal het vocht van binnen uit huis wel tegenhouden maar met massief stenen muren heb je ook te maken met vocht van buiten dat door de muur heen komt. Dit kan aan de binnenkant van de muur niet zo makkelijk meer weg. Of dit problemen gaat geven is en blijft natuurlijk de vraag. Liggen er bijvoorbeeld houten balken van je (verdiepings)vloer in die muur?
Ja, aan één zijn zitten nieuwe balken (eiken), die zijn ingepakt in folie waardoor ze i.i.g. niet in direct contact met het vocht staan. Bij alle andere buitenmuren zitten geen balken meer, die hebben we allemaal op binnenmuren laten rusten.
Indien nodig kan ik ook nog door de muren boren om een geventileerde spouw te krijgen. Weet niet wanneer dat wel of niet aangeraden wordt?

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-11 21:15
Als je dampdichte laag tussen de isolatie zit, zal hier de condensatie optreden. Dat wil je niet. Bij deze opbouw zou ik alsnog een dampdichte folie achter de gipsplaten maken. Dan kun je pir zonder alu nemen of de voegen niet afplakken. Een buitenmuur hoort aan de warme kant dampdicht te zijn en dan naar buiten toe steeds opener.