Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe CW5 ketel, paar kleine issues, waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:00

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik ben sinds kort verhuisd en heb een nieuwe CV ketel (Intergas Xtreme 36 CW5) laten plaatsen. Ik loop nu tegen een paar problemen aan waarbij ik even niet weet waar ik moet gaan zoeken:

Probleem 1: Douchen en warme kraan tegelijk gaat niet
Volgens de specs van de ketel kan hij dit aan:

> Tapwaterhoeveelheid 9 ltr/min bij 60°C
> Tapwaterhoeveelheid 15 ltr/min bij 40°C

Als ik nu aan het douchen ben (normale douche), en iemand zet een warmwaterkraan aan, dan wordt de douche koud. Ik had verwacht dat ik dit niet/nauwelijks zou merken, maar dat is dus helaas niet zo.
De kraan in de keuken moet handmatig gemengd worden, dus daar gaat heet water eerst vol aan en daarna koud er bij. De kraan in de badkamer is een mengkraan, evenals de douche zelf.

Hoe kom ik er achter wat de oorzaak van een dergelijk probleem is? Kan het een instelling in de ketel zijn, of een probleem met leidingen oid?

Probleem 2: De douchekop drupt
Nadat we een paar keer gedouched hebben heeft de douchekop een nieuwe functie gekregen waarbij hij vrolijk door blijft druppen, de hele dag door. Het is dus niet het "normale" nadruppen waarbij je de slang even ondersteboven kan houden zodat hij leeg loopt en het stopt, maar gewoon permanent druppen.
De kraan kan niet verder dichtgedraaid worden. Is dit een probleem in leidingen? In de douchekop zelf? In de kraan? Waar moet ik beginnen met zoeken?

Probleem 3: Mengkraan in bad heeft zielig straaltje
In ons bad zit een mengkraan met douchekop, maar er komt echt een heel slap straaltje water uit. Temperatuur maakt niet uit en zowel de kraan als douchekop zijn even slap. Veel slapper dan de mengkraan bij de wastafel (die is precies goed) of de kraan in de keuken (die is juist weer te hard vaak). Ook de douche heeft een prima waterdruk. Lijkt dus geen waterdruk probleem, maar wat dan wel? Kan het met leidingen te maken hebben? Of de kraan zelf?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Douche je in bad? Anders zou ik bij alle 3 de problemen eigenlijk de mengkraan verdenken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:09
Is het probleem er pas sinds de nieuwe ketel? Of hangt de nieuwe ketel er al sinds je er bent komen wonen?

De opmerking hierboven vind ik wel een goede, het kan best dat de kraan verkalkt is en daarom niet goed meer werkt.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Aangaande probleem 1: als de keukenkraan dichter bij de CV ketel zit als de douche en de warm water kraan gaat daar eerst open, dan gaat het gros van het warme water daar naar toe en krijg je het idd koud boven. Mijn suggestie zou zijn om ook in de keuken een mengkraan te fixen. Dan is het makkelijker om het boven niet koud te krijgen. Ik had tot recent ook een CW5 nefit, daar merkte je eigenlijk dat vooral de warm water druk onder de douche wegviel. Het water bleef wel warm, maar meer dan de helft van je druk viel weg. Tapwater op een warmwaterkraan is 60graden 7 liter per minuut. Dan is er nog 2 liter per minuut over voor onder de douche, ergo, je krijgt het koud.......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:00

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
112markjanssen schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:12:
Douche je in bad? Anders zou ik bij alle 3 de problemen eigenlijk de mengkraan verdenken.
Nee, aparte douche, aparte bad+douche.
ThinkPadd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:15:
Is het probleem er pas sinds de nieuwe ketel? Of hangt de nieuwe ketel er al sinds je er bent komen wonen?

De opmerking hierboven vind ik wel een goede, het kan best dat de kraan verkalkt is en daarom niet goed meer werkt.
Ketel hangt er sinds we er wonen, dus weet niet wat de oude situatie was (behalve dat er gewoon water uit kwam verder nergens op gelet).
Lardman schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:24:
Aangaande probleem 1: als de keukenkraan dichter bij de CV ketel zit als de douche en de warm water kraan gaat daar eerst open, dan gaat het gros van het warme water daar naar toe en krijg je het idd koud boven. Mijn suggestie zou zijn om ook in de keuken een mengkraan te fixen. Dan is het makkelijker om het boven niet koud te krijgen. Ik had tot recent ook een CW5 nefit, daar merkte je eigenlijk dat vooral de warm water druk onder de douche wegviel. Het water bleef wel warm, maar meer dan de helft van je druk viel weg. Tapwater op een warmwaterkraan is 60graden 7 liter per minuut. Dan is er nog 2 liter per minuut over voor onder de douche, ergo, je krijgt het koud.......
CV zit op 2e etage, badkamer op 1e en keuken recht er onder op de begane grond. Dus in dit geval zou de douche meer moeten krijgen dan de kraan in de keuken gok ik?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Ik denk toch dat dan zowel de kraan in het bad als de kraan van de douche last hebben van kalk.
Gewoon beide kranen er een keer afhalen (wel eerst het water uitzetten :P ) en dan een keertje ontkalken.

Over het zielige straaltje van de kraan van het bad: vergeet niet om daarvan ook het uitstroomfiltertje schoon te maken (meestal kun je die er zo uit schroeven) daarvoor hoeft het water niet eens uitgezet te worden.

[ Voor 35% gewijzigd door 112markjanssen op 02-08-2018 14:34 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Angeloonie

probleem 2 en 3.
als een ketel word vervangen (en de loodgieter is een beetje lomp geweest en heeft niet opgelet.)
dan kan er best wel wat kalk schilfertjes in het water komen.
en daar kunnen sommige kranen slecht tegen. ;)
dus de kranen schoon maken kan het probleem wel eens oplossen.
(en spoel meteen de leidingen even uit.)

probleem 1.
tja er word wel gezegd dat een CW5 ketel veel warm water geeft.
maar eigenlijk valt in de praktijk vies tegen.
het is bijna onmogenlijk dat een gas ketel 2 tappunten tegelijk van water kan voor zien.
(tenzij je het helle systeem er op voor berijd, maar dat heeft meer nadelen als voordelen. ;) )

ik zelf kan nu 20l/m@40 tappen, maar dan nog zelfs als ik de kleine douche gebruik dan merk ik het als er ergens anders water word getapt.
je moet naar een CW6 ketel (dus een ketel met ingebouwde boiler) of een boiler om dat soort dingen te kunnen.
en dat is niet goedkoop, nog in aanschaf nog in gebruik kosten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Oxellaar
  • Niet online
Je hebt het over een mengkraan, maar dat is iedere kraan met twee aansluitingen en 1 uitloop.
Vroeger stonden er twee kranen op een wastafel, een koude en een warme. Dat waren dus geen mengkranen.

Je bedoeld waarschijnlijk een thermostaat mengkraan in de badkamer en een gewone mengkraan in keuken?

Waarschijnlijk heeft je keukenkraan nagenoeg geen weerstand tov je badkamer.
Je zou dus een waterbesparende perlator in je keukenkraan kunnen plaatsen (sowieso een goed idee) of het hoekstopkraantje in het aanrechtkastje wat te knijpen.... Daar zijn die dingen namelijk voor. Meeste redelijk nieuwe keukens/woningen hebben deze hoekstopkranen op iedere aansluiting voor een tappunt.

Ik heb een CW4 ketel en kan op meerdere punten tappen, zonder dat het echt merkbaar is in de douche. Kwestie van je water goed verdelen dmv de hoekstopkranen.

Cw6 moet je nooit aan beginnen, daar heeft niemand wat aan, het leidingwerk in 9 van de 10 woningen kan die hoeveelheid water niet aan. Cw6 is weggegooid geld.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 02-08-2018 15:53 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:09
Oxellaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:49:
[...]
of het hoekstopkraantje in het aanrechtkastje wat te knijpen.... Daar zijn die dingen namelijk voor. Meeste redelijk nieuwe keukens/woningen hebben deze hoekstopkranen op iedere aansluiting voor een tappunt.
Is dat vergelijkbaar met waterzijdig inregelen van een CV-installatie :) ?

• Oxellaar
  • Niet online
@ThinkPad juist... Water pakt altijd de weg van de minste weerstand... Net als een mens ;)

Ieder leidingnet hoort ingeregeld te zijn voor een goede werking, koud, warm en cv water.

Hetzelfde geldt voor ventilatie in woningen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1