Electro vragen bij mijn nieuwe huis.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10-2024
Sinds een paar maanden wonen we in een jaren dertig woning en ben nu de elektrische installatie aan het bekijken. Dit ivm het aanschaffen van zonnepanelen op termijn.
Bij deze inventarisatie zie ik de volgende zaken die mij vreemd lijken: misschien hebben jullie daar een mening over.

1) De wasmachine is aangesloten op een groep zonder aardlekschakelaar aansluiting (wcd is wel geaard). Is dit wel veilig en toegestaan?
2) De lamp in de hal is met een wisselschakeling bedraad vanuit 2 verschillende groepen (beide groepen wel aan de aardlek). Kan dit kwaad?
3) in 2004 is de kamer verder uitgebouwd, waarbij ook alle wcds zijn vervangen naar wel en niet geaarde wcds. Zouden deze, volgens de NEN 1010:2000 norm, toch allemaal geaard moeten zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
1: Dit is geheel niet veilig en zeker niet (meer) toegestaan. Hoe dit in 1930 was heb ik geen idee van maar beter zet je die groep achter een aardlek.

2: Er mag slechts 1 groep in en lasdoos binnenkomen, laat staan dat je een lamp vanuit 2 groepen gaat schakelen. Dat is zeker niet (meer) toegestaan.

3: Wat moet en wat niet moet... Sinds er besloten is dat men na de meter zelf alles mag doen, ook al is men daar niet bekwaam in, zijn er heel wat kunstwerken ontstaan in de elektro. Feit is wel dat als je nu een groep gaat aanpassen dat dát deel van de installatie moet voldoen aan de NEN1010. Dus voor één groep die aangepast wordt hoef je niet meteen je hele groepenkast te vervangen maar wél alle verlichtingspunten en WCD's moeten laten voldoen aan de normen. Dus dat er geaarde en ongepaarde WCD's in een groep zitten kan prima werken, zo lang de behuizingen ook zonder beschermingscontact zijn uitgevoerd. Als het geaarde behuizingen zijn zonder aardedraad aangesloten dan heb je een heel ander probleem.

Ga je de groepenkast aanpakken dan zul je de hele installatie moeten nalopen op onjuistheden en deze moeten corrigeren zodat ze aan de normen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:22
sypie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:58:
3: Wat moet en wat niet moet... Sinds er besloten is dat men na de meter zelf alles mag doen, ook al is men daar niet bekwaam in, zijn er heel wat kunstwerken ontstaan in de elektro. Feit is wel dat als je nu een groep gaat aanpassen dat dát deel van de installatie moet voldoen aan de NEN1010. Dus voor één groep die aangepast wordt hoef je niet meteen je hele groepenkast te vervangen maar wél alle verlichtingspunten en WCD's moeten laten voldoen aan de normen. Dus dat er geaarde en ongepaarde WCD's in een groep zitten kan prima werken, zo lang de behuizingen ook zonder beschermingscontact zijn uitgevoerd. Als het geaarde behuizingen zijn zonder aardedraad aangesloten dan heb je een heel ander probleem.
Ik heb ooit begrepen dat binnen 1 groep je niet geaarde en ongeaarde WCD's door elkaar mag hebben - dus als je 1 WCD met aarde hebt, ze allemaal een aardaansluiting moeten hebben.

Weet niet waarom dit zo is, maar ik weet wel dat dat de reden is dat ik overal nog ongeaarde aansluitingen heb. Ik zou graag m'n PC op een geaarde WCD willen, maar dan moet ik dus ook andere stopcontacten gaan vervangen - en dat levert wat praktische en esthetische bezwaren op... dus doe ik het maar niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
PKan schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:21:
1) De wasmachine is aangesloten op een groep zonder aardlekschakelaar aansluiting (wcd is wel geaard). Is dit wel veilig en toegestaan?
Destijds had je de zgn. 'natte' groepen wel geaard, maar niet via een aardlek. De reden daarvoor was dat er bij de natte groepen snel (onschadelijke) lekstroompjes kunnen ontstaan die de aardlek doen uitschakelen. Nu zijn de regels compleet veranderd en veel veiliger geworden. Je mag bv. geen stopcontact meer in de badkamer hebben binnen een bepaalde afstand van de douche of het bad. De wasmachine moet ook via een wasmachine schakelaar zijn aangesloten. En ook de eisen die er aan apparatuur worden gesteld zijn zwaarder geworden. De kans op lekstromen is daarmee afgenomen en kun je inmiddels zowat alles achter de aardlek hangen.
2) De lamp in de hal is met een wisselschakeling bedraad vanuit 2 verschillende groepen (beide groepen wel aan de aardlek). Kan dit kwaad?
Volgens mij kun je dat alleen voor elkaar krijgen met de zogeheten 'verboden' wisselschakeling. Daarbij zitten de twee wisselschakelaars aan weerszijden van de lamp en schakelen ze beide tussen fase en 0. Het effect is dat er spanning op de lamp kan staan, maar dat hij door een gebrek aan 0 niet brand. Waardoor je het idee zou kunnen hebben dat het 'veilig' is om onderhoud uit te voeren. Deze 'verboden' wisselschakeling is volgens mij nooit toegestaan. En wat @sypie al zei, er mag maar 1 groep door een buis lopen en er mag ook maar 1 groep in een verdeeldoos aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:45:
Ik heb ooit begrepen dat binnen 1 groep je niet geaarde en ongeaarde WCD's door elkaar mag hebben - dus als je 1 WCD met aarde hebt, ze allemaal een aardaansluiting moeten hebben.

Weet niet waarom dit zo is, maar ik weet wel dat dat de reden is dat ik overal nog ongeaarde aansluitingen heb. Ik zou graag m'n PC op een geaarde WCD willen, maar dan moet ik dus ook andere stopcontacten gaan vervangen - en dat levert wat praktische en esthetische bezwaren op... dus doe ik het maar niet. :(
Nee dat is niet waar. Vaak zie je in de keuken wel geaarde stopcontacten terwijl er in de woonkamer op dezelfde groep geen geaarde stopcontacten zitten. Wel is het zo dat als je ingrijpende wijzigingen doet op een installatie... maar het aarden van een extra stopcontact is niet echt ingrijpend.

Dus ik zou (om verschillende redenen) snel het stopcontact van je PC aarden. Wordt jij vrolijker van en je PSU ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10-2024
Allen bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Zeker weer wat geleerd en bovenal weet ik dat ik vooral met het tweede punt aan de slag moet: de verboden wisselschakeling.
Daarnaast kan mijn "moderne" wasmachine dus gewoon op de aardlekschakelaar aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
PKan schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:21:
Sinds een paar maanden wonen we in een jaren dertig woning en ben nu de elektrische installatie aan het bekijken. Dit ivm het aanschaffen van zonnepanelen op termijn.
Bij deze inventarisatie zie ik de volgende zaken die mij vreemd lijken: misschien hebben jullie daar een mening over.

3) in 2004 is de kamer verder uitgebouwd, waarbij ook alle wcds zijn vervangen naar wel en niet geaarde wcds. Zouden deze, volgens de NEN 1010:2000 norm, toch allemaal geaard moeten zijn?
1 zou ik snel aanpassen, geen aardlek betekend dat als je kortsluiting krijgt de stroom er niet af gaat tenzij de weerstand klein genoeg is om de maximale stroom te trekken. Even voor het idee stel dat jij die weerstand persoonlijk bent heb je een probleem.

2 kan je natuurlijk heel gemakkelijk in de meterkast oplossen door beide groepen samen te voegen daar anders is het een ramp. Ik heb eenzelfde situatie dus 1 van mijn automaten heeft nu gewoon 2 kabels eruit komen dat mag dan weer wel.
Zolang beide op dezelfde hoofdgroep zitten en de zelfde aardlek is er eigenlijk geen groot verschil. Het kan vrij makkelijk fout gaan door de schakeldraad en de 0-fase toevallig ergens van groep te laten wisselen. Ik heb ook 1 schakelaar met 2 groepen 1 groep is buitenland 1 is ganglamp. Dus ergens zitten die groepen samen maar electricien heeft het in de meterkast opgelost en het was geen echt groot probleem. Hooguit heel erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:25:
[...]

1 zou ik snel aanpassen, geen aardlek betekend dat als je kortsluiting krijgt de stroom er niet af gaat tenzij de weerstand klein genoeg is om de maximale stroom te trekken. Even voor het idee stel dat jij die weerstand persoonlijk bent heb je een probleem.
Ik zou even het verschil opzoeken tussen kortsluiting en lekstroom.

Om al vast een voorzetje te geven: kortsluiting is het verbinden van de fase met de nul zonder de aarding te gebruiken. Daar gaat de aardlekschakelaar niet op reageren want de stroom die er in gaat is net zo groot als de stroom die terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Nee, kortsluiting is een onbedoelde verbinding tussen twee of meer delen van een elektrische installatie met verschillende potentiaal. Dat kan tussen fase en nul zijn, maar ook tussen twee of drie fasen of tussen fase en aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Ondanks dat je gelijk hebt is het misschien duidelijker om een kortsluiting naar de ''PE'' en/of aarde als aardsluiting of aardfout te benoemen zodat het e.e.a. toch iets duidelijker blijft voor de mensen die niet direct thuis zijn in de elektrotechniek ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
Out.of.Control schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:58:
Nee, kortsluiting is een onbedoelde verbinding tussen twee of meer delen van een elektrische installatie met verschillende potentiaal. Dat kan tussen fase en nul zijn, maar ook tussen twee of drie fasen of tussen fase en aarde.
Om het helemaal juist te zeggen, een onbedoelde verbinding met geen/weinig weerstand in de kring. Als je onbedoeld een lamp schakelt maak je niet echt kortsluiting.
Pagina: 1