Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 21:26
Ha medetweakers

Gezien de Ryzen 5 2600 op moment van spreken geweldig geprijsd is overweeg ik een upgrade te doen.
Ik ben in het bezit van een G4600 icm 16 gb 2133 mhz RAM en een MSI RX 470 4 GB.
Dit setje is voor menig een leuke combinatie. Echter speel ik in mijn vrije tijd af en toe Cities skylines en dergelijke simulation programma's welke wel erg op de CPU leunen.

Mijn hoofdvraag/advies benodigdheid is als volgt.
Ik wil licht inversteren in mijn PC wanneer dit interessant is. Met andere woorden, ik wil best een Ryzen 5 2600 aanschaffen mits het niet zonde is om deze te gebruiken met 2x 8 gb 2133 mhz RAM.

Ik zoek een?
Ryzen 5 2600 i.c.m. MoBo aan te schaffen vanwege de huidige prijs.

Wat is je budget?
Gezien de huidige prijs plusminus €220,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb weinig kennis betrekking tot MoBo en specs. Ik ben in eerste instantie niet van plan de Ryzen te gaan overclocken maar ik lees overal wel over de potentie hiervan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het betreffende geheugen zijn 2 x Crucial modules als volgt:
Crucial CT8G4DFD8213 - pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
Crucial CT8G4DFD8213 - pricewatch: Crucial CT8G4DFS8213

Ik zie(youtube/tests) dat er wel degelijk een behoorlijke preformanceboost te halen valt met sneller RAM.
Echter denk ik dat ik er weinig last van zou hebben gezien het gepaard gaat met een RX 470 4 GB en ik het met name voor simulationgames wil gebruiken (Of CAD/rendersoftware) waardoor maximale FPS me niet heel erg interesseert. (Alles moet natuurlijk wel speelbaar blijven)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Emiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
Ik zat in een zelfde soort schuitje als jou. Ik had een i3 6100 met 2x8 GB DDR4 @ 2133 mhz. Heb nog overwogen om een nieuwe of tweedehandse i5 of zelfs i7 te kopen van de skylake of kaby lake gen. Uiteindelijk toch gegaan voor een nieuwe i5-8400 met passend moederbord. Ik heb het ram geheugen meegenomen in mijn build, natuurlijk zal het wel wat schelen in FPS, maar het is ook erg afhankelijk van de game. Daarnaast speel ik maar op 1080p/60hz schermpje. Jij gebruikt ook een losse GPU dat scheelt al.

Dus je zou het kunnen proberen, mocht het toch tegenvallen koop je alsnog sneller ram. Of je neemt nu een tweedehands/nieuwe i7. (city skylines en dergelijke zijn nogal zwaar als ik het me goed herinnner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor City Skylines hoef je het niet te doen. Die game draait waardeloos op elke CPU. :P
Verder is €155 voor een 2600 een leuk bedrag ja. Het probleem is dat als je gaat overclocken je naar een betere koeling en moederbord gaan kijken dan in je budget past. Dan moet je het gewoon goed doen en pricewatch: MSI B450 Tomahawk kopen naast een beetje aftermarket koeler.

Qua RAM, tja je kan die setjes natuurlijk overclocken. Alle OC RAM loopt toch op 1,35v in plaats van 1,2v en met andere timings. Niet dat je nu enorm zal verliezen met een stock 2600 naast een RX470 met 2133MHz RAM. Hooguit enkele frames, als er al winst is. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:28
Ik zou gewoon een i7 in je huidige setup zetten, een 6700(k)/7700(k) kost pakweg 200 euro. Te duur, maar goedkoper dan een 2600 + mobo + geheugen (want 2133 is echt zonde).
Situatie afhankelijk is de 2600 natuurlijk sneller, maar met een i7 quadcore kun je ook nog jaren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-06 21:26
Bedankt voor jullie reacties!

@mitsumark Ik zit inderdaad te azen op een oudere I7 zoals jij beschrijft. Maar ik ga niet voor €200 euro een 2ehands i7 uit de 6 of 7 serie kopen zolang de 2ehands prijzen niet reëel zijn.
Ik begrijp dat de eigenaren van deze CPU's graag nog wat willen terugverdienen maar met de huidige prijzen van zowel de Ryzen 5 als de I5 8400 vind ik 200 euro te veel. Doet in jou optiek de 2133 zoveel kwaad dan?

@DaniëlWW2 Het is in eerste instantie ook niet de bedoeling om te overclocken. Misschien dat het later gewenst is. Dus jou mening is dat een Ryzen 5 2600 prima met 2133 mhz geheugen om kan gaan?

@dennis_rsb Oke, tevreden over je keuze? De i5 8400 is dan ook de andere CPU die ik al een tijd in de gaten hou. Ik verwacht echter dat binnen niet zeer lange tijd steeds meer apps, programmas en games meer dan 4 threads kunnen gaan gebruiken en daarom lijkt me de Ryzen de net iets betere keuze. Bij de 1600 twijfelde ik nog maar gezien het verschil ook bij single threads nu zo klein is en het verschil bij multi thread enorm in het voordeel van AMD is verkies ik nu toch wel de Ryzen, helemaal gezien hij 30 euro goedkoper is momenteel :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:07
@Esso21 Ik ben uiteindelijk gegaan voor coffee lake omdat ik een ´oudere´ i5/i7 te duur vond en/of geen garantie. Ik had natuurlijk ook voor een coffee lake i3 kunnen nemen (quad core) maar zoals jij al gaangeeft verwacht ik op termijn dat steeds meer applicaties nuttig gebruik kunnen gebruiken van meer cores/threads. Sterker nog er zijn al voldoende games die eigenlijk te kort komen met een quad core zoals BF1. Tevens geef ik eerder de voorkeur aan fysieke cores dan aan extra threads, aangezien lang niet alle games goed overweg kunnen met SMT/Hyperthreading.

Het klopt dat de IPC bij de eerste gen ryzen niet super was, maar bij de nieuwere ryzens is het al stukken beter (dus bijv de ryzen 2600/2700 (x) en ik verwacht dat met ZEN 2 er helemaal een klapper gemaakt wordt. Wel is het zo dat ryzen altijd meer baat heeft dan intel met snel geheugen. Hoewel 2133mhz eigenlijk bij beide platformen (ryzen/ coffee lake) laag is.

Maar ik ben er zelf zeker tevreden over. Ik had met die i3 6100 een gigantische cpu bottleneck in Far Cry 5, en in GTA V was het ook behelpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeko683
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-06 17:14

zeeko683

Gaming

wat je kan proberen is je huidige ram verkopen en het geld erbij leggen om nieuwe en snellere ram te kopen.

There's always safety in numbers.

Pagina: 1