Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een geschikt modem router voor een VDSL KPNone verbinding met 4 IP adressen.

Het doel is dat straks de verschillende servers op verschillende IP adressen vanaf het internet bereikbaar zijn. Het moeten meerdere IP adressen zijn omdat sommige services niet via reverse proxy werken, en er ook dubbelingen in poorten zijn.

De lijn aanvraag en de 4 IP adressen is het probleem niet. Wel de keuze van de vdsl-router de provider wil wel een cisco leveren en config, maar dan wil hij hem ook beheren ad 15 per maand. Dit is ongewenst want wie kan er op je netwerk en doorlooptijd bij een wijziging.

Nu ben ik dus op zoek naar een alternatief, bij voorkeur met een GUI te managen vanwege leercurve. IOS heeft toch een wat grotere complexiteit. Wat ik vindt zijn dan de Draytek en Zyxell zijn er hier mensen met ervaring met deze in zo'n soort situatie?

Kom er niet helemaal helder uit, vandaar mijn vraag naar jullie ervaring/ inzicht in deze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Beste antwoord (via rens-br op 27-08-2018 10:12)

• Frogmen
  • Niet online
Wil hier toch nog even reageren, ondertussen lijn opgeleverd en met een Draytek 2862 naar volle tevredenheid draaiend. Bleek uiteindelijk veel simpeler dan verwacht. Je gebruikt gewoon IP aliassen op de verbinding.
Voordeel van dit geheel is dat de klant het verder zelf kan onderhouden (lees kleine aanpassingen doen.)
Wil hier zeker ook de ondersteuning vanuit de importeur van Draytek noemen die me bij het openen van poorten heeft geholpen. (normaal doe je dat port redirection maar hier open je poorten voor een bepaald IP adres, zal ook met vertaling te maken hebben.)
Nog een update, de lijn bleef niet stabiel bleek een probleem met de vectoring en RoutiT (de netwerk provider voor KPN one) kosten een tijd om het probleem helder te krijgen maar met een andere Firmware (goede ondersteuning vanuit Xpertdata importeur Draytek) draait het nu stabiel.

[ Voor 19% gewijzigd door Frogmen op 04-09-2018 12:55 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Verwijderd

Ik heb iemand de goedkoopste router gesuggereerd als modem (bridge), welke perfect werkt! Met daarachter een router naar eigen keuze (Debian server in dit specifieke geval).

Je vraagt in "professional networking" iets wegens een "beperkte leercurve"? Ik ben van mening dat als je netwerken kent, ook IOS geen probleem zal vormen. Een GUI? Dan zal je nooit begrijpen hoe het echt werkt (hidden/incomplete config in GUI. en vaak slechtere uitleg/benaming, etc.). :)

Het beheer van al mijn routers, switches, voip, printers, servers, workstations, etc realiseer ik met Ansible als SSOT. Ik gebruik geen Tower/AWX, maar puur Ansible vanaf de CLI. Met SSH-keys.

De routers bouw ik (automatisch met Ansible) met Debian en Shorewall. Met Shorewall is het vrij eenvoudig om een aantal externe IP's te routen naar interne services, en veel overzichtelijker dan handmatig iptables schrijven.

• Frogmen
  • Niet online
@Verwijderd vindt ik een goed idee om gewoon een goedkope router als modem in te zetten zeker omdat er al Zyxell USG40 is die dan inzetbaar is. Ik begrijp je opmerking, misschien is het vooral dat ik tegen CLI config opzie. Dus ook maar eens verder inlezen. Al kan een GUI voor simpele wijzigingen door de gebruiker wel fijn zijn.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Kijk eens naar Mikrotik routers.
Kun je ook gebruikers toegang geven tot alleen aanmaken van firewall rules etc.

PSN: plexforce (ps4)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
Een simpele Sonicwall zou moeten voldoen, en voldoet aan de beschrijving van "makkelijke GUI"

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
Of pfsense

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • Beste antwoord

• Frogmen
  • Niet online
Wil hier toch nog even reageren, ondertussen lijn opgeleverd en met een Draytek 2862 naar volle tevredenheid draaiend. Bleek uiteindelijk veel simpeler dan verwacht. Je gebruikt gewoon IP aliassen op de verbinding.
Voordeel van dit geheel is dat de klant het verder zelf kan onderhouden (lees kleine aanpassingen doen.)
Wil hier zeker ook de ondersteuning vanuit de importeur van Draytek noemen die me bij het openen van poorten heeft geholpen. (normaal doe je dat port redirection maar hier open je poorten voor een bepaald IP adres, zal ook met vertaling te maken hebben.)
Nog een update, de lijn bleef niet stabiel bleek een probleem met de vectoring en RoutiT (de netwerk provider voor KPN one) kosten een tijd om het probleem helder te krijgen maar met een andere Firmware (goede ondersteuning vanuit Xpertdata importeur Draytek) draait het nu stabiel.

[ Voor 19% gewijzigd door Frogmen op 04-09-2018 12:55 ]

Pagina: 1