Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik ga binnenkort mijn eigen woning verkopen en ga samenwonen met mijn vriendin/verloofde die zelf ook een eigen woning heeft.

Om diverse redenen hebben we er voor gekozen dat zowel de hypotheek als de woning op haar naam blijft, ik betaal gewoon iedere maand mee aan de woonlasten. Gevolg is dat ik de overwaarde van mijn huis "vrij" te besteden heb.

Ik ben nu bezig met de aankoop van een woning in het buitenland, maar mij is niet helemaal duidelijk welke fiscale consequenties hier voor mij nu aan vast hangen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan melden ?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 20:03

GforceNL

Out of memory....

We hebben het hier waarschijnlijk niet over een paar tientjes, dus ik zou je aanraden dit aan een accountant voor te leggen ipv op een tech forum om advies te vragen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Je gaat samenwonen in Nederland, en je hebthet zwaartepunt van je leven nog altijd in Nederland.

Dan blijf je ingezetene en binnenlands belastingplichtige.

De buitenlandse woning telt als bezit in box 3. Eventuele buitenlandse belastingen (in het land waar de woning staat) kunnen vaak binnen een belastingverdrag worden verrekend. Het hangt af van welk land en eventueel van het gebruik van de woning (leegstand, eigen gebruik, verhuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Je buitenlandse huis komt bij jou in box 3.
Afhankelijk van het land en het belastingverdrag van dat land met NL betaal je belasting.

Weet je al welk land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Nu online
Gaat om Griekenland, om precies te zijn Corfu.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Nu online
GforceNL schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:01:
We hebben het hier waarschijnlijk niet over een paar tientjes, dus ik zou je aanraden dit aan een accountant voor te leggen ipv op een tech forum om advies te vragen.
Ik ben niet de eerste die een topic opent over meer "dan een paar tientjes" of over een tweede woning in het buitenland. Op die topics kwamen ook zeer waardevolle reacties, dus zie niet in waarom dat op mijn toopic ook niet zou kunnen.

En de tijd dat Twekers een puur tech-forum is, ligt al een aantal jaren achter ons ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:47
In dit soort situaties is het denk ik beter om de bron van de info te bevragen, je startpunt kan hier zijn:

https://www.belastingdien.../uw_bezittingen/2e_woning

https://www.belastingdien...ie/samenwoners/samenwonen

[ Voor 21% gewijzigd door mcsluis op 02-08-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Nu online
Had ik ook gevonden, maar die eerste link gaat specifiek om een tweede woning, en dat is het niet.
Ik bezit in Nederland geen woning.

Verder gaan mijn verloofde en ik trouwen op huwelijkse voorwaarden en zullen we beiden afzonderlijk aangifte doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eric H op 02-08-2018 12:56 ]

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als jullie getrouwd zijn en samenwonen dan zijn jullie volgens mij automatisch fiscale partners. Ik vermoed dat jouw overwaarde dan niet meer aftrekbaar is van haar HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:47
Verder gaan mijn verloofde en ik trouwen op huwelijkse voorwaarden en zullen we beiden afzonderlijk aangifte doen.
Trouwen is per definitie fiscaal partner?: https://www.belastingdien...eregistreerd_partnerschap

Misschien even bellen met de belastingdienst voor de juiste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Eric H schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:55:
Had ik ook gevonden, maar die eerste link gaat specifiek om een tweede woning, en dat is het niet.
Ik bezit in Nederland geen woning.

"tweede woning" is wat ongelukkig, zo staat het niet in de wet. Het gaat om onroerende zaken die niet in Box I vallen. En dat zal bij jou het geval zijn.
emnich schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:04:
Als jullie getrouwd zijn en samenwonen dan zijn jullie volgens mij automatisch fiscale partners. Ik vermoed dat jouw overwaarde dan niet meer aftrekbaar is van haar HRA.
Overwaarde is nooit aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-06 08:01
Bedoeld zal zijn de eigenwoningreserve. Die speelt voor zover ik weet geen rol bij een bestaande hypotheek (dus als geen nieuwe woning wordt gekocht), maar blijft wel drie jaar staan. Bij de aankoop van een nieuwe woning binnen drie jaar zou dat dus ineens een rol kunnen gaan spelen. Daarom lijkt het inwinnen van het advies van een belastingadviseur me niet onverstandig.

[ Voor 6% gewijzigd door voske op 02-08-2018 13:11 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 922281 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:09:
[...]

"tweede woning" is wat ongelukkig, zo staat het niet in de wet. Het gaat om onroerende zaken die niet in Box I vallen. En dat zal bij jou het geval zijn.

[...]

Overwaarde is nooit aftrekbaar.
Als je de overwaarde niet in een huis stopt (zoals TS wil doen) dan wel. Stel TS gaat niet samenwonen maar gaat huren en koopt een vakantiehuisje in het buitenland dan heeft ie helemaal niets te maken met HRA.

Nu heeft zijn partner wél HRA over 100% van de hypotheeksom (aanname). Omdat TS er nu bij komt wonen met xk overwaarde verwacht ik dat de je niet meer de volledige hypotheek van aftrekken maar dat er rekening gehouden gaat worden met de overwaarde van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

emnich schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Als je de overwaarde niet in een huis stopt (zoals TS wil doen) dan wel.
Nee. Overwaarde is geen aftrekpost. Nooit. Hypotheekrente is een aftrekpost, afsluitprovisie, andere kosten van financiering. Maar overwaarde niet. Je zal het ongetwijfeld juist bedoelen, maar het staat er fout.
Stel TS gaat niet samenwonen maar gaat huren en koopt een vakantiehuisje in het buitenland dan heeft ie helemaal niets te maken met HRA.

Nu heeft zijn partner wél HRA over 100% van de hypotheeksom (aanname). Omdat TS er nu bij komt wonen met xk overwaarde verwacht ik dat de je niet meer de volledige hypotheek van aftrekken maar dat er rekening gehouden gaat worden met de overwaarde van TS.
Wel als zij het huis koopt en financiert. EWR is geheel persoonlijk, gaat niet (automatisch) over op de fiscale partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Nu online
emnich schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Als je de overwaarde niet in een huis stopt (zoals TS wil doen) dan wel. Stel TS gaat niet samenwonen maar gaat huren en koopt een vakantiehuisje in het buitenland dan heeft ie helemaal niets te maken met HRA.

Volledige hypotheek is en blijft op haar naam staan
Anoniem: 922281 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

Nee. Overwaarde is geen aftrekpost. Nooit. Hypotheekrente is een aftrekpost, afsluitprovisie, andere kosten van financiering. Maar overwaarde niet. Je zal het ongetwijfeld juist bedoelen, maar het staat er fout.

[...]

Wel als zij het huis koopt en financiert. EWR is geheel persoonlijk, gaat niet (automatisch) over op de fiscale partner.
Klopt, woning is en blijft van haar. Hypotheek staat nu en zal op haar naam blijven staan.
Hier wijzigt niets in, ook niet voor de aangifte.
Zij doet aangifte voor haal vermogen/inkomen/bezit en ik voor het mijne.

De vraag is dan ook hoe de fiscus hier mee omgaat.
Maar ik vermoed, dat dit inderdaad als "vermogen" in BOX 3 komt.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eric H schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:21:
Klopt, woning is en blijft van haar. Hypotheek staat nu en zal op haar naam blijven staan.
Hier wijzigt niets in, ook niet voor de aangifte.
Zij doet aangifte voor haal vermogen/inkomen/bezit en ik voor het mijne.
De vraag is dan ook hoe de fiscus hier mee omgaat.
Dat kan gewoon. Je hebt als fiscaal partners een aantal gezamenlijke posten (waaronder eigen woning en box III), maar dat kan en mag je verdelen zoals jullie dat wensen.
Maar ik vermoed, dat dit inderdaad als "vermogen" in BOX 3 komt.
Als je een huisje koopt in Griekenland zal die inderdaad in Box III vallen.
Pagina: 1