Toon posts:

Privacy schending LG? Think twice to update to LG LG6 ThinQ

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb blijkbaar mijn toestel geüpdatet van LG G6 naar LG G6 ThinQ.
Blijkbaar, omdat dit achteraf bleek dat het om ThinQ ging.

Op de camera zit nu een nieuwe functie: Qlens

De AI* functie Qlens (Google lens) functie scant de foto die je neemt, vergelijkt die met een database en genereerd de titel van het onderwerp van die foto als het in de database herkend wordt.
*(AI staat voor artificial intelligence)

Met andere woorden, Google heeft in principe (delen van) jouw foto in handen.
En dat wil ik niet, te miste, niet ongevraagd!

Dus was ik op zoek naar meer informatie over Qlens omdat ik de functie op mijn toestel wil af zetten.

Stuitte op een forum bericht ( https://androidworld.nl/forum/lg-g6/ ) waarin een persoon onder meer het volgende schrijft:

“Maar mag ik erop attenderen dat dankzij Qlens al je foto's worden gescand voor commerciële bedrijven als Amazon waardoor externe bedrijven (Google?) zo in ene keer over al je foto's kunnen beschikken die je maakt met je Camera.
Ik persoonlijk vind dit een ernstige vorm van privacy-schending.
Moet je voorstellen dat al jouw foto's die je vanaf nu maakt de hele wereld over gaan, zonder jouw toestemming!!!”

Daar heeft hij/zij wel een punt.
En dan schrijft deze persoon het volgende:

“De fabrikant LG maakt zich helaas impliciet schuldig aan privacy schending door de gebruiker niet adequaat vooraf in te lichten over de update die LG wil installeren.

Ik ben benieuwd wat de EU daarvan vind gezien de 4,3 miljard boete die zij Google hebben opgelegd omdat zij niet voldoen aan de mededingingsregels.

Ik ben overigens in principe niet tegen AI, maar als je de AI-functie van bijvoorbeeld Qlens zelf kan uitzetten heb je ten minste nog een keuze.”

En dat denk ik dus ook,
-LG had me vooraf moeten informeren over de installatie van Thinq
-LG had zijn software zo moeten ontwerpen dat ik de functie Qlens uit kan zetten.

Al met al, een groot minpunt voor LG!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is je enige bron voor de claim dat 'al je foto's worden gescand voor commerciele bedrijven als Amazon ..' een post op een forum? Wat staat er in de gebruikersvoorwaarden/website van LG hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Je zou deze vraag toch ook aan LG zelf kunnen stellen? Over het algemeen krijg je bij het doorvoeren van zo'n wijziging wel een pop-up om toestemming te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ook zonder Thinq hebben zowel LG als Google al de beschikking over jouw fotot's. Ze bieden allerlei gratis diensten aan voor bewerking of backup van je foto's en in al die gevallen ben jij het product cq betaal jij de dienst in de vorm van het inleveren van een gedeelte van je privacy

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:49:
Ook zonder Thinq hebben zowel LG als Google al de beschikking over jouw fotot's. Ze bieden allerlei gratis diensten aan voor bewerking of backup van je foto's en in al die gevallen ben jij het product cq betaal jij de dienst in de vorm van het inleveren van een gedeelte van je privacy
Natuurlijk, maar daarvoor kun je als android-gebruiker wel zelf expliciet voor kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bij mijn weten worden de afbeeldingen geclassificeerd mbv MobileNet (of soortgelijk) en daar heb je geen server(s) of cloud voor nodig; dat kan je telefoon prima zelf.

Ik zou dus eens beginnen met hard bewijs zoeken (documentatie, EULA of website van LG/Qlens) dat je assumpties waar zijn. En dán pas peeuwen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 02-08-2018 19:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 19:16:
Bij mijn weten worden de afbeeldingen geclassificeerd mbv MobileNet (of soortgelijk) en daar heb je geen server(s) of cloud voor nodig; dat kan je telefoon prima zelf.

Ik zou dus eens beginnen met hard bewijs zoeken (documentatie, EULA of website van LG/Qlens) dat je assumpties waar zijn. En dán pas peeuwen ;)
Reden te meer voor LG om mij als consument beter en vooraf goed te informeren over de veranderingen die zij in de update verwerken, wat ze dus nu, naar mijn ervaring, te summier gedaan hebben.

Gewoon een uitleg in 'Jip en Jannekke' taal zodat een ieder het begrijpt, dat moet toch niet zo moeilijk zijn?
Het juridiche document kan daar gewoon aan toegevoegd worden, in het kader van de openheid.

Lijkt me sowieso een vereiste voor als men een hoge acceptatie-score door consumenten van AI-producten/oplossingen willen bereiken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dan nog ben jij degene die hier nu paniek aan 't zaaien is met clickbait topictitels. Doe eerst je gedegen onderzoek maar eens en dan kun je dan, gegrond, mopperen op LG. Do your due diligence.

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 02-08-2018 22:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:53:
Dan nog ben jij degene die hier nu paniek aan 't zaaien is met clickbait topictitels. Doe eerst je gedegen onderzoek maar eens en dan kun je dan, gegrond, mopperen op LG. Do your due diligence.
Dan hebben we hier een verschil van mening.
Ik vind de titel van dit topic niet zo heftig als jij het blijkbaar ervaart.
De vraagteken achter "Privacy schending LG" staat er niet zomaar achter, die geeft een mogelijkheid tot discussie.

Ik ben overigens toch van mening dat er sprake is van privacy schending door LG.

Er is geen gedegen onderzoek nodig als ik zelf, persoonlijk, ervaar dat er wat met m'n foto gebeurd die ik gemaakt hebt .
Er gingen namelijk gegevens (die van de foto of een deel van die foto) van mij ongevraagd naar een externe partij zonder mijn expliciete toestemming en ik kreeg daar van de exteren partij daar een reactie op.
En of dat nu een externe database is in de ‘cloud’ of zoals jij zegt de afbeeldingen geclassificeerd m.b.v. MobileNet (of soortgelijk) dat maakt voor mij niet uit. Er vindt gegevensuitwisseling plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dat zal dan je gewenning aan clickbait zijn. Voor mij dekt de titel in ieder geval niet het topic.
Zeker als vervolgens blijkt dat het op jouw onderbuik berust, en dat onderzoek of bronnen niet nodig geacht worden. Want juist dat beetje onderzoek zou zomaar aan kunnen tonen dat jij wel toestemming hebt gegeven tot het delen van jouw foto's met externe partijen.

Ik stel voor de titel te veranderen in "Ik heb bij de voorwaarden blind op 'JA' geklikt en nu blijk ik van alles met iedereen te delen".

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:32

Sick Nick

Drop the top!

Heb je uberhaupt de camera app geopend? Ik ga er van uit dat de Q6 dezelfde soort update heeft gekregen als de V30. De normale V30 met software update naar de thingq versie met QLens/AILens in de camera heeft het standaard UIT, je moet er eerst op klikken voor het wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:37:
[...]

Er is geen gedegen onderzoek nodig
:')
als ik zelf, persoonlijk, ervaar dat er wat met m'n foto gebeurd die ik gemaakt hebt .

Er gingen namelijk gegevens (die van de foto of een deel van die foto) van mij ongevraagd naar een externe partij zonder mijn expliciete toestemming en ik kreeg daar van de exteren partij daar een reactie op.

En of dat nu een externe database is in de ‘cloud’ of zoals jij zegt de afbeeldingen geclassificeerd m.b.v. MobileNet (of soortgelijk) dat maakt voor mij niet uit. Er vindt gegevensuitwisseling plaats.
Nogmaals: is dat allemaal wel zo. Zoals ik je in mijn vorige post vertelde kan je telefoon prima de classificatie zélf doen; daar zijn geen supercomputers, servers of cloud voor nodig noch gegevensuitwisseling.
En heb je niet zélf gewoon toestemming gegeven? Hoe zeker ben je van deze zaken?

Op déze manier (zie eerste zin die ik quote) gaat niemand je serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 05-08-2018 10:33 ]

Over mij

Pagina: 1