Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• fivroompie
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 26-07 14:52
Ik ben op zoek naar een Nas. Ik heb zelf een Imac en wil de harde schijfen indelen in HFS+. Hierom was ik aan het kijken naar de Synology DS2018 of DS2018play.
Ik wil een back-up op de nas van mijn zwager plaatsen (of mirror). Dit is puur als back-up; hij hoeft de bestanden niet te openen of in te zien.
Hij heeft Synology DC2016play. Op de site van Synology lees ik dat deze nas HFS+ alleen kan lezen en niet kan schrijven.

Hierover een aantal vragen:
- Is het mogelijk dat ik vanuit mijn nas een back-up (of mirror) maak naar de Nas van mijn zwager, die een andere schijfindeling heeft (NTFS)?
- Of kan mijn zwager een deelpartitie maken op z'n harde schijf met een HFS+ indeling, zodat de backup (of mirror) wel mogelijk is op de DS2016play. Denk eigenlijk niet, daar deze nas alleen HFS+ kan lezen.
- Of ben ik ik sowieso verplicht om m'n schijven ook in een andere indeling te zetten? Zo ja, dan is het probleem dat Imac niet kan schrijven op NTFS en ik dus Exfat erop moet zetten, maar dan kan ik beter ook voor de goedkopere DS2016play kiezen.

Graag advies. alvast bedankt.

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03:06
Een Nas kan prima zijn eigen filesysteem hebben, daar hoor je niets van te merken.

Het maakt al helemaal geen donder uit wat het filesysteem is van de pc die er aanhangt.

De Nas heeft gewoon een aantal eigen filesysteem en ondersteuning voor een aantal andere: voor het geval je losse schijven aan de Nas hangt.

PS: de door jouw genoemde nassen bestaan niet, het is 216 of 218.

White Feather wijzigde deze reactie 02-08-2018 09:21 (9%)

• fivroompie
Beset White Feather,

Dank voor uw snelle reactie.
Ik ben denk ik alleen niet duidelijk genoeg geweest.

Ik bedoel dat ik de harde schrijven in de Nas wil indelen in HFS+. En dat vanuit die Nas een backup (of mirror) wordt gestuurd naar de Nas van mijn zwager, welke een NTFS indeling heeft.

"PS: de door jouw genoemde nassen bestaan niet, het is 216 of 218." Die bedoelde ik ook :X

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tenzij je de schijven uit je NAS haalt maakt het echt niks uit welk bestandssysteem de NAS gebruikt. Dat wordt namelijk geabstraheerd (je gebruikt SMB of NFS op je client vziw).

Waarmee ik dus iets omstandiger hetzelfde zeg als @White Feather ;)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• fivroompie
Ok helder.

Bedankt voor de reacties.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:26
Een pc heeft een eigen file system.
Een nas heeft een eigen file system.

Beide communiceren via een andere protocol, Bijv SMB of NFS.
Dus de file system zien ze niet van elkaar.

Dus de nas, daar moet je uitzoeken wat je daar wilt tav file system(die bij de nas hoort en niet je pc).
Uitzoeken bedoel ik, wat voor veiligheid wil je, hoe ga je een backup maken
Bijv een file system waar je in de tijd terug kunt gaan, door bijv een virus die de files gewijzigd heeft, dan zou je terug in de tijd kunnen gaan, toen de virus niet aanwezig was, dit kost wel extra ruimte.
Of meerdere harde schijven in raid of je dit wilt.

Verder hoe of wat voor backup je gaat maken en welke software je nas heeft om dit te doen, naar je pc of apple hardware. Er is veel software dus veel gaan lezen hierover, en als je gekocht hebt, ga flink testen, backup eruit halen en opnieuw beginnen, zodat je weet hoe dit werk.

En vooral goed omgaan met admin wachtwoord, zodat een hacker virus hier niet aan komt, dit is ook belangrijk om je data te beschermen.

jan99999 wijzigde deze reactie 03-08-2018 10:42 (7%)

• DAzN
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
quote:
fivroompie schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:02:
Hierover een aantal vragen:
- Is het mogelijk dat ik vanuit mijn nas een back-up (of mirror) maak naar de Nas van mijn zwager, die een andere schijfindeling heeft (NTFS)?
- Of kan mijn zwager een deelpartitie maken op z'n harde schijf met een HFS+ indeling, zodat de backup (of mirror) wel mogelijk is op de DS2016play. Denk eigenlijk niet, daar deze nas alleen HFS+ kan lezen.
- Of ben ik ik sowieso verplicht om m'n schijven ook in een andere indeling te zetten? Zo ja, dan is het probleem dat Imac niet kan schrijven op NTFS en ik dus Exfat erop moet zetten, maar dan kan ik beter ook voor de goedkopere DS2016play kiezen.

Graag advies. alvast bedankt.
1. ja, het is mogelijk een backup to maken naar jouw zwager, het maakt daarbij niet uit welk bestandssysteem jouw zwager gebruikt. Het programma waarmee de backup wordt gemaakt maakt wel uit. Maar da's geen probleem als jouw zwager ook een Synology heeft.
2. Niet nodig, zoals anderen aangeven maakt het bestandssysteem op een NAS niet uit, het gaat om de gebruikte protocollen over het netwerk.
3. wederom, maak je je geen zorgen over het gebruikte filesysteem. De meeste NASen gebruiken ext3/4, modernere gebruiken btrfs. Maar daar heb je als gebruiker alleen weet van als je inlogt via de shell. Een NAS maakt de informatie beschikbaar via een netwerk-protocol. Bonjour / afp voor Macs, Samba voor Windows en/of NFS voor iedereen. Dit is allemaal instelbaar.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True