Hyundai Matrix 2008 - Zingende airco die niet werkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31
Ik heb een Hyundai Matrix uit 2008 en enkele weken geleden mijn airco laten bijvullen omdat hij nog maar beperkt koelde. Na het bijvullen was de airco zo koel als een koelkast.

Helaas bleek aan het begin van deze week dat de airco het nu helemaal niet meer doet. Daarnaast is een zingend of fluitend geluid te merken zodra de airco ingeschakeld wordt. Als de airco uit is dan is het geluid niet te horen.

Mogelijk relevant: De auto rijdt normaliter niet veel, en de airco wordt nog minder gebruikt. Ik rijd meestal met enkel ventilatie als ik de airco niet nodig heb, ook in de zomer. Ik ben daarnaast naar de wasstraat geweest, ik vermoed dat het probleem zich daarvoor niet voordeed.

Wat kan de oorzaak zijn, en welke controles kan ik zelf uitvoeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 01-08-2018 22:26 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Riem stuk of pomp stuk. En dan bedoel ik de poelie of lager van de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan ook gewoon lek zijn. Als de airco nooit gebruikt wordt dan drogen de rubbers en afdichtingen (bij de compressor) uit.

Daarom wordt altijd geadviseerd de AC regelmatig te gebruiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31
De airco is automatisch aangevuld via een apparaat. Dat apparaat heeft ook een vacuumtest uitgevoerd. Dan hadden deze problemen toch aan het licht moeten komen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Sebazzz schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 07:30:
De airco is automatisch aangevuld via een apparaat. Dat apparaat heeft ook een vacuumtest uitgevoerd. Dan hadden deze problemen toch aan het licht moeten komen?
Nee, die komen aan het licht na gebruik na bijvullen. De druk in het systeem is dan weer veel hoger dan voorheen, en na een tijdje drukt dat door je uitgedroogde rubbers heen.

Dit klinkt overigens meer als een pomp of poelie probleem. Als het een lek was dan hoor je geen fluit, maar een sis uit je airco en werkt hij nog steeds (tot hij leeg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:26

OgWok

U.N.C.L.E.

Check de zekering van de airco eens.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1