Installatie nieuwe Mac, hoe opslag te verdelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 14:11
Ik heb een MBP met 250GB interne opslag die ik in gebruik wil nemen. Mijn oude had 500GB waarvan 320 in gebruik. Ik kan dus niet één op één migreren. De opslag in de nieuwe MBP kan niet makkelijk worden uitgebreid, ik heb er daarom een 250GB externe ssd van Samsung bijgekocht.
De vraag is nu hoe ik mijn data en programma’s het beste kan verdelen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb, om te beginnen, iTunes en Photo’s op de externe ssd gezet, maar daar ben ik er nog niet mee. Ik zit te denken om de Home map op de interne ssd te zetten en de programma’s op de externe. Maar is dit wijs? Ik vind het lastig om te overzien. Iemand met tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ga je altijd die externe schijf aansluiten? Lijkt me nogal zonde als je een MBP hebt.

Om je vraag te beantwoorden is het goed om te weten wat zoveel opslag in gebruik neemt. Dat wat je niet vaak nodig hebt, zou ik dan op de externe opslag bewaren. Dat wat je vaak nodig hebt, juist op de interne schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

JaQ

Gebruik je ook iCloud?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
ik gebruik zelf een cloud omgeving (transIP) stack.
1TB tot mijn beschikking die ik als "virtuele schijf" heb gekoppeld aan mijn macbook maar ook werklaptop. Of te wel mijn data heb ik altijd voorhanden (als ik maar een internetverbinding tot mijn beschikking heb).

De kosten van icloud vallen reuze mee. Wellicht is dat ook een prima optie.
Als je partities wil maken:
100GB voor OS en programma's
150GB voor data (muziek, en andere stukken die je snel bij de hand wil hebbe)

externe schijf/cloud: data die wel handig is om toegang tot te hebben maar niet prio heeft.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

JaQ

@koentjuh1987 waarom zou je partities willen maken? (En dan ook nog eens die specifieke verdeling?)

Ik heb mijn photos library in een sparse disk image van 20GB gezet. Dat icm iCloud zorgt er voor dat ik mijn lokale SSD niet overspoel met foto’s, de meerderheid staat “gewoon” in de cloud.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
JaQ schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:39:
@koentjuh1987 waarom zou je partities willen maken? (En dan ook nog eens die specifieke verdeling?)

Ik heb mijn photos library in een sparse disk image van 20GB gezet. Dat icm iCloud zorgt er voor dat ik mijn lokale SSD niet overspoel met foto’s, de meerderheid staat “gewoon” in de cloud.
ik begrijp je opmerking maar als TS geen timemachine backups draait dan is het wel eens makkelijker om je data te scheiden van je os. Keer een nieuw os of herinstallatie vraagt hooguit een reinstal en je data gebeurt niets mee.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
koentjuh1987 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

ik begrijp je opmerking maar als TS geen timemachine backups draait dan is het wel eens makkelijker om je data te scheiden van je os. Keer een nieuw os of herinstallatie vraagt hooguit een reinstal en je data gebeurt niets mee.
Sinds wanneer moet daarvoor het OS en data scheiden zijn? Herinstalleren kan gewoon zonder data verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 11:46
Als je een beetje een vlotte internetverbinding hebt dan kun j een clouddienst gebruiken en (een deel van) je bestanden online bewaren. Ik heb ook een SSD van 256 GB maar een viervoud ervan aan data. Een deel ervan 'stream' ik via Google Drive File Stream, je bestanden lijken dan allemaal op je laptop te staan, maar eigenlijk staan ze online. Zodra je er één aanklikt wordt het gedwnload en geopend, na het afsluiten worden de wijzigingen meteen weer gesynchroniseerd. Je kunt ook mappen en bestanden aanduiden die altijd offline bewaard moeten worden. Een andere deel bewaar ik op een NAS, dat zijn dan de familiefoto's/films, die willen we uiteraard bewaren maar ik zit er ook niet elke dag doorheen te bladeren.

Ik zou programma's e.d. allemaal op de interne SSD laten staan, het lijkt me alleen maar gedoe met een externe schijf of SD-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malus65
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 14:11
Ik ga deze week proberen om de data te verdelen, ik heb nog geen Cloud opslag maar dat ben ik sowieso van plan. De programma's wil ik idd op de interne schijf laten staan op Photo's en iTunes na, documenten en andere data zou ik op de externe ssd willen zetten, hopelijk kom ik qua ruimte dan uit.
Pagina: 1