Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 23:03
Als ik zoek naar het zelf maken van een sensor, of kant en klaar kopen, kom ik er niet echt achter wat nou wijsheid zou zijn op langere termijn. Kan iemand me hierbij een advies geven?

Voorbeeldje:
Ik kan een Neo coolcam sensor kopen voor licht+temperatuur (en dan mis ik nog vochtigheid) voor een paar tientjes (of zelfs een betere), of ik kan een NodeMCU halen (of een ander kastje), daar de sensoren op aansluiten, en dat gebruiken.

Vraag
Op dit moment heb ik dus het gevoel dat kant-en-klaar dus direct werkt, en wellicht ook goed. Maar als je zo'n kastje zelf maakt met Wi-Fi of 433mhz, dan zou dit toch ook betrouwbare waarden op moeten leveren?

Wat is hierin wijsheid, of mis ik nu belangrijke kenmerken voor het maken van een keuze? (Los van het feit dat zo'n neo coolcam z-wave based is)

Beste antwoord (via Honnes op 08-08-2018 08:54)

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 13:18

cdoens

Peugeot-gek

Ik heb hier zelf enkele ESP8266 bordjes icm ESPEasy liggen met cheap sensortjes van AliExpress eraan geknoopt.
Dit is heel betrouwbaar, zodra je de sensoren geijkt hebt. De sensoren worden door Domoticz uitgelezen.
Vooral de prijs was voor mij de doorslag om dit systeem te gebruiken. Zou het niet bevallen, kon ik altijd nog voor duurdere opties gaan.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Ik heb hier zelf enkele ESP8266 bordjes icm ESPEasy liggen met cheap sensortjes van AliExpress eraan geknoopt.
Dit is heel betrouwbaar, zodra je de sensoren geijkt hebt. De sensoren worden door Domoticz uitgelezen.
Vooral de prijs was voor mij de doorslag om dit systeem te gebruiken. Zou het niet bevallen, kon ik altijd nog voor duurdere opties gaan.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Belangrijkste verschillen zijn installatie - en gebruiksgemak (oa batterijgebruik), betrouwbaarheid en garantie/support.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

ESP Easy en een ESP8266 bordje is inderdaad een goede, simpele oplossing. Het is echter niet low-power, dus een continu 5v voeding is altijd wel nodig.

Weblog | Straling!

• Honnes
Zoals jullie aangeven, zat ik ook te denken, kan altijd nog voor het duurdere gaan als m'n poging in rook op zou gaan, en ik heb tot nog toe geen gekke dingen gelezen over de eigen sensoren.

Om het topic dan maar even te vervolledigen/afronden wat betreft het zelf maken van een sensor:

Heb ik dan voldoende aan zo'n bordje, een voeding, en een sensor, of mis ik dan nog iets essentieels?
En kan ik ook best meerdere sensoren koppelen aan 1 bordje? (licht, temperatuur, vocht, beweging)

Hartelijk dank alvast (wederom) voor reactie.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Is allemaal prima mogelijk. Mijn laatste zelfgebouwde sensor heb ik vorig jaar vervangen voor een gekochte.

Belangrijkste reden om voor zelfbouw te gaan waren de kosten. Belangrijkste reden om uiteindelijk toch te kiezen voor alternatieven is het uiterlijk.

Een xiaomi aqara temp sensor koop je voor 8 euro. Daar krijg je een prima uitziend klein rond kastje voor. Natuurlijk kun je het zelf ook zo klein maken en Evt zelfs op batterij, maar dan ben je vaak zelfs duurder uit.

• Honnes
Dat ziet er inderdaad ook niet gek uit, het is gewoon op den duur zo'n gevalletje dat er teveel verschillende sensoren en smaakjes te krijgen zijn, waardoor je bij elke keuze begint te twijfelen.

Enfin, als iemand me nog zou kunnen wijzen op mijn eerdere vraag of ik voldoende heb aan zo'n bordje, voeding, en een sensor, eventueel meerdere sensoren, dan weet ik voldoende en eventueel anderen die zoekende zijn ook :-)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Soms een weerstand. Ligt aan de sensor..

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Honnes schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:26:
Zoals jullie aangeven, zat ik ook te denken, kan altijd nog voor het duurdere gaan als m'n poging in rook op zou gaan, en ik heb tot nog toe geen gekke dingen gelezen over de eigen sensoren.

Om het topic dan maar even te vervolledigen/afronden wat betreft het zelf maken van een sensor:

Heb ik dan voldoende aan zo'n bordje, een voeding, en een sensor, of mis ik dan nog iets essentieels?
En kan ik ook best meerdere sensoren koppelen aan 1 bordje? (licht, temperatuur, vocht, beweging)

Hartelijk dank alvast (wederom) voor reactie.
Als je daarnaast ook een standaard electronica-bouwdoosje hebt liggen, maakt het het wel makkelijk.
Van die lege printplaatjes met kopereilandjes (verdorie, kan niet op de naam komen) is heel handig.
Verder inderdaad nog enkele weerstandjes en een fijne soldeerbout.

Verder is het handig om 1 of 2 ESP-programmeersticks te hebben zodat je deze makkelijk in je computer kunt aanpassen.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 10:39
Ik ben hier ook naar opzoek, maar kan niet iets gemakkelijks vinden. Solderen is namelijk niet mijn ding (mijn laatste poging resulteerde in een brandvlek op tafel en mijn vinger 8)7 ).

Is er een simpele manier om een wireless temp sensor (liefst batt powered) te maken zodat ik de temperatuur van de CV-leidingen kan monitoren? Ik wil best iets solderen, maar niet echt aan de slag met breadboards enzo :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor batterijtoepassingen zou ik eens kijken naar de TrigBoard. Voor leidingen temperaturen, zou ik kijken naar de DS18B20-sensor: die zit in een transistorbehuizing en kun je aardig op een leiding bevestigen. Een DHT22 lukt dat ws een stuk minder, en je meet niet de temperatuur van de behuizing maar van de lucht eromheen. Zoek van sensoren trouwens de break-out versie, zodat pull-up weerstanden en condensatoren al zijn aangesloten. Als je daar zelf niets van in huis hebt, is het vervelend om erachter te komen dat je ze nodig hebt.

Als batterijen geen must zijn, kun je voor 1 sensor met een ESP01 uit de voeten, die heeft 2 GPIO's. Dat is de kleinste ESP8266. Die werkt dan wel weer alleen op 3,3V, dus je hebt een spanningsregelaar nodig (LM1117 bijvoorbeeld). Gisteren heb ik twee Wemos D1 mini's besteld (6 gpio's meen ik) om een multi-sensor mee te maken: een PIR-sensor, DHT22 (temperatuur en luchtvochtigheid), lux-sensor en 220V relais. Dit alles wil ik in een leeggetrokken action-smart-plug gaan behuizen, samen met een 230V > 3,3V converter :) Een D1 kun je trouwens ook op een 5V usb lader aansluiten, omdat ie een on board spanningsregelaar heeft.

Laat ik hier ook nog eens Espruino firmware pluggen. Javascript vind ik vele malen overzichtelijker en beter te begrijpen dan C. Zeker voor beginners niet onbelangrijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Thijsmans op 30-10-2018 20:39 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1