Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-04 14:42
Beste Tweakers,

als jonge audiofiel ben ik bezig mijn HiFi set op een hoger niveau te brengen. Eigenlijk wil ik een fatsoenlijke streamingsdienst uitkiezen en zorgen dat deze op de juiste wijze wordt overgebracht naar mijn speakers.

Ik ben geïnteresseerd geraakt in met Tidal, lossless audio voor 20 euro de maand. Echter, voor dat bedrag wil ik ook zeker zijn dat ik er maximaal gebruik van kan maken. Zo ben ik uitgekomen bij de Bluesound Node 2.

Nu komt mijn vraag: Is de Node 2 een toevoeging, als ik een normale AVR gebruik (en dus geen DAC, voorversterker, naversterker enz).
Dus is de extra kwaliteit van de Node 2 te horen met mijn versterker, of is er een andere zwakste schakel die ik beter kan aanpakken. In de zin van: stel je koopt hele dure banden voor je auto, maar je rijdt een Twingo.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is ;)

Ik heb een Harman Kardon AVR 270 (100 watt op de fronts) met B&W DM7 MK1 speakers.

Gegroet,

Remi

Beste antwoord (via RemiB op 14-08-2018 10:29)

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb een Node 2 aangesloten op m'n stereo versterker i.c.m. Tidal HiFi streaming en dat is mij zeer de moeite waard boven Spotify/Chromecast achtige oplossingen. Voor de hobby en als ik tijd zat heb staat er nog een platenspeler bij. Maar de Node is toch wel m´n go-to device voor muziek luisteren doorgaans. In het afgelopen jaar heeft de app ook aardig wat updates gehad waardoor het allemaal perfect functioneert.

Zoals hierboven al eens is aangegeven, probeer het vooral uit. Ik weet dat bijvoorbeeld de Klubben winkels een gelijkwaardige garantie hebben als webshops waarbij je binnen twee weken het apparaat nog kan terugbrengen als je niet tevreden bent. Dan kun je het wel gewoon in een fysieke winkel bekijken en advies vragen met de gedachte dat het altijd nog retour kan mocht het thuis niks zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05 00:32

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dit is een gevoelige discussie :) De een geeft aan dat alle versterkers hetzelfde klinken, een ander zweer bij merk X vanwege de klankkleur.

Zelf heb ik een Node 2 i.c.m. Tidal en een Cambridge Audio 551R die ik in een 2.1 opstelling gebruik. Voor mij is het verschil hoorbaar in vergelijking in met Spotify. Is het 20,- per maand waard? Dat is voor iedereen persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31491

Ik heb de originele Node. Daar heb ik nog nooit spijt van gehad. Het afspelen van .flac via de DAC van de Node of mijn Denon X2000 zit toch verschil in.

Maar mijn beste advies is de grote open deur. Ga ergens zelf luisteren, en bepaal of een losse DAC voor jou de moeite waard is. Die welles nietes discussie naast je neerleggenen zelf je mening vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Bedankt beide!

Wat ik eigenlijk bedoelde, is of de extra kwaliteit die een Node 2 kan bieden (lossless/Tidal enz), wel hoorbaar is als ik het via een normale huiskamerversterker afspeel. Echter, ik bedenk mij nu dat als ik een CD opzet, dit al duidelijk beter klinkt dan Spotify. Dus de zwakste schakel bij mij is op dit moment de muziek zelf, en niet de versterker en de Node 2 kan daar dus verandering in brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOK
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

DOK

RemiB schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:42:
Bedankt beide!

Wat ik eigenlijk bedoelde, is of de extra kwaliteit die een Node 2 kan bieden (lossless/Tidal enz), wel hoorbaar is als ik het via een normale huiskamerversterker afspeel. Echter, ik bedenk mij nu dat als ik een CD opzet, dit al duidelijk beter klinkt dan Spotify. Dus de zwakste schakel bij mij is op dit moment de muziek zelf, en niet de versterker en de Node 2 kan daar dus verandering in brengen.
Dat hangt er vanaf hoe goed jouw cd speler is. Zowel je cd speler als de Node 2 hebben een eigen DAC (zie dat je geen externe DAC gebruikt). Als die ongeveer vergelijkbaar zijn in kwaliteit dan zou dat ook ongeveer gelijkwaardig moeten klinken (loopwerk, elektronica etc voor het gemak even buiten beschouwing gelaten), maar als je cd speler veel beter is dan niet natuurlijk.

Meer in het algemeen zou ik zeggen dat een Node ws ruim voldoende is als je hem op een AVR aansluit. Overigens kan je ook een Chromecast Audio kopen met een externe DAC erbij, kan je gewoon vanui de TIDAL app streamen.

[ Voor 13% gewijzigd door DOK op 02-08-2018 22:39 ]

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buckwhead
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 12:11
Ik heb recent ook een Node2 gekocht voor Tidal streaming.
Mijn versterker ondersteunt DTS Play-Fi, waarmee je vanaf je telefoon/tablet rechtstreeks naar de versterker kan streamen, maar dat werkte echt niet fijn:
  • muziek moet eerst naar je telefoon streamen, en daarna meteen weer door naar de versterker/chromecast. Hierbij liep de telefoon af en toe te bufferen met stilvallende muziek tot gevolg
  • als je een SMS krijgt of gebeld wordt, stopt het afspelen.
Het fijne van de BlueSound Node2 is dat je er een eigen app bij hebt, waardoor je muziek kan aanklikken en het blijft wel spelen, ongeacht wat je verder met je telefoon doet.

Ik vergelijk soms de geluidkwaliteit van radio uitzendingen; ene keer vanuit de Ziggo tuner, en anders vanuit de BlueSound. In dat geval is de geluidskwaliteit van de BlueSound stream duidelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 08:14

Boost9898

www.brambenik.nl

Zelf heb ik ook een Bluesound Node 2 welke ik puur als streaming device gebruik. De DAC die erin zit is oké maar je kan merkbaar beter.

Sinds ik rechtstreeks een platenspeler heb aangesloten op de versterker wist ik niet wat ik hoorde. Het was zo helder en puur.
Ja ik was ook heel sceptisch wat platenspelers betreft maar er zit wel een kern van waarheid in, of je het mooi vind of niet. Het is wel de moeite waard om te overwegen.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Ik heb een Node 2 aangesloten op m'n stereo versterker i.c.m. Tidal HiFi streaming en dat is mij zeer de moeite waard boven Spotify/Chromecast achtige oplossingen. Voor de hobby en als ik tijd zat heb staat er nog een platenspeler bij. Maar de Node is toch wel m´n go-to device voor muziek luisteren doorgaans. In het afgelopen jaar heeft de app ook aardig wat updates gehad waardoor het allemaal perfect functioneert.

Zoals hierboven al eens is aangegeven, probeer het vooral uit. Ik weet dat bijvoorbeeld de Klubben winkels een gelijkwaardige garantie hebben als webshops waarbij je binnen twee weken het apparaat nog kan terugbrengen als je niet tevreden bent. Dan kun je het wel gewoon in een fysieke winkel bekijken en advies vragen met de gedachte dat het altijd nog retour kan mocht het thuis niks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De Node 2 kan ook als pre-amp dienen, mocht je daar geinteresseerd in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Bedankt allemaal.
Wat ik uit jullie antwoorden destilleer is dat het zeker nut heeft om bij een consumenten versterker een Node aan te sluiten.

Zelf heb ik ook wat testwerk gedaan met mijn Tidal proefabonnement. Echter, hoor ik gewoon geen verschil met spotify, over en over getest. Ik wijt het nu aan mijn Android TV app van Tidal, waarop ik Tidal afspeel en waar de versterker op staat aangesloten (Tidal zegt zelf niet te weten wat de kwaliteit is van hun Android TV app, maar ik denk dus flink gecomprimeerd), of mijn galaxy s9 die gewoon niet goed genoeg kan DAC'en. Hopelijk klopt dat, en heb ik gewoon een serieuze DAC nodig die de Tidal lossless audio moet streamen naar mijn versterker.

Thanks voor de tip voor het uitproberen bij Klubben, ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Ik heb zelf ook een aantal Bluesound-spelers en ik vind het geweldig. De (geluids)kwaliteit van de pulse mini's is uitstekend voor het formaat en ook de gebruikservaring is prima.

Maar als het je alleen gaat om het afspelen van lossless Tidal bestanden is het een behoorlijk prijzige aanschaf. Voor het geld van zo'n Node2 koop je een complete Denon receiver met HEOS die ook Tidal streams kan spelen. En als je een beetje handig bent kun je met een raspberry (met hifiberry) en musicbox zelf een tidal streamertje maken. De DAC die in je Harman Kardon zit voldoet verder prima. Als je een Node2 digitaal aansluit is dat trouwens ook de DAC die de omzetting verzorgd.

Ik zou verder niet teveel verwachten van die lossless streams. 320kbit ogg vorbis (wat Spotify premium gebruikt) en 320kbit AAC (Tidal premium) zijn op gehoor niet te onderscheiden van lossless. De enige reden om een lossless codec te prefereren is imho voor opslag. Je kunt dan altijd naar een courant lossy formaat omzetten zonder het kwaliteitsverlies van compressie-over-compressie.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemiB
Update na aanschaf

ik heb eerst een tijdje getwijfeld over een raspberry + hifi berry, echter heb de kennis niet en de tijd niet om hier mee aan de slag te gaan. Ander nadeel daarvan is dat er geen verbintenis is tussen Tidal en Rasberry. Als Tidal hun API oid aanpast, werkt je streamer niet meer.

Dus uiteindelijk toch de Bluesound Node 2 gekocht. Inderdaad prijzig, maar goed.

Er zijn inderdaad 3 mogelijkheden om hem aan te sluiten: 2 digitale en 1 analoog. Heb gekozen voor analoog, omdat ik voor deze prijs dan ook wel de DAC van de Node wil gebruiken ;) (overigens vond ik deze van de 3 ook het beste klinken, met name grootste bereik naar de lage tonen)

Ervaringen:
BluOs:
Fijn om een goed uitgedacht besturingssysteem uit de doos te halen. Verbinding maken met WiFi gaat bijvoorbeeld erg makkelijk. Later toch de kabel aangesloten. Fijn dat je bijvoorbeeld een detail als de helderheid van het lampje kan instellen. Heb toch wel een paar keer een vastloper gehad, met name als je Bluetooth gebruikt.
Een nadeel vind ik is dat je de Node niet kan uitschakelen / standby zetten. Ik vind het geen fijn idee als ik hem op pauze zet 's avonds, dat je het idee hebt dat hij constant op pauze blijft staan de hele nacht. Maar er zit een soort automatische standby modus op schijnbaar.

Audio: geluisterd met goede RCA's op B&W DM7's en een HK AVR 270. In afwisseling met spotify op mijn Android TV via toslink naar mijn AVR.

Na even weer lezen over hoe je naar HiFi muziek kan luisteren (het verschil zit hem niet in de melodie of zang, want die hoor je bij een simpele MP3 natuurlijk ook wel, maar in het detail, het geluid in de ruimte, de uitersten van het bereik in hoog en laag), tot de conclusie gekomen dat de Node wel degelijk iets toevoegt aan mijn set.
Het verschil is klein, maar hoorbaar. Het geluid is helder, ruimtelijk, gedetailleerd en het maakt muziek luisteren echt leuk. Wat ik vaker lees en goed begrijp, is dat HiFi muziek rustiger is voor je hoofd om aan te horen. Hier ben ik het mee eens, al kan ik dit niet goed kwantificeren. De lage tonen zijn heerlijk, ik wist niet dat mijn speakers zo en laag bereik hebben. Ik kan het altijd heel erg waarderen als lage tonen ook onder lage volume's hoorbaar zijn. Sets van lagere kwaliteit hebben zo het lijkt het veel kracht nodig en kunnen alleen op hogere volume echt lage tonen weergeven. De hoge tonen klinken kraakhelder.

of het de 550 euro waard is vind ik moeilijk. Wat mij uiteindelijk over de streep getrokken heeft om de Node te houden is:
- de ondersteuning voor veel streamingsdiensten (wel muv soundcloud :'( )
- het prettig werkende BluOs
- het idee dat mijn TV niet meer aan hoeft te staan voor het luisteren van muziek
- en dat ik er vanuit ga dat ik deze node nog jaren kan gebruiken, ook op een eventuele nieuwe audioset

bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Als je 5 seconden je vinger op de play/pauze toets legt schakelt hij uit. Je schakelt hem terug in Door even de play aan te raken. Duurt maar een halve minuut om op te starten. Zou toch een 45watt per uur minder zijn geloof ik als hij uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
ah kijk, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Dit is wat Bluesound er zelf over heeft te zeggen:
Our Gen2 Players will automatically enter Power Save mode (less than 6.0W of power) after 15 minutes of idle. In this mode the Player will conserve energy but is responsive to App commands and available on the network.
https://support1.bluesoun...-Off-My-Bluesound-Player-

De hierboven genoemde suggestie zou ik afraden i.v.m. gebruiksgemak. Dat is Bluesound's zogenaamde vakantie modus die bedoelt is voor momenten dat je weet dat je de Node enkele weken niet zal gaan gebruiken. Als je die inschakelt verdwijnt de speler ook uit je app en zal je dus altijd even fysiek bij de Node zelf op de play/pauze knop moeten drukken. Lijkt mij nogal omslachtig gezien het toch al lage stroomverbruik in standby modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenners
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 19:55
Idd goed om te weten. Zet hem zelf bijna nooit af en nu waarschijnlijk nooit meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Goed punt inderdaad. Ik hoop dat 'idle' dan pauze betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linius
Idle is inderdaad pauze in dit geval. Dan is je Node altijd klaar om direct te spelen zodra je in de app op play drukt. I.c.m. de autosense functie van mijn versterker zou ik niet anders meer willen. Als ik in de ochtend opsta hoef ik alleen maar te bedenken wat ik wil luisteren en op play te drukken, de rest gaat vanzelf.

• RemiB
Helaas kan dat niet als je de RCA verbinding gebruikt, maar klinkt wel heel relax inderdaad. Misschien moet ik maar even opnieuw luisteren welke beter klinkt, digitaal of analoog. ; )
Pagina: 1