Als ik mijn smartphone direct koppel aan het wifi net van mijn Fritz 7581 kan ik bellen en als ik word gebeld op mijn vaste lijn rinkelt de smartphone vrolijk mee en kan ik het gesprek beantwoorden. Nou heb ik een Sitecom wlr 9500 achter de Fritz gehangen ivm gescheiden netwerk in mijn netwerk en als ik de smartphone met de wifi daarvan verbind kan ik wel uitgaand bellen, maar bij inkomende telefoontjes gaat de smartphone niet over. Op zich klopt dat met de filosofie dat de hoofdrouter niet bij het subnet kan (andersom wel), maar ik vroeg me af of er op de sitecom router iets is open te zetten waardoor dit toch gaan werken. Of is wat ik wil technisch onmogelijk
? De smartphone moet aan het subnet omdat ook mijn nas en andere apparaten daaraan hangen.
Vraag
Alle reacties
De makkelijkste oplossing zou zijn om de Sitecom als accesspoint in te stellen. In andere woorden, dus ze bij het zelfde subnet betrekken.
Stappenplan:
1. Stel het IP adres van de sitecom in buiten het DHCP bereik van de Fritz, maar binnen het subnet. (dus als de Frits IP 192.168.1.1 heeft en addresrange 192.168.1.100-254 dan kies je bijvoorbeeld 192.168.1.2 voor de sitecom)
2. Schakel de DHCP functionaliteit uit op de Sitecom
3. Stop de ethernet kabel van de Fritz naar de Sitecom in een van de LAN poorten van de Sitecom (zit nu in WAN als het goed is)
Hierna zit een apparaat verbonden met je Sitecom's wifi ook in het zelfde netwerk als een apparaat verbonden met de Fritz z'n Wifi.
Stappenplan:
1. Stel het IP adres van de sitecom in buiten het DHCP bereik van de Fritz, maar binnen het subnet. (dus als de Frits IP 192.168.1.1 heeft en addresrange 192.168.1.100-254 dan kies je bijvoorbeeld 192.168.1.2 voor de sitecom)
2. Schakel de DHCP functionaliteit uit op de Sitecom
3. Stop de ethernet kabel van de Fritz naar de Sitecom in een van de LAN poorten van de Sitecom (zit nu in WAN als het goed is)
Hierna zit een apparaat verbonden met je Sitecom's wifi ook in het zelfde netwerk als een apparaat verbonden met de Fritz z'n Wifi.
De manier waarop jij je netwerk scheid is een schijn scheiding.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Dat is uiteraard niet helemaal waar...hangt ervan af waarom de TS voor deze scheiding kiest.Frogmen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:57:
De manier waarop jij je netwerk scheid is een schijn scheiding.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dank voor de reacties. Ik was niet helemaal duidelijk, er is ook nog een tweede router voor een gedeelte van het huis dat ik verhuur. De huurders hebben een router met een ip-range in een eigen eigen subnet (192.168.15....) . Op die manier kunnen ze niet in 'mijn' subnet (192.168.1.....) komen. Als ik mijn subnet qua adressen koppel aan dat van de Fritz kunnen ze dat volgens mij wel weer dus dat is volgens mij ook niet de oplossing. De scheiding op die manier functioneert trouwens naar behoren.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 15:48 ]
Wacht even, je situatie is als volgt:Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:17:
Dank voor de reacties. Ik was niet helemaal duidelijk, er is ook nog een tweede router voor een gedeelte van het huis dat ik verhuur. De huurders hebben een router met een ip-range in een eigen eigen subnet (192.168.15....) . Op die manier kunnen ze niet in 'mijn' subnet (192.168.1.....) komen. Als ik mijn subnet qua adressen koppel aan dat van de Fritz kunnen ze dat volgens mij wel weer dus dat is volgens mij ook niet de oplossing. De scheiding op die manier functioneert trouwens naar behoren.
code:
1
| Internet ---- Frits === Jouw netwerk ---- Sitecom === Guest netwerk |
Dat is toch echt een schijn beveiliging, als je vanaf het guest netwerk een IP address raad dan kun je daar toch echt bij. Of je moet naar een oplossing zoeken waarmee je uit komt op:
code:
1
2
3
4
5
| Jouw netwerk
/
Internet ---- Frits
\
Sitecom --- Guest netwerk |
Maar ik zou niet durven zeggen of de Frits dit ondersteund. (dan zou de Sitecom trouwens ook nutteloos zijn voor de scheiding)
Een andere oplossing is andersom:
code:
1
| Internet ---- Frits === Guest netwerk ---- Sitecom === Jouw netwerk |
Dan kun jij wel bij het Guest netwerk, maar niet andersom.
De tweede is zoals het is geconfigureerd
............................... Sitecom 1 (ik) --- smartphone
............................. /
Internet ------ Fritz
.............................\
...............................Sitecom 2 (huurders)
Aan de Fritz zit ook een camera bij de voordeur, daar kunnen beide netwerken bij. Ik zou de huurders ook direct op de Fritz kunnen laten inloggen optie 3, maar dit is gevoelsmatig wat safer. Maar hoe komt de Fritz nou bij de smartphone?
............................... Sitecom 1 (ik) --- smartphone
............................. /
Internet ------ Fritz
.............................\
...............................Sitecom 2 (huurders)
Aan de Fritz zit ook een camera bij de voordeur, daar kunnen beide netwerken bij. Ik zou de huurders ook direct op de Fritz kunnen laten inloggen optie 3, maar dit is gevoelsmatig wat safer. Maar hoe komt de Fritz nou bij de smartphone?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 16:50 . Reden: uitbreiding ]
Nee, het is in dit geval een (oude) smartphone zonder sim-kaart die ik als extra toestel in mijn netwerk wil gebruiken. Ik gebruik daarvoor de FritzFon app. Die geeft ook aan netjes te zijn verbonden. Naar buiten bellen gaat goed, binnenkomende telefoontjes reageert hij niet op. Als ik hem direct aan de Fritz zelf verbind via WiFi gaat het allemaal wel goed. Dus ik denk dat er iets in de Sitecom moet worden open gezet (als dat technisch al mogelijk is).
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 17:52 . Reden: Uitbreiding ]
Je zou met bijvoorbeeld Wireshark kunnen kijken welke communicatie er tussen jouw telefoon en de fritzbox plaatsvind indien je verbonden bent met de Wifi van de Fritzbox. Dan zou je hieruit kunnen afleiden welke poorten je zal moeten forwarden van de Sitecom naar je telefoon (die dan dus een statisch IP nodig heeft binnen je eigen Sitecom netwerk. Mocht je voor dit pad kiezen, dan moet je rekenen op wat uitzoek werk en kennis van tcp/udp verkeer is wel aan te raden.Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:39:
Nee, het is in dit geval een (oude) smartphone zonder sim-kaart die ik als extra toestel in mijn netwerk wil gebruiken. Ik gebruik daarvoor de FritzFon app. Die geeft ook aan netjes te zijn verbonden. Naar buiten bellen gaat goed, binnenkomende telefoontjes reageert hij niet op. Als ik hem direct aan de Fritz zelf verbind via WiFi gaat het allemaal wel goed. Dus ik denk dat er iets in de Sitecom moet worden open gezet (als dat technisch al mogelijk is).
De andere simpelere oplossing zou zijn om het Guest netwerk van de Fritzbox te gebruiken voor je gasten, en dan dus zelf ook gewoon de Fritzbox gebruiken als DHCP&Gateway.
Guest netwerk instellen:
https://en.avm.de/service...hotspot-in-the-FRITZ-Box/
Als je bereik dan niet optimaal is kun je voor jezelf nog kiezen om een sitecom als Access Point te configureren (zoals eerder beschreven). Als het bereik voor het Guest netwerk dan niet optimaal is ben je toegewezen op Range Extenders.
Ik had al wat zitten hannesen met verschillende poorten open zetten naar de telefoon, maar tot nu toe zonder succes. De gasten op mijn netwerk hebben ook wat randapparatuur (gezamenlijke printer) eraan hangen dus gebruik maken van een gast netwerk is dan niet echt een optie. Ik ben absoluut geen goeroe op tcp/udp gebied maar zal proberen eens wat dieper in het gebruikte protocol te duiken. Als ik een oplossing vind zal ik hem hier posten.Martin.Air schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:37:
[...]
Je zou met bijvoorbeeld Wireshark kunnen kijken welke communicatie er tussen jouw telefoon en de fritzbox plaatsvind indien je verbonden bent met de Wifi van de Fritzbox. Dan zou je hieruit kunnen afleiden welke poorten je zal moeten forwarden van de Sitecom naar je telefoon (die dan dus een statisch IP nodig heeft binnen je eigen Sitecom netwerk. Mocht je voor dit pad kiezen, dan moet je rekenen op wat uitzoek werk en kennis van tcp/udp verkeer is wel aan te raden.
De andere simpelere oplossing zou zijn om het Guest netwerk van de Fritzbox te gebruiken voor je gasten, en dan dus zelf ook gewoon de Fritzbox gebruiken als DHCP&Gateway.
Werkt een VPN verbinding vanuit een subnet?Mijzelf schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:05:
Wat dacht je van een VPN naar de FritzBox?
Waarschijnlijk de handigste oplossing voor nu is de oude mobiel verbinden met de Fritzbox als de wifi ervan toch aan staat.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ik zou niet weten waarom niet. Of de Fritzbox vervolgens bereid is een gesprek door te zetten naar een VPN client is twee.Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:17:
Werkt een VPN verbinding vanuit een subnet?
Proberen waard, ik had nog niet in die richting gedacht.Mijzelf schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:10:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet. Of de Fritzbox vervolgens bereid is een gesprek door te zetten naar een VPN client is twee.
Dat werkt, maar de oude mobiel bedient nu ook allerlei zaken in het subnet: tv, mediasspeler, cv, verlichting etc en dat raak ik dan kwijtFrogmen schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:06:
Waarschijnlijk de handigste oplossing voor nu is de oude mobiel verbinden met de Fritzbox als de wifi ervan toch aan staat.
Kan de fritzbox iets met intern VLAN?
Ik denk dat het als volgt wel zou moeten werken:
1 Fritzbox Guest access aanzetten (Guest access enabled for LAN 4".).
2. De sitecom van huurders op LAN 4 aansluiten en in accesspoint mode zetten
3. De sitecom van jezelf op LAN 1-3 aansluiten en in accesspoint mode zetten
Mbt de sitecom van je huurders, het zou goed kunnen dat deze ook in AP modus gezet kan worden. Hangt er een beetje vanaf of de Guest access alleen isolation doet met het "normale lan (1-3)" of ook client isolation.
Als de sitecom "switch" achter de fritzbox zit dan kan de fritzbox natuurlijk niets zeggen over isolation. Gewoon in ap modus zetten dus
1 Fritzbox Guest access aanzetten (Guest access enabled for LAN 4".).
2. De sitecom van huurders op LAN 4 aansluiten en in accesspoint mode zetten
3. De sitecom van jezelf op LAN 1-3 aansluiten en in accesspoint mode zetten
Mbt de sitecom van je huurders, het zou goed kunnen dat deze ook in AP modus gezet kan worden. Hangt er een beetje vanaf of de Guest access alleen isolation doet met het "normale lan (1-3)" of ook client isolation.
Als de sitecom "switch" achter de fritzbox zit dan kan de fritzbox natuurlijk niets zeggen over isolation. Gewoon in ap modus zetten dus
[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 03-08-2018 12:51 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Pagina: 1