Toon posts:

is het mijn hub, kabel of NICs ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, mijn netwerk bestaat uit server en client, verbonden via UTP kabels met een hub.
NICs zijn PCI Fast Ethernet NIC en hub is UNEX 8port hub.

Beide pc's staan aan.

Daarnet werkte alles nog, maar nu niet meer. Pc's kunnen zichzelf pingen, maar niet elkaar. Op mijn hub zie ik het lampje van de server branden, maar dat van de client niet...raar...

op de NICs staan ledjes, eigenaardig genoeg brandt die van de client dus wel, ook al brandt die op de hub niet...

wat is er nu mis??

ik vond in de search iemand met een gelijkaardig probleem, maar kan het wel dat een poort werkt en de andere niet?
Het netwerk deed nog steeds niks Bijna verslagen deed ik de computers uit en zag opeens dat mijn tweede pc op de hub bleef aangemeld terwijl het link lampje van de eerste pc gewoon uit was ! Snel naar een vriend van me gereden waarvan ik wist dat die een cross-over kabel tussen zijn 2 computers heeft hangen. Die thuis tussen de 2 computers gehangen opgestart en tadaa !!!! Hij doet et weer Hub is dus kaduuk en een NIC dus ga maandag de desbtreffende firma eens bezoeken met mijn garantiebon. het din is namelijk pas een half jaar oud. Dit is aangetekend voor het nageslacht lol
is mijn hub ook kaduuk?

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

hub kapot kan je bekijken door je kabels op je hub te swappen, dus poort 1 in 2 en omgekeerd

Indien het dan hetzelfde blijft (dus poort 2=1) en poort 1 blijft uit, maar op de nic aan, dan issut je kabel die kaduk is.

Mocht een andere kabel niet helpen dan is het toch een kapotte nic :)

Verwijderd

Topicstarter
als ik de kabel van het wekrende lichtje (dus server) in een andere poort steekt, gaat dat lampje branden. de poort is dus niet kapot.

als ik de "kapotte" verbinding verplaats, blijft het uit.

EDIT:iets duidelijker misschien: als ik de kabels verwissel, heeft de server een lampje en de client niet. de lampjes op de NIC branden allebei

dus is het de kabel?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-05 12:22
Ik heb wel een een kapotte NIC gehad. Alles leek OK, lampje op NIC brandde gewoon, maar lampje op hub niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
om te checken of het de NIC is kan ik misschien de 2NICs ff verwisselen?

• joostje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 09:42
Ik heb dat ook al eens gehad, dat was nog met crosscable, ik verwisselde de netwerkkaartjes om en t deed het ineens wel, echt heel vaag :?

Verwijderd

Topicstarter
ja, je had gelijk, ik heb ff de twee NICs veranderd, en nu brandt het lichtje op de hub terug... raar...maar wel opgelost.

thx
</Thomas>
Pagina: 1