Mijn vraag
Sinds de upgrade van MySQL 5.7 naar 8.0 is MySQL bijzonder traag met het maken van backups. Hoe kan ik dit oplossen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- TransIP VPS
- 2 cores (ik snap: beperkt, maar met MySQL 5.7 ging dit prima)
- 4GB geheugen
- Ubuntu 16.04.5 LTS
- mysql-server 8.0.12
- mysqldump 8.0.12
Server functioneert als slave en heeft géén (regulier) MySQL-verkeer.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Backupscript & MySQL-replicatie uitschakelen: vrijwel 0 belasting (dus hij doet normaal 'niks' zoals verwacht)
- MySQL-replicatie uitschakelen: geen (significant) verschil met back-up snelheid.
- mysqldump (onderdeel van back-up script) los gebruiken: 1 core is in dan 100% bezig en de response volgt, maar traag. Bottleneck lijkt CPU dus.
- Wat (minder gestructureerd) wijzigen van MySQL-instellingen, zonder significante gevolgen. De instellingen waren in beginsel overigens vergelijkbaar en niet perse heel uitgebreid.
- Getest op meerdere momenten op de dag: het is consequent en geldt voor (alle) databases: groot en klein.
- Als ik tegelijkertijd een mysql-client sessie open heb staan, en regelmatig show full processes aanroep, krijg ik vaak te zien "checking permissions"
- User-tabel bevat 57 gebruikers
- Er zijn geen tabel-specifieke rechten, alleen de (nieuwe / automatisch aangemaakte) MySQL 8.0 rollen en (voor sommige users, maar niet de user waar het nu om gaat) rechten op een specifieke database
Praktijkwaarden
Huidige waarden:
Op identieke server, maar dan MySQL 5.7.23:
Om een gevoel van de permissies te geven, dit zou uitsluitend het volgende moeten zijn:
Sinds de upgrade van MySQL 5.7 naar 8.0 is MySQL bijzonder traag met het maken van backups. Hoe kan ik dit oplossen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
- TransIP VPS
- 2 cores (ik snap: beperkt, maar met MySQL 5.7 ging dit prima)
- 4GB geheugen
- Ubuntu 16.04.5 LTS
- mysql-server 8.0.12
- mysqldump 8.0.12
Server functioneert als slave en heeft géén (regulier) MySQL-verkeer.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Backupscript & MySQL-replicatie uitschakelen: vrijwel 0 belasting (dus hij doet normaal 'niks' zoals verwacht)
- MySQL-replicatie uitschakelen: geen (significant) verschil met back-up snelheid.
- mysqldump (onderdeel van back-up script) los gebruiken: 1 core is in dan 100% bezig en de response volgt, maar traag. Bottleneck lijkt CPU dus.
- Wat (minder gestructureerd) wijzigen van MySQL-instellingen, zonder significante gevolgen. De instellingen waren in beginsel overigens vergelijkbaar en niet perse heel uitgebreid.
- Getest op meerdere momenten op de dag: het is consequent en geldt voor (alle) databases: groot en klein.
- Als ik tegelijkertijd een mysql-client sessie open heb staan, en regelmatig show full processes aanroep, krijg ik vaak te zien "checking permissions"
- User-tabel bevat 57 gebruikers
- Er zijn geen tabel-specifieke rechten, alleen de (nieuwe / automatisch aangemaakte) MySQL 8.0 rollen en (voor sommige users, maar niet de user waar het nu om gaat) rechten op een specifieke database
Praktijkwaarden
Huidige waarden:
code:
1
2
3
4
5
| time mysqldump <database van 500mb> > /dev/null real 1m21.048s user 0m6.340s sys 0m0.612s |
Op identieke server, maar dan MySQL 5.7.23:
code:
1
2
3
4
5
| time mysqldump <sterk vergelijkbare database van 500mb> > /dev/null real 0m38.420s user 0m4.724s sys 0m0.692s |
Om een gevoel van de permissies te geven, dit zou uitsluitend het volgende moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| mysql> show grants for 'gebruikersnaam'@'localhost'; +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | Grants for gebruikersnaam@localhost | +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ | GRANT SELECT, RELOAD, SHOW DATABASES, SUPER, LOCK TABLES, REPLICATION CLIENT, SHOW VIEW, EVENT, TRIGGER ON *.* TO `gebruikersnaam`@`localhost` | | GRANT BACKUP_ADMIN,RESOURCE_GROUP_ADMIN,XA_RECOVER_ADMIN ON *.* TO `gebruikersnaam`@`localhost` | +------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+ 2 rows in set (0.00 sec) |
[ Voor 21% gewijzigd door vmsw op 01-08-2018 12:07 ]