Gamen vanaf een externe SSD?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.668 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
Goedemorgen Tweakers,

Ik sta op het punt om onderstaande laptop te kopen:

pricewatch: Lenovo Yoga 720-15IKB 80X700BKMH

Deze voldoet bijna aan al mijn wensen, maar het enige is dat deze uitvoering slechts over een 256GB SSD beschikt.

Kan je fatsoenlijk games spelen vanaf een externe SSD en waar moet ik dan op letten?

Alvast dank,

Jurrien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo te zien heeft die laptop USB 3.0 interfaces, dus dat is de interface waar je een externe SSD op aan zal sluiten. Zoek eens op dit forum naar externe SSD en USB 3 en je krijgt voldoende leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel beter zou het zijn om gewoon een m.2 interne SSD te kopen met meer capaciteit en die te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:39:
Veel beter zou het zijn om gewoon een m.2 interne SSD te kopen met meer capaciteit en die te vervangen.
Voor zover ik weet, kan dat niet met de Lenovo Yoga 720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 10:43
1500 euro voor een 1050, ik had daar echt wel iets meer van verwacht. IMO zijn er betere laptops. De matige GPU zou voor mij eerder een probleem zijn dan de grootte van een SSD

pricewatch: HP Pavilion 15-cx0675nd

Wat is er bijvoorbeeld mis met deze?

(1e die ik zie, dus er zijn vast betere modellen)

[ Voor 65% gewijzigd door Nat-Water op 01-08-2018 11:44 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom zou je niet het geld dat je wilt gebruiken voor een externe SSD, gebruiken om te investeren voor een grotere (512GB) m.2 SSD om daarmee de 256GB SSD te vervangen?
Nat-Water schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:43:
1500 euro voor een 1050, ik had daar echt wel iets meer van verwacht. IMO zijn er betere laptops. De matige GPU zou voor mij eerder een probleem zijn dan de grootte van een SSD

Zo slecht is dat toch niet een dergelijke GPU in een laptop met deze features voor die prijs?

[ Voor 64% gewijzigd door _Dune_ op 01-08-2018 11:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Voor zover ik weet, kan dat niet met de Lenovo Yoga 720.
m.2 NVME disks werken in de Yoga 720.

https://forums.lenovo.com...grade-to-2TB/td-p/3964596

en zo zijn er nog wel een hoop andere forums en youtube videos die het tonen.

@hierboven, niet alleen naar de GPU kijken. Het is het totaalplaatje van de Yoga. Gaminglaptop kan goedkoper, convertible met deze draagbaarheid is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ben geen grote gamer, plus behoud graag de touchscreen optie. Zolang ik Guild Wars 2, BF1/V, COD WWII en GTA 5 maar op medium kan draaien is het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 19-09 10:43
_Dune_ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:44:
Waarom zou je niet het geld dat je wilt gebruiken voor een externe SSD, gebruiken om te investeren voor een grotere (512GB) m.2 SSD om daarmee de 256GB SSD te vervangen?

[...]

Zo slecht is dat toch niet een dergelijke GPU in een laptop met deze features voor die prijs?
Als je waarde hecht aan het touchscreen niet, nee. Dat had ik echter niet verwacht, normaal is het meer een gimmick.

Normaal mag er voor 1500 wel een 1060 in + HDD.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:45:
[...]

m.2 NVME disks werken in de Yoga 720.

https://forums.lenovo.com...grade-to-2TB/td-p/3964596

en zo zijn er nog wel een hoop andere forums en youtube videos die het tonen.

@hierboven, niet alleen naar de GPU kijken. Het is het totaalplaatje van de Yoga. Gaminglaptop kan goedkoper, convertible met deze draagbaarheid is een ander verhaal
Ik ben helemaal niet handig met dit soort dingen, dus weet niet of ik dat wel aandurf 8)7 Is een externe SSD niet veel eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

Ik ben helemaal niet handig met dit soort dingen, dus weet niet of ik dat wel aandurf 8)7 Is een externe SSD niet veel eenvoudiger?
Eenvoudiger, ja.

En veel slechter, ook.

En veel onhandiger om altijd mee te moeten dragen, ook.

You can do it! Youtube videootje erbij, en zelf vervangen is echt een eitje :)

Zo niet, even naar de lokale computer "speciaal" zaak en dan willen ze hem (wellicht tegen kleine meerprijs) vast en zeker inbouwen voor je.

We zitten hier niet voor niets op tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

Heb je vroeger nooit met Lego gespeeld?

Serieus, schroef je laptop open .. zoek het m2 plekje.. klik schijf erin.. scroef je laptop weer dicht.
Een Ikea handleiding is nog moeilijker.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Haha oke, ik ben om! :9

Waarom slechter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Om je vraag te beantwoorden: ja hoor, gaat prima. Heb hier een tijdje World of Warcraft op m'n externe HDD gespeeld (wel usb 3.0). Laadt tijden zijn iets langer maar het is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Haha oke, ik ben om! :9

Waarom slechter?
Het is langzamer. USB3 is alsnog relatief snel natuurlijk, maar m.2 heeft tot 10Gbps tot zijn beschikking.

Dat gaat veel sneller, om nog maar te zwijgen over het gemak natuurlijk :+

Als je al zo veel geld uitgeeft aan een laptop, zou ik het in ieder geval degelijk en deftig geregeld willen hebben.

En dan is intern gewoon the way to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
In dat geval zou ik een SSD van minimaal 500GB willen. Welke kan ik dan het beste nemen volgens jullie? En moet ik dan ook Windows overzetten op een of andere manier (voel me zo dom, haha)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:34
Sorry hoor, maar als je dit soort vragen moet stellen, denk ik niet dat het een goed idee is om een gloednieuwe laptop open te schroeven. Garantie word dan ook gelijk lastig.

Ja, een externe harde schijf kan je prima op gamen, helemaal een 3.0 usb ssd.
Een interne hdd is langzamer, en een hele hoop gamers gebruiken gewoon hun interne hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:04:
In dat geval zou ik een SSD van minimaal 500GB willen. Welke kan ik dan het beste nemen volgens jullie? En moet ik dan ook Windows overzetten op een of andere manier (voel me zo dom, haha)?
Als 512gb voldoende is, is het dan wellicht een idee om gewoon voor de pricewatch: Lenovo Yoga 720-15 80X7009KMH te gaan?

Zelfde specs als degene die je aandroeg, maar met 512gb SSD.

Anders in de pricewatch M.2 en Pci-express filters kiezen op de Solid State Drive afdeling, en kiezen. Samsung Evo's zijn goede schijven, en enorm snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 23:22
Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

Eenvoudiger, ja.

En veel slechter, ook.

En veel onhandiger om altijd mee te moeten dragen, ook.

You can do it! Youtube videootje erbij, en zelf vervangen is echt een eitje :)

Zo niet, even naar de lokale computer "speciaal" zaak en dan willen ze hem (wellicht tegen kleine meerprijs) vast en zeker inbouwen voor je.

We zitten hier niet voor niets op tweakers :+
Niet mee eens. Als leek moet je niet zomaar een nieuwe laptop open gaan schroeven/plastic kapjes per ongeluk breken etc. Daarnaast krijgt je er een lege disk voor terug en moet je dus Windows 10 vanaf scratch installeren. Dat is tegenwoordig makkelijk, maar het pielen met drivers en eventuele issues die ik met Lenovo heb ervaren raadt ik niet iedereen aan.

Mijn advies:
- Huidige installatie imagen met bv Acronis True Image naar een externe disk of clonen naar de nieuwe SSD, geplaatst in externe behuizing
- SSD laten vervangen door winkel/ervaringsdeskudige
- image terugzetten zodat je dezelfde installatie hebt op een grotere disk

Ik ben het er wel mee eens dat we hier niet voor niets op Tweakers zitten en we dit eigenlijk wel van je mogen verwachten als lid :*)

[ Voor 8% gewijzigd door PhaeTom op 01-08-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhaeTom schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:16:
[...]

Niet mee eens. Als leek moet je niet zomaar een nieuwe laptop open gaan schroeven/plastic kapjes per ongeluk breken etc. Daarnaast krijgt je er een lege disk voor terug en moet je dus Windows 10 vanaf scratch installeren. Dat is tegenwoordig makkelijk, maar het pielen met drivers en eventuele issues die ik met Lenovo heb ervaren raadt ik niet iedereen aan.

Mijn advies:
- Huidige installatie imagen met bv Acronis True Image naar een externe disk
- SSD laten vervangen door winkel/ervaringsdeskudige
- image terugzetten zodat je dezelfde installatie hebt op een grotere disk
YouTube: Lenovo Yoga 720 13ISK SSD Upgrade Guide

Als het je hier niet mee lukt met voorzichtig doen, dan weet ik het ook niet meer. Daarnaast gaf ik ook aan om het bij de speciaalzaak te laten doen, als je er zelf niet comfortabel mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:10:
[...]

Als 512gb voldoende is, is het dan wellicht een idee om gewoon voor de pricewatch: Lenovo Yoga 720-15 80X7009KMH te gaan?

Zelfde specs als degene die je aandroeg, maar met 512gb SSD.

Anders in de pricewatch M.2 en Pci-express filters kiezen op de Solid State Drive afdeling, en kiezen. Samsung Evo's zijn goede schijven, en enorm snel
Heb ik ook gezien, maar deze heeft dan weer een GTX 1050 met 2 vram en ik weet niet in hoeverre dat nog uitmaakt. Deze was gisteren overigens nog 100,- euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:01:
[...]
Heb ik ook gezien, maar deze heeft dan weer een GTX 1050 met 2 vram en ik weet niet in hoeverre dat nog uitmaakt. Deze was gisteren overigens nog 100,- euro goedkoper.
Als je huidige keuze een GTX 150 met 4GB VRAM heeft dan is dat zeker de betere keuze boven de 2GB VRAM, dan kun je beter de SSD zelf (laten) vervangen. Een GPU vervang je niet in een laptop, aangezien MXM practisch niet voorkomt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
_Dune_ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:44:
[...]

Als je huidige keuze een GTX 150 met 4GB VRAM heeft dan is dat zeker de betere keuze boven de 2GB VRAM, dan kun je beter de SSD zelf (laten) vervangen. Een GPU vervang je niet in een laptop, aangezien MXM practisch niet voorkomt.
Gaat die 2GB VRAM extra verschil maken bij een instapvideokaart en de spellen die ik van plan ben te gaan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Laatst online: 18-09 11:06
jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:46:
[...]

Gaat die 2GB VRAM extra verschil maken bij een instapvideokaart en de spellen die ik van plan ben te gaan spelen?
Ja.

Maar je kan dat makkelijk allemaal opzoeken via sites die grafische kaarten met elkaar vergelijken. Vaak zie je dan ook het verschil in FPS per game met de kaarten. :)

Waarom wil je perse aan de touchscreen vast houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Panini schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Ja.

Maar je kan dat makkelijk allemaal opzoeken via sites die grafische kaarten met elkaar vergelijken. Vaak zie je dan ook het verschil in FPS per game met de kaarten. :)

Waarom wil je perse aan de touchscreen vast houden?
Mijn huidige laptop is een Lenovo Yoga 720-13. Een top laptop als je het mij vraagt, maar ik mis momenteel een dedicated videokaart om af en toe te gamen. Ik doe al jaren aan laptops met touchscreen, wat ik in bepaalde situaties erg prettig vind werken. Daarnaast vind ik ook geen andere laptops onder de 1500,- euro met betere specs die qua gewicht en look naar wens zijn. Ik knap af op van die echte gamelaptops.

Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk :) Voor nu denk ik dat het de 720-15 wordt, waarvan ik de SSD zal moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Laatst online: 18-09 11:06
jvdw89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:06:
[...]

Mijn huidige laptop is een Lenovo Yoga 720-13. Een top laptop als je het mij vraagt, maar ik mis momenteel een dedicated videokaart om af en toe te gamen. Ik doe al jaren aan laptops met touchscreen, wat ik in bepaalde situaties erg prettig vind werken. Daarnaast vind ik ook geen andere laptops onder de 1500,- euro met betere specs die qua gewicht en look naar wens zijn. Ik knap af op van die echte gamelaptops.

Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk :) Voor nu denk ik dat het de 720-15 wordt, waarvan ik de SSD zal moeten vervangen.
Qua gewicht kan je er jammer genoeg weinig aan doen als je een videokaart erin wilt. Dat brengt nu eenmaal extra gewicht met zich mee. Maar qua look van gaminglaptops ben ik het helemaal met je eens.

Alle toeters en bellen met felle accenten in de kleurstellingen en kerstboom verlichting onder de toetsen :X. Niet elke gamer wilt al die zooi erop hebben. Jammer genoeg kan ik in dat geval je ook geen mooi alternatief aanprijzen.

Dit model valt dan wel mee qua looks vind ik. Jammer genoeg geen touchscreen dan.

Of bijvoorbeeld voor de Asus VivoBook Pro 15 gaan wellicht? Heb je een scherm wat een 4K resolutie heeft, een 512 SSD + 1TB HD en je behoudt een touchscreen.

Vergelijking Asus VivoBook Pro 15 vs Lenovo Yogo 720

[ Voor 8% gewijzigd door Panini op 01-08-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ja, zal moeten kiezen tussen die HP en de Lenovo, de Asus valt voor mij af. Iemand ervaringen met de HP Pavilion Gaming 15-cx0500nd? Lees op internet dat deze nogal heet kan worden tijdens gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Zou een Clevo apparaat nog iets kunnen zijn als ik afstand doe van een touchscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 17:02
Hierbij aansluitend..
Ik zou heel graag Ceasar 3 willen spelen op mijn workpc maar mag niet wegens verboden :).
Optioneel denk ik dan.. ik sluit een ssd aan en dat lukt dan wel.
Het spel is zeker geen slokop kwa ruimte ed dus lijkt me dit wel mogelijk.
Enige zaken waar ik rekening mee moet houden?
Of is het voor mij - als noob - gewoon zaak om de files te kopiëren; op de ssd te plaatsen en dan aansluiten.

Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 16:39
Is je workpc geschikt om dat spel te spelen?
En is de verbinding met de externe SSD snel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ten eerst gaan we geen 6 jaar oude topics naar boven halen, daarnaast waarom denk je dat jouw werkgever @Derbiss het zelf installeren van software 'verboden' of onmogelijk gemaakt heeft? Ik kan je garanderen dat pogingen dit te omzijlen niet echt op prijs gesteld wordt. In de afgelopen 24 jaar genoeg vreemde dingen voorbij zien komen.

Het is toegestaan wettelijk (NL) gezien enige prive zaken te doen op een Pc danwel laptop welke tot jouw bescikking is gesteld om jouw werk te doen, echter het installeren of spelen van games gaat wel een beetje erg ver.

Verder leg ik dit topic weer ter rusten.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.