Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaming PC om mee te nemen (mini-itx)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Het is al-met-al een lekker impulsief bouwproject geworden dus ik ben benieuwd of het ergens beter/scherper/goedkoper/(duurder) kan? :9

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mobiel gamen! Ik game zo nu en dan bij een maatje van me thuis, en het gamen op een Dell XPS 9530 met GeForce GT750M op 80 graden met enorme blow-herrie is toch niet je-van-het. Gezien ik er een prima budget voor heb, tijd voor een mooi bouw-projectje dus! Alles wil ik nieuw, zodat ik niet om garanties hoef te lopen neuzelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb de 1070 mini van Gigabyte op de kop getikt via Amazon (€389). Daarbij heb ik nog zo'n 400-500 ter beschikking gemaakt voor de overige componenten. Onsje meer of minder maken we ons niet druk om. Ik upgrade liever iets teveel, dan dat er over een half jaar toch iets qua power mist en ik het systeem uiteindelijk niet ga gebruiken hierdoor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Cooler Master Elite 110 is de kast die nu gebruikt wordt als ''tweede PC'' om te mailen / te monitoren. Deze wil ik leegmaken voor de upgrade. Alle componenten wil ik verder nieuw hebben.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een videokaart heb ik dus al, maar een flinke processor en degelijke componenten zijn zeker een Plus. Liever overal een tientje meer dus in ruil voor sterke/betrouwbare componenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe team Intel, en de afgelopen tijd enorm te spreken over Be Quiet! (kasten, fans, voedingen, you name it). Voor de rest alles vrijwel open voor suggesties. Als iemand nu zegt: Je moét deze deal van Ryzen pakken, dan zal ik daar zeker oren naar hebben. Alhoewel het niet de bedoeling is om BIOS updates te gaan uitvoeren voor ik het prul kan gaan bouwen. Corsair is mijn go-to geheugen ook wat betreft service (overleden RAM reepje binnen 2 dagen vervangen), maar andere merken ook prima als een ander reepje bijv. toevallig goedkoper is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet redelijk stil zijn, vandaar ook mijn keuze voor een semi-passieve voeding. Vanwege de kleine kast wil ik voor een (semi)modulaire voeding gaan ook al kost dat iets meer. Heb vorige week een kleine Elite 130 gebouwd voor een klant, zonder modulaire voeding. Een flink gepruts en geduw in dat krappe kastje. Gezien dat de 110 nog een stapje kleiner is, wil ik dus het liefst zo min mogelijk kabels hebben rondzwerven. Een M2 prefereer ik dan ook boven een normale Sata SSD, welke ik nog op de plank had liggen.

Ga je overklokken?
Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 183,90€ 183,90
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,87€ 113,87
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 84,37€ 84,37
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 69,19€ 69,19
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,33

Al in huis / besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC€ 389,-0,-
1Cooler Master Elite 110€ 39,970,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal0,-

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een vrij duidelijk beeld, maar wellicht dat iemand met soortgelijke ervaring wel zegt: hey, dat moederbord zou ik niet nemen, want zus-en-zo, of toch een andere opstelling combinatie proc/mobo etc.

Wellicht nog een tip voor een goede low-profile cooler? Cyorig wil ik wel eens uitproberen, H7, of een Noctua. Be Quiet! heeft naar mijn weten niet echt een goede lage cooler oplossing (Shadow Rock ziet er niet uit zo helemaal over het RAM heen gehangen, enorm ding qua oppervlakte).

Voeding kies ik opnieuw merktrouw voor Be Quiet!, maar de Seasonic Focus Plus 550 spreekt me ook goed aan mede door het vele forum lezen. Een reden om van de Be Quiet! af te stappen?

Verder hoop ik dat de airflow redelijk gaat zijn. Het is natuurlijk een kleine kast, maar doelbewust ga ik hem wellicht wel 3-4 keer per maand mee slepen en wil dus geen medium/big tower gaan dragen.

Ik moest me inhouden hem niet nu al te bestellen voor 23:00 :+ (Azerty), maar ergens deze week ben ik van plan te gaan bouwen. Amazon duurt ook meestal paar daagjes, dus ik kan sowieso de videokaart pas eind deze week gaan installeren.

Brand los!

[ Voor 3% gewijzigd door Royeboi op 31-07-2018 23:00 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Voor koeling van de cpu zit je gebonden aan een hoogte van max 76mm. Een towerkoeler als de Cryorig H7 gaat dan niet passen. Je zal in de richting van een pricewatch: Noctua NH-L9i, pricewatch: Noctua NH-L9x65, pricewatch: Cryorig C7, pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile, pricewatch: Raijintek Pallas of pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle moeten zoeken.
De Seasonic Focus Plus is een voeding met een groot probleem dus niet nemen en van de PP10 serie is alleen de 400w interessant. In dit systeem kan je beter een SFX voeding nemen zodat niet de gehele ruimte wordt opgevuld door de voeding. pricewatch: Corsair SF450 (2018) en pricewatch: Silverstone ST45SF (V3.0) zijn voedingen met een goede prijs/kwaliteit en komen incl ATX bracket.
Het geheugen kan je er beter meteen 16GB in doen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK omdat 8GB het net niet meer is

• Royeboi
Uszka schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:09:
Voor koeling van de cpu zit je gebonden aan een hoogte van max 76mm. Een towerkoeler als de Cryorig H7 gaat dan niet passen. Je zal in de richting van een pricewatch: Noctua NH-L9i, pricewatch: Noctua NH-L9x65, pricewatch: Cryorig C7, pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile, pricewatch: Raijintek Pallas of pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle moeten zoeken.
De Seasonic Focus Plus is een voeding met een groot probleem dus niet nemen en van de PP10 serie is alleen de 400w interessant. In dit systeem kan je beter een SFX voeding nemen zodat niet de gehele ruimte wordt opgevuld door de voeding. pricewatch: Corsair SF450 (2018) en pricewatch: Silverstone ST45SF (V3.0) zijn voedingen met een goede prijs/kwaliteit en komen incl ATX bracket.
Het geheugen kan je er beter meteen 16GB in doen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK omdat 8GB het net niet meer is
Ha, ik bedoel ook de C7 uiteraard, de low-profile cooler. De H7 wordt wat krapjes idd. Heb nu de Dark Rock Pro 4, die zit al krapjes tegen het raam van mijn CM MasterCase 5T :9 .

De reden waarom ik op dit moment voor 8GB kies is omdat het voor de huidige playlist nog wel gaat (CIV6/Pubg). Daarbij is het geheugen zo extreem overpriced dat ik met deze build eenvoudig een reepje kan bijprikken als over bijv. 6-12 maanden de prijs enigszins wat normaliseert. Mobo heeft hiervoor nog een mooi leeg slot over.

Wellicht dat ik het mobo nog wel iets goedkoper kan pakken. Hoewel de versterkte PCI-E lane wel mooi is meegenomen. Daarnaast is er ook een fan-header extra, nodig voor de 80mm fans (splittertje erop aangezien ik er misschien 2 wil naast elkaar).

Alternatieven mobo:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H310M-ITX/ac€ 91,-€ 91,-
1Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,37

Huidige stand:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 183,90€ 183,90
1Cryorig C7€ 29,04€ 29,04
2be quiet! Pure Wings 2, 80mm€ 6,41€ 12,82
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 84,37€ 84,37
1be quiet! Pure Power 10 CM 500W€ 69,19€ 69,19
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,19

• reinsmallegange
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik heb zelf een Asus m/atx z370 bordje ook met versterkte pci-e lanes. Nou moet ik zeggen dat de gpu (asus 1070 ti) goed vast zit maar wel scheef is gaan hangen... Ik heb nu een gpu brace gekocht op ali (nog aan het wachten), hoppelijk hangt hij binnenkort dan wel recht en ziet de brace met rgb er slick uit!

Succes met je built wil zelf ook een m/atx build doen naar een zo klein mogelijke case! Suggesties misschien? Zijn allemaal oude componenten en kwaliteit maakt niks uit (bestemd voor gamen).

Groetjes,
Rein

• Royeboi
De Cooler Master Elite 110 is een echte budget kast, maar lijkt me prima voor je doeleinden. Ik laat het je weten zodra ik alles in elkaar heb geknutseld. :)

• Royeboi
Nou, het zit inmiddels in elkaar na 2 uurtjes bouwen.

De Cyorig C7 is echter een heel aparte koeler om in te bouwen in een mini-itx, of in dit specifieke geval wellicht de H370M-ITX.

De pootjes van de koeler passen namelijk niet goed in de gaten van het moederbord. Ik las ook een korte review van de C7 hier bij de Reviews van Tnet, waarbij iemand ook met een vijl aan de gang moest. Niet ideaal dus, maar het is te doen. Na de gaten wat groter te hebben geslepen, past de koeler wel en kun je deze bevestigen met de backplate van de C7. Alhoewel het eerst flink aandrukken was, waarbij het mobo een klein beetje krom trok. Lijkt me dus niet de bedoeling.

Een paar zoekopdrachten later blijkt dit vaker voor te komen, en kan te wijten zijn aan de originele backplate van het mobo zelf. Die zou je dus kunnen verwijderen. Ik heb het zo gelaten, omdat bij een tweede poging de mobo niet meer krom trok en gewoon goed stevig met de koeler was verenigd.

Al met al heeft de installatie van de CPU cooler wel wat voeten in de aarde gehad helaas, maar het geheel zit nu netjes ingebakken in de Cooler Master 110 Elite. De Gigabyte 1070 Mini ITX OC past er prima in, alhoewel 2 80mm fans aan de zijkant hierdoor wat overkill worden gezien deze vlak tegen de fan van de 1070 fan aan zitten. Ik had ze eerst als outtake ingezet, wat natuurlijk niet goed gaat werken gezien de intake van de GPU er met 2 mm ruimte achter zit. Ik heb daarom besloten 1 Pure Wings fan weg te laten uit het systeem, en er slechts ééntje te gebruiken als extra intake. De GPU is idle 38 graden en de CPU rond de 38-40. Prima waardes voor een klein monstertje als deze dus!

Wellicht binnenkort een review maken van de kast en de CPU cooler.

[ Voor 4% gewijzigd door Royeboi op 05-08-2018 23:24 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:09

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ben erg benieuwd naar een review met wat plaatjes omdat een beetje vlot systeem bouwen in een mini itx kast vaak een redelijke uitdaging is.....
Ik heb zelf een systeem gebouwd in een Lian-Li PC-Q03, die nog wat kleiner is dan de Elite 110 (vooral korter volgens mij) .
Gecombineerd met een ATX voeding levert dat een extreem volle kast op, zodat ik nu game met een onboard ipv losse GPU. Omdat het systeem inmiddels zo'n 5 jaar oud is, wil ik er een keer wat nieuwe organen in doen (Mobo, CPU, GPU en evt sfx of picopsu voeding). Ik ben dus vooral benieuwd of een sfx voeding veel uitmaakt tov atx, en of je een beetje een compacte (single slot?) 1060/1070 kan vinden met goede prestaties en niet teveel hitte/geluid
Pagina: 1