Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelAnker1989
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10-2024
Mijn vraag
Ik wil graag een SSD (van samsung) in mijn macbook eind 2012 plaatsen en de oude verwijderen (er uit halen en goed opbergen). Ik heb hier al veel advies gekregen van jullie, maar nu kom ik er achter dat ik MacOS op de nieuwe harde schijf moet installeren...

Ik heb even contact gehad met apple en ze gaven aan dat het simpelste is om de macbook op te starten in de recovery modus (cmd + R) en dan MacOS te installeren op een externe schijf, zoals een USB stick.

Ik heb een USB-stick gekocht van 32 GB en ga vol goede moed beginnen, maar nu geeft hij aan dat de USB stick geen GUID-partitietabelindeling gebruikt.

Even op google en dan krijg ik hier geen duidelijkheid over, ook op dit forum wordt er over gesproken, maar de stappen die daar wel werkten doen het bij mij niet.

Ik kan namelijk geen partitie aanmaken door op de partitioneerknop te drukken, die blijft grijs. Ik heb de USB stick al meerdere keren "gewist"" in alle soorten structuren, maar het instellen van de indeling naar een GUID indeling lukt niet (die staat er namelijk niet).

Kan iemand mij helpen? Ik vind het fijn om het in jip en janneke taal uitgelegd te krijgen ;)

Beste antwoord (via KarelAnker1989 op 02-08-2018 09:38)

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 17:52
Heb je USB stick echt gewist in de recovery modus of alleen de partitie?
vanaf MacOs Sierra worden standaard de volumes niet getoond alleen de partitie.
Wat je waarschijnlijk moet doen is in de recovery modus naar het schijfhulpprogramma gaan. links boven in het venster staat dan een knop met de naam 'Weergave' als je hier op klikt is er een optie om alle volumes of apparaten te tonen. Als je die aanklikt krijg je alle hardeschijven en usb sticks te zien met daaronder hun partities.

Je moet dan op de naam van de USB stick of harde schijf klikken en die dan wissen. daar zou je wel de optie moeten hebben om te kiezen voor GUID.

De USB stick is trouwens niet nodig je zou het ook direct op de SSD kunnen doen op de manier als je hem via USB aansluit. Ik weet niet of jou MacBook al de internet recovery modus ondersteund anders kan je de harde schijf al plaatsen en op dezelfde manier wissen en dan de installatie starten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat hier staat is dat je met de recovery mode de installatie kunt downloaden en installeren op de SSD die je er net hebt geïnstalleerd. Er is dus geen nood voor een USB stick of iets dergelijks.

Wat ook een optie kan zijn vanuit de Recovery Mode is het terugzetten van een Time Machine backup. Dit scheelt je tijd met al je instellingen en programma's die je had. Uiteraard neem je dan ook de zooi weer mee die je met een schone installatie weer niet hebt...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 17:52
Heb je USB stick echt gewist in de recovery modus of alleen de partitie?
vanaf MacOs Sierra worden standaard de volumes niet getoond alleen de partitie.
Wat je waarschijnlijk moet doen is in de recovery modus naar het schijfhulpprogramma gaan. links boven in het venster staat dan een knop met de naam 'Weergave' als je hier op klikt is er een optie om alle volumes of apparaten te tonen. Als je die aanklikt krijg je alle hardeschijven en usb sticks te zien met daaronder hun partities.

Je moet dan op de naam van de USB stick of harde schijf klikken en die dan wissen. daar zou je wel de optie moeten hebben om te kiezen voor GUID.

De USB stick is trouwens niet nodig je zou het ook direct op de SSD kunnen doen op de manier als je hem via USB aansluit. Ik weet niet of jou MacBook al de internet recovery modus ondersteund anders kan je de harde schijf al plaatsen en op dezelfde manier wissen en dan de installatie starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb gister een SSD ingebouwd in een MBP 2011, en ik kon via internet-recovery zo het besturingssysteem installeren. Ik moest eerst Lion installeren, daarna El Capitan en daarna kon ik pas High Sierra installeren. Ik moet zeggen dat dit redelijk vlot ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarelAnker1989
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-10-2024
Het is gelukt, ik had de volume aangeklikt en niet de schijf zelf. Dit was niet zichtbaar, pas na het veranderen van de weergave optie (kan helaas geen SS laten zien, want ik heb nog niet genoeg karma voor het uploaden naar een fotoboek).

Maar goed, volgens apple (aan de telefoon) is de SSD van samsung helemaal leeg en heb ik een installatie disc oid nodig. Door MacOS op een USB stick te installeren ging dit echter snel, misschien een uurtje bezig geweest (nadat ik had uitgevonden hoe ik dus de schijf kan partitie kon aanmaken en die GUID-indeling kon selecteren.

Het vervangen van de SSD en het ramgeheugen was ook zo gedaan en hij loopt weer als een zonnetje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
KarelAnker1989 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 09:38:(kan helaas geen SS laten zien, want ik heb nog niet genoeg karma voor het uploaden naar een fotoboek).
Imgur.com doet wonderen. Foto's hoeven niet beslist op Tweakers zelf te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
syltheboy schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:05:
Ik heb gister een SSD ingebouwd in een MBP 2011, en ik kon via internet-recovery zo het besturingssysteem installeren. Ik moest eerst Lion installeren, daarna El Capitan en daarna kon ik pas High Sierra installeren. Ik moet zeggen dat dit redelijk vlot ging.
Gisteravond heb ik de harddisk vervangen van een 24" iMac (begin 2009). De Mac startte niet meer op en viel uit bij ongeveer 75% van de laadbalk. Eerst van alles geprobeerd, maar niets hielp. Toen heb ik een bootable USB-stick aangemaakt met El Capitan en vanaf die stick kon ik prima opstarten en de boel weer installeren op een nieuwe harddisk. Dus ik heb hem eerst samen met mijn vader opengeschroefd.

[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 21-08-2018 16:53 ]

Pagina: 1