.plan = .actie = reclame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35

aex351

I am the one

Topicstarter
Het gaat om het volgende:De lijst bestaat naast de reguliere Tweakers updates, ook reclame items. Deze items hebben een ".actie" label, maar vallen onder de categorie ".plan". Zie ook de filter. Dit is gesponsorde content maar het wordt nergens aangegeven. In de zijbalk op de voorpagina onder het kopje "acties" worden de links nota bene geopend via 'doubleclick'. Kortom, sluikreclame. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch?

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:55
In dit artikel wordt uitgelegd wat de exacte verdeling is van de artikelen.

Het klopt inderdaad dat in de URL geen onderscheid is: ze vallen allemaal onder de sectie .plan. Aan de voorkant is er wel onderscheid met de aanduiding (m.u.v. de tracker, die heeft dat niet). Voor abonnees zijn echter .actie en .adv niet zichtbaar, indien ze hebben gekozen voor 'Banners uitschakelen'.

Is het sluikreclame? Nee, want er staat duidelijk boven de tracker dat het om acties gaat. Bij de normale Tweakers updates vallen ze onder . plans

Verder zijn alle acties die je in de zijbalk ziet al eerder aangekondigd op de frontpage.

Hopelijk heeft bovenstaande uitleg tot meer verduidelijking geleid. :)

[ Voor 6% gewijzigd door chengbondkwok op 31-07-2018 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

chengbondkwok schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:23:
Voor abonnees zijn echter .actie en .adv niet zichtbaar, indien ze hebben gekozen voor 'Banners uitschakelen'.
Klopt dit wel helemaal of doe ik iets verkeerd?

Ik heb zover ik weet alle reclame en banners uitstaan, maar ik zie de .actie en .adv berichten gewoon staan hoor op de Frontpage?

Edit: Niet dat ik me daar aan stoor trouwens, gewoon het artikel niet lezen als het me niet interesseert ;)

[ Voor 11% gewijzigd door bvk op 31-07-2018 23:14 ]

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
chengbondkwok schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:23:
Is het sluikreclame? Nee, want er staat duidelijk boven de tracker dat het om acties gaat. Bij de normale Tweakers updates vallen ze onder . plans

Hopelijk heeft bovenstaande uitleg tot meer verduidelijking geleid. :)
Ik denk dat wanneer zoiets als dit extra's uitleg vereist in de vorm van een ander compleet artikel (waar je naar verwijst), dat het niet duidelijk is in eerste oogopslag wat nu precies een .actie is. Een 'actie' is geen 'reclame'. Noem het dan .reclame. Dan heb je ook geen hele artikel nodig om uit te leggen wat het in feite is. Dit noemen we sluikreclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

bvk schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:02:
Ik heb zover ik weet alle reclame en banners uitstaan, maar ik zie de .actie en .adv berichten gewoon staan hoor op de Frontpage?
Je bedoeld bij de drie groot weergegeven artikelen bovenaan?

Wat Cheng beschreef geldt vziw alleen voor de '.adv'-artikelen (zoals die van bunq nu), niet voor de '.actie'.
Echter doordat het een .plan-categorie is, moet het expliciet uitgesloten worden en dat kan het hier en daar gemist zijn, te lastig gebleken zijn om de benodigde inspanning te doen (ik weet zo gauw uit mijn hoofd geen voorbeelden, misschien de search?) of juist heel gek zijn (als bijv. een abonnee zo'n artikel opent verwacht ie geen 404).
We hebben al een apart type dat 'echt' reclame is, die heet .adv.
Noem het dan .reclame. Dan heb je ook geen hele artikel nodig om uit te leggen wat het in feite is. Dit noemen we sluikreclame.
De .actie is bedoeld voor de soort acties waarvan wij vrij zeker zijn, mede op basis van eerdere klachten, dat abonnees (en gebruikers met adblockers) eerder boos dan blij zijn als we ze die niet ook aan hen tonen. Denk daarbij vooral aan de testpanels en weggeefacties.
We gaan er verder van uit dat de inhoud voldoende duidelijk maakt dat het (deels) gesponsoord is, maar sluiten het dus bewust niet uit voor abonnees en vinden een 'dit is reclame'-markering ook wat overkill.

Of dit onderscheid altijd perfect aansluit op de daadwerkelijke inhoud van specifieke .actie- en .adv-artikelen heb ik verder niet uitgebreid bekeken (een snelle scan van de titels lijkt te kloppen) en je kan het natuurlijk ook nog oneens zijn met onze mening op dat vlak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

ACM schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:19:
[...]

Nee, daar zie ik bij mijn weten altijd echt alleen maar redactionele artikelen.
Wat Cheng beschreef geldt vziw alleen voor de '.adv'-artikelen (zoals die van bunq nu), niet voor de '.actie'.
Echter doordat het een .plan-categorie is, moet het expliciet uitgesloten worden en dat kan het hier en daar gemist zijn, te lastig gebleken zijn om de benodigde inspanning te doen (ik weet zo gauw uit mijn hoofd geen voorbeelden, misschien de search?) of juist heel gek zijn (als bijv. een abonnee zo'n artikel opent verwacht ie geen 404).
Die van Bunq (plan: De bunq-hackathon - Bouw het alternatief voor traditioneel bankieren zie ik in de Tracker staan als .actie en wordt niet getoond op de FP onder de nieuws berichten. Tenzij ik onderaan kies voor "meer nieuws", dan wordt het artikel ineens wél getoond, maar dan als .adv.
[...]

[...]

De .actie is bedoeld voor de soort acties waarvan wij vrij zeker zijn, mede op basis van eerdere klachten, dat abonnees (en gebruikers met adblockers) eerder boos dan blij zijn als we ze die niet ook aan hen tonen. Denk daarbij vooral aan de testpanels en weggeefacties.
We gaan er verder van uit dat de inhoud voldoende duidelijk maakt dat het (deels) gesponsoord is, maar sluiten het dus bewust niet uit voor abonnees en vinden een 'dit is reclame'-markering ook wat overkill.

Of dit onderscheid altijd perfect aansluit op de daadwerkelijke inhoud van specifieke .actie- en .adv-artikelen heb ik verder niet uitgebreid bekeken (een snelle scan van de titels lijkt te kloppen) en je kan het natuurlijk ook nog oneens zijn met onze mening op dat vlak ;)
Ik vind het zelf als abonnee niet erg om die berichten te zien, ze komen immers niet duidelijk naar voren op een hinderlijke manier. En ook als abonnee wil ik misschien wel eens deelnemen in een testpanel en winacties wil ik natuurlijk ook niet missen ;)

Maar het is inderdaad op deze manier niet erg duidelijk wanneer nu iets een reclame uiting is of niet, dat ben ik wel met de TS eens.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
ACM schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:19:
[...]

[...]

[...]

De discussie dat artikelen met een .actie label wel of niet getoond moet worden aan abonnees doet er niet toe. Het argument lijkt nu wel, ja we kunnen het geen .adv noemen (technische redenen) want dan kan het niet getoond worden aan abonnees. Nogal een omgekeerde wereld. Verder beredeneer je nu dat op basis van de inhoud het wel duidelijk is dat het gesponsord (reclame) materiaal is. Kortom sluikreclame. Want je moet dus die artikelen lezen om er vervolgens achter te komen dat het dus reclame materiaal is.

Bijvoorbeeld: plan: Beleef de W8, het topmodel oled van LG, op een exclusief evenement
De tweede en derde alinea's is puur reclame tekst.

Dit wil niet zeggen dat zulke events niet wenselijk zijn. Maar reclame is het wel.

Edit: als voetnoot, noem .actie artikelen daadwerkelijk artikelen die een actie hebben. Bijvoorbeeld het kunnen inkopen van de W8 via een Tweakers inkoopactie. Dat is iets waarbij gebruikers daadwerkelijk voordeel hebben. En waar Tweakers zelf dan ook moeite voor moet doen om het te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door aex351 op 02-08-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:55
aex351 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 22:37:
[...]

De discussie dat artikelen met een .actie label wel of niet getoond moet worden aan abonnees doet er niet toe. Het argument lijkt nu wel, ja we kunnen het geen .adv noemen (technische redenen) want dan kan het niet getoond worden aan abonnees. Nogal een omgekeerde wereld. Verder beredeneer je nu dat op basis van de inhoud het wel duidelijk is dat het gesponsord (reclame) materiaal is. Kortom sluikreclame. Want je moet dus die artikelen lezen om er vervolgens achter te komen dat het dus reclame materiaal is.

Bijvoorbeeld: plan: Beleef de W8, het topmodel oled van LG, op een exclusief evenement
De tweede en derde alinea's is puur reclame tekst.

Dit wil niet zeggen dat zulke events niet wenselijk zijn. Maar reclame is het wel.

Edit: als voetnoot, noem .actie artikelen daadwerkelijk artikelen die een actie hebben. Bijvoorbeeld het kunnen inkopen van de W8 via een Tweakers inkoopactie. Dat is iets waarbij gebruikers daadwerkelijk voordeel hebben. En waar Tweakers zelf dan ook moeite voor moet doen om het te regelen.
De titel moet je lezen inderdaad, inclusief de prefix welke ervoor staat. Op basis van je zoekfilter in je openingspost kan je al aan de prefix zien of het de moeite waard is om te lezen of niet.

Zoals al eerder genoemd in het artikel:
De .Actie-categorie is inmiddels ook weer zo groot geworden, dat we daar een splitsing in moeten maken. Wat gaat het vanaf nu worden? We houden de .Plan voor interne dingen, zoals updates aan de site en andere zaken die Tweakers aangaan. De .Actie blijft voorbehouden aan zaken die (deels) gesponsord zijn, maar waarbij er sprake is van interactie, een wedstrijd of weggeven van iets. Denk daarbij aan de Tweakers Express, de Meet-up's maar ook de December Prijzen Parade of andere winacties.
Een .actie is een partner aanwezig die ook iets daadwerkelijk doet en niet alleen maar een pr-praatje houdt.

Een .adv is:
De content die volledig in opdracht van een sponsor is, die plaatsen we voortaan als .Adv. Wat voor soort content kun je hier verwachten? Zaken die verwant zijn aan een .Actie bijvoorbeeld, maar waar geen winelement meer inzit. Denk dan bijvoorbeeld aan een sfeerverslag in tekst of video van een evenement dat samen met een sponsor is opgezet.
Dit is vaak het 'pr-praatje' van de partner en zit er geen interactie, wedstrijd of weggeven van iets meer in.

Hadden we dit beter aan kunnen pakken? Jazeker. Ik zal dan ook even met het dev team kijken of we .plan en .actie/.adv kunnen lostrekken van elkaar, zodat je het in ieder geval niet meer in de filters ziet.
Pagina: 1