Je bedoeld bij de drie groot weergegeven artikelen bovenaan?
Wat Cheng beschreef geldt vziw alleen voor de '.adv'-artikelen (zoals die van bunq nu), niet voor de '.actie'.
Echter doordat het een .plan-categorie is, moet het expliciet uitgesloten worden en dat kan het hier en daar gemist zijn, te lastig gebleken zijn om de benodigde inspanning te doen (ik weet zo gauw uit mijn hoofd geen voorbeelden, misschien de search?) of juist heel gek zijn (als bijv. een abonnee zo'n artikel opent verwacht ie geen 404).
We hebben al een apart type dat 'echt' reclame is, die heet .adv.
Noem het dan .reclame. Dan heb je ook geen hele artikel nodig om uit te leggen wat het in feite is. Dit noemen we sluikreclame.
De .actie is bedoeld voor de soort acties waarvan wij vrij zeker zijn, mede op basis van eerdere klachten, dat abonnees (en gebruikers met adblockers) eerder boos dan blij zijn als we ze die niet ook aan hen tonen. Denk daarbij vooral aan de testpanels en weggeefacties.
We gaan er verder van uit dat de inhoud voldoende duidelijk maakt dat het (deels) gesponsoord is, maar sluiten het dus bewust niet uit voor abonnees en vinden een 'dit is reclame'-markering ook wat overkill.
Of dit onderscheid altijd perfect aansluit op de daadwerkelijke inhoud van specifieke .actie- en .adv-artikelen heb ik verder niet uitgebreid bekeken (een snelle scan van de titels lijkt te kloppen) en je kan het natuurlijk ook nog oneens zijn met onze mening op dat vlak