Toon posts:

videokaart voor 3440x1440 ultrawide (niet voor gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

ik wil een 34 of 35 inch ultrawide aanschaffen. scherm wordt gebruikt in een muziekstudio en voor algemene dingen als mail/internet, misschien eens een filmpje, maar niet voor games of bioscooptoestanden. ik heb er ondertussen een paar bekeken in het echt en degenen met 3440x1440 resolutie zijn echt wel zoveel beter dat het er zo eentje wordt.
ik werk nu met een 27 inch monitor op de interne gpu van mijn mb (een intel 4600) en dat werkt prima, maar die kan een dergelijke monitor niet aan, zo heb ik inmiddels ontdekt.

wat zou de goedkoopste videokaart zijn waar zo'n scherm op draait? ik ben helemaal niet thuis in de materie en zoals gezegd, geen gamer dus als het scherm er goed op draait op de gewenste refresh rate (60 of 100hz) dan ben ik happy.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

de pc is een i7 van een jaar oud met interne intel 4600 graphics. de monitors waar ik aan denk zijn bijvoorbeeld de lg 34uc98 of 38uc99, de benq ex3501r of de acer x34p.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

vooral veel geleden online, maar elk onderwerp gaat specifiek over gamers met super heftige videokaarten. dat kan vast wel goedkoper ;)
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-08-2018 23:28)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:24:
DP? displayport? want? is dat sneller/ betrouwbaarder/beter/nieuwer etc? die kaarten zijn al wel weer een paar tientjes duurder dan bv hdmi, je gaat dan al snel richting de 100 euro.
Lol, is bereid € 1.000,- uit te geven aan een HDR10 100 Hz scherm en wil geen geld uitgeven om dat ding behoorlijk aan te sturen.

Het wordt HDMI 2.0 vanaf zo'n € 70 (1x), maar volgende in de lijst is al € 80,-: https://tweakers.net/#fil...-QQHd47_FoBs75f770vVVvbQM

Of het wordt DisplayPort 1.2: categorie: Videokaarten

Met een GeForce 1030 heb je gelijk DP 1.4 en HDMI 2.0. Let er wel op dat je een DDR5-versie neemt ipv DDR4, die is aanzienlijk trager.

En check goed of de monitor die je koopt ook echt aangestuurd kan worden op de volledige resolutie via Hdmi 2.0 en DisplayPort 1.2 of dat je over moet op DisplayPort 1.4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iedere moderne kaart van een paar tientjes is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40
ik werk nu met een 27 inch monitor op de interne gpu van mijn mb (een intel 4600) en dat werkt prima, maar die kan een dergelijke monitor niet aan, zo heb ik inmiddels ontdekt.
Hoe heb je dat ontdekt?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de specs op de msi website (het board is een h97m d3h) geven aan dat de hdmi poort 1.4 is en de resolutie maximaal 2560x1600@60Hz aankan. de benq heeft bv een rate van 3440x1440 bij 100hz en naar ik begreep moet je dan ook hdmi 2.0 of displayport hebben en dat heeft dit interne ding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een paar tientjes? bedoel je dan (even in pricewatch kijken) een geforce 710 of 730, 30-50 euro, dat werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zo'n simpel ding moet genoeg zijn ja. Zou wel iets met DP kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DP? displayport? want? is dat sneller/ betrouwbaarder/beter/nieuwer etc? die kaarten zijn al wel weer een paar tientjes duurder dan bv hdmi, je gaat dan al snel richting de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HDMI kan ook, maar dan moet je dus opletten dat ie de resolutie met 100Hz aan kan. Weet niet precies hoe dat zit, dus wel even goed op letten. Het voordeel van DP is dat je zeker goed zit en mogelijk in de toekomst met een ander scherm ook goed zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:24:
Lol, is bereid € 1.000,- uit te geven aan een HDR10 100 Hz scherm en wil geen geld uitgeven om dat ding behoorlijk aan te sturen.

Het wordt HDMI 2.0 vanaf zo'n € 70 (1x), maar volgende in de lijst is al € 80,-: https://tweakers.net/#fil...-QQHd47_FoBs75f770vVVvbQM

Of het wordt DisplayPort 1.2: categorie: Videokaarten

Met een GeForce 1030 heb je gelijk DP 1.4 en HDMI 2.0. Let er wel op dat je een DDR5-versie neemt ipv DDR4, die is aanzienlijk trager.

En check goed of de monitor die je koopt ook echt aangestuurd kan worden op de volledige resolutie via Hdmi 2.0 en DisplayPort 1.2 of dat je over moet op DisplayPort 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
White Feather schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:31:
[...]

Lijkt mij een goede keus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil best geld uitgeven om hem behoorlijk aan te sturen, maar liefst zo min mogelijk ;-) alles heeft hier altijd op interne graphics cards gedraaid en dat gaat prima. ik had er überhaupt niet aan gedacht dat dit ding weleens teveel zou kunnen zijn voor de interne chip tot ik het ergens in een discussie tegenkwam. genoeg oplossingen online te vinden, maar dat zijn allemaal kaarten van tenminste een paar 100 euro met functies en snelheden die ik helemaal niet nodig heb. het enige dat ie gaat weergeven zijn audio waveforms, vst-plugins en af en toe eens een nascar race ;-)

maar dank voor de tips, hier kan ik wat mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:57:
ik wil best geld uitgeven om hem behoorlijk aan te sturen, maar liefst zo min mogelijk ;-) alles heeft hier altijd op interne graphics cards gedraaid en dat gaat prima. ik had er überhaupt niet aan gedacht dat dit ding weleens teveel zou kunnen zijn voor de interne chip tot ik het ergens in een discussie tegenkwam. genoeg oplossingen online te vinden, maar dat zijn allemaal kaarten van tenminste een paar 100 euro met functies en snelheden die ik helemaal niet nodig heb. het enige dat ie gaat weergeven zijn audio waveforms, vst-plugins en af en toe eens een nascar race ;-)

maar dank voor de tips, hier kan ik wat mee!
Het is niet de interne chip die het niet aankan, het zijn de beelduitgangen op het moederbord die hier de beperkende factor zijn, nog een puntje om op te letten als je een moederbord uitzoekt tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update een weekje later: inmiddels staat hier een benq EX3501R 35 inch ultrawide te snorren die via hdmi 2 is verbonden met een MSI GeForce GT 1030 2GHD4 LP OC - 2 GB. hadden we eerder moeten doen ;-) dank voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1