Hoog verbruik opel zafira

Pagina: 1
Acties:
  • 5.485 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1099937

Topicstarter
Mijn vraag
...
Mijn opel zafira verbruikt sinds kort heel veel brandstof.
Het lampje van het mechanisch systeem ging branden.
Ik heb hem door laten meten maar er werd niets gevonden.
Ik ben in de bergen gaan rijden dit optrekken ging heel moeizaam moestbin zijn tweede versnelling
De terug weg 1000 km heeft mij 110 liter gekost.
Nu terug in de stad heb ik net 360 km gereden op een tank van 40 liter
Ik laat hem morgen weer doormeten want nu brandt het lampje met de moersleutel
Wat kan dit zijn het is een zafira uit 2004
Hij gaat ook soms trillen en afslaan bij stationair draaien
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 23:03
Kan best veel zijn. Als het lampje brand dan is er een storingscode opgeslagen. Dus de garage kan hem dan uitlezen. Kan iets met bijvoorbeeld de luchtmassameter zijn. Maar uitlezen geeft vaak een goede richting van het defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 15:10
Als het storingslampje gaat branden moet er ergens een foutcode opgeslagen zijn, dus als je hem dan laat uitlezen moet er een storing naar boven komen. Op afstand kunnen wij onmogelijk zeggen wat het is.

Kan zijn dat hij in noodloop is geschoten, hij kan ook op drie cilinders lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Lekker dan. Storingslamp aan, ding heeft geen vermogen meer, en dan tóch 1000 km. naar huis rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb ditzelfde een keer eerder meegemaakt, toen bleek er een zuiger van een cilinder kapot te zijn, zou je aanraden naar een dealer te rijden en dit te laten controleren.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klinkt alsof er 1 cilinder het inderdaad niet doet, maar dat kan natuurlijk aan van alles liggen. Gewoon even naar de garage rijden en dan moeten ze het zo kunnen vinden.
Ik denk zelf iets met de ontsteking, bobine, bougie of een bougiekabel.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 01-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 12:09
Als ie op drie cilinders loopt dan moet ie ook gigantisch verrot klinken. En als je er dan al 1000 + 360km zo mee gereden hebt dan hebben de krukaslagers ook een flinke klap gehad, die zijn daar niet voor gemaakt.

Maar, voor je je van alles laat aanpraten, naar de dealer d'r mee, en uit laten lezen. Meten is weten, gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:40
Diesel of Benzine?
Hoe veel km staan er op de klok?

Bij een diesel tip ik op een defecte of lekkende injector die vrijwel continu brandstof in de cilinder spuit.
Je hebt dan geen vermogen van die cilinder, en er gaat een hoop diesel door die niks oplevert.

Bij een benzine kan het liggen aan defecte kleppen (geen compressie), of geen ontsteking op 1 van de cilinders. Erger is het als de compressie weg is door defecte zuigerveren, dan is je motor rijp voor de sloop.

Sowieso compressie laten meten op de cilinders, en bij een diesel de injectoren laten nakijken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

FastFred schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:08:
Als ie op drie cilinders loopt dan moet ie ook gigantisch verrot klinken
cilindertje buiten werking hoor je toch niet zomaar? Test het maar door een bougie eruit te draaien.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

bombadil schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:21:
[...]
cilindertje buiten werking hoor je toch niet zomaar? Test het maar door een bougie eruit te draaien.
Bij een v12 hoor je het inderdaad niet. Bij een 4-cilinder wel, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
[...]
Als 1/4e van je cilinders volledig wegvalt hoor je dat echt wel. Heb het zelf ook gehad met een defecte bobine (iedere cilinder z'n eigen bobine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Anoniem: 922281 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:23:
Lekker dan. Storingslamp aan, ding heeft geen vermogen meer, en dan tóch 1000 km. naar huis rijden..
Inderdaad.. Als er inderdaad een cylinder niet meer meedoet dan zal de katalysator een beste slok onverbrande brandstof hebben gehad, en dat vindt ie niet leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Klinkt mij meer als een luchtslang / LMM probleem maar zoals anderen ook gezegd hebben, meten is weten. Oftewel; breng hem naar de garage.

Wat was je verbruik hiervoor btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1099937 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:25:
Mijn vraag
...
Mijn opel zafira verbruikt sinds kort heel veel brandstof.
Ik ben in de bergen gaan rijden dit optrekken ging heel moeizaam moestbin zijn tweede versnelling
De terug weg 1000 km heeft mij 110 liter gekost.
Nu terug in de stad heb ik net 360 km gereden op een tank van 40 liter
Ik laat hem morgen weer doormeten want nu brandt het lampje met de moersleutel
Wat kan dit zijn het is een zafira uit 2004
Hij gaat ook soms trillen en afslaan bij stationair draaien
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Stinkt er niets onder de motorkap of achter bij de tank, Ben je lid van de ANWB, zijn er recent nog bougies vervangen etc etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Radiant schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:20:
[...]

Inderdaad.. Als er inderdaad een cylinder niet meer meedoet dan zal de katalysator een beste slok onverbrande brandstof hebben gehad, en dat vindt ie niet leuk..
Niet alleen de katalysator, je krukaslagers gaan er ook aan, een 4-cilinder krukas is niet gemaakt om de klappen van maar 3 cilinders op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 17:05
Kan echt alles zijn, maar mijn tip is niet met een motor-lampje op vakantie gaan in de bergen + terug rijden. Kan maar zo zijn dat je hem totalloss hebt gereden (reparatie > martkwaarde)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:38

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QMtzl4Y.jpg

Kortom, ga naar een garage, en leg daar je probleem voor.
Verder vraag ik mij af of we überhaupt nog iets van de topicstarter gaan horen... :O

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
- Hoog verbruik.
- Slaat af.
- Trilt.
- MIL is aan (Malfunction Indicator Light)

Het enige wat je hiervan kan zeggen is dat de auto zelf door heeft dat er iets niet klopt, en een dealer waarschijnlijk op basis van de foutcodes een goede hint krijgt waar ze moeten zoeken.
Dat scheelt euro's.

Ik bedoel, hoog verbruik, trillen en afslaan kan ook een missend wiel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 1099937 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:25:
Wat bedoel je met 'door laten meten'? Als er een waarschuwingslampje gaat branden, heeft de auto zelf gemerkt dat er een probleem is. Afhankelijk van welk lampje er gaat branden moet het lampje zelf of uit het uitlezen van het diagnosesysteem tenminste een serieuze hint opleveren wat het probleem kan zijn (niets kan normaal niet, ofwel is het een specifiek lampje (remsysteem, oliepeil...), ofwel een generiek motorstoringslampje waar dan via het OBD systeem een code uit moet komen die je garagist kan interpreteren).

Sowieso lijkt het mij een zeer slecht idee om daar ongeveer 1500km mee door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
[...]
Als je ook maar enig gevoel voor auto's hebt dan merk je dat echt wel hoor. Het geluid verandert, vermogen neemt flink af en je kan flinke trillingen krijgen. En dan is de enige rit die ik nog zou rijden naar de dichtstbijzijnde garage zijn, want het kan je best wel wat gevolgschade opleveren door door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-02 22:20
Mijn vaders Corsa had onlangs een kapotte bobine. In de eerste drie versnelling niets aan de hand, maar gas geven in zijn vierde of vijfde versnelling deed de auto horten en stoten. Ook bij tegenwind of helling op ging hij stotteren omdat hij dan meer werk moest verzetten dan hij aan kon. Het is blijkbaar een vaker voorkomend probleem in Opel-motorblokken.

ユレゲヌ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:03

SomerenV

It's something!

ongewoongewoon schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Als je ook maar enig gevoel voor auto's hebt dan merk je dat echt wel hoor. Het geluid verandert, vermogen neemt flink af en je kan flinke trillingen krijgen. En dan is de enige rit die ik nog zou rijden naar de dichtstbijzijnde garage zijn, want het kan je best wel wat gevolgschade opleveren door door te rijden.
Ik heb het hier ook gehad. Van de vier cilinders was er eentje weggevallen (Citroën C2). De wagen was niet vooruit te branden, had totaal geen vermogen, sloeg bij het minste of geringste af, de wagen trilde flink en er kwam een niet zo prettige lucht uit de uitlaat. Áls er inderdaad een cilinder defect is dan lijkt het me sterk dat je er nog 1000+ kilometer mee kan rijden. In mijn geval was het ritje naar de garage (2 kilometer) al een flinke uitdaging.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 06:31
Kapotte cilinder zou je echt wel merken. Het kán inderdaad een mechanisch defect zijn (scheur in een pakking/cilinder of wat dan ook), maar mij lijkt het niet realistisch dat je daar inmiddels bijna 1500km mee hebt kunnen rijden zonder verregaande (merkbare) gevolgen.

Ik zou het echt wel zoeken in de ontsteking. Gezien het verbruik omhoog is gegaan; lambdasondes, en zoals eerder aangegeven de luchtmassameter, misschien de katalysator. Ik zou er wel mee opschieten, want voor zover nog meer één onderdeel daarvan stuk is, zal het hoe langer het duurt meer onderdelen met zich meenemen door foutieve terugkoppeling vanuit het systeem.

Ik weet niet wat voor blokje het is, maar het lijkt me niet dat hij in noodloop draait met 1 op 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als 1 cylinder niet werkt, zou je inderdaad dit soort problemen verwachten.

Mogelijke gevolgschade is afhankelijk van de precieze storing. Ik zou vooral bezorgd zijn om de katalysator. Die kan inmiddels aardig verbrand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een beetje ECU zal motorstoring tonen op dashboard en de injector van de betreffende cilinder uitschakelen. Loopt vervolgens als een tractor, maar schadelijk voor de katalysator hoeft dat niet te zijn. Voor de motor wel, want de onbalans en extra belasting kan de boel slopen.

Weet nog toen ik met gescheurde bobine en open vacuum op LPG met 145 iemand aan het inhalen was... ineens misfires, motorstoringslampje en niet meer willen trekken. Hoe erg het was kwam ik pas achter toen ik afzakte naar 80, dat ding liep op 2 van de 4 cilinders.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 01-08-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

FlowSnake schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:32:
Kapotte cilinder zou je echt wel merken. Het kán inderdaad een mechanisch defect zijn (scheur in een pakking/cilinder of wat dan ook), maar mij lijkt het niet realistisch dat je daar inmiddels bijna 1500km mee hebt kunnen rijden zonder verregaande (merkbare) gevolgen.

Ik zou het echt wel zoeken in de ontsteking. Gezien het verbruik omhoog is gegaan; lambdasondes, en zoals eerder aangegeven de luchtmassameter, misschien de katalysator. Ik zou er wel mee opschieten, want voor zover nog meer één onderdeel daarvan stuk is, zal het hoe langer het duurt meer onderdelen met zich meenemen door foutieve terugkoppeling vanuit het systeem.

Ik weet niet wat voor blokje het is, maar het lijkt me niet dat hij in noodloop draait met 1 op 9?
Bwa, toen mijn 1.9 in noodloop ging, ging het verbruik toch sterk omhoog. Ding was niet meer vooruit te branden en je moest altijd volgas. Verbruikt toch aardig hoor :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Wellicht dat met wat meer informatie er iets zinnigs valt te zeggen. Soort brandstof, kilometerstand, etc. Bouwjaar 2004 is ook niet heel erg jong meer. Maar het kan inderdaad van alles wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 20:47
Redelijke kans dat het een brakke sensor is: nokkenassensor, lamdbasonde, luchtmassameter, iets in die richting. Dat de auto daarbij soms weinig vermogen heeft en veel verbruikt is een gevolg van dat ie waarschijnlijk op een soort van safe-mode terugvalt. Maar zoals je zelf al zei: eerst eens laten uitlezen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zullen we er ooit achter komen?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 16:58
Vragen, vragen, vragen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Misschien moet het topic maar gesloten worden als TS niet meer de moeite neemt om te antwoorden. Het profiel van TS geeft aan dat de OP het enige is wat deze persoon ooit op Tweakers.net heeft gepost. Tsja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 16:58
Ik blijf het apart vinden dat mensen zich speciaal registreren om een vraag over hun auto te stellen op een tech forum. Als ik met zo'n dergelijk probleem zat en ik liep hier niet al jaren rond zou ik eerder bij Autoweek oid gaan kijken voor zo'n vraag

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:22

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Bijzonder karige topic-start en een poster die één bericht op tweakers zet en niks meer van zich laat horen. Ik zie geen reden dit topic in leven te houden en gaat daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.