Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double Chevron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Basisinformatie
Titel: Valkyria Chronicles 4
Platform: PC, PS4, XBOX One, Switch
Genre: Tactical RPG
Uitgever: Sega
Ontwikkelaar: Sega
Releasedatum: 25 September 2018

Systeemeisen
Minimaal
  • besturingssysteem: Windows 7 64-bit
  • processor: Intel Core i3 6100 of een vergelijkbare AMD chip
  • geheugen: 4GB RAM
  • videokaart: NVIDIA GeForce 650 ti 2GB
  • DirectX 9
  • 71GB opslagruimte
Inleiding
Ik zag op het forum nog maar weinig informatie over dit spel en het topic wat betreft het origineel stamt alweer uit 2009.. Vandaar dat ik deze post in het leven geroepen heb! Ik ga er vanuit dat de meesten van jullie onbekend zijn met deze serie dus we gaan er lekker uitgebreid in.

Over de wereld
Met Valkyria Chronicles 4 keren we wederom terug naar circa 1935. We zitten ook weer in Europa, maar niet het Europa zoals wij dat kennen. Zo neemt de serie wat vrijheden wat betreft de geografie en technologie van toen. Er zijn echter ook genoeg parallellen te trekken met onze geschiedenis: er is een eerste Europese oorlog geweest en een tweede staat op het punt om te beginnen. Belangrijkste reden voor deze oorlogen: Ragnite. Een fictief mineraal dat de plaats van olie inneemt. Alles draait erop: tanks, auto's, verlichting, fabrieken.. you get the point.

Afbeeldingslocatie: https://steamuserimages-a.akamaihd.net/ugc/38621479298485016/026A1C853EE33DA198F5C6B18072B3B4240671B9/
Map van 'Europa'

Ook zal je in Europa 'Darcens' vinden, het oorspronkelijke volk van Europa. Kort gezegd zou je deze mensen als het Joodse volk kunnen beschouwen. Met de komst van de 'Valkyrur' in Europa ongeveer 2000 jaar geleden ontstond er oorlog tussen deze twee volken, die uiteindelijk gewonnen werd door de Valkyrur. Darcens raakten verspreid over het hele continent en droegen het stigma van het verlies sindsdien met hun mee. De Valkyrur zijn sindsdien nog maar zelden waargenomen en over hun bestaan wordt soms zelfs getwijfeld.

Fast forward terug naar 1935 en we zien eigenlijk maar drie landen/superpowers terug in Europa:
1. The Federation (vergelijkbaar met VS/UK)
2. East European Imperial Alliance (vergelijkbaar met Duitsland/Rusland)
3. Principality of Gallia (mix van Benelux, Finland, Zwitserland)

De Federation en de Imperials hebben al een oorlog achter de rug, Gallia was in deze EW1 onafhankelijk.
In Valkyria Chronicles 1 stond je nog in de schoenen van een commandant van Gallia: Welkin Gunther.
In deel 4 spelen we echter voor het eerst sinds de serie met een ander land: The Federation.

Over het spel
Je bent nu commandant Claude Wallace en gaat samen met je jeugdvrienden uit Hafen, een stad in Gallia op de grens met de Federation, de strijd aan tegen de Imperials. Door middel van operatie 'Northern Cross' probeert de Federation de wind uit de zeilen van de Imperials te nemen, aan jou de taak om dit tot een goed einde te brengen! Je beschikt hiervoor in ieder geval over je tank 'Hafen', vernoemd naar de stad waar ze dus vandaan komen, en je trouwe soldaten van Squad E uiteraard.

Deze soldaten zijn weer opgedeeld in verschillende klasses:
Scout: Gewapend met een karabijn en lichtbepantserd, grote bewegingsvrijheid.
Shocktrooper: Gewapend met een machinegeweer, middelzwaar bepantserd, matige bewegingsvrijheid
Engineer: Gewapend met een karabijn en lichtbepantserd, gemiddelde bewegingsvrijheid, voorziet speciale munitie voor andere klasses, repareert tanks en maakt mijnen onschadelijk.
Lancer: Gewapend met een anti-tank lans, zwaar bepantserd, matige bewegingsvrijheid.
Sniper: Gewapend met sniper (doh..), licht bepantserd, lage bewegingsvrijheid.
Grenadier: Nieuw in de serie, leveren mortier support op het slagveld. Hebben de tijd nodig om op te zetten dus zijn niet geschikt voor de frontlinie.

De mate van bewegingsvrijheid van een soldaat wordt bepaald door Action Points. Bij elke beweging op het slagveld neemt de balk af. De balk neemt ook af op het moment dat je een soldaat weer selecteert in dezelfde beurt.

VC4 Maakt wederom gebruik van de CANVAS-engine, welke zorgt voor fraaie, schilderachtige graphics. Ook keert het BLiTZ-systeem terug: Na het selecteren van je unit op de tactische map neem je direct de controle van hem of haar om deze zodoende te positioneren en acties uit te voeren.

Moet ik de vorige delen hebben gespeeld om 4 te kunnen begrijpen?
Nee, in dit deel krijg je alles gewoon mondjesmaat voorgeschoteld en wordt je niet meteen in het diepe gegooid met de verwachting dat je hele spelprincipe al kent.

Ik kan je echter persoonlijk aanraden in ieder geval deel 1 te spelen als je dit nog niet gedaan hebt en geïnteresseerd bent geraakt na deze post. Deel 4 kan namelijk gezien worden als de spirituele opvolger van deel 1. Waarbij de serie in het verleden wat dubieuze uitstapjes heeft gemaakt na het eerste deel (deel 2 was alleen op PSP en werd matig ontvangen, deel 3 was alleen op PSP en alleen in Japan) lijkt VC4 helemaal terug op het juiste pad om een topper te worden zoals VC1 dat ook was.

Valkyria Chronicles 1 is onlangs nog geremasterd voor de PS4 en is ook nog altijd te koop op Steam (met flinke kortingen tijdens de sales). Als je nostalgisch bent kan je hem ook voor het oorspronkelijke platform halen, de PS3.

Ik heb deel 1 wel gespeeld, wat zijn de grote veranderingen?
Qua graphics is er niet heel veel veranderd, wel zijn er een stuk meer details dan voorheen. Denk aan zaken als: weerseffecten, hitte afkomstig van wapens, bewegende onderdelen van uitrusting en tanks, vuur en rook etc.

De belangrijkste gameplay wijzigingen zijn als volgt:
  • Nieuwe klasse in de vorm van Grenadiers.
  • Toevoeging BRAVE systeem: na het verlies van alle HP kan je dmv een QTE of weer overeind komen danwel je teamgenoten een boostgeven.
  • Toevoeging Morale systeem: na een aantal succesvolle acties zoals het neutraliseren van meerdere vijanden, veroveren van kampen, kan je een boost aanroepen die je tijdelijk veel nauwkeuriger en ontwijkender.
  • Grotere maps met ook een meer verticale dimensie erin.
  • Tanks kosten maar 1 CP.
  • Loot systeem.
  • Toevoeging van een schip en ander voertuigen om aan te sturen.
Voor alle veranderingen: check de link onderaan deze post!

Persoonlijke mening over dit spel
Zelf heb ik erg veel zin in dit nieuwe deel in de serie! Ik heb deel 1 op steam helemaal plat gespeeld en het aankomende deel lijkt alleen maar verbeteringen ten opzichte van dat deel met zich mee te nemen. Let wel: je moet tegen de typische anime cliches kunnen. :P Een groep twintigers die een beroepsleger te kijk zetten, een hoofdrolspeler met normen & waarden die tegen het heilige aanliggen, ontluikende liefdes binnen je groep, een schattige dierenmascotte en om een of andere reden toch weer minimaal één rondborstige dame.. damn it Japan! Maar laten we wel wezen: dit zijn soms precies de redenen waarom we dit soort spelen zo vermakelijk vinden.

Ik heb de demo inmiddels gespeeld op de PS4 en het bevestigt het vermoeden dat het weer teruggrijpt naar wat 1 zo succesvol maakte. Het is jammer dat de AI je het niet heel moeilijk maakte maar dit waren dan ook maar de openingsmissies. De mortier klasse is een 'blast to play' en ook de engineer krijgt een uitgebreidere rol als combat medic.

Video's

Aankondiging:

E3 trailer:

Impressie trailer:

Gameplay trailer (niet van mij):

Overige links
Officiele website: http://valkyria.sega.com/
Steam store pagina: https://store.steampowered.com/app/790820/Valkyria_Chronicles_4/
Alle verschillen tussen 1 en 4: https://www.reddit.com/r/valkyria/comments/7miehx/vc4_vs_vc1_what_are_the_changes_what_did_you/

[ Voor 7% gewijzigd door Double Chevron op 18-08-2018 22:55 . Reden: Informatie toegevoegd na spelen demo, toevoegingen op steampage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volrath_
  • Laatst online: 30-06 12:11
Kan niet wachten op deze game. Deel 1 was geweldig en ga hem zeker weer halen op de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double Chevron
Same here, pre-orderen is vooralsnog echter niet mogelijk voor zover ik kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Goede startpost, kan niet wachten op dit spel. Het speelt lekkerder op een console, maar ik denk dat ik hem toch voor PC ga halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double Chevron
Dankjewel! Ik heb er ook wel wat tijd in gestoken. Het spel verdient meer aandacht van strategy liefhebbers mochten deze ook fan zijn van XCOM, Jagged Alliance etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nr3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01-2023

Nr3

Voor degene die echt niet kunnen wachten, sinds gisteren is er een demo beschikbaar voor PS4, Xbox One en Nintendo switch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nr3 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:03:
Voor degene die echt niet kunnen wachten, sinds gisteren is er een demo beschikbaar voor PS4, Xbox One en Nintendo switch!
Begonnen met de demo, lijkt me wel een leuk spel. Wel hoop info in korte tijd, maar al doende leert men wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double Chevron
Nr3 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:03:
Goed dat je het zegt! Wist het nog niet. Zal hem eens testen op de PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volrath_
  • Laatst online: 30-06 12:11
Van het weekend de main story uitgespeeld.

Fantastisch verhaal en goede game. Nu nog de post game content bekijken of het leuk is.

Zeker een aanrader.
Pagina: 1