Een 144HZ monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik zoek een?
Monitor voor mijn Windows PC.

Wat is je budget?
Rond de 600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor elk merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik speel veel games op mijn computer, deels RPG open wereld, maar ook snelle shooters. Op dit moment heb ik een oude 21" LG monitor en ik wil nu de stap maken naar een moderne monitor.

Mijn eigen preselectie
https://tweakers.net/pric...637;734015;481068;917527/

Extra vraag
Is het echt de moeite waard om verder dan 144HZ te gaan en daarvoor 300 euro extra te betalen. Heeft iemand die vergelijking persoonlijk al gemaakt en wat waren je overwegingen? Ik wil best 600 euro uitgeven, maar ik zie monitoren (zie preselectie) die op papier voldoen aan mijn eisen en minder dan 300 euro kosten.

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Beste antwoord (via Risce op 31-07-2018 17:05)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Oka dan kun je denk ik het beste een monitor met GSync nemen omdat je dan als de famerate niet gehaald door GSync een veel betere ervaring hebt.

★ What does that mean? ★

Alle reacties

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Ja, het is het extra geld echt waard. Ik merk nu op het werk het verschil weer tussen 144 en 60hz. Een wereld van verschil.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wat voor GPU heb je.
Want Gsync werkt alleen op een NVidia GPU en Freesync alleen op AMD GPU afaik.

★ What does that mean? ★

• XTNS_09
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
Deze al bekeken?:

pricewatch: Dell S2417DG Zwart

• Risce
henkkeumus schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:52:
Ja, het is het extra geld echt waard. Ik merk nu op het werk het verschil weer tussen 144 en 60hz. Een wereld van verschil.
En zie je dan ook het verschil tussen 144HZ en nog hoger? Eén van mijn voorgeselecteerde monitors claimt zelfs 260HZ. Is het slim om daarvoor te betalen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is wel een TN-paneel. Voor het bedrag van 600 euro heb je met gemak een 144Hz 1440p IPS-paneel die de kleuren veel beter weergeeft. Bijvoorbeeld de pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart, iets over budget nu, maar toen ik in de markt lag voor schermen (in mei was dat) was deze nog gewoon €600,-. :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2018 16:58 ]

• Risce
Ja heb ik gelezen, mooi verhaal en één van de redenen waarom deze in mijn lijstje staat (samen met een goede recensie van een Tweaker)

• henkkeumus
Risce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:56:
[...]

En zie je dan ook het verschil tussen 144HZ en nog hoger? Eén van mijn voorgeselecteerde monitors claimt zelfs 260HZ. Is het slim om daarvoor te betalen?
Durf ik niet te zeggen, heb enkel 144Hz ervaren en de stap van 60 naar 144 is zo groot dat als ik nu weer op 60hz game dit voor mijn gevoel een echte stap terug is en heel traag gaat..

• Risce
MrMonkE schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:55:
Wat voor GPU heb je.
Want Gsync werkt alleen op een NVidia GPU en Freesync alleen op AMD GPU afaik.
Dit zijn mijn specs

Behuizing Cooler Master Storm Striker (grote behuizing)
Voeding Nexus NX-5000 max 550w Silver Certificering
Processor Intel Core i7-6700K @ 4.00Ghz (stock)
Moederbord Asus Maximus VIII Ranger s1151 (laatste bios erop)
Geheugen 4x4GB DDR4 2400Mhz Kingston HyperX Fury
Proc. Koeler Cryorig A40 240 Rad met Arctic Silver koelpasta
Video MSI Sea Hawk NVIDIA GeForce GTX-1070 8GB
SSD Samsung 960Evo 250GB read 3200mb/s ,write 1500mb/s
HDD Seagate ST3000DM001 3TB (HD-tune OK) voor data en opslag
Optische drives BlueRay Speler/DVD brander & Cardreader+USB 3.0
Onboard FX sound Card + LAN (bedraad internet)
X-dok voor een 2.5 inch HDD (werkend!)

• Risce
CH4OS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:57:
[...]
Is wel een TN-paneel. Voor het bedrag van 600 euro heb je met gemak een 144Hz 1440p IPS-paneel die de kleuren veel beter weergeeft. Bijvoorbeeld de pricewatch: AOC AG271QG Rood, Zwart, iets over budget nu, maar toen ik in de markt lag voor schermen (in mei was dat) was deze nog gewoon €600,-. :)
Is dat dus het grote verschil qua kleur? TN vs IPS?

Acties:
  • Beste antwoord

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Oka dan kun je denk ik het beste een monitor met GSync nemen omdat je dan als de famerate niet gehaald door GSync een veel betere ervaring hebt.

★ What does that mean? ★

• henkkeumus
Risce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:59:
[...]

En kijkhoek verschilt enorm per panel :).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Risce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:59:
Ik kwam van TN panelen af en ben naar IPS gegaan en ja, qua kleur is dat een wereld van verschil.

• Risce
Deze had ik gemist. Dank! Deze vind jij dus beter dan mijn andere opties, mag ik dat concluderen? Zo ja, waarom?

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

CH4OS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:00:
[...]
Ik kwam van TN panelen af en ben naar IPS gegaan en ja, qua kleur is dat een wereld van verschil.
Maar IPS heeft dan weer vaak backlight bleeding.
Het is net waar je voorkeur ligt.

★ What does that mean? ★

• Risce
MrMonkE schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:59:
Heel erg bedankt voor dit advies!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MrMonkE schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:01:
Maar IPS heeft dan weer vaak backlight bleeding.
Het is net waar je voorkeur ligt.
Dat komt door de techniek. Elk IPS-scherm heeft daar last van en kun je niet onderuit, er is geen enkel scherm zonder bleed.

Al vind ik wel dat je de backlight bleeding heel erg moet opzoeken wil je het überhaupt zien. Tijdens gamen zul je er sowieso geen last van hebben. Dat mensen online er wel over zeuren, is gewoon omdat zij verkeerde verwachtingen hebben bij het scherm.

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2018 17:06 ]

• Risce
CH4OS schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:04:
[...]
(...) Dat mensen online er wel over zeuren, is gewoon omdat zij verkeerde verwachtingen hebben bij het scherm.
Nou je probeert als consument die geen expert is alle termen snel op relevantie te rangschikken. Dus ik heb naar die Rate gekeken, naar de coating (is allemaal mat in deze groep monitoren) en naar 'input lag', wat je blijkbaar alleen uit recensies kan halen.

Backlight Bleeding is dan zo'n enge term waarvan je denkt: dat is gevaarlijk. Dus dan is het handig als mensen zoals jij (die er meer van snappen) zeggen: ja, maar dat hebben ze allemaal.

• XTNS_09
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
Risce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:00:
[...]

Deze had ik gemist. Dank! Deze vind jij dus beter dan mijn andere opties, mag ik dat concluderen? Zo ja, waarom?
Niet percee neergezet omdat deze beter zou zijn dan een ander maar voor het geld krijg je zeer nette Specs, heb zelf zo’n scherm staan en gsync biedt icm mijn 1080 ti een erg prettig beeld.
Daarnaast vindt ik de bouwkwaliteit prima.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Risce schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:12:
Backlight Bleeding is dan zo'n enge term waarvan je denkt: dat is gevaarlijk. Dus dan is het handig als mensen zoals jij (die er meer van snappen) zeggen: ja, maar dat hebben ze allemaal.
Schermen met IPS-paneel hebben daar altijd last van inderdaad. De mate verschilt, maar het is helaas niet overkomelijk. Voor het scherm dat ik linkte (en de schermen met hetzelfde paneel - zoals de pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart die ik heb) is het tamelijk wisselend en noemt men het een loterij hoe erg het is. Maar goed, tijdens gamen heb je er geen last van. Ik zie het enkel als het scherm naar stand-by modus gaat, maar dan staat de PC toch ook al uit.

• Risce
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de ASUS ROG PG258.

Doorslaggevend was de uitleg dat GSync in feite onmisbaar is en dat dat in combinatie met mijn NVidia kaart echt voordelen gaat opleveren.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-02 16:26
Deze had ook leuk geweest en goedkoper:

https://www.dell.com/nl-n...itoren-monitoraccessoires

• Risce
Ah goed punt. Ik heb de bestelling ondertussen geplaatst, maar als de monitor niet helemaal bevalt ga ik nog even kijken naar de 7 dagen regeling ;)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog een late reactie, maar ik zou G-sync echt niet onmisbaar noemen. Ik heb zelf een Freesync monitor, maar dat komt op hetzelfde neer alleen dan voor AMD.

De opties zijn:
Je hebt reguliere monitor met V-sync aan: Nadeel is dat als je niet native refresh haalt van je scherm het gaat stutteren. Sommige mensen hebben daar last van, andere niet.

Je hebt reguliere monitor met V-sync uit: Nadeel is dat je tearing krijgt als je niet native refresh draait. Weer, sommige hebben er last van, andere niet.

Je draait G-sync / Freesync: Dan heb je als je niet je native refresh haalt nergens last van, behalve gewoon de lagere framerate.

Oftewel, heb je zowel last van tearing and v-sync stuttering, dan is G-sync / Freesync de oplossing voor je probleem. Heb je maar last van één van beide, dan kom je ook heel eind met de juiste V-sync optie te kiezen. En op hogere refresh rates heb je sowieso er minder last van.

Persoonlijk zie ik de tearing duidelijk in het AMD Freesync demo programmatje, maar in een gewoon spel niet echt. V-sync stuttering zie ik wel heel duidelijk, en dus is het voor mij persoonlijk ook wel prima zonder Freesync/G-sync, en V-sync uitgeschakeld. Maar dat is dus een persoonlijk iets.
Pagina: 1