W10 licentieprobleem, heb ik OEM upgrade gekocht of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31
Recent een nieuwe laptop gekocht nadat mijn oude de geest heeft gegeven. W10 Pro in November aangeschaft via de Microsoft Store voor 145 euro. Nu wil ik W10 Pro activeren op mijn nieuwe laptop, maar ik kan nergens de key vinden. Op de website zou er een optie moeten zijn om de key te bekijken, maar die optie ontbreekt. Ook werken de links naar het Windows 10 Pro product uit mijn bevestigingsmail niet meer (404).

Zojuist heb ik contact gehad met MS support. De dame daar gaf aan dat ik wellicht een OEM upgrade versie gekocht zou hebben, maar dat snap ik niet helemaal. Heeft iemand hier verstand van de producten aangeboden door Microsoft in November? Op mijn factuur staat gewoon Windows 10 Pro. Kan het zijn dat de dame gelijk heeft en dat ik een upgrade van mijn OEM licentie heb gekocht die niet over te zetten is naar mijn nieuwe laptop? Of heb ik toendertijd gewoon een W10 Pro licentie gekocht die ik nu op mijn nieuwe laptop kan gebruiken?

Beste antwoord (via HenkEisDS op 06-08-2018 11:10)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat heb je exact gekocht in November en met welk doel? Zo kan het zijn dat je vorige PC/Laptop een Home versie van Windows 10/8/7 had en dat jij dus een upgrade hebt gekocht om die laptop van Home naar Win10 Pro te brengen. De prijs doet me evenwel denken dat je in November een OEM versie hebt gekocht van Windows 10 en die is dan weer niet overdraagbaar.

Als er in je mails van november iets van omschrijving of product code staat, kan je die dan hier even neerzetten? Voor 140 euro heb je sowieso geen retail versie van Win 10 Pro. Die prijzen zitten meestal nog een stuk hoger. Blijft over: OEM of upgrade.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Waarom vroeg je dat niet aan de dame van MS support? Zij kan je sowieso het juiste antwoord geven :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Wat heb je exact gekocht in November en met welk doel? Zo kan het zijn dat je vorige PC/Laptop een Home versie van Windows 10/8/7 had en dat jij dus een upgrade hebt gekocht om die laptop van Home naar Win10 Pro te brengen. De prijs doet me evenwel denken dat je in November een OEM versie hebt gekocht van Windows 10 en die is dan weer niet overdraagbaar.

Als er in je mails van november iets van omschrijving of product code staat, kan je die dan hier even neerzetten? Voor 140 euro heb je sowieso geen retail versie van Win 10 Pro. Die prijzen zitten meestal nog een stuk hoger. Blijft over: OEM of upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Martin schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:44:
Waarom vroeg je dat niet aan de dame van MS support? Zij kan je sowieso het juiste antwoord geven :+
Kon ze me niet vertellen.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:48:

Dit staat in de orderbevestiging:
Windows 10 Pro Windows 10 Pro
Hoeveelheid 1
€ 119,84

Subtotaal € 119,84
Btw € 25,16
Totaal € 145,00

Op mijn oude laptop zat W10 Home pre-installed (OEM is dat dan toch?). Ik kan me niet herinneren of ik toen een upgrade heb gedaan of dat ik W10 gekocht heb. De reden van mijn upgrade is dat ik Bitlocker wil gebruiken.
Uit jouw reactie haal ik dat het op basis van de prijs die ik betaald heb zeer waarschijnlijk is dat mijn licentie niet meer overdraagbaar is. Balen... :(

[ Voor 7% gewijzigd door HenkEisDS op 31-07-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Lijkt me sterk dat je een OEM via Microsoft hebt gekocht, het idee van OEM is juist dat ze de support verleggen naar de leverancier, ipv vanuit henzelf. Lekker niveautje van de helpdesk :)

Begrijp ik het goed dat je ook geen andere installatie hebt draaien met de key die je in november hebt aangeschaft? Dan kun je nml nog met een tool als Produkey de key achterhalen. Zo niet, dan ben je afhankelijk van je aanschaf en de key die je van die site zou moeten halen. Dan wordt het een lastig verhaal. Heb je de helpdesk van de Store gebruikt, of een algemene? Van de Store zou 0800 020 5934 moeten zijn. Dan moeten zij toch de key voor jouw orderID kunnen achterhalen lijkt me. Factuurtje laten zien en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Hmm, snel even bijgelezen. Er hangt op dit moment een digitale licentie aan je Microsoft account. Door in te loggen met dat account op een nieuwe machine zou je in staat moeten zijn om de licentie terug boven te halen.

https://www.groovypost.co...iversary-update-licenses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
De reden dat ik nog hoop heb dat het gewoon een fout in de Microsoft Store betreft is omdat ik zowel in mijn orderbevestigingsmail als in mijn eigen omgeving in hun store het volgende zie in plaats van een normaal plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zaOM1Ls.png
https://imgur.com/zaOM1Ls
Het productplaatje ontbreekt.
PhaeTom schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:01:
Lijkt me sterk dat je een OEM via Microsoft hebt gekocht, het idee van OEM is juist dat ze de support verleggen naar de leverancier, ipv vanuit henzelf. Lekker niveautje van de helpdesk :)

Begrijp ik het goed dat je ook geen andere installatie hebt draaien met de key die je in november hebt aangeschaft? Dan kun je nml nog met een tool als Produkey de key achterhalen. Zo niet, dan ben je afhankelijk van je aanschaf en de key die je van die site zou moeten halen. Dan wordt het een lastig verhaal. Heb je de helpdesk van de Store gebruikt, of een algemene? Van de Store zou 0800 020 5934 moeten zijn. Dan moeten zij toch de key voor jouw orderID kunnen achterhalen lijkt me. Factuurtje laten zien en gaan.
Geen andere installatie helaas. Ik had ook verwacht dat het zo makkelijk zou gaan als jij omschrijft. :)
Blokker_1999 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:08:
Hmm, snel even bijgelezen. Er hangt op dit moment een digitale licentie aan je Microsoft account. Door in te loggen met dat account op een nieuwe machine zou je in staat moeten zijn om de licentie terug boven te halen.

https://www.groovypost.co...iversary-update-licenses/
Ik ben ingelogd, maar krijg helaas niet de optie om te troubleshooten of om de licentie in te laden. Wel een verwijzing naar de store waar ik weer opnieuw 145 kan aftikken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29
Als ik op https://www.microsoft.com/nl-nl/useterms invul dat via Microsoft een licentie is gekocht, kom ik (voor de nederlandse versie, maar dat zal voor andere versies hetzelfde zijn neem ik aan) uit op de Retail voorwaarden:
b. Zelfstandige software. Indien u de software hebt verkregen als zelfstandige software (en ook indien u een upgrade hebt uitgevoerd van software die u hebt verkregen als zelfstandige software), mag u de software overdragen naar een ander apparaat dat aan u toebehoort. U mag de software ook overzetten naar een apparaat dat eigendom is van iemand anders indien (i) u de eerste gelicentieerde gebruiker bent van de software en (ii) de nieuwe gebruiker instemt met de voorwaarden van deze overeenkomst. Voor de overdracht van de software mag u de media waarop de software is geleverd of de back-upkopie die u met onze toestemming mag maken, gebruiken. Telkens wanneer u de software overzet naar een nieuw apparaat, dient u de software van het oorspronkelijke apparaat te verwijderen. U mag de software niet overbrengen om licenties te delen op meerdere apparaten.
Het lijkt me dus dat je gewoon recht hebt om de licentie over te kunnen zetten naar je nieuwe laptop. Als het via inloggen op je Microsoft account niet werkt opnieuw contact opnemen. Aangeven dat de oude stuk is, en je die niet meer gebruikt. Mijn ervaring is dat Microsoft nooit zo moeilijk doet over hardware-veranderingen (gister nog een nieuwe key gekregen nadat ik mijn complete systeem vervangen had, en ik windows niet meer kon activeren. En dat voor een originele Windows 7 Home retail aankoop van 9 jaar geleden ofzo.)

Het enige gekke is dat Windows 10 Pro in de store €259 kost, terwijl home €145 euro kost. Het lijkt dat daar met je aankoop dus iets mis is gegaan.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ik hoop vooral dat ze niet moeilijk gaan doen. Het ligt nu ter escalatie bij support. Ik denk dat ik een OEM licentie heb geupgrade zoals @Blokker_1999 suggereert, maar bewijs heb ik hier nog niet voor. Zou het echter wel balen vinden als ik mijn PRO licentie niet kan omhangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Het is eigenlijk heel simpel je hebt een bestaande OEM key van je oude laptop geüpgrade naar een Windows 10 Pro versie voor 145,00

Die key is voor die oude laptop en niet voor je nieuwe, en zit ingebakken nu in de "bios" van de oude laptop.

Voor je nieuwe laptop zou je dus een nieuwe key moeten hebben, het is namelijk geen retail key die je gekocht heb die zijn nog vele malen duurder en wel overdraagbaar.

Want die nieuwe laptop is waarschijnlijk nog Windows 10 Home nu en dan kan je de upgrade niet nogmaals gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Mektheb op 31-07-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:31
Mektheb schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:14:
Het is eigenlijk heel simpel je hebt een bestaande OEM key van je oude laptop geüpgrade naar een Windows 10 Pro versie voor 145,00

Die key is voor die oude laptop en niet voor je nieuwe, en zit ingebakken nu in de "bios" van de oude laptop.

Voor je nieuwe laptop zou je dus een nieuwe key moeten hebben, het is namelijk geen retail key die je gekocht heb die zijn nog vele malen duurder en wel overdraagbaar.

Want die nieuwe laptop is waarschijnlijk nog Windows 10 Home nu en dan kan je de upgrade niet nogmaals gebruiken.
Dat snijdt hout en verklaart de prijs. Waarschijnlijk is er aan jouw OEM key een tag oid gehangen die hem goedkeurt voor 10Pro installaties op die laptop.

Ik zou hier overigens niet veel tijd meer in steken, ik heb laatst via zo'n goedkope codesite een Windows 10 Pro key voor €15,- aangeschaft en tuf daar lekker op door. Hooguit wat handmatige acties met activeren, maar de key werkt. Ik kan je geen URL geven omdat ik hier geen reclame mag maken, maar dm me ff als je een linkje wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Belletje gehad van MS. Ze bieden me 50% korting aan op een nieuwe licentie. Twijfel of ik hier in mee moet gaan. Ben inmiddels wel genoeg tijd kwijt aan dit geneuzel.

Thanks voor de hulp in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HenkEisDS schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:09:
Belletje gehad van MS. Ze bieden me 50% korting aan op een nieuwe licentie. Twijfel of ik hier in mee moet gaan. Ben inmiddels wel genoeg tijd kwijt aan dit geneuzel.

Thanks voor de hulp in elk geval!
Ik denk dat het een mooie aanbieding is 50% korting, dan heb je gewoon een legale licentie voor jouw nieuwe laptop. Je kunt zoals hier boven aangegeven ook op een 'grijse' site voor 15 euro een key kopen, maar legal zal deze hoogst waarschijnlijk niet zijn. Deze key's zijn vaak afkomstig van een MSDN of DreamSpark abonnement.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1