Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Valoo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-11-2022
Hallo allemaal,

ik ben zaterdag teruggekomen van vakantie dus ik wilde zondag meteen lekker een potje Overwatch spelen. Na 15 minuten spelen, * poef *, de pc gaat uit.
Meteen gekeken of hij misschien oververhit was, dat was zeker niet het geval. Na nog 2 potjes spelen, weer de pc die uitvalt.

Nu is mij opgevallen dat mijn CPU gebruik soms giga uitschieters heeft naar 90% en hoger. Zelfs na het verlagen van de setting, van Ultra naar High (2 stappen lager).
Hier een screenshot van OpenHardware Monitor tijdens het spelen van Overwatch:

https://imgur.com/a/lfD0Oz1
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/lfD0Oz1

Het vreemde is dat ik nooit enig probleem heb gehad, hoe hoog de setting ook waren, welk spel ik ook speelde. Nu maakt het niet uit op welke settings ik het spel zet, na 15 minuten spelen valt hij gewoon uit.

Iemand enig idee? Is mijn processor gewoon helemaal op?
Alvast bedankt voor de moeite :)

Overige hardware info:

Processor
Intel(R) Core(TM) i5-6600K CPU @ 3.50GHz

Video Card
Intel(R) HD Graphics 530

Video Card #2
AMD Radeon (TM) R9 390 Series

RAM
16 GB

Operating System
Microsoft Windows 10 (build 16299), 64-bit

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zie 2 problemen:
1: hoge CPU belasting
2: uitval pc ipv terugklokken

1: software / driver probleem.
2: denk ik toch aan overhitting. Dat kan heel snel gaan, hoe weet je dat het geen overhitting is?
Bij mij was de CPU koeler in een hoek losgekomen (borgpin uit mobo) en kon ik amper in Windows komen of ik had al uitval. Duurde ook ff voor ik het gevonden had.

Heb je de logs bekeken?

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 31-07-2018 16:34 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Valoo
1: software / driver probleem.
- Dit klinkt makkelijk op te lossen, is dat ook zo?

2: denk ik toch aan overhitting. Dat kan heel snel gaan, hoe weet je dat het geen overhitting is?
- Ik heb op mijn tweede scherm de afgelopen 2 dagen nonstop het programma erbij om te kijken hoe heet alles is. Komt amper boven de 70graden uit. Van wat ik mij kan herinneren is dat prima toch?

3: Heb je de logs bekeken?
- Dat heb ik niet, weet ook niet hoe en waar ik dan naar moet kijken, nogal een groentje hiero.

Bedankt voor het meedenken alvast :)

• Valoo
Dit zijn de stats als ik een stress test doe van Intel:

https://imgur.com/a/V5W5OVY

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding gebruik je, type en merk exact ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
Valoo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:05:
Nu is mij opgevallen dat mijn CPU gebruik soms giga uitschieters heeft naar 90% en hoger. Zelfs na het verlagen van de setting, van Ultra naar High (2 stappen lager).
Het verlaging van de settings hoeft niet voor een verlaging van de belasting te zorgen. Als je een frame limiet hebt ingesteld natuurlijk wel, maar bij een oneindig aantal frames kan een lagere graphic settings zorgen voor een hogere cpu belasting. Allow me to explain:

Meestal is de videokaart de bottleneck. Deze draait dan op 100%. Als je de graphic settings verlaagd, krijgt de videokaart het minder druk, waardoor je een hogere framerate krijgt. Voor iedere frame die berekend word, moet de processor een aantal berekeningen doen. Gezien je framerate omhoog is gegaan zal je processor nu dus meer belast worden.

Wil je testen of een lagere belasting van het systeem het probleem oplost, dan zul je een framelimiet moeten instellen van bijvoorbeeld 30 fps.
Valoo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:23:
Dit zijn de stats als ik een stress test doe van Intel:

https://imgur.com/a/V5W5OVY
En dan valt de pc niet uit? Of juist wel? Als je pc hier niet uitvalt ligt het dus waarschijnlijk niet aan de processor maar aan de videokaart. Je zou eens een videokaart stresstest moeten starten, bijvoorbeeld MSI Kombustor

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Het eerste wat in mij opkomt is de voeding. Je bent niet de eerste die na een vakantie problemen ondervindt. Dus welk merk en type en leeftijd?

Post ook eens de volledige specs van je systeem.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Valoo
Voeding: CoolerMaster G650M, ik heb hem iets meer dan 2 jaar.

Ik hoop dat dit alle specs zijn die nodig zijn:

Operating System
Windows 10 Home 64-bit

CPU
Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz
Skylake 14nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1071MHz (14-14-14-35)

Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170 PRO GAMING (LGA1151)

Graphics
Acer P203W (1680x1050@60Hz)
OMEN by HP 25 (1920x1080@144Hz)
Intel HD Graphics 530 (ASUStek Computer Inc)
8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series (Sapphire/PCPartner)
CrossFire Disabled

Storage
465GB Western Digital WDC WD5000AZRX-00A8LB0 (SATA )
111GB OCZ-AGILITY3 (SATA (SSD))

Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-222BB

Audio
Realtek High Definition Audio

• Valoo
Bennnie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:38:
En dan valt de pc niet uit? Of juist wel? Als je pc hier niet uitvalt ligt het dus waarschijnlijk niet aan de processor maar aan de videokaart. Je zou eens een videokaart stresstest moeten starten, bijvoorbeeld MSI Kombustor
Nee, dan valt mijn PC niet uit. Ik heb het tot nu toe echt alleen gehad in het midden van een Overwatch game. Ik zal die stresstest meteen even uitvoeren! Bedankt voor de tip.

• Valoo
"En dan valt de pc niet uit? Of juist wel? Als je pc hier niet uitvalt ligt het dus waarschijnlijk niet aan de processor maar aan de videokaart. Je zou eens een videokaart stresstest moeten starten, bijvoorbeeld MSI Kombustor"

Met de Kombustor even wat geprobeerd, uitslagen van verschillende testen:
- Plasma (1M-particle): 86FPS, 70gradenC. (Ondertussen geeft is mijn CPU maar 45gradenC)
- GPU core burner (Furry MSI): 88FPS, 77gradenC. (CPU 51gradenC)
- HDR+Shadow+DoF v1: 90FPS, 78gradenC. (CPU 46gradenC)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
@Valoo, edit in het vervolg je posts als je nog wat wilt toevoegen. Je kickt nu steeds je topic wat niet wordt gewaardeerd. Rechtsboven je post vindt je een wijzigknop waarmee je eenvoudig je post kan aanpassen als je nog wat toe te voegen hebt.

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Druk eens op CTRL-ALT-DEL als de belasting op 100% staat en kijk in taakbeheer welk programma de 100% belasting veroorzaakt.
Het zou zomaar niet aan Overwatch kunnen liggen, maar aan andere programmatuur. (Malware?)

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
Als je hele pc uitvalt verdenk ik de voeding, zelf regelmatig meegemaakt.
Pagina: 1