Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 20:20
Hallo allen,

Ik heb al vele jaren een Nikon D5000 en ben me de laatste tijd aan het verdiepen in een eventuele upgrade. Nu zegt iedereen: koop eerst betere lenzen. Dus.. dat heb ik gedaan:

Mijn setup:
De kitlens: 18-55
Daarnaast heb ik aangeschaft:

Een Nikkor 35mm 1.8
Nikkor 55-200
Nikkor 18-200

Qua lenzen vind ik zelf dat ik aardig gebakken zit. Misschien dat iemand daar nog een tip over heeft dan hoor ik het graag.

Maar het gaat me eigenlijk vooral om de body. Stel: ik upgrade naar een D5300/5500 of 5600. Of eventueel naar een D7200/7500 of zelfs naar een D500. Wat voor verschil ga ik merken? In kwaliteit van foto's? Dat is eigenlijk het enige wat me echt interesseert. Dingen als GPS en Wi-Fi zijn leuk, maar het is een camera...

Dank!

Beste antwoord (via Shiver87 op 01-08-2018 06:22)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Samengevat is 't ongeveer als volgt.

Upgrade van glas (bij lichtsterke lens):
- Beeldkwaliteit en low light: ++
- Ergonomie: =
- AF: =

Upgrade van body:
- Beeldkwaliteit en low light: = tot +
- Ergonomie: ++
- AF: ++

En dan ligt het aan jou waarin je je huidige camera tekort vindt schieten. Verbetering in IQ bij nieuwe body is vaak minder dan mensen aanvankelijk verwachten. In je huidige lenzensetup kan je nog wel wat groeien en een investering daarin is over het algemeen iets waardevaster (kan je immers meenemen naar volgende body, minder waardevermindering door veroudering van technologie).

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 31-07-2018 18:52 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wat bedoel je dan precies met "kwaliteit van foto's"?

Wat je vooral gaat merken is verbetering in AF-mogelijkheden, ergonomie (bij een D7XXX of hoger) en een (milde) sprong in ISO-performance. Is dat laatste je voornaamste upgradewens, dan heeft het meer zin om een snellere standaardzoom aan te schaffen (17-55 f/2.8 of 18-35 1.8). Je lenzen hebben nu weliswaar meer bereik en zoom dan je kitlens, maar qua lichtopbrengst zijn ze niet wezenlijk anders (behalve je 35mm uiteraard).

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 31-07-2018 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Qua pure beeldkwaliteit zal je er met een nieuwere body wel iets op vooruit gaan (betere ruisprestaties, iets hogere resolutie), maar de grootste winst zal eerder zitten dat het makkelijker wordt om (ook onder lastigere omstandigheden) goede foto's te maken. Bijvoorbeeld door betere AF, sneller instellen door meer directe knoppen in plaats van menu's, snellere bursts...
Daarnaast hebben modernere camera's ook wel weer wat meer video mogelijkheden dan de D5000, dus als je daar regelmatig wat mee doet kan dat ook een reden zijn.

Belangrijke vraag is: waar loop je nu tegen beperkingen aan? En wat voor fotografie doe je zoal?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Goede vragen! Thx! Ik ben iemand die een foto maakt van het moment. Dus denk aan vakanties en speciale gebeurtenissen. Daar maak ik foto's van wat er gebeurt. Dat zijn vaak mensen, maar ook zeker landschappen. Dus een 17-55 met 2.8 zou zeker een extra goede upgrade zijn! Ik geef mn camera ook geregeld aan anderen en zet hem dan op auto of stel zelf de instellingen in.

Ga ik die extra Mp ook merken? En wat is dan slimmer een D5600? Of een D7xxx?

[ Voor 5% gewijzigd door Shiver87 op 31-07-2018 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
De 17-55 2.8 van Nikon is erg duur, dezelfde kwaliteit maar zonder weathersealing en met 5mm minder vind je bij Sigma pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Nikon) Dit is echt een toplensje, ook de zelfde format van Tamron is erg goed. Je komt beide vaak tegen op Amazon voor minder dan 300€.

Verschil tussen de D5xxx & D72xx zit em vooral in de weathersealing, mogelijkheid tot 2 SD kaartjes, iets betere AF, iets grotere viewfinder, marginaal betere ruisprestaties ... in het voordeel van de D7200, terwijl de D5xxx dan weer wat goedkoper zijn, compacter/lichter, een volledig kantelbaar scherm, ...

De D7500 is dan weer een trapje hoger kwa AF, video mogelijkheden (4K), ...

De D7xxx reeks heeft ook ene focus motor in de body, maar aangezien je geen oude lenzen hebt is dit geen voordeel.

Dus kwestie van zelf af te wegen wat je wil! En eens ergens te gaan voelen/proberen. Zowiezo ga je met al deze opties best wel een grote sprong maken als je van die D5000 komt (vooral betere AF, viewfinder, ISO range(& ruisprestaties), en resolutie), al die andere modellen onderling is het verschil weer minder groot in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Inrage schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:36:

De D7xxx reeks heeft ook ene focus motor in de body, maar aangezien je geen oude lenzen hebt is dit geen voordeel.
Nu wellicht nog niet. Maar als ik kijk naar de range van je lenzen zit er weinig "hoge kwaliteit" glas tussen. De 55-200 is een leuke. Maar de 18-200 probeert het beste van twee werelden te maken, wat natuurlijk ergens op de kwaliteit moet inleveren.

Nu verwacht ik dat het in de huidige vorm van fotografie voor jou misschien niet uitmaakt maar dat kan natuurlijk veranderen. En juist dat maakt dan een 7xxx of D500 interessanter, omdat die een focus motor in de body hebben.

Je hebt vast eens de duurdere lenzen zoals de 70-200 F2.8 voorbij zien komen. Nikon heeft in het verleden een 80-200 F2.8 gemaakt (schuifzoom). Die echt ragscherp is en je voor een 200/300 euro tweedehands kan kopen. Doordat je dan een motor in de body hebt kan je autofocussen. Voor landschappen kan je kijken naar Tamron 10-24 F3.5, ik heb de oude variant die je tweedehands regelmatig voor ongeveer 200 euro kan vinden. Wederom een heel fijn objectief.

Daarnaast zit in de 7xxx serie geen low pass filter, een pentaprism in plaats van een pentamirror etc. Ik heb nu drie jaar een D7100 en heb er nog geen moment spijt van gehad. Ik kan alles gemakkelijk en snel instellen en de camera ligt lekker in de hand. Maar dat laatste is persoonlijk en kan je in een winkel goed uittesten (bijv. de Mediamarkt, omdat je ze daar zo vast kan pakken zonder een verkoper in je nek :P)

Het enige voordeel dat de D500 op het moment heeft is dat het buffer groter is. Maar daarbij weer de vraag, ga je dat gebruiken en is het nodig?

Waarom nu dit hele verhaal? Lenzen koop je vaak voor een langere tijd, met andere woorden: Het is beter goed glas te hebben dan de beste body. Die body vervang je na verloop van tijd. Met goed glas kan je als je wilt een heel leven doen. :P

Mocht je bovenstaande eens willen testen en je woont in de buurt? Dan ben je van harte welkom :)

[ Voor 6% gewijzigd door barktus op 31-07-2018 14:54 . Reden: Aanvulling ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

barktus schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:46:
[...]
Het enige voordeel dat de D500 op het moment heeft is dat het buffer groter is.
En een nog veel beter AF systeem, betere viewfinder, beter scherm, hogere fps...
https://www.dpreview.com/...d7500&products=nikon_d500
Maar daarbij weer de vraag, ga je dat gebruiken en is het nodig?
Als ik Robbartelds in "DSLR Nikon D5000 upgrade? Merk je verschil?" lees zie ik daar niet echt dringende redenen om voor een D500 te gaan nee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Orion84 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:59:
[...]
En een nog veel beter AF systeem, betere viewfinder, beter scherm, hogere fps...
https://www.dpreview.com/...d7500&products=nikon_d500

[...]
Als ik Robbartelds in "DSLR Nikon D5000 upgrade? Merk je verschil?" lees zie ik daar niet echt dringende redenen om voor een D500 te gaan nee.
Ik bedoelde daar ook met name, ik zie zelf geen reden. Tuurlijk is de technologie sinds de aanschaf van mijn D7100 voorruit gegaan. Maar heb ik het nodig; nee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Robbartelds schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Mijn setup:
De kitlens: 18-55
Daarnaast heb ik aangeschaft:

Een Nikkor 35mm 1.8
Nikkor 55-200
Nikkor 18-200

Qua lenzen vind ik zelf dat ik aardig gebakken zit. Misschien dat iemand daar nog een tip over heeft dan hoor ik het graag.

[...]
Als je vind dat je gebakken zit met die lenzen dan ga je van een body upgrade qua kwaliteit niet heel veel merken. Je gaat dan voornamelijk upgraden voor de fancy snufjes die er tegenwoordig op zitten zoals GPS en WiFi.

Wil je de foto kwaliteit verbeteren dan kun je beter de 55-200 en 18-200 de deur uit doen en een betere kwaliteit lens er voor terug kopen. Daarna kun je altijd nog zien of je wil upgraden van body. Desnoods pak je dan een 2e hands D5300.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Ventieldopje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Als je vind dat je gebakken zit met die lenzen dan ga je van een body upgrade qua kwaliteit niet heel veel merken. Je gaat dan voornamelijk upgraden voor de fancy snufjes die er tegenwoordig op zitten zoals GPS en WiFi.

Wil je de foto kwaliteit verbeteren dan kun je beter de 55-200 en 18-200 de deur uit doen en een betere kwaliteit lens er voor terug kopen. Daarna kun je altijd nog zien of je wil upgraden van body. Desnoods pak je dan een 2e hands D5300.
Juist dan denk ik dat hij meer heeft aan een 7xxx serie, omdat het oudere goede glas aantrekkelijk is in aanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Ok, als ik het dus samenvat. Qua directe beeldkwaliteit ga je wel verschil merken, maar niet dusdanig veel dat jullie zeggen: weg met die 5000 en koop een 7xxx terug? Het echte verschil blijft hem in het glas zitten.

Zeg ik dat zo correct?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Upgrade van body:

En dan ligt het aan jou waarin je je huidige camera tekort vindt schieten. Verbetering in IQ bij nieuwe body is vaak minder dan mensen aanvankelijk verwachten. In je huidige lenzensetup kan je nog wel wat groeien en een investering daarin is over het algemeen iets waardevaster (kan je immers meenemen naar volgende body, minder waardevermindering door veroudering van technologie).

[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 31-07-2018 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

tobiasvs schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:52:

Upgrade van body:

De AF is ook maar de vraag met de 18-200 en 55-200 naar mijn idee. Kan mij niet voorstellen dat dat verschil zo groot is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Doelde met name op het aantal scherpstelpunten. De D5000 heeft er welgeteld 11, dus daar biedt een upgrade wel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Bedankt mensen!

Ik ga eens rustig verder kijken naar lenzen en evt een leuke aanbieding voor een 7xxx of 5600.

Al moet ik zeggen dat ik het commentaar op de 18-200 niet zo goed snap. Ja het is een jack of all trades, maar wel eentje die je in bijna alle (overdag) situaties goed kan gebruiken. S avonds heb je er erg weinig aan, maar daar heb ik de 35mm of mn Samsung S9 voor. Natuurlijk een 17-55 zal scherper zijn en een vaste 200mm ook, maar dan ben je wel steeds aan het wisselen. Voor reizen vind ik het echt een ideale lens.

De 55-200 ben ik het helemaal mee eens, die staat ook op mn lijstje om te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja, wat Ventieldopje ook al zei. Die 18-200mm is een gemaks-lens en daarvoor hebben ze een aantal compromissen moeten sluiten. De optische kwaliteit is niet verpletterend en ook de lichtsterkte is maar zo zo. En dan is het jammer dat je een mooie nieuwe camera koopt en die zo beperkt met dat soort lenzen.

Een nieuwe camera gaat je beeldkwaliteit niet (significant) verbeteren. Misschien iets beter high ISO maar verder weinig verschil. Die 18-200 wordt op een D7500 niet ineens haarscherp. Terwijl een D5000 met een 17-55mm F2.8 erop wel een enorme stap voorwaarts is tov die zelfde camera met een 18-200mm.

Nou is die 17-55 waanzinnig goed maar ook waanzinnig duur. Tamron en Sigma hebben ook hele goede betaalbaardere alternatieven.

Op die D7xxx series kun je weer veel meer met echte knoppen instellen ipv alles via menu's. Dat vind ik heel fijn maar als dat je niet boeit, heeft de D5xxx serie van hetzelfde jaar meestal dezelfde sensor aan boord.

Dus kort samengevat: mis je scherpte - koop mooiere lenzen. Mis je snelheid / handling koop dan een nieuwe body.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Robbartelds schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:27:
Bedankt mensen!

Ik ga eens rustig verder kijken naar lenzen en evt een leuke aanbieding voor een 7xxx of 5600.

Al moet ik zeggen dat ik het commentaar op de 18-200 niet zo goed snap. Ja het is een jack of all trades, maar wel eentje die je in bijna alle (overdag) situaties goed kan gebruiken. S avonds heb je er erg weinig aan, maar daar heb ik de 35mm of mn Samsung S9 voor. Natuurlijk een 17-55 zal scherper zijn en een vaste 200mm ook, maar dan ben je wel steeds aan het wisselen. Voor reizen vind ik het echt een ideale lens.

De 55-200 ben ik het helemaal mee eens, die staat ook op mn lijstje om te verkopen.
Je verhaal is een beetje onnavolgbaar omdat je jezelf tegenspreekt. Je specificeerd niet duidelijk wat je beweegredenen zijn dus daarom kunnen we alleen aannemen dat het je gaat om beeldkwaliteit.

Het belangrijkste wat je nu in de weg staat omtrent betere beeldkwaliteit zijn je lenzen. Dat is de zwakste schakel waardoor de body upgraden me niet de juiste aanpak lijkt, je lost namelijk het echte probleem niet op.

En dat probleem is dat je bruikbare, maar optisch matige lenzen hebt. Relatief gezien is een 18-200 geen sterk objectief. Het kan wel een heel handig objectief zijn, zo gebruik ik zelf een 80-400mm. Ook niet optisch optimaal, maar het werkt prima voor me.

Je vind echter het commentaar onterecht en vind de 18-200 juist prima voor je doeleinden. Dus wat is dan de vraag ook alweer?

Ik voel wel aan wat je wilt: je wilt maximale beeldkwaliteit in een handige lens verpakt. Die situatie bestaat helaas niet. Ik fotografeer al jaren op fullframe en dergelijke bodies stellen alleen maar meer eisen aan je lens. Daarom heb ik toplenzen die er bij passen, met uitzondering dus van die zoomlens.

Op zichzelf is een upgrade van een body nooit verkeerd, er zijn voordelen te behalen, maar in dit geval ligt daar niet het hoofdprobleem. Met die betere body gaat je 18-200 niet merkbaar beter presteren.

Als we niet naar prijs kijken, is gezien je behoeftes de 70-200 ideaal, een optisch klassieker. De wide angle heb je al. Dat is natuurlijk erg duur advies en betekent lenzen wisselen, maar als je echt een flinke stap wilt maken in beeldkwaliteit, is dat de weg. De body gaat je die niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Thx mensen, duidelijk verhaal! Ik wacht eind augustus even af. Misschien is die spiegelloze nieuwe Nikon wel wat! En ga daarna eens kijken wat ik er bij ga kopen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-10 10:56
Robbartelds schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:27:
Thx mensen, duidelijk verhaal! Ik wacht eind augustus even af. Misschien is die spiegelloze nieuwe Nikon wel wat! En ga daarna eens kijken wat ik er bij ga kopen! Bedankt!
Ga er maar van uit dat die spiegelloze Nikon minstens €4000 gaat kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
Er komen 2 versies zover ik weet. Een A7 III tegenhanger en een A7R III tegenhanger.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
MattiB schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:55:
[...]

Ga er maar van uit dat die spiegelloze Nikon minstens €4000 gaat kosten ;)
Hehe ja daar ben ik ook bang voor! En dat is in dezelfde range als een nieuwe Mark IV of een D500/850.. dan ben ik benieuwd welke beter is ;)
Pagina: 1