Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Andvies allround lap-top voorprivégebruik max 900€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dr_Lektroluv
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05-2024
Beste Tweakers,

Graag jullie advies omtrent aankoop privélaptop, naast mijn zakelijke laptop Lenovo P51s.
Gezien ik privé en zakelijk gebruik gescheiden wil houden ben ik op zoek naar degelijke laptop voor de gebruikelijke afterwork-taken: surfen, muziek, filmpjes kijken, lichte fotobewerking...

Voorkeur gaat uit naar een windows systeem, met azerty toetsenbordindeling
Belangrijke eis is dat deze een redelijke levensduur heeft min. 4-5 jaar. Uitbreidingsmogelijkheden zijn dus een plus!
Minimale eis inzake ram-geheugen wordt gesteld op 8gb, met uitbreidingsmogelijkheden.
Opslagcapaciteit, minimaal 256gb, uitbreidbaar dmv micro-sdcard.
CPU: i5 lijkt me ruim voldoende voor de beoogde taken.
GPU: Af en toe een cad-tekeningetje maken zit er wel in. Voor de zwaardere taken wordt de werklaptop gebruikt. Ik ga ervan uit dat de stanaard intel chip dit wel kan trekken :)

Qua schermgrootte zoek ik 12" tot 14", zodat het gewicht beperkt kan worden gehouden.
Bedoeling is dat deze ook wel eens mee gaat op reis of makkelijk op de bank kan worden gebruikt.
Lichte voorkeur gaat uit naar een mat scherm, zodat deze ook in de tuin kan worden gebruikt.

Heb lang een type tablet-pc (surface pro) overwogen, echter hoor van gebruikers dat in de praktijk toch meestal voor de klassieke laptopstand wordt gekozen.
Ook de hoge prijs en noodzakelijk randapparatuur (verloopstukjes, toestenbord, docking...) doen de prijs sterk oplopen.
Vandaar dat mijn eisen werden bijgesteld om toch voor een klassieke laptop te gaan.
Tenzij toch duidelijke tegenargumenten?

Bij het voordeel van touchscreen ben ik (nog) niet overtuigd. Tenzij Windows hierop sterker gaat inzetten in de toekomst, is het misschien toch een betere investering naar de toekomst toe? :?

Batterijduur: Hoe langer hoe liever uiteraard. Niets hatelijk dan uw ultra portable systeem vast te hangen aan een kabel...

Belangrijke eis is dat deze stil is. Een laptop die bij de kleinste taak als een gek lucht begint te blazen gaat per direct retour!

Acer, medion, bto, dell heb ik geen voorkeur.

Volgende systemen heb ik geselecteerd:

Asus Zenbook UX430UA:

https://tweakers.net/pric...etsenbord)/specificaties/

+ geheugen uitbreidbaar tot 16gb
+ gewicht: 1.25kg
+ mat scherm
+ prijs: 749€

- lees tegenstrijdige gebruikersreviews waarbij de koeling al of niet sterk hoorbaar is
- DDR 3 (1,866 Ghz)
- last van coil whine?
- batterijduur minder dan lenovo?

Lenovo Yoga 530:

https://tweakers.net/pric...-(81ek00hymb)-azerty.html

+ geheugen uitbreidbaar tot 16gb
+ batterij
+ DDR4 (2,4 Ghz)
+ convertibel + touchscreen (geen onmiddellijk eis, maar is extraatje)
+ prijs 799 €

- glanzend scherm
- zwaarder: 1,67 kg
- verouderde wifi-chip

Verder zijn de specificaties vergelijkbaar.
Iemand ervaring met de geluidsproductie van beide laptops?
Is het voordeel va, DDR3 tov DDR4 merkbaar in dagelijks gebruik?

Beiden zijn op heden zeer gunstig geprijsd.
En last but not least. Als we het nog over de looks mogen hebben, heeft asus een streepje voor.

Graag hoor ik jullie ervaringen én adviezen.
Andere alternatieven?

Eeuwige dank! _/-\o_