Toon posts:

Radio schakelaar relais aansluiten 4 versterkers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Ik zit met het volgende probleem. Er komen vier versterkers in mijn auto te liggen. Hierbij heb ik een schakelaar voor de remote, om de versterkers aan en uit te zetten. Maar tussen de schakelaar naar de versterkers komt een relais te zitten. Dit om hem om te vormen naar de 4 versterkers. Nu was mijn vraag hoe sluit ik deze relais aan?

Alvast bedankt

Schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/siuxwcmjv.jpg

Relais:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eh4opj.jpg

Auto radio:
Sony mex-n5200bt

Beste antwoord (via Verwijderd op 02-08-2018 13:42)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:36:
#teacher maar in preciepe heb ik die nummer 30 ingang niet nodig toch? Dit omdat je toch al 12v krijgt vanaf de radio?
Nee, zo moet je het niet zien.
86 - 85 is een klein magnetisch spoeltje die ervoor zorgt dat 30 en 87 verbinding maken. Ze staan binnenin niet in contact met elkaar.

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn4.mijnautoonderdelen.nl/parts/00574/S0332204001.jpg
Dit is een wisselrelais met 87 en 87a, maar de werking is duidelijk lijkt me; als je 30 niet aansluit trekt het relais wel aan, maar er zal geen spanning op 87 komen, die kan alleen bij 30 vandaan komen.

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58
Zo'n schakelaar kun je wel direct op 4 remote kabels aansluiten volgens mij, er loopt niet zoveel vermogen over een remote kabel. Met zo'n relais kun je schakelen tussen twee stroom bronnen, dat is niet wat je zoekt denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie.ik heb begrepen van meerdere caraudio bouwers dat ze dit zo doen. Omdat met deze methode het net iets veiliger is. Ik zit er meer mee dat er maar 4 pootjes op de relais zit, en je al 2 in gebruik hebt voor de plus en de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 12:58
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:37:
Dankjewel voor je reactie.ik heb begrepen van meerdere caraudio bouwers dat ze dit zo doen. Omdat met deze methode het net iets veiliger is. Ik zit er meer mee dat er maar 4 pootjes op de relais zit, en je al 2 in gebruik hebt voor de plus en de min.
ik zou gewoon een verloopje solderen waarmee je in de kofferbak (of waar je versterkers ook liggen) van 1 naar 4 draden gaat, aan de 4 draden kun je connectoren solderen/maken om verder te gaan naar je versterkers. Het klopt inderdaad dat je er standaard al twee in gebruik hebt, de plus vanaf je accu en de min/aarde naar je chassis. Voor de netheid zou je inderdaad de remote van je radio op 1 pin kunnen doen en dan je gemaakte verloopje op de andere pin. Als je radio dan stroom afgeeft over de remote klikt het relais om en krijgen je 4 remotes stroom vanaf je accu.

Maar waarom heb je in godsnaam 4 versterkers nodig in je auto? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 31-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 10:07
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:37:
Ik begrijp niet wat je bedoelt, een relais werkt heel simpel.
Onderstaand is een voorbeeld in paint (!!daadwerkelijke pootjes en voltages staan op je relais!!)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iXYdSoT.png

Ik snap alleen niet wat je wil bereiken met je relais aangezien je al een remote kabel hebt en de versterker daarmee zelf de boel in of uit schakelt (het relais zit al in je versterker dus).
Gewoon de remote kabel aansluiten op een 12V geschikte schakelaar en dat gebruiken, de remote kabel komt bijna geen stroom op te staan aangezien dit alleen gebruikt wordt om een signaal te geven aan de versterker.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling met de relais, is dat ik hem vanaf de relais 4 kabels kan laten lopen naar de versterkers. Omdat er nu maar 1 kabel loopt vanaf de schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10 12:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Je kunt prima alleen met een schakelaar werken. Deze sluit je aan op de remote van je versterker en van daaruit lus je ze door naar de andere 3.
Zo'n remote aansluiting is juist om alleen een zeer zwak stroompje te ontvangen om te vertellen dat die aan moet. Vandaar dat er vaak ook een heel dun kabeltje aan vast zit.

Als je een relais als deze gebruikt, zit je eigenlijk met hetzelfde als met een losse schakelaar, alleen dan doe je 2 keer zo moeilijk.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Met een relais is inderdaad wel zo netjes, zo deed ik het ook altijd.

Op je relais staan 4 nummers.
Van je schakelaar ga je naar 86
Nummer 85 zet je op massa
Nummer 30 is 12v ingang die haal je bij een verdeelblok oid vandaan, maar zeker je wel apart af.
Nummer 87 is 12v uitgang, die splits je naar 4 stuurdraden voor je versterkers. Andere optie is 1 draad naar versterker 1, en vanaf daar doorlussen naar, 2, 3 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor het meedenken iedereen. Maar ik ga toch voor het idee van teacher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
#teacher maar in preciepe heb ik die nummer 30 ingang niet nodig toch? Dit omdat je toch al 12v krijgt vanaf de radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
Maak anders even een tekeningetje in paint oid wat je nu precies wilt, anders heb je kans dat mensen langs elkaar heen gaan praten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:36:
Nee, zo moet je het niet zien.
86 - 85 is een klein magnetisch spoeltje die ervoor zorgt dat 30 en 87 verbinding maken. Ze staan binnenin niet in contact met elkaar.

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn4.mijnautoonderdelen.nl/parts/00574/S0332204001.jpg
Dit is een wisselrelais met 87 en 87a, maar de werking is duidelijk lijkt me; als je 30 niet aansluit trekt het relais wel aan, maar er zal geen spanning op 87 komen, die kan alleen bij 30 vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke weet ik voldoende dankjullie wel
Pagina: 1