Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsB_98
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Ik ben momenteel een website aan het ontwikkelen (HTML/CSS/PHP/JS), ik heb het nu eerst gemaakt op mijn lokale PC met een database link van MSSQL (lokaal).
Nu wil ik de website online zetten. De website zelf is niet zo'n groot probleem, maar ik moet er ook een database bij hebben. Omdat ik niet zo thuis ben in het hosten van website heb ik wat advies nodig; is het beter/goedkoper/meer functioneel om een MSSQL server te huren + een website? of kan je beter een MySQL + website huren?

Als er nog betere opties zijn, hoor ik het ook graag!
Alvast bedankt voor de hulp.

ps. ik weet niet zeker of ik hier in het goede sub-forum zit. Excuses als dit niet zo is!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Internetmarketing & Social Media >> Internetproviders en Hosting

Verder: MSSQL is (op de Express edities na, die o.a. een beperking hebben op 10GB per DB) vrij prijzig dus de hosting daarvan is vaak ook duur(der). Maar je geeft verder verdomd weinig om mee te werken; wat is o.a. de verwachtte grootte van je DB, het aantal concurrent users etc. Ga je (bij wijze van) een heel cluster van die dingen nodig hebben of gaat het hier om een tabelletje met 100 records?

Verder mis ik per onze Quickstart wat je zélf allemaal al gezocht en gevonden hebt, wat daar niet aan voldeed, welke vragen je daarover hebt etc.

[ Voor 78% gewijzigd door RobIII op 31-07-2018 11:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsB_98
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Het is een website die vooral stastieken bij gaat houden, in eerste instantie is de website alleen voor mij. De website zal hoogstwaarschijnlijk enkele gebruikers (>5) erbij krijgen.

Over de DB; de database bestaat momenteel uit 8 tabellen, van die tabellen heeft er slechts 1 de potentie om enkele honderden, misschien 1 duizend, records te hebben. Lokaal gebruikt de database 11,31MB, zie screenshot voor rows.

https://i.gyazo.com/eaafdd085f1f75a9bd83d5123a01a1b8.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het merendeel van de goedkopere webhosters bieden een zogenaamde LAMP stack. Dat staat voor Linux Apache Mysql PHP. Hoewel het tegenwoordig mogelijk is om MSSQL onder Linux te installeren ken ik niet veel hosters die dat bieden. En in verband met de hogere licentiekosten zijn op Windows gebaseerde webhosters meestal duurder. Dus ik zou Mysql overwegen als DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Practisch gezien is MySQL de meest voor de hand liggende optie. Gewoon omdat ongeveer alle hosters die PHP bieden dat ook bieden, alweer gewoon omdat er nogal wat veelgebruikte PHP-pakketten zijn die niet zonder kunnen.

Als je alleen je eigen database wil aanspreken heb je die ingebouwde MySQL-afhankelijkheid niet en dan zijn er nog twee direct meer voor de hand liggendere opties dan mssql die nog steeds goed beschikbaar zijn bij hosters: SQLite en PostgreSQL. De eerste is vooral goed voor alleen- of vooral-lezen databases en scheelt een apart database management proces in de achtergrond, de tweede is wat je hebben wil als je grote databases en/of complexe queries gebruikt. Een paar duizend regels in je tabellen is helemaal niets in deze context. Een paar tienduizend en je hebt echt iets van een database nodig, een paar miljoen en Postgres heeft ook wat te doen. Het maakt ook vrij enorm uit wat de queryfrequentie is, naast de querycomplexiteit.

Alle drie kun je ook op je eigen computer installeren voor thuisgebruik en ontwikkelen, natuurlijk.

Als de data echt belangrijk is, is het aan te raden zelf na te kijken welke garanties die systemen nu precies bieden, maar dat is een vrij database-technisch verhaal. Dan moet je ook iets voor backups en restores verzinnen, en alles wat daar dan weer bijhoort.