HDMI geeft veel betere kleuren weer dan DVI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01-2021
Beste mede Tweakers,

Ik zit met een probleem en ik kan het maar niet laten rusten. Ik ben zelf al een aantal uur bezig geweest om er achter te komen wat ik fout doe, maar veel wijzer word ik niet.

Ik heb een Asus 27” 144Hz monitor voor mijn PC (Gigabyte 1070 Gaming). Deze is aangesloten van DVI naar DVI. Nu heb ik het probleem dat de kleuren enorm grijs zijn (washes out). Zo is bijvoorbeeld de task bar in Windows 10 (1803) meer grijs dan zwart.

Nu is het zo, als ik de DVI kabel er tussen uit haal, en de PC via HDMI op mijn beeldscherm aansluit, de kleuren veel beter zijn als ik deze instell op Full Range in de NVIDIA instellingen. Zwart is echt zwart, wit is echt wit.

Om nog een extra test uit te voeren, heb ik mijn PC via HDMI op mijn Samsung smart TV aangesloten. Ook dan zijn de kleuren zoals het “hoort”.

Als ik alles dus via DVI heb aangesloten, is de optie Full Range voor kleuren niet beschikbaar. Wat ik zoal op andere websites heb gelezen, is dit omdat DVI standaard full range color is. Maar bij mij lijkt dat dus totaal niet het geval.

Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk heb omschreven. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.

Alvast bedankt,
Ricardo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Dan sluit je het lekker met HDMI aan en dan ben je er ook? Als DisplayPort een optie is zou je dat nog kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Gebruik je wel een dual link DVI kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
FastPinguin schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:33:
Gebruik je wel een dual link DVI kabel?
Dat weet ik niet helemaal zeker, maar dat moet haast wel. Ik gebruik namelijk de originele meegeleverde DVI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ricardo_1994 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:02:
[...]

Dat weet ik niet helemaal zeker, maar dat moet haast wel. Ik gebruik namelijk de originele meegeleverde DVI kabel.
Dat hoeft niet perse he, soms krijg je vooral een kabel om het te laten werken, niet om alle opties te benutten. Een andere situatie kan zijn dat HDMI TV-mode laat werken en DVI niet, en dan heb je dus ook niet alle features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Heb het even gechecked, is inderdaad dual link.

Tv mode is zoals in heb begrepen dat de kleuren niet “full range” zijn. Maar als ik het op HDMI heb aangesloten, kan ik de optie aanpassen naar full range. Bij DVI is die optie er niet, omdat het standaard full range kleuren zijn. Maar dat lijkt bij mij dus niet het geval helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Over een DVI kabel gaat niet perse een digitaal signaal zoals bij HDMI, maar in het geval van DVI-i een analoog signaal zoals VGA.

Ondersteunt je grafische kaart digitale output over dvi? Hoe heb je geconcludeerd over een dual link kabel te beschikken?
Kan je het met een hdmi-dvi adaptertje proberen?

[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 30-07-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:50

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren: TB > VB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
frickY schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:45:
Over een DVI kabel gaat niet perse een digitaal signaal zoals bij HDMI, maar in het geval van DVI-i een analoog signaal zoals VGA.

Ondersteunt je grafische kaart digitale output over dvi? Hoe heb je geconcludeerd over een dual link kabel te beschikken?
Mijn videokaart ondersteund DVI-D. Zo is het ook aangesloten op mijn beeldscherm. Het is ook een dual link kabel.

Als ik en HDMI naar DVI adapter zou gebruiken, kan ik dan wel gebruik maken van 144Hz? Als dat kan, wil ik het zeker proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
frickY schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:45:

De 1070 en 1080 GTX hebben beide geen analoge poorten, ze beschikken namelijk alleen over een DVI-D poort. Alleen middels een (dure) actieve converter zou je nog digitaal -> analoog kunen krijgen.

HDMI pakt z'n kleurbereik van de Nvidia drivers, waarbij je al hebt ondervonden dat er een 16-235 range en 0-255 range is. Laastgenoemde toont veel betere/diepere zwartwaarden. Echter gebruikt DVI standaard 0-255 en zou je geen verschil moeten zien. HDMI en DVI gebruiken allebei ook hetzelfde TMDS signaal. De dataflow naar de monitor zou identiek moeten zijn qua kwaliteit en formaat.

Als er een verschil is in kwaliteit en kleur dan moet er iets in de monitor gebeuren. Het kan zijn dat de monitor een ander profiel kiest op basis van de manier van aansluiten, je monitor verwerkt beide signalen kennelijk anders. Het interessante is dat er klachten op internet zijn die beide kanten op gaan: HDMI ziet er beter uit dan DVI of HDMI ziet er slechter uit dan DVI.

Helaas heb ik niet echt een oplossing voor je.. je zou eens met de instellingen van je monitor kunnen spelen. Om welke monitor gaat het eigenlijk @Ricardo_1994?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
stin00 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:15:
[...]

De 1070 en 1080 GTX hebben beide geen analoge poorten, ze beschikken namelijk alleen over een DVI-D poort. Alleen middels een (dure) actieve converter zou je nog digitaal -> analoog kunen krijgen.

HDMI pakt z'n kleurbereik van de Nvidia drivers, waarbij je al hebt ondervonden dat er een 16-235 range en 0-255 range is. Laastgenoemde toont veel betere/diepere zwartwaarden. Echter gebruikt DVI standaard 0-255 en zou je geen verschil moeten zien. HDMI en DVI gebruiken allebei ook hetzelfde TMDS signaal. De dataflow naar de monitor zou identiek moeten zijn qua kwaliteit en formaat.

Als er een verschil is in kwaliteit en kleur dan moet er iets in de monitor gebeuren. Het kan zijn dat de monitor een ander profiel kiest op basis van de manier van aansluiten, je monitor verwerkt beide signalen kennelijk anders. Het interessante is dat er klachten op internet zijn die beide kanten op gaan: HDMI ziet er beter uit dan DVI of HDMI ziet er slechter uit dan DVI.

Helaas heb ik niet echt een oplossing voor je.. je zou eens met de instellingen van je monitor kunnen spelen. Om welke monitor gaat het eigenlijk @Ricardo_1994?
Het gaat om de Asus278HV.

Wat ik kan proberen is een HDMI kabel in het beeldscherm, die in een HDMI > DVI adapter en dan aansluiten op de videokaart op de DVI poort. De vraag is alleen, krijg ik dan ook de optie om full range bereik te selecteren?

Mijn zwager heeft een 1060, maar precies hetzelfde beeldscherm. En ook hij heeft hetzelfde probleem als ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:02
Is het vooral nieuwsgierigheid om te willen weten hoe het zit of heb je een andere reden om het niet gewoon bij HDMI te laten? Zoals ook in de eerste reactie werd gevraagd?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dikke kans dat je in de settings in het scherm iets moet selecteren.

Ik heb thuis een 24" samsung, weet het model even niet meer, en daar waren de kleuren toen ik hem kocht via HDMI ook heel anders. Veel te fel, wit brande overal doorheen. Ik heb toen iets veranderd in de beeldschermsettings, maar ik weet niet meer wat....

Let wel, bij mij was het dus andersom, juist problemen op HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:57:
Is het vooral nieuwsgierigheid om te willen weten hoe het zit of heb je een andere reden om het niet gewoon bij HDMI te laten? Zoals ook in de eerste reactie werd gevraagd?
HDMI ondersteund geen 144Hz, maar maximaa 60Hz. En dat verschil is erg groot, vooral tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:02
Ricardo_1994 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:59:
[...]

HDMI ondersteund geen 144Hz, maar maximaa 60Hz. En dat verschil is erg groot, vooral tijdens het gamen.
Helder!

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Ik heb nog even een extra test uitgevoerd. Als ik mijn beeldscherm via HDMI aansluit kom ik tot het volgende:

Kleurbereik “full range”
Kleur: RGB
= kleuren heel mooi, zoals je mag verwachten en zoals ik het graag ook op DVI zou willen zien.

Als ik deze instellingen zo laat, behalve het kleurformaat; deze verander ik naar YCbCr444. Dan krijg ik dezelfde “washed out” kleuren als dat ik mijn beeldscherm via DVI zou aansluiten.

Wellicht kunnen jullie hier wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:46
Heb geen asus scherm, maar als ik de handleiding zo;n lees, zou het kunnen dat Splendid aan staat op HDMI en uit op DVI?

http://dlcdnet.asus.com/p...679-1014298060.1524987940

En als je via DVI eens op 60hz zet, krijg je dan wel de fullrange kleur?
Anders zou ik zeggen dat hij beperkt in kleuren in 144hz, om bandbreedte te besparen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Renegade666 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:33:
Heb geen asus scherm, maar als ik de handleiding zo;n lees, zou het kunnen dat Splendid aan staat op HDMI en uit op DVI?

http://dlcdnet.asus.com/p...679-1014298060.1524987940

En als je via DVI eens op 60hz zet, krijg je dan wel de fullrange kleur?
Anders zou ik zeggen dat hij beperkt in kleuren in 144hz, om bandbreedte te besparen.
Splendid is meer een vooringesteld kleurschema via in instellingen van het beeldscherm zelf. Deze staat gewoon op standaard. Zowel bij HDMI als DVI.

Tuurlijk kan ik deze op veranderen naar de stad “gaming”. Maar dat is niet helemaa wat ik zoek.

Het blijf enorm vreemd dat de kleuren op HDMI veel mooier zijn dan op DVI.

Als ik het verander van 144Hz naar 60Hz maakt geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Ricardo_1994 op 31-07-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Niet echt een oplossing, wel een suggestie; kijk eens wat er gebeurt in een Linux omgeving (even een Live CD op een USB-stick zetten b.v.).

Als het onder Linux wel werkt moet je gaan prutsen met je Windows drivers, gaat het in Linux ook mis dan weet je nog niet veel meer ;)

Andere interessante test is natuurlijk om te kijken wat een ander DVI-apparaat doet als je deze aan de monitor hangt. Dan kan je met een beetje geluk de monitorinstellingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ricardo_1994 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Het gaat om de Asus278HV.

Wat ik kan proberen is een HDMI kabel in het beeldscherm, die in een HDMI > DVI adapter en dan aansluiten op de videokaart op de DVI poort. De vraag is alleen, krijg ik dan ook de optie om full range bereik te selecteren?

Mijn zwager heeft een 1060, maar precies hetzelfde beeldscherm. En ook hij heeft hetzelfde probleem als ik...
Nee.
DVI = HDMI 1.0, zonder audio
Dat is geschikt voor 1080p op 60hz met een beperkte set aan kleur-encodings. (wat de washed out kleur kan verklaren)
Dus als je er een DVI adapter tussen drukt, ga je automatisch terug naar HDMI 1.0.

Zie ook: Wikipedia: HDMI

Pas vanaf HDMI 1.3/1.4 is 144Hz op 1080p een optie.
En dat betekent dat je een HDMI 1.3 uitgang op je PC direct met een HDMI kabel zonder DVI adapters op je monitor moet aansluiten.

Een Displayport naar HDMI adapter is ook een optie, want Displayport kan méér dan HDMI kan en dus is zo'n adapter geen probleem. Let wel: Die adapter moet aan de kant van de PC, dus je PC moet beschikken over een Displayport aansluiting.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
McKaamos schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 21:57:
[...]

Nee.
DVI = HDMI 1.0, zonder audio
Dat is geschikt voor 1080p op 60hz met een beperkte set aan kleur-encodings. (wat de washed out kleur kan verklaren)
Dus als je er een DVI adapter tussen drukt, ga je automatisch terug naar HDMI 1.0.

Pas vanaf HDMI 1.3/1.4 is 144Hz op 1080p een optie.
En dat betekent dat je een HDMI 1.3 uitgang op je PC direct met een HDMI kabel zonder DVI adapters op je monitor moet aansluiten.

Een Displayport naar HDMI adapter is ook een optie, want Displayport kan méér dan HDMI kan en dus is zo'n adapter geen probleem. Let wel: Die adapter moet aan de kant van de PC, dus je PC moet beschikken over een Displayport aansluiting.
Mijn videokaart ondersteune HDMI 2.0b. Ik kan alleen niet vinden of mijn monitor dat ook ondersteund. Als die 1.3 of hoger is, kan ik het dus ook aansluiten met de juiste HDMI kabel? Want dan zou mijn probleem dus opgelost zijn.

Zou je me kunnen helpen met het zoeken of mijn monitor de juiste HDMI uitgang heeft? Asus VG278HV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:22
De monitor heeft een HDMI 1.4 ingang.

https://www.asus.com/us/Monitors/VG278HV/

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ricardo_1994 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:10:
[...]

Mijn videokaart ondersteune HDMI 2.0b. Ik kan alleen niet vinden of mijn monitor dat ook ondersteund. Als die 1.3 of hoger is, kan ik het dus ook aansluiten met de juiste HDMI kabel? Want dan zou mijn probleem dus opgelost zijn.

Zou je me kunnen helpen met het zoeken of mijn monitor de juiste HDMI uitgang heeft? Asus VG278HV
HIer https://www.asus.com/Monitors/VG278HV/ staat dat je HDMI 1.4 hebt. Is overigens een INgang, geen UITgang, maar dat is mierenneuken :+

p.s. volgens je user guide, deze hier http://dlcdnet.asus.com/p...278HV/VG278HV_English.pdf , kan je inderdaad alleen op DVI naar 144hz

Heb je al eens geprobeerd om in het OSD menu de monitor helemaal te resetten?

En kijk dan ook eens in het OSD menu of ECO uit staat op DVI, en of de kleursettings hetzelfde zijn als hij via HDMI of DVI is aangesloten

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-08-2018 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 16:14

jin

en wat zegt de asus support ??

Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricardo_1994
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 06:51:
[...]

HIer https://www.asus.com/Monitors/VG278HV/ staat dat je HDMI 1.4 hebt. Is overigens een INgang, geen UITgang, maar dat is mierenneuken :+

p.s. volgens je user guide, deze hier http://dlcdnet.asus.com/p...278HV/VG278HV_English.pdf , kan je inderdaad alleen op DVI naar 144hz

Heb je al eens geprobeerd om in het OSD menu de monitor helemaal te resetten?

En kijk dan ook eens in het OSD menu of ECO uit staat op DVI, en of de kleursettings hetzelfde zijn als hij via HDMI of DVI is aangesloten
Dus als ik een HDMI 1.4 gebruik, zou ik geen 144Hz kunnen gebruiken?

Heb de monitor instelling als eens gereset, zonder resultaat. De kleuren zijn precies hetzelfde bij HDMI als bij DVI. Het verschil is dat ik bij HDMI full range color kan instelling bij NVIDIA instelling, en bij DVI kan ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ricardo_1994 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 07:48:
[...]

Dus als ik een HDMI 1.4 gebruik, zou ik geen 144Hz kunnen gebruiken?

Heb de monitor instelling als eens gereset, zonder resultaat. De kleuren zijn precies hetzelfde bij HDMI als bij DVI. Het verschil is dat ik bij HDMI full range color kan instelling bij NVIDIA instelling, en bij DVI kan ik dat niet.
Volgens je handleiding kan dat inderdaad niet, en ondersteund de monitor het alleen op DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Ik kan wel vaag herinneren dat ik op het begin ongeveer hetzelfde probleem had met mijn Philips monitor. Ik had vervolgens de meegeleverde software SmartControl geïnstalleerd. Als ik mij goed herinner had ik iets van SmartImage of SmartContrast uitgeschakeld en waren de kleuren opeens precies zoals ik wilde. Bij mij staat in NVIDIA ook de instelling aan "andere toepassingen regelen kleurinstellingen". Waarschijnlijk omdat de Philips software dit nu overgenomen heeft.

Mijn punt is: misschien zit er toch iets in je monitor die het veroorzaakt of een software instelling die je moet vinden. Zit er geen software bij jou monitor meegeleverd?
Pagina: 1