[Arduino Nano (clone)]programmer not responding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
[SOLVED]

Hallo iedereen

Sommigen herinneren zich misschien mijn RGB muismat projectje nog. Ik heb vandaag alle onderdelen in de bus gekregen en ik heb direct alles in orde gemaakt. Maar omdat bij mij nooit iets van de eerste keer goed kan gaan, stoot ik vandaag weer tegen een probleempje.

Mijn stukje code wilt niet uploaden op de Arduino. Dit is de foutmelding: avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding. Het is een fake kopie, dus ik heb de Chinese drivers geïnstalleerd. Daarna werkt het nogsteeds niet. Ik heb zowel het programma als de online IDE al geprobeerd. Online blijft ie hangen, het programma zelf geeft de error.

Ik heb al van usb poort verandert maar niets baat. Misschien dat de bootloader corrupt is? Hoe kan ik dat zien? En kan ik hem reflashen? Ik vond iets over een 'hearthbeat', ik zie inderdaad een lampje onder het power lampje knipperen onder een ritme, dus hij 'leeft' toch nog.

Hoe los ik dit probleempje op? (waarschijnlijk een oplossing die uiterst voor de hand ligt)

Alvast bedankt!
Rob Nickmans
-----------------------
Oplossing voor andere lezers: stel je chip in op de oude bootloader in Arduino IDE ipv. de nieuwe. Dat lost het probleem op!

[ Voor 7% gewijzigd door NiRo op 31-07-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ik die foutmelding in Google gooi komen er talloze topics met gebruikers die dezelfde melding hebben. Wat heb je daaruit op kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@_ferry_ Velen gebruiken een andere kabel/computer en dan werkt het wel bij hun. Ik heb beide geprobeerd maar niets helpt. De drivers zijn allemaal aanwezig en geupdated. Ik gebruik geen USB3 Iets dat mij nu pas opvalt: de power led is rood ipv. groen. Is dat door de clone? Dit is de volledige log.

Misschien een poging op het Arduino forum wagen?

[ Voor 97% gewijzigd door NiRo op 31-07-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
- Welke versie heb je gekocht? Er zijn namelijk nogal wat clones in omloop.
- Welke drivers heb je geïnstalleerd? Chinese drivers is niet specifiek.
- Heb je nog een andere usb2serial programmer?
- Heb je al geprobeerd op de reset knop te drukken op het moment dat je op uploaden hebt gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 15:30

lasharor

7 december 2004

Ik had ook zo'n arduino nano. Na het flashen van een nieuwe bootloader was dit probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@Lennyz Om precies te zijn: ik heb deze gekocht voor een prikkie. Als driver heb ik deze gebruikt. De reset button doet niks, alleen gaat het hearthbeat lampje aan als je erop drukt. Wat bedoel je precies met de programmer? Is dat andere software of een andere gekloonde arduino?

@lasharor Dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Heb je toevallig een goede tutorial daarvoor die jij daarvoor gebruikt hebt? En zijn er veel risico's aan verbonden? De enige flash die ik ooit gedaan heb is een bootloader op een Android gsm flashen, wat vrij risicovol was. Is dat te vergelijken?

Alvast bedankt met de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
UPDATE: na wat Googlen blijkt dat ik een andere Arduino/externe programmer nodig heb. Ik heb geen van beide. Wat ik wel heb is een oude uitgang voor desktop computers, vroeger gebruikt voor printers. Ik las ergens dat ik die ook kan gebruiken. Enig idee hoe ik die hack kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:55
NiRo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:15:
UPDATE: na wat Googlen blijkt dat ik een andere Arduino/externe programmer nodig heb. Ik heb geen van beide. Wat ik wel heb is een oude uitgang voor desktop computers, vroeger gebruikt voor printers. Ik las ergens dat ik die ook kan gebruiken. Enig idee hoe ik die hack kan gebruiken?
Bedoel je een printer poort?
Ja via deze poort kan je een AVR programmeren, maar dit vergt wel het nodige knutsel en stuntwerk. Misschien is het handiger om een arduino uno ergens vandaan te halen of bij iemand langs te gaan die de juiste bootloader voor je kan branden.
Ik weet niet waar je woont? (Ik heb beide namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Yip, die bedoel ik. Ik heb zowel de kabel en de poort zelf tot mijn beschikking. Weerstandjes etc. heb ik genoeg liggen dus dat is op zich geen probleem. Ik ken jammer genoeg niemand die zo'n ding heeft waarvan ik hem kan lenen, daarom vermeldde ik dat ik de poort had. Ik woon in België, Limburg dus ik denk niet dat hier iemand dichtbij mij woont haha.

poortDit is de poort.

[ Voor 20% gewijzigd door NiRo op 31-07-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 15:30

lasharor

7 december 2004

NiRo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:58:
@Lennyz Om precies te zijn: ik heb deze gekocht voor een prikkie. Als driver heb ik deze gebruikt. De reset button doet niks, alleen gaat het hearthbeat lampje aan als je erop drukt. Wat bedoel je precies met de programmer? Is dat andere software of een andere gekloonde arduino?

@lasharor Dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Heb je toevallig een goede tutorial daarvoor die jij daarvoor gebruikt hebt? En zijn er veel risico's aan verbonden? De enige flash die ik ooit gedaan heb is een bootloader op een Android gsm flashen, wat vrij risicovol was. Is dat te vergelijken?

Alvast bedankt met de reacties!
Zie deze link: https://sysexit.wordpress...no-using-another-arduino/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
@lasharor Ik heb jammer genoeg geen ander Arduino bord tot mijn beschikking. Wel kan ik eventueel een parallelprogrammer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
NiRo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:58:
Ik heb in het verleden ook een keer een Geekcreight boardje gehad met de Atmega328P deze stopte er ook zomaar mee, met dezelfde error. Ik denk dat het iets te maken heeft met de CH430G die er dan mee ophoudt.

Ik zou gewoon even een nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Dju, en daar moet je dan een maand op wachten... Dan maar een boze mail naar het bedrijf sturen, jammer! Brandde de ledjes nog bij jou? Want de mijne branden, inclusief hearthbeat dus normaal zou de chip nog moeten leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Wow, ik heb de oplossing (eindelijk) gevonden! En zoals ik al dacht, het was iets enorm onbenullig. Ik moest de chip instellen op Atmega328P (Old bootloader) ipv. de normale. Iedereen heel fel bedankt voor alle oplossingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

NiRo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:04:
Wow, ik heb de oplossing (eindelijk) gevonden! En zoals ik al dacht, het was iets enorm onbenullig. Ik moest de chip instellen op Atmega328P (Old bootloader) ipv. de normale. Iedereen heel fel bedankt voor alle oplossingen!
Ik heb een hele stapel van die Arduino Nano clones liggen en ik kan je uit ervaring vertellen dat je het beste je bootloader kunt updaten naar OptiBoot. De huidige (ATmegaBOOT) bootloader van de nano heeft een paar flinke nadelen. Zo kun je bij het uploaden van een sketch die zich misdraagt in een boot loop terecht komen (google maar eens op WatchDog). Het is dan behoorlijk moeilijk om een nieuwe sketch te uploaden, omdat je precies op het juiste moment met de reset knop ingedrukt de stroom moet onderbreken en daarna maar 0,2 seconden hebt op een heel precies moment om een nieuwe sketch te flashen. Een ander nadeel is dat de ATmegaBOOT bootloader 2kb in beslag neemt, terwijl de OptiBoot bootloader maar 0,5kb nodig heeft. Als laatste werkt de OptiBoot met een flash rate van 115200 baud ipv 57600. Je kunt je sketches dus twee keer zo snel uploaden. Je kunt de nieuwe Atmega328P bootloader gebruiken in de Arduino IDE chip instellingen.

Rest natuurlijk de vraag hoe je die OptiBoot bootloader op je Nano krijgt. Het makkelijkst is om nog een Nano te kopen en deze met de sketch "ArduinoISP" te flashen als programmer. 6 draadjes aansluiten en je kunt bootloaders programmeren. De bootloader die je wil flashen is de "Arduino/Genuino Uno", dit is namelijk de OptiBoot versie die ook met de Nano werkt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
Fijn om in het achterhoofd te weten! Ik heb de Arduino nu alleen voor de muismat nodig maar moest ik hem ergens anders gebruiken, zal ik jouw post zeker proberen. Kudos!
Pagina: 1