Bedankt voor jullie antwoorden.
DarkSide schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:10:
er zijn volgens mij een aantal varianten.
Er moeten wel wat tools zijn die het kunnen verwijderen
schijnt.
Heb je wel een AV draaien? En is die wel up to date?
Verder ben ik zelf altijd van het opnieuw beginnen.
En dan backups terugzetten.
(ps geen backup = data niet belangrijk

)
Niet alleen ransomware, virussen kunnen zorgen voor data verlies.
Defecte hardware ook bv.
Dus kijken of je een tool kunt vinden. om je data terug te krijgen.
Dan goede AV draaien en backups backups backups.
Die tool is met stellar phoenix dat kost 50 euro om dan de daadwerkelijke bestanden te recoveren, ik wil dit achterhand houden als het gratis kan doe ik dat liever.
Heb 4 AV's draaien als provider heb ik XS4ALL hun hebben F-Secure premium volledig up to date.
Avast heb ik ook nog.
Malware bytes.
En AVG.
Jawel heb alleen nog niet de tijd gehad om de bestanden te back-uppen.
Heb al 2 uur gezocht op google zonder succes.
PilatuS schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:14:
Opzoeken of je een versie hebt waarvan de decryptiesleutels beschikbaar zijn. Anders wordt het betalen met de hoop dat je de bestanden ook echt terug krijgt. Betalen is sowieso niet aan te raden en de kans is dus prima aanwezig dat je na betaling nog je bestanden niet terug krijgt.
Edit: Bedenkt mij net nog een andere optie. HDD of SSD er uit halen en niet betalen. Nieuwe schijf er in en opnieuw beginnen. Hopen dat er een keer decryptiesleutels voor komen om de data terug te krijgen.
Heb denk ik V4 of hoger aangezien de bestanden .krab zijn en niet .crab.
Betalen ga ik sowieso niet doen gewoon te riskant en alleen maar motivatie voor hun...
Heb een SSD met al mijn games erop dit is ook mijn enige SSD die ik heb liggen en een HDD voelt dan gewoon zo traag aan.
Is het eventueel een optie om met een command te werken die alle bestanden met .krab op een andere hardeschijf zet? Weet iemand zoon command of programma? In een map mag ook dan zet ik het gewoon via verkenner over naar een usb schijf en dan kijk ik over een paar maanden of er een decryptor programma is.
Heb zelf hier geen verstand van maar zou dit kunnen helpen?
YouTube: .KRAB Files Virus (GANDCRAB V4) - How to Remove + Restore
[
Voor 3% gewijzigd door
Torac op 30-07-2018 19:25
]