Pc crasht, grafische kaart slaat op tilt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-09-2024
hallo,

Ik wist niet precies waar deze topic thuis zo horen maar volgens mij zit ie hier wel goed.
Het probleem is dus dat soms mijn pc crasht, mijn gpu fans flippen en ik mijn pc moet force restarten. Ik heb al andere topics bekeken maar het ligt niet aan de temps, power supply of het moederbord. De grafische kaart is pas een half jaar oud en het gebeurt niet regelmatig.
Mijn specs zijn:
GTX 1060 6gb
i7 8700
gigabyte z370n wifi
8g ram
seasonic 650w gold plus edition

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kijk eens in de windows loglijsten welke applicatie voor de fouten zorgt, ook ff bij hardware kijken ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:57
Wat heb je al geprobeerd?
Wanneer doet het probleem zich voor? (vb: tijdens het gamen op de 35 graden zolder.
Wat zeggen de windows Logs?
Wat is het exacte crashen waar je over praat? (vast hangen, blue screen, uitvallen, etc?)
Wat is 'gebeurt niet regelmatig'? Dagelijks, wekelijks, maandelijks.

Welke windows versie heb je en is deze up-to-date?
Heb je van alles de laatste drivers geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:03
Het verbaast me dat hij überhaupt aangaat met deze cpu / mobo combinatie.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

i7-8700 met Z270 chipset ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
het probleem komt verschillend voor, eerst kwam het 3x per week voor maar nu is het 1x in de twee weken. Ik merkte dat de CAM software er voor zorgde dat het vaker gebuerde dus die gebruik ik niet meer. Ik heb meerdere tests gedaan die mijn systeem stressen maar iedere keer is er niks aan de hand. Ik denk dat het aan de drivers van de gpu ligt of de gpu zelf maar aangezien het zo onregelmatig gebeurt heb ik daar mijn twijfels bij. Ik game in een open kamer waar het meestal een normale temperatuur is, de temps die ik heb gemeten met de CAM software komen nooit boven de 75 graden. Als hij crasht krijg ik zwart scherm, gpu fans gaan wild en ik moet em dan force shut down aflsuiten. vervolgens start ik em opnieuw op en doet ie of er niks aan de hand is. Ik heb alle kabels nagekeken en er wordt genoeg stroom geleverd naar alle onderdelen.

Ps. ik had het al aangepast maar ik had het verkeerde moederbord opgeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JoeryM Welk RAM gebruik je exact: Merk en type en hoe staat je RAM is je BIOS ingesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:54:
@JoeryM Welk RAM gebruik je exact: Merk en type en hoe staat je RAM is je BIOS ingesteld ?
Ik kon nergens vinden hoe mijn ram staat opgesteld in de bios, ik heb een ram stick van 8gb, de G. Skill Aegis.
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JoeryM schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Ik kon nergens vinden hoe mijn ram staat opgesteld in de bios, ik heb een ram stick van 8gb, de G. Skill Aegis.
pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB
Koop eens 2666 (dat is sowieso max wat je CPU aankan) Ik weet dat er mensen zijn die dit RAM aanraden, maar ik ken het niet op Intel. misschien kun je nog omruilen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:14:
[...]

Koop eens 2666 (dat is sowieso max wat je CPU aankan) Ik weet dat er mensen zijn die dit RAM aanraden, maar ik ken het niet op Intel. misschien kun je nog omruilen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB
Ik was van plan om een tweede stickje er bij te kopen, is het dan voldoende om deze er bij te stoppen of niet?

Ik zie ook dat degene die je mij aanraadt minder snel draait dan degene die ik heb?

[ Voor 7% gewijzigd door JoeryM op 30-07-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JoeryM schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:18:
[...]

Ik was van plan om een tweede stickje er bij te kopen, is het dan voldoende om deze er bij te stoppen of niet?

Ik zie ook dat degene die je mij aanraadt minder snel draait dan degene die ik heb?
Zie dat je maar 2 bankjes hebt ja. Je kunt het altijd verkopen als je 16gb haalt (deze serie is ook te verkrijgen in 16gb) zolang je geen K CPU hebt, heb je niet aan (sneller) RAM dan 2666.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:24:
[...]

Zie dat je maar 2 bankjes hebt ja. Je kunt het altijd verkopen als je 16gb haalt (deze serie is ook te verkrijgen in 16gb) zolang je geen K CPU hebt, heb je niet aan (sneller) RAM dan 2666.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK
Denk je dan dat het probleem is dat ik te weinig ram heb of dat mijn ram te snel is voor mijn cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JoeryM schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:52:
[...]

Denk je dan dat het probleem is dat ik te weinig ram heb of dat mijn ram te snel is voor mijn cpu
(Te snel) zoals ik zei, boven de 2666 heb je niets aan bij non K CPU(processor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:53
@Hackus hoort het geheugen dan niet automatisch naar 2666mhz te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 23:36
Ook met een non k cpu kan je op een Z370 bord het geheugen overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Aggressor schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:57:
@Hackus hoort het geheugen dan niet automatisch naar 2666mhz te gaan?
Soms kan dat, je kunt niet zomaar uitgaan dat alle RAM terugklokt Moet wel alles goed staan in de BIOS
(wat vaak standaard bij deze CPU combi op 2133 staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Eerlijk gezged lijkt het mij complete onzin om de TS voor dit issue nieuw RAM te laten halen. Dat zijn huidige RAM sneller kan, is geen issue. Terugklokken is nooit een issue geweest met RAM. Daarbij zou hij BCLK overclocking kunnen proberen als hij wil en eventueel altijd nog een K-processor kopen, dus 'te' snel RAM gewoon laten zitten. Vervangen voor de test kan, maar als ik de case lees, zal RAM niet het issue zijn. Daarbij laat een BIOS doorgaans het RAM of op een trage, veilige JEDEC-spec lopen of gewoon de max wat de CPU wil supporten, zolang je er zelf niet naar kijkt.

Zoals het erop lijkt zou je inderdaad eerder de videokaart willen checken. Vervangen is een optie, maar eerst kijken of je het probleem kan reproduceren helpt vaak ook om het probleem te moeten isoleren.

Pak Prime95 of gemakkelijker: OCCT. Stress je hele systeem, je GPU en de CPU afzonderlijk, blijf op alle parameters letten en check wanneer het ding in de stress schiet. Waarschijnlijk wordt er gewoon een component te warm (hoef je niet altijd in software als CAM terug te zien, VRM temperatuur bijvoorbeeld) met dit weer en is dat je problem. Maar begin deze dingen eerst te testen. Ik gok dat je bij een GPU stresstest en/of Furmark vastlopers krijgt, maar zeker weten doe je alleen door te testen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
PhatFish schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:05:
Eerlijk gezged lijkt het mij complete onzin om de TS voor dit issue nieuw RAM te laten halen. Dat zijn huidige RAM sneller kan, is geen issue. Terugklokken is nooit een issue geweest met RAM. Daarbij zou hij BCLK overclocking kunnen proberen als hij wil en eventueel altijd nog een K-processor kopen, dus 'te' snel RAM gewoon laten zitten. Vervangen voor de test kan, maar als ik de case lees, zal RAM niet het issue zijn. Daarbij laat een BIOS doorgaans het RAM of op een trage, veilige JEDEC-spec lopen of gewoon de max wat de CPU wil supporten, zolang je er zelf niet naar kijkt.

Zoals het erop lijkt zou je inderdaad eerde de videokaart willen checken. Vervangen is een optie, maar eerst kijken of je het probleem kan reproduceren helpt vaak ook om het probleem te moeten isoleren.

Pak Prime95 of gemakkelijker: OCCT. Stress je hele systeem, je GPU en de CPU afzonderlijk, blijf op alle parameters letten en check wanneer het ding in de stress schiet. Waarschijnlijk wordt er gewoon een component te warm (hoef je niet altijd in software als CAM terug te zien, VRM temperatuur bijvoorbeeld) met dit weer en is dat je problem. Maar begin deze dingen eerst te testen. Ik gok dat je bij een GPU stresstest en/of Furmark vastlopers krijgt, maar zeker weten doe je alleen door te testen.
Ik zal eens gaan kijken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PhatFish TS heeft al langer problemen hiermee, kan me (meer) topics van hem herinneren. Daarm vroeg ik wat er in de BIOS te zien is, en antwoord staat boven. Het is niet standaard dat een RAM terugklokt wat zoveel hoger is.(al dan niet zonder instellingen aan te passen) Mijn ervaring is dat 1(klasse) hoger wel vaak terugklokt, maar een aantal klassen hoger is het niet vanzelfsprekend (ooit ervaren met Adata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:19:
@PhatFish TS heeft al langer problemen hiermee, kan me (meer) topics van hem herinneren. Daarm vroeg ik wat er in de BIOS te zien is, en antwoord staat boven. Het is niet standaard dat een RAM terugklokt wat zoveel hoger is.(al dan niet zonder instellingen aan te passen) Mijn ervaring is dat 1(klasse) hoger wel vaak terugklokt, maar een aantal klassen hoger is het niet vanzelfsprekend (ooit ervaren met Adata)
Ik zie inderdaad een vergelijkbaar topic begin mei. 30°C haalden we toen niet, maar volgens mij was het al wel een beetje lekker weer. Mocht het echter net als toen werd gedacht weer een driver issue zijn, dan zou herinstallatie van de nieuwste drivers misschien wat kunnen doen.

Echter over RAM zie ik niks van hen en RAM kan verder gewoon op alle JEDEC-specs draaien die gelijk of lager zijn dan de stick volgens de fabrikant aankan. Of het betreft een slechte stick. Dat kan natuurlijk altijd. Dat de BIOS het RAM misschien bagger laat draaien is dan wel weer aannemelijk. Turbo-of auto overclock setting. Was met de Z370 borden ook een ding meen ik, ontstond een aardige discussie over bij de tech-youtubers.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
Heb net met behulp van het OCCT programma de cpu en gpu getest en na vijf minuten waren er nog steeds geen errors, ik zal later nog langere tests doen aangezien ik meestal pas na een langere tijd problemen krijg. Denk geef ff een kleine update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:02:
[...]

Soms kan dat, je kunt niet zomaar uitgaan dat alle RAM terugklokt Moet wel alles goed staan in de BIOS
(wat vaak standaard bij deze CPU combi op 2133 staat
Geheugen draait op de snelheid waar het op ingesteld wordt, het geheugen doet niks zelf. Dus als 2666MT/s maximaal ondersteund wordt, dan zal het ook maximaal op 2666MT/s werken.
JoeryM schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:23:
Ik heb al andere topics bekeken maar het ligt niet aan de temps, power supply of het moederbord.
Waarom ligt het daar niet aan?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
-The_Mask- schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:24:
[...]

Geheugen draait op de snelheid waar het op ingesteld wordt, het geheugen doet niks zelf. Dus als 2666MT/s maximaal ondersteund wordt, dan zal het ook maximaal op 2666MT/s werken.

[...]

Waarom ligt het daar niet aan?
Alles is nog geen half jaar oud, mijn power supply geeft genoeg stroom, temps blijven altijd onder de 80 graden en alles zit goed vast aan het moederbord dus tis niet dat het te weinig stroom krijgt zoals ik heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De leeftijd maakt niet uit, de kans dat elektronica stuk gaat is zelfs groter aan het begin dan als het enkele jaren oud is. Grootste kans dat elektronica stuk gaat is als het vrij nieuw is of als het vrij oud wordt. Stuk bij oud is door slijtage, maar stuk bij nieuw komt bijvoorbeeld door verkeerd gekozen componenten of fouten tijdens assemblage/productie.

Temperatuur heb je ook niet uitgesloten met alles onder de 80 graden, want er zijn genoeg componenten waarbij 80 graden te veel van het goede is.

Voeding kan trouwens ook gewoon stuk zijn. Dat de voeding genoeg kan leveren klopt, is immers maar een PC die nog geen 250W verbruikt en als de voeding niet genoeg kan leveren dan valt de PC uit. Dan heb je dus sowieso niet een probleem zoals de huidige.

Vooralsnog kan het dus nog van alles zijn, omdat je nog niet echt iets hebt uitgesloten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeryM
-The_Mask- schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:42:
De leeftijd maakt niet uit, de kans dat elektronica stuk gaat is zelfs groter aan het begin dan als het enkele jaren oud is. Grootste kans dat elektronica stuk gaat is als het vrij nieuw is of als het vrij oud wordt. Stuk bij oud is door slijtage, maar stuk bij nieuw komt bijvoorbeeld door verkeerd gekozen componenten of fouten tijdens assemblage/productie.

Temperatuur heb je ook niet uitgesloten met alles onder de 80 graden, want er zijn genoeg componenten waarbij 80 graden te veel van het goede is.

Voeding kan trouwens ook gewoon stuk zijn. Dat de voeding genoeg kan leveren klopt, is immers maar een PC die nog geen 250W verbruikt en als de voeding niet genoeg kan leveren dan valt de PC uit. Dan heb je dus sowieso niet een probleem zoals de huidige.

Vooralsnog kan het dus nog van alles zijn, omdat je nog niet echt iets hebt uitgesloten.
Enige ideeën hoe ik het uit kan sluiten, de componenten komen alle stress testen door, er zit nog garantie op alles maar moet ik dan maar met mijn garantie nieuwe componenten vragen en vervangen?

Update: Na de power supply nog een keer getest te hebben kreeg ik de melding dat de maximum value was overschreden van 85 die toen 87 was. Het ging hier alleen om core #1. Zou dit de fout kunnen zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door JoeryM op 31-07-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik weet niet of je er onderhand uit bent, maar je GPU core mag 90+°C worden (liever minder...), en de CPU zou onder de 90/100°C ook prima moeten werken.

Maar goed, hoe alles uitsluiten? Daar gaat soms wat tijd in zitten. Wij kunnen alleen maar een startpunt geven, maar uiteindelijk ga je component voor component moeten vervangen. Als alles nog garantie heeft en het een voorgeassembleerd systeem is, gewoon mee teruggaan, dan wordt het voor je opgelost. Anders zou ik zeggen:
  1. Andere GPU
  2. Andere PSU
  3. Andere CPU
  4. Ander moederbord
Ram kun je ook gewoon met memtest checken, je kan ook al het RAM eruit halen op 1 latje na. Als het probleem blijft, latje wisselen en nogmaals checken. Als je het probleem houdt, is het waarschijnlijk niet je RAM en anders kun je wel eens een defect latje hebben. Voor meer tips, check de FAQ, want vanaf hier is er gewoon een beschreven methode (oftewel gewoon een handleiding) om problemen te isoleren/op te lossen.

...

Pagina: 1