Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Om dat er bij mijn huidige baan veel is veranderd(overname) afgelopen weken ben ik opnieuw aan het oriënteren wat de mogelijkheden zijn in het werkveld. Ik heb al verschillende nuttige topics gelezen, maar misschien hebben jullie nog een aantal tips of ideeën.

Wat info over mij:
- HAVO afgerond
- Periode gewerkt(callcenter/winkel).
- HBO communicatie & multimediadesign gedaan voor 10 maanden.
- HBO communicatiemanagement gedaan 1,5 jaar
- Wist niet goed wat ik wou, had in die tijd niet de motivatie en discipline om daarmee verder te gaan.
- Ondertussen 4,5 jaar aan het werk, bij eerste promotie bedrijf doorgegroeid tot teamleider. Nu 1,5 werkzaam op een commerciële binnendienst functie(van alles regelen voor 20 franchise winkels). Salaris rond de 2250.

Toen ik aan de slag ging en wat volwassener werd kreeg ik wel de motivatie om meer uit mijn carrière te halen en heb ik een aantal mooie stappen gemaakt. Ik zou graag nog iets bij willen leren en een baan met goed toekomst perspectief spreekt mij natuurlijk erg aan. Het volgen van een voltijd HBO is geen optie meer voor mij, deeltijd behoort wel tot de mogelijkheden.

Welke interessante opties heb ik tot nu toe gevonden:
- https://academy.youngcapital.nl/ (betaalde hbo, goed toekomst perspectief, misschien val ik alleen niet meer onder jong talent met 28 jaar).
- https://www.werkenbijcalc...neeship-calco-masterclass (veel over gelezen op het forum, strenge toelatingseisen, affiniteit met IT vind ik nog lastig aan te tonen).
- https://www.saxion.nl/par...eidingen/bachelor/hbo-ict (mogelijkheid om daarnaast bij mijn huidige werk te blijven, duurt alleen 4 jaar voordat je aan de slag kan, wel genoeg perspectief).

Verder ben ik natuurlijk druk aan het kijken op indeed, er zijn veel mogelijkheden maar het liefst zou ik werk en opleiding combineren.

Mocht iemand in een zelfde soort situatie hebben gezeten of goeie tips hebben, deel vooral je ervaringen ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Waarom dan ICT als je de affiniteit lastig aan te tonen vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lampje is ook vooral gaan branden door wat ik ben tegengekomen, als je zoekt naar werk + opleiding dan kom je vooral uit op ICT projecten. Het perspectief wat het bied spreekt mij in eerste instantie erg aan. Ik ben bereid om daar komende tijd veel tijd in te stoppen als het mij een mooie toekomst bied.

Verder ben ik zelf ook veel bezig geweest met computers, als er iets is in kennis of vriendenkring help ik ze graag. Met mijn huidige werk ben ik bezig geweest met IoT oplossingen, het begeleiden van de projecten vind ik erg leuk. Met mijn vorige baan heb ik veel consumenten geholpen met problemen op de PC of met internet, het oplossen daarvan en uitleg geven vond ik erg leuk.

Met programmeren heb ik dan weer geen ervaring, en weet ik ook niet zo goed wat mij te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:43:
..., en weet ik ook niet zo goed wat mij te wachten staat.
Misschien is het een idee om dat wat beter uit te zoeken. Mensen helpen en bezig zijn met computers is totaal andere materie dan HBO IT. Als je een verkeerd beeld hebt dan kan het voorkomen dat het toch niet helemaal is wat je verwacht, en daarom stopt met je opleiding.

Met wat voor zaken hield je je bezig voor IoT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Ik denk dat er in deze wereld nog maar weinig mensen zijn die niet 'iets' met computers hebben gedaan.
Jouw telefoon is ook 'gewoon' een computer.
Het perspectief wat het biedt maakt je ook nog niet direct geschikt als IT'er, je zult het in de eerste instantie moeten willen doen omdat je het graag doet(mijn mening).
Mocht iemand in een zelfde soort situatie hebben gezeten of goeie tips hebben, deel vooral je ervaringen ik ben benieuwd!
Ik ben IT'er geworden zonder enige vooropleiding maar ik had vanaf mijn jeugd al zeer veel interesse in computers en programmeren, mijn keuze voor de IT was dus eigenlijk een logische keuze.
Als tip kan ik je meegeven om in ieder geval een programmeertaal 'goed' te leren zoals Java.

[ Voor 40% gewijzigd door DixxyJS op 30-07-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien helpt het ook als je aangeeft in welke regio je zoekt. Zo te horen zou je namelijk mogelijk wel terecht kunnen bij bedrijven die veel dingen voor retail doen (denk aan winkels bekabelen, aansluiten en ontsluiten qua ICT, internet en POS). Ik weet dat Simac en Centric dit soort zaken veel doen, maar dr zullen er vast wel meer zijn.

Ook zou je wellicht naar PMO functies kunnen kijken bij IT bedrijven. Dat is ondersteunend aan projectmanagement, zo doe je de kennis op en dan doorgroeien. Want een echte engineer zul je zo te horen nooit worden of willen zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan alles van scratch leren. Maar het zal zeker 3-4 jaar tijd kosten om een junior te worden en een baan te vinden.

Ook zal je moeten concurreren en jouw leeftijd moeten gebruiken. Dus al binnen een jaar weten wat voor specializatie je wilt gaan volgen. En binnen twee jaar de unieke stack eigen maken waar het bedrijf wat je op ogen hebt mee werkt etc.Dus wacht zeker niet tot het einde van je opleiding daarmee. Je bent tenslotte ouder en wijzer dan de 16-21 jarige. Je wilt graag tijdens je 2e stage van de opleiding bij het bedrijf blijven en hebt het bedrijf zorgvuldig uitgekozen en je hebt een jaar van te voren al een start gemaakt met het studeren aan de unieke technologie welke zij gebruiken etc.

Ik ben pas op mn 21ste begonnen. En ben nu 25. Heb pas mn MBO. En ga volgend jaar HBO doen. Maar ik weet wel precies wat ik wil en moet leren en ben bezig met freelancen etc. als web programmeur. Het is niet dat ik zit te gamen tijdens de lessen ofzo en ik voel me zeker geen 16 meer. Dus doe vooral heel veel onderzoek en kijk vooral ook op vacatures wat er gevraagd wordt en leer dat. Dan kan je zeker binnen 3-4 jaar als je niet opgeeft aan de slag als junior.

Hoe je een HBO deeltijd gaat doen moet je even zelf uitzoeken. Dat zou al de eerste grote stap wezen. Een bedrijf vinden die je van zero to hero de tijd en ruimte geeft etc. En hoe ga je dat combineren met werk en hoe betaal je jouw HBO? Een ICT opleiding zonder vooropleiding is pittig. Je wilt dus goed je tijd nemen voor je opleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik zou eerst eens goed nadenken over wat je eigenlijk wilt in je baan. Mooi werkperspectief is leuk maar als je het werk eigenlijk niet leuk vindt dan heb je er niks aan. Bepaal eerst eens waar je energie van krijgt, wat je voldoening geeft, en zoek daar dan een richting bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pyramiden schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:00:
Mensen helpen en bezig zijn met computers is totaal andere materie dan HBO IT.
Eurmz... Nee hoor. Hangt sterk van de studierichting af. Ik heb HBO-ICT gedaan met als richting business & IT.

En ik doe exact wat jij omschrijft. Met een focus op Business Intelligence, maar ruwweg valt het wel zo samen te vatten.

Dus @Verwijderd, kijk goed naar de mogelijkheden van de verschillende instituten. Een technische basis helpt erg als je regelwerk leuk vind.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54

Zenix

BOE!

Ik snap niet waarom mensen hier over programmeren beginnen. Ik kan daar ook niks van (ook geen Java) maar toch HBO-ICT gedaan en een goede baan.

De ICT is zo breed, maar gezien jou profiel is BIM misschien wel wat voor je. http://www.hva.nl/opleidi...siness-it-management.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zenix schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:55:
Ik snap niet waarom mensen hier over programmeren beginnen. Ik kan daar ook niks van (ook geen Java) maar toch HBO-ICT gedaan en een goede baan.

De ICT is zo breed, maar gezien jou profiel is BIM misschien wel wat voor je. http://www.hva.nl/opleidi...siness-it-management.html
Misschien kan hij programmeren leuk gaan vinden aangezien het voor hem nog een zwarte doos is. Dan heeft ie zeker geluk met die studierichting aangezien hij dan zeker wel dik kans maakt op een goeie leuke baan als hij er 100% voor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54

Zenix

BOE!

Ja klopt, maar dat kan je makkelijk zelf ontdekken door te gaan programmeren. Codecademy

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 30-07-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:05:
[...]

Misschien kan hij programmeren leuk gaan vinden aangezien het voor hem nog een zwarte doos is. Dan heeft ie zeker geluk met die studierichting aangezien hij dan zeker wel dik kans maakt op een goeie leuke baan als hij er 100% voor gaat.
"Misschien kan ik het wel leuk gaan vinden" lijkt me geen goede motivatie om aan een studie/loopbaan te beginnen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Hooglander1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 19:55:
[...]

Eurmz... Nee hoor. Hangt sterk van de studierichting af. Ik heb HBO-ICT gedaan met als richting business & IT.
Met een HBO-ICT opleiding sta je toch niet 8 uur per dag de Windows/internet probleempjes op te lossen van collega's? Dat het een keer voorkomt of als ondersteuning in applicatiebeheer, ah la.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pyramiden schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:36:
[...]

Met een HBO-ICT opleiding sta je toch niet 8 uur per dag de Windows/internet probleempjes op te lossen van collega's? Dat het een keer voorkomt of als ondersteuning in applicatiebeheer, ah la.
Mensen helpen en met pc's bezig zijn kan je veel breder trekken dan servicedesk werk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Hooglander1 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:42:
[...]

Mensen helpen en met pc's bezig zijn kan je veel breder trekken dan servicedesk werk.
Uiteraard, en juist daarom de vraag of TS zich realiseert dat je baan na HBO-ICT over het algemeen geen simpele helpdesk is of "Verder ben ik zelf ook veel bezig geweest met computers, als er iets is in kennis of vriendenkring help ik ze graag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Cannibale
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 12:43
- (mogelijkheid om daarnaast bij mijn huidige werk te blijven, duurt alleen 4 jaar voordat je aan de slag kan, wel genoeg perspectief).
Je kunt vast eerder aan het werk: voor de deeltijdopleiding is het zelfs zeer gewenst dat je een gerelateerde baan hebt. En die zijn er vol op.

Probeer misschien eerst een traineeship (via een detacheerder?). Bevalt het je echt niet dan is er geen man overboord, maar collegegeld zou je kwijt zijn.
Je kunt daarna ook nog overwegen of je alsnog een HBO wil doen. Je leeftijd heb je in ieder geval mee! En je werkgever zou je tzt kunnen vragen of je een afspraak met ze over de studiekosten kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migchiell schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:10:
[...]

"Misschien kan ik het wel leuk gaan vinden" lijkt me geen goede motivatie om aan een studie/loopbaan te beginnen :/
Waarom niet? De mens is juist heel goed met aanpassen en nieuwe dingen eigen maken. Zo oud is hij ook weer niet.

Ik kon geen letter programmeren en ben pas op mijn 21ste begonnen. En zie mij nu de nieuwste technologieen leren en gewoon een 10 halen voor mijn eindstage etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:22:
[...]

Waarom niet? De mens is juist heel goed met aanpassen en nieuwe dingen eigen maken. Zo oud is hij ook weer niet.

Ik kon geen letter programmeren en ben pas op mijn 21ste begonnen. En zie mij nu de nieuwste technologieen leren en gewoon een 10 halen voor mijn eindstage etc.
Nou omdat hij 28 is en een opleiding gewoon een dure grap is. Natuurlijk moet je het wel vrij zeker weten want ik neem aan dat hij dit keer wel echt ergens werk van wil maken en het dus ook wil afronden. Dan moet je het toch wel vrij zeker weten en een 'misschien' is eigenlijk geen optie. Als je met enorme tegenzin je opleiding moet gaan doen dan acht ik de kans klein dat deze goed wordt afgerond - wat eerder ook al het geval is geweest zoals te lezen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 14:56
Ik ben zelf de IT ingestapt via Call2, dochterondernemeing van Getronics(tegenwoordig KPN).
Ze zijn daar specifiek op zoek naar HBO dropouts.
Startsalaris net zo matig als bij Peak-IT, echter je krijgt er elke 6maanden wat bij.
Meeste personeel vertrekt na 2/3jaar naar een beter betaalde/nivo baan.

Je kan tijdens de loopbaan aldaar elke IT gerelateerde (ook HBO)studie doen die je wil, zonder contractuele verplichtingen (dat was althans in mijn tijd zo)

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Ik weet niet of Codeacademy een aantrekkelijke beginpunt is. Het wordt overal veel aangeraden maar voor mij was de lol er snel vanaf. Ik heb daar ook meerdere cursussen doorlopen. HTML, CSS, Java, maar een echte feeling kreeg ik niet met 'de IT'. Uiteindelijk heb ik meer opgestoken van zelf maar een beetje aankloten en oefenen door voorbeeldjes van andere websites te plukken. Codeacademy wist mijn aandacht niet lang vast te houden tijdens de opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sinned123 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:55:
Ik ben zelf de IT ingestapt via Call2, dochterondernemeing van Getronics(tegenwoordig KPN).
Ze zijn daar specifiek op zoek naar HBO dropouts.
Startsalaris net zo matig als bij Peak-IT, echter je krijgt er elke 6maanden wat bij.
Meeste personeel vertrekt na 2/3jaar naar een beter betaalde/nivo baan.
Bij Peak-IT moet je niet willen werken. Wat een detacheerder is dat zeg... :X Ik zou dan liever naar Call2 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ah, weer iemand die de IT in wil... Wat is dat toch met die malle computers?
Maar liefst 62% van de Nederlandse IT’ers zegt liever de helft van zijn loon in te leveren voor een leuke baan, dan dubbel betaald te worden voor zijn huidige baan.
Bron: https://www.agconnect.nl/...nleveren-voor-leuker-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Niet om te flamen, maar heb je de search gebruikt? Er zijn best wel wat vergelijkbare topics voorbij gekomen van Tweakers die willen overstappen naar IT. De banen binnen IT zijn best divers, systeembeheer, netwerkbeheer, DBAers, ontwikkelaars, testers en natuurlijk functies die veel dichterbij de business staan, om niet te praten over (project) management. (Ja, ik vergeet functies, excuses daarvoor :) )

28 is nog best jong, probeer voor jezelf uit te vinden welke kant je op wil. IT is (te) groot, een mannetje van alles worden is mijn optiek niet handig. Als je echt geen idee hebt ga dan voor een opleiding waarbij alles een beetje behandeld wordt en maak dan een keuze. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Ik mis in de OP eigenlijk de motivatie voor de ICT behalve dan "het toekomstperspectief ziet er wel goed uit". Dat lijkt me een heel slechte basis voor een carrière in de ICT eerlijk gezegd.
sypie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:53:

[...]
En dit inderdaad. Ik val echt wel onder de 62%. Als ze me morgen iets goed aanbieden dat niet met ICT te maken heeft en ik leuk vind, ben ik morgen nog weg uit deze branche.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sypie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:53:
En wat draagt dit bij? :? Andere branches laten een zelfde beeld zien, getuige de volgende alinea uit jouw bron:
Met deze score wijken IT-professionals nauwelijks af van het landelijk gemiddelde: 63% van de werkende Nederlanders levert namelijk liever de helft van het huidige salaris in als ze een baan weten te bemachtigen die ze werkelijk leuk vinden dan twee keer hun salaris voor hun huidige of vorige baan.
Ik begrijp dus echt niet wat je hiermee wilt zeggen en vind het eerder een ononderbouwde flame of troll dan echt een antwoord waar de TS wat mee kan.

De gegevens zijn ook wel op een kleine groep gebaseerd, van de ruim 2400 respondenten werkte ongeveer 25% daarvan (667 in totaal) al in de IT. Ik vind het dan een beetje voorbarig om 667 IT'ers representatief genoeg te vinden voor een branche die met gemak een 35-40x groter is (dan zit je op 25000 man in de IT, dus of dat representatief is, is een tweede) dan het aantal respondenten. Ik vind het dan ook geen representatief onderzoek en is dit duidelijk bedoeld om af te schrikken.
Metalfreak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:55:
En dit inderdaad. Ik val echt wel onder de 62%. Als ze me morgen iets goed aanbieden dat niet met ICT te maken heeft en ik leuk vind, ben ik morgen nog weg uit deze branche.
Moet je wel weten wat je wilt, volgens mij heeft de TS dat ook niet echt helder nog?

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 31-07-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:51:
[...]

Nou omdat hij 28 is en een opleiding gewoon een dure grap is. Natuurlijk moet je het wel vrij zeker weten want ik neem aan dat hij dit keer wel echt ergens werk van wil maken en het dus ook wil afronden. Dan moet je het toch wel vrij zeker weten en een 'misschien' is eigenlijk geen optie. Als je met enorme tegenzin je opleiding moet gaan doen dan acht ik de kans klein dat deze goed wordt afgerond - wat eerder ook al het geval is geweest zoals te lezen valt.
Bovendien mag hij daarna ook nog een kleine 40 jaar werken... dan kun je maar beter iets doen dat je ligt en waar je gelukkig van wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Veel positieve reacties hier, maar ook een hoop scepsis. Als iemand niet al van jongs af aan hobbymatig met code en hardware aan het rommelen is, dan wordt er al snel getwijfeld aan een overstap naar de IT.

Ik snap dat nooit helemaal. Mensen kunnen halverwege hun leven toch besluiten om iets anders te doen?
Zie bijvoorbeeld al die zij-instromers in de zorg of het onderwijs. Die beginnen ook met nul ervaring. Geen andere motivatie dat ‘dat met mensen werken ze wel leuk lijkt’. Van hen verwachten we toch ook niet dat ze al sinds hun puberjaren hobbymatig bezig zijn met drukverbanden aanleggen?

Het is ook niet alsof de banen in de IT zeer schaars zijn en alleen de meest fanatieke mensen een redelijke kans hebben om ervan te kunnen leven...

Bovendien, je kan een passie voor code of computers ook op latere leeftijd ontdekken ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schuring
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-09 11:39
Zelf ben ik druk bezig met een vergelijkbaar traject; ik heb in 2006 mijn Havo diploma behaald en heb daarna een half jaar industrieel product ontwerp en 2 jaar tuin- en landschapsarchitectuur gestudeerd. Ik had ook toen nog niet de motivatie en discipline om dit af te ronden en ben toen gestopt zonder diploma.

Vervolgens ben ik klantenservicewerk gaan doen, eerst als medewerker en later ben ik teamleider geworden. Op zich een prima baan, maar met vrij weinig toekomstperspectief en verder doorgroeien zonder HBO diploma is lastig. Daarnaast wou ik graag eens wat anders na 7 jaar werken op een klantenservice.

Daarom heb ik twee jaar geleden, toen ik ook 28 was, de keuze gemaakt om 32 uur te gaan werken en deeltijd te gaan studeren. Ik heb toen gekozen voor HBO ICT deeltijd (aan de Hanze Hogeschool in Groningen), in de richting Business IT & Management. Dit omdat ik IT altijd heel leuk en interessant heb gevonden, maar geen programmeur of netwerkbeheerder wil worden.

Ik had ook geen ervaring met programmameren, maar was wel heel gemotiveerd om zoveel mogelijk te leren. Ik werk graag op het raakvlak van business en IT, op dit moment ben ik Functioneel beheerder, uiteindelijk zou ik graag als bijvoorbeeld Business information manager aan de slag willen. Ook dat zijn HBO IT functies.

De HBO ICT studie is heel breed en ik ben erg tevreden met mijn keuze. De vakken lopen uiteen van Java tot rechten en van SQL tot wiskunde. Ik ben ondertussen 30 en heb mijn tweede jaar net afgerond, ben dus op de helft.

Wel is de combinatie leren/werken heel erg hard werken, zeker met een vrij pittige baan en een HBO niveau studie. Van de 75 studenten waar we mee begonnen, zijn er nog 22 over en onder de afvallers zaten hele capabele mensen die het toch niet aankonden.

Ik werk zelf 32 uur, met reistijd erbij kom ik op 40 uur per week. Daarnaast ben ik ongeveer 8 uur per week kwijt aan college's en nog eens 8 uur aan thuis studeren en opdrachten maken. Reken er dus maar op dat je weken van 55 uur zult moeten maken, vrijwel elke week en dat 4 jaar lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Brandaris01 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:47:
Veel positieve reacties hier, maar ook een hoop scepsis. Als iemand niet al van jongs af aan hobbymatig met code en hardware aan het rommelen is, dan wordt er al snel getwijfeld aan een overstap naar de IT.

Ik snap dat nooit helemaal. Mensen kunnen halverwege hun leven toch besluiten om iets anders te doen?
Zie bijvoorbeeld al die zij-instromers in de zorg of het onderwijs. Die beginnen ook met nul ervaring. Geen andere motivatie dat ‘dat met mensen werken ze wel leuk lijkt’. Van hen verwachten we toch ook niet dat ze al sinds hun puberjaren hobbymatig bezig zijn met drukverbanden aanleggen?

Het is ook niet alsof de banen in de IT zeer schaars zijn en alleen de meest fanatieke mensen een redelijke kans hebben om er van te kunnen leven...

Bovendien, je kan een passie voor code of computers ook op latere leeftijd ontdekken ;) .
Oh,dat kan zeker, maar in de OP is de enige motivatie het toekomstperspectief van de sector te vinden. Dat vind ik een erg mager argument om het roer om te gooien.

Ik had ook zo'n studiegenoot destijds op het hbo, ex-militair en had gehoord dat er veel geld te verdienen viel met werk in de IT. Binnen een half jaar is hij afgevallen, hij kon het niet bijbenen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandaris01
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-09 17:18
Metalfreak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:31:
[...]

Oh,dat kan zeker, maar in de OP is de enige motivatie het toekomstperspectief van de sector te vinden. Dat vind ik een erg mager argument om het roer om te gooien.

Ik had ook zo'n studiegenoot destijds op het hbo, ex-militair en had gehoord dat er veel geld te verdienen viel met werk in de IT. Binnen een half jaar is hij afgevallen, hij kon het niet bijbenen.
Ik ga er vanuit dat mensen de IT in ieder geval leuk of interessant vinden voor ze zo'n stap overwegen. Maar goed, dat zijn maar aannames. Als je het alleen maar voor het geld doet hou je het niet vol, nee.
Pagina: 1