Toon posts:

Monster3d voodoo1 upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo daar,

waarschijnlijk is het weer eens tijd om mijn video-kaart up te graden. Twee a drie jaar geleden heb ik een Diamond Monster3d voodoo1 gekocht. Dit was toen de eerste betaalbare 3dkaart op de PC markt en hij koste 500,-. Ik heb hier nooit last mee gehad en de meeste spellen werken nog acceptabel. UT, Q3 en SOF kan ik zonder problemen spelen (behalve dan dat de shading in SOF erg lelijk is)

Tegenwoordig ligt de keuze van 3d kaarten wat ruimer, er verschijnen zoveel tests, reviews en benchmarks dat door de bomen het bos niet meer te zien is. Zo laat nvidea zijn geforce chips door verschillende fabrikanten (asus, elsa etc.) op een printplaat zetten, gebruikt 3dfx "simpelweg" een veelvoud van z'n oudere chips en is matrox's revolutionaire bump-mapping van de g400 al weer gemeengoed binnen de wondere wereld van 3d kaarten.

Omdat ik geen zin heb om over een jaar weer te moeten upgraden en ook geen geld heb voor een kaartje van 3dlabs (ofzoiets) is een keuze maken erg moeilijk. Heeft of weet iemand een compleet overzicht? Dan bedoel ik niet alleen een overzicht van het aantal frames in Q3 of UT, maar ook wat de ene kaart wel en de andere niet ondersteund.

btw: weet iemand hoeveel % sneller de nieuwe 3dfx,nvidea,riva,matrox kaarten zijn vergeleken met mijn oude monster3d?

Verwijderd

Nou hoeveel sneller weet ik niet maar als je zegt 3maal zo snel dan zal dat ongeveer wel kloppen, je moet er rekening mee houden dat je voodoo1 maar maximaal 640-480 reso aankondie nieuwe kaarten kunnen b.v. resoluties aan van 1600-1200.
Er zijn ook een hoop nieuwe functie bij gekomen, die alles veel mooier weergeven, ik denk dat je styl achterover valt als je ziet hoe een viper2, gforce, tnt2 tekent, in vergelijking met je voodoo.
Echtechtecht het is de moeite waard voor je om een nieuwe kaart aan te schaffen.

Suc6

Verwijderd

Gezien het feit dat jij je blijkbaar lang kunt beheersen vooraleer een nieuwe kaart te willen kopen zou ik een Matrox G400 kopen . Voorlopig nog snel zat en gewoon de beste beeldkwaliteit . En een voodoo 1 vergelijken met de huidige kaarten is echt jaren 60 met jaren 90 . Ik schat de Matrox op 640x480 (de enige resolutie die je Voodoo 1 ook aankan) een keer op 4/5 sneller met de huidige spellen .

Verwijderd

Hoe zit het met de CPU ? Een dikke Matrox met een P200 schiet echt niet op, dan geef ik zelfs de V1 nog een kans ;) . Maar met een recente CPU ? V1 doet 50 Mtexels/s, een Geforce-1 480 MT/s dus....
Drie jaar vooruit kijken is op 3D gebied een beetje lastig, je kan beter elk jaar een "verouderde" kaart nemen. Nieuwe features hebben dan misschien al support in de game wereld en de prijs is lekker laag en de drivers zijn overrijp :) .

Verwijderd

Topicstarter
JanKees:

van 50 naar 480? Theoretisch moet het dus een factor 9 sneller zijn.. Ik heb een PIII 500 + 196MB PC100 geheugen, dat zou volgens mij voldoende moeten zijn.

Ik zit nu nog erg te twijfelen tussen
- een gforce1 DDR 32MB, vanwege de snelheid.
- een Matrox G400 DH (MAX) om de beeldkwaliteit

De prijzen liggen beide nu ongeveer rond de f550,- Dit zal wel weer snel omlaag gaan als de GF2 DDR of de G450 uitkomt. (maar zo kun je blijven wachten)

Heeft iemand een idee wat de beste van deze twee is?

Verwijderd

Als je echt alleen maar games speelt dan zou ik de Geforce nemen . Als je ook nog andere dingen doet dan zeker de Matrox .

Verwijderd

ik zou voor de geforce 1 gaan. ik heb zelf een CLAP. Als je er een koopt ga dan direct voor een kaart met DDR geheugen dat bied behoorlijk voordeel.

ik ben zelf geupgrade van een tnt2 m64 naar een CLAP en ik ben er zeer tevreden mee de tnt2 is gedowngrade naar een tweede systeem :)
ik heb de CLAP gekocht voor ongeveeg 800 gulden maar ze zullen nu wel goedkoper zijn.
Pagina: 1