Hoge CPU temp met h80i v2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:51
Goeie middag allemaal.

Ik zou graag wat advies willen.
Ik heb via marktplaats een goeie deal kunnen krijgen voor een pc van 8 maanden oud gebouwt door artic secrets. Er zit 4 jaar garantie op de PC
Artic heeft de PC overgeclockt naar 4.8Ghz door middel van OC genie 4

Zoals ik gewent ben check ik de temperaturen even. vond deze vrij hoog onder een 50% load.
Dus ik ging even een stress test doen met Prime95 de CPU werd daar 100 graden.
Ik het meteen de stress test afgebroken.

Ik heb toen even Crossair Link gedownload want de ventilators stonden nog niet vol aan.
Nadat ik de ventilor en pomp snelheid had verhoogt werd het hitte probleem niet minder helaas

Ik heb daarna de OC genie 4 knop uitgezet in het bios, de CPU draait nu op 4.5ghz
De CPU werd wel iets koeler maar vind deze nog steeds te heet onder full load
Heb artic secrets gebelt en ik moest hem maar opsturen zodat ze de koelpasta konden controlleren.
Ze vonden Prima95 ook geen goed programma omdat het geen realistische test zou zijn

Koelpasta controlleren kan ik zelf ook nog wel.
Wat zijn jullie suggesties of ideeen

even samenvatting;

Overclock: momenteel niet
Ambiant temp: 27 graden
Niet in een kast opgesloten

Idle Temp:40 graden
Full Load: 90+
Half Load 80 graden (streamen+fortnite)

CPU: Intel Core i7-7740X
MOBO: MSI X299 Raider
Cpu cooler; Corsair Hydro H80i v2 met 2 fans
voeding; Corsair RM850x (2018)
GPU 1080TI
Case; Sharkoon VG4-W Rood

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cfsd53.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-09 14:53
De H80i is echt niet een hele goede koeler hoor, draai er zelf ook eentje en richting de 80 graden kan mijn 4770K ook wel gaan, met OC natuurlijk nog wat meer.

Heb je de pasta al gecontroleerd? Probeer een refit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 19:58
De H80 is inderdaad een zeer magere koeler. En zeker voor een 7740x..

CPU opnieuw installeren met betere koelpasta kan wat helpen maar verwacht er weinig van. Ik zou ook zeker de OC uitzetten tot je een nieuwe koeler hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Bedankt voor de reply's

wat zouden jullie mij kunnen adviseren kwa koeler? vind hem nog best prijzig voor een zwakke koeler.
ik verwacht persoonlijk ook niet zo veel van het vanvangen van de koelpasta eerlijk gezegt. Het Koelblok zit wel goed en stevig gemonteerd.Ik wacht even de reactie's af voordat ik de koelpasta ga controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 12:05
@wijthoef
Inderdaad verwacht er niet teveel van, ik heb zelf een h100 v2 gehad en deze koelt ook niet veel beter als die van jouw op een i7-6700k @ stock.

Als je de koeler kwijt kan (denk het wel in jouw behuizing maar check het even voor de zekerheid) zou ik voor deze gaan:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Daar kan geen AIO waterkoeler tegenop mijns inziens en kan je waarschijnlijk ook nog een nette overclock mee doen op heel respectabele temperaturen. (hangt er een beetje vanaf hoeveel geluk/pech je hebt gehad in de silicone lotterij als je begrijpt wat ik bedoel ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door PVG555 op 30-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ik zat ook aan die scythe mugen te denken. lees daar veel goeie dingen over ook in de BBG.
Zal even moeten gaan kijken of dat gaat passen.
Deze case is ook een hele grote bron van irritatie set up van 3,5k en dan een case van 35 euro...,
Kan zomaar zijn dat ik een andere ga kopen.

Heb jij de mugen? hoe zijn je ervaringen met die tegen over de wk
Ik heb verder geen andere opties denk ik kwa verkoelen van de CPU?
Wel goed om te lezen dat dit gewoon aan de slechte koeler ligt.
Dan is het probleem in elk geval goed in kaart gebracht, of iemand moet daar andere ideen over hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:25
wijthoef schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:20:
Ik zat ook aan die scythe mugen te denken. lees daar veel goeie dingen over ook in de BBG.
Zal even moeten gaan kijken of dat gaat passen.
Deze case is ook een hele grote bron van irritatie set up van 3,5k en dan een case van 35 euro...,
Kan zomaar zijn dat ik een andere ga kopen.

Heb jij de mugen? hoe zijn je ervaringen met die tegen over de wk
Ik heb verder geen andere opties denk ik kwa verkoelen van de CPU?
Wel goed om te lezen dat dit gewoon aan de slechte koeler ligt.
Dan is het probleem in elk geval goed in kaart gebracht, of iemand moet daar andere ideen over hebben
Die Mugen is een prima koeler, maar verwacht niet dat de temperatuur opeens 10 of meer graden omlaag gaat. Zo extreem slecht is die H80 helaas ook weer niet, en die CPU is nou eenmaal best een heethoofd zeker met overclock. Die case zou ik sowieso ook vervangen ja. Die is leuk voor een build van 600 euro, niet voor jouw PC. Een fatsoenlijke case icm goede case fans heeft ook zeker een positieve impact op temperatuur en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
hmmmm dat is best een probleem dan!
aangezien ik met prime95 temps heb aaangetik van 95-99 graden
als ik dit kookpunt berijk stop ik met testen.

[ Voor 111% gewijzigd door wijthoef op 30-07-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik zou eerst de voltages checken, hoe hoog staan die, staan ze manual of automatisch.

Dit klinkt als voltages die automatisch te hoog gaan. Als het moederbord dit zelf regelt, met een overclock, dan gooit die er bij belasting vaak veel te veel voltage bij.

En dat doet mijn assrock z370 bv ook bij default settings, dus op stock.

Ga alleen stresstesten met een manual vast gezette vcore

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Het voltage staat automatisch volgensmij.
Zie deze ook continu verspringen in core temp.

Welke vcore moet ik hem zetten als de cpu op 4.5ghz draait?
Heb geen ervaring met veranderen van clock. Of het verder stabiel maken van het systeem

Coretemp geeft aan VID: 1.2445v
Als hij zo warm word

[ Voor 10% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Dan zou ik je daarin eerst inlezen en kijken wat OC-genie ervaringen zijn; een redelijke samenvatting is dit:
OC-genie pompt er zo veel voltage in dat het systeem wel stabiel is, maar dat er onnodig veel warmte wordt geproduceerd; over het algemeen kan het voltage een stuk lager

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Jup wat NLBUURMAN hierboven zegt. Eerst inlezen, voordat je gaat overclocken.

Weet wat wat doet, qua voltages ect. Maar ook hoe je de stabiliteit goed test ect. Dat is allemaal op het internet te vinden hoe je dat moet doen.

Het is trouwens per processor anders hoe hoog je de voltages moet zetten. Als je geluk hebt, is die al met een heel laag voltage stabiel, heb je minder geluk dan ben je meer voltage nodig.
Belangrijk hierbij is altijd de temps.

Die OC genie niet gebruiken, dat zijn gewoon waardeloze functies. Deze geeft veel te veel voltage aan de cpu , zodat die zeker weten stabiel is. Echter door dat hoge voltage ook veel te veel warmte.

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ik probeer me een beetje in te lezen.

ik heb de OC genie knop weer uitgezet. dus het doel is om niet te overclocken maar gewoon een stabiel draaiend systeem te krijgen weer. aangezien hij te heet word voor een overclock

de i7-7740 draait nu op 4,5ghz dit is zonder OC genie. de standaard klok zou 4,3ghz moeten zijn
Is hij dan nog steeds overgeclockt ? of is dit turbo functie?

Ik heb even wat gegoogle'd en kwam deze link tegen.
https://www.tomshardware....by-lake-x-cpu,5107-8.html

daarin stond dit plaatje
Kan ik gewoon het voltage veranderen naar de waardes in dit plaatje? en dan prime95 een uurtje laten draaien? Stel maak de aanname dat ik een slechte batch heb. en ik verander de v-core naar 1.121
en laat de kloksnelheid gewoon op 4.5Ghz, dit zou namelijk al erg veel hitte schelen denk ik

Links met dingen die ik moet lezen zijn ook erg welkom
Of een complete uitleg zou ook fijn zijn. als ik maar de goeie richting word opgestuurd

Mijn doelstelling is NIET overclocken maar een stabiel/koel systeem krijgen

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/intel-kaby-lake-x-global-pictures/w/755/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9aL04vNjg4MTYzL29yaWdpbmFsLzc3NDBYLUJpbm5pbmcuanBn

[ Voor 30% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Is dit op alle cores of gaat alleen 1 core naar 4.5ghz.?

Als het met alle cores is, dan is het nog steeds een overclock. Want als alle cores belast worden moet die naar 4,3ghz gaan. Als echter 1 core belast word moet die wel naar 4.5ghz gaan

https://ark.intel.com/pro...r-8M-Cache-up-to-4_50-GHz

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
het is mij niet duidelijk of dit 1 core is of meerdere core's
ik zal straks als ik thuis ben even Open hardware monitor nakijken en core temp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

OCCT werkt meestal ook best aardig. Als je de OC-genie knop uitzet dan zou het voltage ook naar beneden moeten gaan. Dat wil echter niet zeggen dat dit ook het minimum is waarop je systeem 100% stabiel is. Het kan maar al te goed zijn dat jouw type moederbord er voor zorgt dat indien er een 7740X in het bordje geprikt zit hij altijd 1.1V (random voltage, maar gaat om het idee) in het systeem duwt, terwijl hij bijvoorbeeld met 1.0V (again, random voltage) al 100% stabiel is. dit scheelt wel een flinke hoeveelheid warmte (in de orde van 10%) die afgevoerd moet worden.
Zoals gezegd zijn deze nummers fictief, maar het draait hier om het principe: auto voltages zijn altijd hoger dan wanneer correct manueel ingesteld nodig is.

Daarom raad men hier ook aan om de overklokguides te volgen, niet zozeer omdat jij hogere kloksnelheid wilt (hoewel je CPU dat makkelijk aan moet kunnen), maar juist een lager voltage.
Probeer met CPU-z je stock voltage onder load te achterhalen, vul dit manueel in, en ga stresstesten. Daarna kun je stapje voor stapje dit voltage verlagen tot het systeem instabiel wordt, en dan een marge instellen en een lange stresstest draaien. Afhankelijk van je wensen kun je ook kijken of je de kloksnelheid nog wat omhoog kunt krijgen. Dit kan ook door bijvoorbeeld de 4,8 GHz en voltage wat door OC-genie wordt gegeven te pakken, en dit vervolgens te verlagen tot instabiliteit (testen is key)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Als ik de guide's zo lees is het overclocken best makkelijk met mijn set-up
ik heb een guide gevonden met een MSI moederbord/CPU als ik
https://www.guru3d.com/ar..._processor_review,24.html

CPU-Z geeft aan Core Voltage: 1.264
Core Temp geeft aan: VID 1.250
dit was tijdens een stress test

1: is dit me baseline? ik denk dat dit me voltages zijn waarvan ik stapjes terug kan doen?
2: zal ik XMP activeren dit word geadviseerd in de guide
3: hoe lang moet ik stress testen? en hoe
4: wat is de max temperatuur die ik aan moet houden?

ik wil even me stappenplan doornemen
1 verander CPU ratio "ik zet deze even op 43"
2: CPU core voltage: deze zet ik op manueel en verander het voltage naar 1.121
3 open CPU-Z/Core-temp
4 doe een stress test met prime95 voor 30 min

gebeurt er niks geks? dan is het systeem stabiel. zo heb ik het begerepen uit de guide's
iemand toevoegingen?

EDIT
heb het stappen plan doorlopen
heb de stress test uitgevoerd 45min prime95 . de maxium temperatuur is 85
hij lijkt een soort loop te doen meestal loopt hij op 70/75 graden dan heeft hij een uitschieter naar boven om daarna weer te zakken.

ik ga de CPU ratio weer verhogen naar 45 en de stress test weer doen.
daarna ga ik proberen het voltage weer te verlagen om minder hoge piek in temp te krijgen

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2vrzz0m.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Een temperatuur van 85c is eigenlijk al boven/ op de grens , met die temperaturen moet je niet verhogen naar 45.

Want je gaat dan dik over de max heen, qua temperatuur.
Dus als die piekt op 85, dan zit je al aan en over de max.

Heb je nu alleen de vcore vastgezet?

Nu vraag ik me wel wat af, heb je de koelers op de Corsair wel goed draaien, met een stresstest moeten die echt op max draaien en gebruik je 1 of 2 fans op de corsair H80i

Als de Fans al op Max rpm draaien zou ik toch echt gaan uitkijken naar een koeler met meer vermogen, dan os deze gewoon niet afdoende.
En hoe zit het met de rest van de airflow, gebruik je wel extra case fans?
Maak eens een foto van de kast als je wilt van binnen,

Zorg dat je eerst op deze snelheid, de laagste vcore vind wat je processor nodig heeft , om stabiel te draaien.

En houd 80 a 85 c aan als absolute max.
Ow en schrik niet van een blauw scherm her en der tijdens het overclocken, als een systeem niet stabiel is dan is dat het gevolg. Dat is normaal.

[ Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
volgens mij is core voltage Vcore toch? dat is het enigste wat ik veranderd heb
de ventilatoren en pomp draaien op max er zitten 2 ventilatoren op

temperatuur is in netjes steeds. en dan ineens krijgt de chip meer wattage (dat zie ik bij power) en dan loopt de temperatuur op
het lijkt erop dat tijdens de stress test de CPU meer wattage krijgt waardoor de temperatuur oploopt. dat zijn die uitschieters
als dat niet gebeurt zijn de temperaturen vriendelijker

wat voor cooler zou jij adviseren. hier is de scyte muggen al eens geadviseerd

Test 1:
4.3
1.121V 45min
MAX TEMP 86

Test 2
4,5
1.121v 30min
max temp 88

Test 3

4.5
1.063V 5min
Test fail: 1 Core viel de load bijna helemaal weg. denk dat dit een fail is dus

test 4:
4,3
1.063V
ga ik nu laten lopen

[ Voor 39% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Ja de wattage zorgt voor hitte, ja kan ook 4,5ghz zetten en dan de vcore op iets minder als 1.121. Want 1.121 is blijkbaar wel stabiel? Met prime dan?

Dat kies je 1.116 bv en probeer je het opnieuw.

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
ja die 4.5 was stabiel. ga kijken of ik hem met minder stroom op 4.5 kan laten draaien
ik snap een beetje wat je aan het doen bent nu

je doet stapjes van 5 terug kijken of het stabiel is. als het stabiel is doe je stapje terug om te kijken of hij het met minder stroom/hitte kan. zit daar een marge in dat je boven het minimale voltage wilt blijven?

net weer een test klaar. hoe kan het dat er ineens zo een spike aan warmte/wattage komt ineens?
het is beetje een dag en nacht verhaal kwa temperaturen door die spike's
hij draait eerst op 45 watt 61 graden 100% ;load
daarna draait hij ineens 70watt 80 graden 100% load

4.3 GHZ
1.063v
100min prime95
70watt 80 graden
45 watt 61 graden

4.5
1.116
30 min prime95
86graden

[ Voor 44% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Je wilt met zo min mogelijk voltage een bepaalde snelheid halen, klopt helemaal. Want dat zorgt gewoon voor minder hitte en slijtage🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
alleen waar komen die spikes vandaan met wattage en hitte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Je gebruikt een recente versie van prime?. Deze hebben AVX en dat is errug zwaar voor de cpu en genereert dus erg hoge temps en belasting.

Deze zal in bepaalde gedeeltes van de test gebruikt worden vandaar die temp spikes. Je kan dit opvangen door in het bios te zoeken naar AVX instelling, daar kan je instelling dat de cpu terug geclockt word naar een bepaalde waarde als er AVX gebruikt word.

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 31-07-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ja zeer recente versie

Kan ik dat wel missen in mijn overclock?
Als ik dat uit zet kan ik weer hoger over
Klokken
Dan heb ik wat ruimte tot de 80 graden
Wel heel leerzaam topic dit voor me

ik kan de AVX instelling nergens vinden

Las deze quote ergens anders
You can add CpuSupportsAVX=0 to the local.txt to disable AVX factoring in more recent versions. Really though, if you aren't going to use the full capabilities of the test, there isn't much point in using the test.

[ Voor 14% gewijzigd door wijthoef op 31-07-2018 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

freaky35 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:21:
Je gebruikt een recente versie van prime?. Deze hebben AVX en dat is errug zwaar voor de cpu en genereert dus erg hoge temps en belasting.

Deze zal in bepaalde gedeeltes van de test gebruikt worden vandaar die temp spikes. Je kan dit opvangen door in het bios te zoeken naar AVX instelling, daar kan je instelling dat de cpu terug geclockt word naar een bepaalde waarde als er AVX gebruikt word.
of gewoon een programma gebruiken waar geen AVX gebruikt wordt.
Indien je piek-temperaturen met AVX-instructies rond de 85 zitten zou ik me geen zorgen maken, dit betekent namelijk bij realistitschere loads dat de temperaturen meer dan prima zijn.

de CPU linpack load van OCCT gebruik ik zelf, daarbij kun je zelf bepalen om AVX in/uit te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
Ik heb me even verdiept in AVX.
Ik gebruik dat wel op mijn computer.
Het programma OBS gebruikt namelijk AVX

Ik stream met obs en game.
Ik probeer de AVX offset te vinden in me bios maar kan het nergens vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
In de bios : OC—-> OC explore mode op EXPERT zetten——> cpu ratio offset when running AVX

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 01-08-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
gevonden

XMP geactiveerd
ram draait op 3000mhz

4.5Ghz
AVX offset: -2
1.090Vcore
85 graden max temp weer (komt dit door de verhoogte ram snelheid?)
H80i v2 : 46,5 graden

windows starten net niet helemaal goed op bij een reboot
tips? hij past wel voor 20 min prime95

prestatie's van de cooler zijn niet zo best. het overclocken is wel heel leerzaam voor me
ik ga nog investeren in een nieuwe case en kijken voor andere cooling

[ Voor 30% gewijzigd door wijthoef op 01-08-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dat niet starten zal met XMP te maken hebben. Dat is simpelweg ook een overclock en blijkbaar niet stabiel met de gekozen settings.

Kijk eerst of het systeem zonder XMP stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dat niet starten zal met XMP te maken hebben. Dat is simpelweg ook een overclock en blijkbaar niet stabiel met de gekozen settings.

Kijk eerst of het systeem zonder XMP stabiel is.

En of die met XMP uit wel goed doorstart

Zucht ,dubbel post...

XMP verhoogd inderdaad de temps van de cpu.

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 01-08-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
denk dat het even een foutje was. paar keer gereboot starte goed door.
temp werd wel 89 graden met XMP aan en lage voltage.
XMP nu weer uitgezet

vcore 1.075 ga ik draaien nu 20 minuten
is er niet een andere instelling die zorgt voor meer warmte/stroomverbruik?

[ Voor 16% gewijzigd door wijthoef op 01-08-2018 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
XMP veroorzaakt een verhoging in temps dat klopt.

De geheugencontroller zit in de cpu en die moet simpelweg harder werken, met het verhogen van de snelheid van het geheugen, dus ook meer warmte.

Je kan dit beperken door bepaalde andere voltages te verlagen, die voor de geheugen controller zijn.
Maar dit moet je ook eerst goed testen.

https://www.tweaktown.com...clocking-guide/index.html

Hier staat veel info voor jou cpu gen, kijk vooral goed naar wat bepaalde voltage doen voor de geheugen controller en dus ook cpu

Heb je trouwens een foto van je huidige settings in bios?

[ Voor 114% gewijzigd door freaky35 op 01-08-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijthoef
mooie link al weet ik niet wat alles betekent zoals mesh ratio
en eigenlijk alles aan de rechter kant
heb nog het nodige research werk te doen daar over dus

overweeg de nocta NA-DH15 te kopen heb goeie review gezien

deze clock is 40min stabiel op prime95 blend
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nbfcpy.jpg