Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RPi 3B en randapparatuur in de auto van stroom voorzien

Pagina: 1
Acties:

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
In mijn auto heb ik ooit twee monitoren in de hoofdsteunen laten inbouwen, ieder aangesloten op een eigen DVD speler. Superhandig om tijdens de lange vakantieritten de kids te vermaken. Echter, ze zijn ondertussen de DVD's die we nog hadden ontgroeid, en nieuwe DVD's kopen of branden daar heb ik geen zin meer in. Een oplossing heb ik nu gevonden in een RPi 3B, die nog stof lag te happen. Die heb ik nu aangesloten op de schermpjes (geel/rood/wit AV kabel) en dat werkt eigenlijk best ok (afgezien van wat overscan). Ik draai daarvoor LibreElec. Echter, er moet ook nog wat afgespeeld kunnen worden, dus er zal een portable harddisk (of eventueel een USB stick) moeten worden aangesloten. Bovendien is het geluid vrij ruk, dus ik wil heb een USB geluidskaartje aangeschaft.

Op dit moment hangt de Pi aan een 2.4A autolader, dat gaat prima. Er zit nu alleen een ontvangertje in voor een mini-keyboard, maar als ik ook een harddisk én de USB geluidskaart ga aansluiten, dan vrees ik dat ik boven de gespecificeerde maximale totale USB output van 1.2A uitkom. Dan heb ik dus een powered USB hub nodig. Het liefst een die zelf ook via USB (autolader heeft 4 aansluitingen van 2.4A elk) van stroom kan worden, maar die dingen kan ik maar nergens vinden. Bestaan ze wel? Bestaan ze niet omdat er een andere oplossing is die ik over het hoofd zie? Anyone?

[ Voor 3% gewijzigd door Jorizzz op 30-07-2018 14:12 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 21:49
Een Google actie leverde me dit op: http://misc.ws/2014/06/17/in-car-raspberry-pi-media-player/

Kan je daar wat mee?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:50
Let vooral op dit stukje en zorg voor battery backup en een idiot-proof systeem voor andere gebruikers in het gezin :+

The Raspberry Pi is a computer, and, as such, should really be started up and shut down properly to avoid corrupting the SD card or any externally attached drives. Simply plugging the Pi into an accessory socket that loses power abruptly when the car is turned off is just asking for trouble.

PVO

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
S0epkip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:01:
Let vooral op dit stukje en zorg voor battery backup en een idiot-proof systeem voor andere gebruikers in het gezin :+

The Raspberry Pi is a computer, and, as such, should really be started up and shut down properly to avoid corrupting the SD card or any externally attached drives. Simply plugging the Pi into an accessory socket that loses power abruptly when the car is turned off is just asking for trouble.
Klopt. Mijn 1e pi kocht in op de release datum in de ochtend om 7 uur (bij Farnell waar je toen nog alleen als zakelijke klant een pi kon kopen) ik trek de meerdere pi's die ik heb gewoon van het stroom zonder sd card issues.

• Jorizzz
Het probleem van de abrupte power loss heb ik in het vizier, maar staat voor mij los van het probleem hoe de randapparatuur überhaupt te voeden...

• S0epkip
Dacuuu schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Klopt. Mijn 1e pi kocht in op de release datum in de ochtend om 7 uur (bij Farnell waar je toen nog alleen als zakelijke klant een pi kon kopen) ik trek de meerdere pi's die ik heb gewoon van het stroom zonder sd card issues.
Ik mis de [sarcasm] quotes in je post.
Al deze posts zullen ook wel een grapje zijn? https://www.google.nl/search?q=pi+corrupt+sd+card

PVO

• S0epkip
Jorizzz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:44:
Het probleem van de abrupte power loss heb ik in het vizier, maar staat voor mij los van het probleem hoe de randapparatuur überhaupt te voeden...
Zoiets op basis van de eerste reactie?

http://mausberrycircuits....car-power-supply-switches

Evt een telefoon-powerbank ertussen als UPS voor de pi.

PVO

• Jorizzz
S0epkip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:47:
[...]

Zoiets op basis van de eerste reactie?

http://mausberrycircuits....car-power-supply-switches

Evt een telefoon-powerbank ertussen als UPS voor de pi.
Als ik het goed begrijp zorgt dat ding ervoor dat de Pi netjes aan en uitgaat, wat zeker een mooie oplossing is. Echter is het zover ik kan zien niet óók een powered USB-hub, of wel?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
S0epkip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:45:
[...]

Ik mis de [sarcasm] quotes in je post.
Al deze posts zullen ook wel een grapje zijn? https://www.google.nl/search?q=pi+corrupt+sd+card
Nee echt, ik heb hier een pi3b draaien als media center. En trek regelmatig de kabel zo los.
Maar mijn eigen ervaring is natuurlijk niet dekkend voor de rest van de wereld.

• S0epkip
Jorizzz schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:49:
[...]

Als ik het goed begrijp zorgt dat ding ervoor dat de Pi netjes aan en uitgaat, wat zeker een mooie oplossing is. Echter is het zover ik kan zien niet óók een powered USB-hub, of wel?
Wel toch?

Afbeeldingslocatie: https://misc.ws/wp-content/uploads/2014/06/RaspiPower-660x371.jpg

Edit: Is het niet veel fijner om een gewoon een (flinke) USB-stick te gebruiken ipv een harddisk, ook ivm bewegingen van de auto etc. en met name het stroomverbruik/aansluitwaarde?

[ Voor 18% gewijzigd door S0epkip op 30-07-2018 16:12 ]

PVO

• Jorizzz
S0epkip schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:06:
[...]

Wel toch?

[afbeelding]

Edit: Is het niet veel fijner om een gewoon een (flinke) USB-stick te gebruiken ipv een harddisk, ook ivm bewegingen van de auto etc. en met name het stroomverbruik/aansluitwaarde?
Ik zie in het plaatje alleen een power kabel lopen met als label 'USB hub', maar die stekker die daaraan zit lijkt me alleen maar voor de stroomvoorziening, niet voor data, dus geen hub dan, toch?

USB stick is misschien inderdaad wel gewoon een goed alternatief, al blijf ik me dus verbazen dat er niet 'gewoon' een usb hub is die je over (micro) USB ook van sap kan voorzien...

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 21:26

Sorbo

Uw hulp in huis!

Jorizzz schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:50:
[...]

Ik zie in het plaatje alleen een power kabel lopen met als label 'USB hub', maar die stekker die daaraan zit lijkt me alleen maar voor de stroomvoorziening, niet voor data, dus geen hub dan, toch?

USB stick is misschien inderdaad wel gewoon een goed alternatief, al blijf ik me dus verbazen dat er niet 'gewoon' een usb hub is die je over (micro) USB ook van sap kan voorzien...
Ik heb me niet uitgebreid ingelezen op deze oplossing, maar dit lijkt me de voeding voor een powered USB-Hub (die dus niet op de foto staat). Dit om eventuele HDD's / andere randapparatuur aan te kunnen sluiten als de Pi via zn USB poorten niet genoeg voeding levert.
Pagina: 1