Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Hallo GoT!

Op dit moment typ ik dit bericht op deze build: https://nl.pcpartpicker.com/list/YQgn8Y
Een prima build waarmee ik op dit moment zeer tevreden over ben. De CPU kan ik OC tot 4.5 GHz voor gaming gebruik en 4.7 GHz voor benchmarks. Daarna loop ik tegen het probleem aan dat ik de warmte niet snel genoeg uit de case kan krijgen ondanks de extra case fans ;(

Op dit moment game ik op 1440p >100 FPS op meestal de hoogste settings en ik wil dat graag zo houden.

Aangezien alles behalve de GPU al een kleine 4 jaar oud is leek het mij hoog tijd voor een nieuwe build.

Ik heb zelf al rondgekeken en ik ben op het volgende gekomen: https://nl.pcpartpicker.com/list/Rk74Bb

Dit lijkt mij een goede build maar ik heb nog een paar vragen waarmee ik zit en ik hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden :+

1. Kan ik overclocken. Kan niet zo goed zien of de moederbord compitabel is of niet

2. Is de nieuwe case goed te gebruiken om te overclocken om de problemen te voorkomen die ik met mijn huidige case heb, of ten minste zo veel mogelijk te verhelpen.

3. Is het de investering waard om een closed loop cooler te kopen voor de CPU ipv de Noctua DH-15 als ik ga overclocken? En zo nee, welke air cooler kan ik dan het beste nemen?

Alvast bedankt voor het antworoden! O+

EDIT: Budget ligt rond de 1000 euro maar wil best wat meer uitgeven als de performance ten goede komt. Geen verdere eisen en voorkeuren voor merken.

[ Voor 5% gewijzigd door ZelianGuy op 30-07-2018 14:06 ]

Alle reacties

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:11
Waarom wil je upgraden als je prestaties nog zijn zoals je ze wil? Als je het nog een jaar vol kan houden is er weer een nieuwe generatie uit die nog sneller is. Het advies is dan ook: Ga pas upgraden als je het nodig hebt, en niet om "futureproof" te zijn want dat kan niet in de PC wereld.

En vul verder de template even normaal in

[ Voor 7% gewijzigd door Philip Ross op 30-07-2018 14:01 ]

• ZelianGuy
Philip Ross schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:01:
Waarom wil je upgraden als je prestaties nog zijn zoals je ze wil? Als je het nog een jaar vol kan houden is er weer een nieuwe generatie uit die nog sneller is. Het advies is dan ook: Ga pas upgraden als je het nodig hebt, en niet om "futureproof" te zijn want dat kan niet in de PC wereld.

En vul verder de template even normaal in
Ik zal de template even verder aanvullen.

2 redenen om nu te upgraden,

Mijn vriend wil eigenlijk een vaste Game PC en dit is dan een mooi moment voor hem om dan goedkoop een uitstekende build te krijgen.

Daarnaast vind ik fijn om nu te upgrade uit te voeren zodat de financiele strop niet super groot is. Nu kan ik alles upgrade behalve GPU en dan kan ik ergens volgend jaar weer de GPU upgraden.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:11
Darkrevenge schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:04:
[...]

Ik zal de template even verder aanvullen.

2 redenen om nu te upgraden,

Mijn vriend wil eigenlijk een vaste Game PC en dit is dan een mooi moment voor hem om dan goedkoop een uitstekende build te krijgen.

Daarnaast vind ik fijn om nu te upgrade uit te voeren zodat de financiele strop niet super groot is. Nu kan ik alles upgrade behalve GPU en dan kan ik ergens volgend jaar weer de GPU upgraden.
Als je die vriend wil helpen dan snap ik het. Wat de rest betreft: Je kan ook je geld nu sparen en over een jaar in 1 keer de upgrade doen. Kost je geen cent meer maar geeft wel betere prestaties. Alleen als dat zou betekenen dat je nu een nieuwe PC voor die vriend moet kopen zou ik niet wachten.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Aan jou de keuze natuurlijk wanneer je je geld uitgeeft.

Als je de vragen nog even beantwoord die je verwijderd hebt (waarom?) dan kunnen wij iets gerichter een advies geven :)

En het lijkt mij handiger voor jezelf, en de rest hier die je advies wil geven, om de onderdelen via tweakers te zoeken en in een mooi lijstje te plaatsen i.p.v. PCPartPicker.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:05

Jorissie87

No diggity

Qua performance ga je weinig tot geen verschil merken t.o.v. je huidige build dus imho gooi je 1000 euro weg. Als je toch besluit te "upgraden":
1) Ja dat kan, daar heb je (met deze processor) een Z370 mobo voor nodig en die zit in je build. Hoe gebruiksvriendelijk dat is hangt van je BIOS af, je zal daarvoor wat ervaringen moeten opzoeken maar het kan zeker!
2) Wat zijn je huidige problemen. Ik neem aan dat je airflow bedoeld. Wat dat betreft is een grotere kast vrijwel altijd beter aangezien er meer lucht inzit. Daarnaast een goede airflow inbouwen (koude lucht van voren/onderen erin en warme lucht aan de achterkant/bovenkant eruit).
3) Waterkoeling is zeker niet noodzakelijk het is ook deels een fashion ding waar je meer voor betaald. Er zijn zat luchtkoelers die net zo goed, zo niet beter, koelen als waterkoeling. De koeler die je nu in je systeem hebt is prima en stil!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• ZelianGuy
Randleman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:07:
Aan jou de keuze natuurlijk wanneer je je geld uitgeeft.

Als je de vragen nog even beantwoord die je verwijderd hebt (waarom?) dan kunnen wij iets gerichter een advies geven :)

En het lijkt mij handiger voor jezelf, en de rest hier die je advies wil geven, om de onderdelen via tweakers te zoeken en in een mooi lijstje te plaatsen i.p.v. PCPartPicker.
Bedankt voor het advies. Ik dacht juist dat PCPartPicker makkelijker was.
Jorissie87 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:43:
Qua performance ga je weinig tot geen verschil merken t.o.v. je huidige build dus imho gooi je 1000 euro weg. Als je toch besluit te "upgraden":
1) Ja dat kan, daar heb je (met deze processor) een Z370 mobo voor nodig en die zit in je build. Hoe gebruiksvriendelijk dat is hangt van je BIOS af, je zal daarvoor wat ervaringen moeten opzoeken maar het kan zeker!
2) Wat zijn je huidige problemen. Ik neem aan dat je airflow bedoeld. Wat dat betreft is een grotere kast vrijwel altijd beter aangezien er meer lucht inzit. Daarnaast een goede airflow inbouwen (koude lucht van voren/onderen erin en warme lucht aan de achterkant/bovenkant eruit).
3) Waterkoeling is zeker niet noodzakelijk het is ook deels een fashion ding waar je meer voor betaald. Er zijn zat luchtkoelers die net zo goed, zo niet beter, koelen als waterkoeling. De koeler die je nu in je systeem hebt is prima en stil!
Bedankt voor je advies. Ik zal het meenemen voor de toekomst.
Philip Ross schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Als je die vriend wil helpen dan snap ik het. Wat de rest betreft: Je kan ook je geld nu sparen en over een jaar in 1 keer de upgrade doen. Kost je geen cent meer maar geeft wel betere prestaties. Alleen als dat zou betekenen dat je nu een nieuwe PC voor die vriend moet kopen zou ik niet wachten.
De wens om de upgrade te doen is al langer en met vakantiegeld zag ik mogelijkheden om wat te doen. Ik ga de upgrade tot nader order uitstellen aangezien het veel geld kost en (blijkbaar) vrijwel niks oplevert.

Bedankt voor je advies allemaal <3

• Randleman
Jorissie87 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:43:
Nou nou, weinig verschil?
Zie hier een vergelijking tussen de 4th gen i7 vs 8700K. De oude i7 is dus al beter dan zijn huidige CPU, verschil zal dus nog groter zijn. Verschilt natuurlijk sterk per spel.

YouTube: 4 Year Old Core i7 vs. Core i7-8700K, Worth The Upgrade?

Je speelt op 1440P, dan zal het verschil inderdaad minder zijn gezien je sneller aan een GPU bottleneck zit...

[ Voor 7% gewijzigd door Randleman op 30-07-2018 16:34 ]

• ZelianGuy
Randleman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:31:
[...]

Nou nou, weinig verschil?
Zie hier een vergelijking tussen de 4th gen i7 vs 8700K. De oude i7 is dus al beter dan zijn huidige CPU, verschil zal dus nog groter zijn. Verschilt natuurlijk sterk per spel.

YouTube: 4 Year Old Core i7 vs. Core i7-8700K, Worth The Upgrade?

Je speelt op 1440P, dan zal het verschil inderdaad minder zijn gezien je sneller aan een GPU bottleneck zit...
Hmm. Ik had na snel googlen (had ik eerste moeten doen 8)7 ) dit filmpje gevonden YouTube: i7 8700K vs i5 4690K Benchmarks | Gaming Tests Review & Comparison

Ongeveer 30-40% performance boost bij CPU heavy games. Ik zal er nog over nadenken in ieder geval.

• Randleman
Darkrevenge schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:44:
[...]

Hmm. Ik had na snel googlen (had ik eerste moeten doen 8)7 ) dit filmpje gevonden YouTube: i7 8700K vs i5 4690K Benchmarks | Gaming Tests Review & Comparison

Ongeveer 30-40% performance boost bij CPU heavy games. Ik zal er nog over nadenken in ieder geval.
En de benchmarks zijn ook gedaan op 1080P. Met 1440P is het verschil minder groot.

• ZelianGuy
Randleman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:55:
[...]

En de benchmarks zijn ook gedaan op 1080P. Met 1440P is het verschil minder groot.
Goed om te weten. Denk dat ik de upgrade dan uitstel. Bedankt voor je advies.
Pagina: 1