PC heeft random power downs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07-2024
Dag iedereen,

First of all, ik hoop dat ik dit topic op de juiste plek start :X

Zoals de titel al doet vermoeden, ik kamp met een bijzonder vervelend probleem.
Mijn PC sluit om de haverklap zomaar af. Nouja, sluit af. Het is meer alsof iemand de stekker eruit trekt. Poef, weg is alles.

Ik heb dit probleem al een enige tijd, maar helaas heb ik de oorzaak nog niet kunnen vinden.
Nu ben ik een beetje ten einde raad, en zou ik graag tips willen krijgen wat ik verder nog zou kunnen nakijken of testen.

Het probleem doet zich na mijn mening compleet random voor, het kan zo 1x per dag gebeuren, 1x per week. Soms zie je het 3 weken niet.
Het kan gebeuren tijdens vol intensief gamen, een filmpje kijken, gewoon idle desktop als ik niet thuis ben. Het schijnt niet uit te maken of het systeem onder load is of niet.

De temperaturen zijn meer als prima, dat is de oorzaak zo ver ik kan zien ook niet.
Ik heb eergisteren nog de hele kast schoongemaakt en nieuwe koelpasta op de CPU gedaan, 45-50C idle en 70-78 load.

Wanneer de PC crasht en ik hem weer opstart, kan ik niks nuttigs vinden in de Event Logs.
Gisteravond heb ik nog een crash gehad, alles wat ik in de Event Log kon vinden was van een paar uur terug. Het eerstvolgende was dat de PC weer succesvol was opgestart (na de crash)...

Spotify lijkt zijn hele state te rewinden na / tijdens de crash. De afspeelwachtrij is dan precies hetzelfde als uren voor de crash (Eigenlijk weer helemaal terug hoe Spotify de laatste keer succesvol is gestart voor de crash).
Chrome onthoud al zijn tabs en die kunnen hersteld worden.

Lijst van mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 493,89€ 493,89
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Nitro Radeon R9 390X 8G D5€ 0,-€ 0,-
2Seagate Barracuda, 2TB€ 58,88€ 117,76
1WD Black SATA 6Gb/s WD7500BPKX, 750GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 652S€ 107,86€ 107,86
1Cooler Master Hyper 612 Ver. 2€ 35,01€ 35,01
2Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 66,50€ 133,-
1Corsair RM750i€ 130,85€ 130,85
1Samsung 850 EVO 500GB€ 125,01€ 125,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.143,38

Note:

Ik dacht in eerste instantie dat mijn oude PSU faulty was, dus heb ik die vervangen met deze. (En het werd voor mij sowieso eens tijd voor een modulaire PSU.)
Het RAM heb ik van de week nog vervangen, dat was de enigste part die nog 'oud' was in mijn PC, was al aan vervanging toe maar ik dacht dat daar het probleem zich misschien in kon bevinden.

Ik heb een keer gedacht dat het misschien simpelweg het stopcontact was o.i.d. Maar nadat de PC ook een keer is uitgevallen bij mijn vriendin thuis leek mij dat ook niet meer logisch.

Ik zou heel graag willen uitdokteren wat dit nare probleem nou veroorzaakt.
Elke suggestie of tip is welkom. Zowel dingen om te proberen als eventuele diagnostic software suggesties.

Met vriendelijke groet,

Dennis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Ik kan mij herinneren dat in de bios (weliswaar van een MSI) een optie bestaat, dat het systeem zich uitschakelt bij abnormaal voltage. Heb je hier toevallig al eens naar gekeken?

Misschien kun je de bios doorzoeken naar foutieve instellingen, of wellicht deze eens resetten naar de standaard waarden.

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
Felix! schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:35:
Ik kan mij herinneren dat in de bios (weliswaar van een MSI) een optie bestaat, dat het systeem zich uitschakelt bij abnormaal voltage. Heb je hier toevallig al eens naar gekeken?

Misschien kun je de bios doorzoeken naar foutieve instellingen, of wellicht deze eens resetten naar de standaard waarden.
Hmm, bedankt! Ik ga eens kijken.
Eigenlijk heb ik nooit iets aangepast in de BIOS behalve de boot order, maar ik kan proberen of alles resetten zin heeft.
Ook zal ik eens even kijken of er een nieuwere versie van mijn BIOS beschikbaar is dan dat ik draai.

Edit:
Ik heb gekeken naar BIOS updates. Die zijn er. De laatste stable versie is van Maart vorig jaar en ik run nog die van April 2016 :+

Heb verder geen instellingen gevonden wat kan blijken dat ie een insta power off doet ter beveiliging van iets.
Alle clock speeds en voltages zijn ook allemaal automatisch. Ik run 0 overclocks.
Hopelijk mag de BIOS update baten.

Edit 2:
Nope, zojuist weer uitgevallen (BIOS update heb ik uitgevoerd + standaardwaarden). Ik was dit keer F1 2017 aan het spelen, Final lap of the race, P3 en *poef*, uit. RIP progress ;w

Anyways, windows log geeft hier wederom niks interessants. Een aantal Kritieke entry's met "Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen." na de crash, maar geen details.
Laatste entry voor de crash was een informatiemelding circa twee uur ervoor.

[ Voor 41% gewijzigd door D3nn0s op 01-08-2018 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
Heb ik gisteravond nog willen doen, maar hier een screenshot van Windows Logs;

https://i.gyazo.com/476bf4371da65bc443a003c2041d7e83.png

[ Voor 98% gewijzigd door D3nn0s op 01-08-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:07
Heb je al gekeken naar de temperatuur van je systeem/componenten?
Kan zijn dat de computer zichzelf uitschakeld vanwege to hoog oplopende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
HomeServ schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:08:
Heb je al gekeken naar de temperatuur van je systeem/componenten?
Kan zijn dat de computer zichzelf uitschakeld vanwege to hoog oplopende temperaturen.
Quote uit main post:
De temperaturen zijn meer als prima, dat is de oorzaak zo ver ik kan zien ook niet.
Ik heb eergisteren nog de hele kast schoongemaakt en nieuwe koelpasta op de CPU gedaan, 45-50C idle en 70-78 load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-Tjuh
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-04-2022
Zou kunnen komen door een verkeerd voltage op je cpu.
geen idee of je hier overigens mee aan het rommelen bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@D3nn0s Heb je je CPU in OC modus, kijk even het Voltage na, is alles goed aangesloten, je GPU ook ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
Johan-Tjuh schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:29:
Zou kunnen komen door een verkeerd voltage op je cpu.
geen idee of je hier overigens mee aan het rommelen bent geweest.
Nee, nog nooit. Voltages allemaal automatisch, ik ga hier niet aan rommelen. Een overclock op deze machine is nog never nooit nodig geweest voor mij. Ik wil niks per ongeluk stuk maken dus van voltages blijf ik echt af.
Heb zelfs de automatische EZ Tuning wat je kunt doen via de UEFI niet gedaan.
Hackus schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 13:35:
@D3nn0s Heb je je CPU in OC modus, kijk even het Voltage na, is alles goed aangesloten, je GPU ook ?
0 Overclocks, alles op de automatische stand. Alles is (tot zover mijn kennis gaat) goed aangesloten, van de week met kast schoonmaken nog alles nagelopen en opnieuw erin geprikt.
Alles loopt goed, zit goed, lijkt goed tot het in een keer 'poef' denkt.
Ik kan de waardes van de voltages even uit de UEFI lezen, misschien dat je toch iets ziet van hey dat is wat hoog o.i.d

Imgur link na wat foto's uit mijn UEFI/BIOS, jammer dat je daar niet kunt screenshotten :+

https://imgur.com/a/vWYvuTy

Mocht je speficieke informatie nodig hebben, laat het mij a.u.b. weten, dan kan ik ook zo goed mogelijk mijn best doen om alle relevantie informatie door te sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door D3nn0s op 01-08-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
Zojuist weer een crash / power cut gehad.
Was rustig Tweakers aan het browsen en wat Spotify muziek aan het luisteren.
Vreemd verhaal, heb eerlijk gezegd geen idee meer waarna ik kan kijken.
Wie-o-wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?
Hoe warm wordt je GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3nn0s
Arjantje72 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:07:
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?
Hoe warm wordt je GPU?
Helaas bestond het probleem al bij mijn vorige voeding. :'(
De GPU komt niet boven de 80 graden uit onder full load.
Bij de laatste crash was hij idle op 47 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dingen die je kunt doen:
1. Reset de BIOS naar standaardinstellingen. Ik denk dat je dat gedaan hebt, maar het kan nogmaals na het updaten van de BIOS.
2. Met CPUID HWMonitor kun je zien wat de warmteontwikkeling is van alle componenten. Kijk vooral naar de temperatuurmaxima. Een piek kan vrij snel worden bereikt en weer verdwijnen.
3. Alles stofvrij maken en alle stekkers losmaken, inspecteren en opnieuw insteken. Kijk of er verbrande plekken zijn. Kortsluiting kan overbelasting van de voeding veroorzaken die er na een tijd mee ophoudt en weer afkoelt. Er zijn thermische zekeringen op moederborden te vinden. Die stoppen als een bepaalde temperatuur is bereikt en na afkoelen werken ze weer.

Modulaire voedingen zijn nog meer vatbaar voor problemen als de stekkers niet goed contact maken. Hoe minder stekkers, hoe beter het is. Slechte contacten zijn een frequente oorzaak van elektrische brand.

Zorg dat de PC al een paar uur met stekker uit het stopcontact is als je een stofzuiger op lage stand gebruikt. Geen elektrostatisch laadbare borstel gebruiken bij electronica.

Troubleshooting is vaak een proces van elimineren, daarom moet je alle dingen doen die e.e.a. kunnen verhelpen. Soms meerdere keren als de volgorde van belang is.

Als het niet helpt, zijn cpu en gpu mogelijke oorzaken. De grafische kaart kun je uit het systeem halen en de geintegreerde GPU gebruiken. Daarna is de cpu aan de beurt, die kun je vervangen door een tweede handse Intel Pentium G3220 Boxed van 20 euro, om te testen. Die zal niet supersnel zijn, maar het is beter dan meteen veel geld uitgeven voor wat oudere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
95% kans dat het je voeding is. Dus probeer voeding van iemand te lenen ofzo.
Pagina: 1