Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flugzor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-11-2024
Hallo mede Tweakers!

Ik zit met een situatie in mijn maag waarvan ik niet zeker weet of ik in mijn recht sta of niet en wat de mogelijkheden zijn...

Mijn situatie is als volgt:

Een 2 a 3 maanden geleden heb ik via een mondelinge afspraak met mijn werkgever een vakantie geboekt die ingaat op 6 oktober 2018. In de tussentijd heb ik een nieuwe baan gevonden en is de kans enorm groot dat ik daar voor ga tekenen. Ik heb te maken met een opzegtermijn van 3 maanden, mijn vakantie zou precies binnen deze 3 maanden vallen.

Mijn vraag is nu als volgt:

Heb ik nog steeds recht op die vakantie omdat deze mondeling al eerder besproken was en akkoord was of heeft mijn huidige werkgever het recht om mij deze vakantie te ontnemen?

Alvast bedankt voor alle hulp!

GTX 1080 TI - AMD R7 2700x - 16GB DDR4 - Path of Exile RNG Believer

Beste antwoord (via Flugzor op 30-07-2018 21:02)

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Reken uit hoeveel vakantiedagen je hebt: Je werkt een deel van een jaar, dus krijgt ook alleen dat percentage vakantiedagen.
Indien je voldoende hebt: Vraag een bevestiging van de vakantie. Indien je je vakantie reeds hebt ingevuld in bijvoorbeeld een formulier waar je je uren in moet schrijven en daar ook je vakantie moet invullen, maak daar dan uitdraai van (inclusief datum van opvoeren). Na 14 dagen geen afkeuring is je vakantie namelijk automatisch goedgekeurd.

Indien je werkgever jouw vakantie wilt ontnemen (wat mag INDIEN zwaarwegend bedrijfsbelang), wijs deze er dan op dat ie opdraait voor alle kosten: Annulering en meerprijs voor zelfde vakantie in andere periode.
Mijn manager wilde mij ook mijn vakantie ontnemen omdat ik ontslag nam (na het goedkeuren van mijn vakantie). Toen ik meldde: 'Prima, de annuleringskosten zijn dit en ik kan dan een maand later, dus dat kost zoveel meer' mocht ik opeens wel op vakantie...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:03
Lijkt mij niet dat ze die mogen intrekken(zolang je de vrije uren nog heb staan). Maar zorg wel even dat je vakantie zwart op wit heb staan. Je wil niet dat er een ja nee strijd gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:10

rjong5

?

Alleen in geval van zwaarwegende bedrijfsbelangen kan een werkgever verlof weigeren / intrekken.
Werkgever zal dat aan moeten tonen.

en zorg indd dat je een schriftelijk akoord hebt voor je vakantie, anders wordt het indd een ja / nee verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
3 Maanden is trouwens een lange termijn. Verder precies als boven zorg dat je het bevestigt hebt gekregen die vrije dagen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Reken uit hoeveel vakantiedagen je hebt: Je werkt een deel van een jaar, dus krijgt ook alleen dat percentage vakantiedagen.
Indien je voldoende hebt: Vraag een bevestiging van de vakantie. Indien je je vakantie reeds hebt ingevuld in bijvoorbeeld een formulier waar je je uren in moet schrijven en daar ook je vakantie moet invullen, maak daar dan uitdraai van (inclusief datum van opvoeren). Na 14 dagen geen afkeuring is je vakantie namelijk automatisch goedgekeurd.

Indien je werkgever jouw vakantie wilt ontnemen (wat mag INDIEN zwaarwegend bedrijfsbelang), wijs deze er dan op dat ie opdraait voor alle kosten: Annulering en meerprijs voor zelfde vakantie in andere periode.
Mijn manager wilde mij ook mijn vakantie ontnemen omdat ik ontslag nam (na het goedkeuren van mijn vakantie). Toen ik meldde: 'Prima, de annuleringskosten zijn dit en ik kan dan een maand later, dus dat kost zoveel meer' mocht ik opeens wel op vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
Heb je een tijdelijk of vast contract?
Hoe lang is de contractuele opzegtermijn van de werkgever?
Staat er iets over opzegtermijnen in de CAO? (is er sprake van een CAO?)
edit: laatste zin toegevoegd.

[ Voor 37% gewijzigd door daan! op 30-07-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
daan! schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:27:
Heb je een tijdelijk of vast contract?
Hoe lang is de contractuele opzegtermijn van de werkgever?
Staat er iets over opzegtermijnen in de CAO? (is er sprake van een CAO?)
edit: laatste zin toegevoegd.
Ik zie niet hoe het antwoord op die vragen kan helpen bij de beantwoording van de vraag van TS... De opzegtermijnen zeggen toch niks over het verlenen van verlof?

Ontopic; het juiste antwoord is al gegeven. Zorg dat je de goedkeuring van je vakantie op schrift krijgt. Een kort mailtje met 'beste baas, ter herinnering en voor de duidelijkheid nog even op de e-mail, zoals mondeling besproken op ... (datum) en door jou goedgekeurd; mijn vakantie staat gepland op ... t/m ... Mocht je hier nog vragen over hebben, dan hoor ik het graag.

Krijg je als reactie 'prima' of hoor je niks binnen 2 weken, dan is alles in orde. Overigens, alsnog kan je werkgever proberen om de goedkeuring op je verlofaanvraag in te trekken (zelfs na goedkeuring), met het beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'. In dat geval de laatste alinea van RoNoS volgen, want de kosten die jij daarbij maakt, moeten vergoed worden door de werkgever.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Waarom zou je geen recht meer hebben op die vakantie :?

Tja, als je baas een lul is, dan kan hij best moeilijk gaan doen, maar dan ga jij toch ook moeilijk doen en gewoon op vakantie? Wat wil hij doen? Je ontslaan?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
Sdreeg schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:08:
Ik zie niet hoe het antwoord op die vragen kan helpen bij de beantwoording van de vraag van TS... De opzegtermijnen zeggen toch niks over het verlenen van verlof?
Maar wel over de geldigheid van de opzegtermijn.
Als de verlengde opzegtermijn nietig is, en de werkelijke opzegtermijn daardoor maar 1 maand is, staat TS veel sterker.

Antwoord op de vraag was al gegeven, namelijk dat hij de afspraak schriftelijk moet laten vastleggen.
Dan kan ik dat antwoord nog wel herhalen in een andere bewoording maar daar heeft TS niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door daan! op 30-07-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stuur je baas nog een keer een mailtje als bevestiging van de mondeling afgesproken vakantie. Dan heb je iig iets op 'papier' en kan hij achteraf niet doen alsof ie van niks wist.

Wat @Sdreeg dus zei :)

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 30-07-2018 15:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 15:20
Het lijkt me logisch dat je nieuwe werkgever je vakantie kan weigeren. Hij heeft jou nooit toestemming verleend, dat heeft je vorige werkgever gedaan. En daar heeft die nieuwe werkgever niets mee te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:39:
Het lijkt me logisch dat je nieuwe werkgever je vakantie kan weigeren. Hij heeft jou nooit toestemming verleend, dat heeft je vorige werkgever gedaan. En daar heeft die nieuwe werkgever niets mee te maken.
Als je alle berichten zo nauwkeurig leest voordat je reageert snap ik wel waarom je werkloos bent Koos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
marshallq schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:51:
[...]

Als je alle berichten zo nauwkeurig leest voordat je reageert snap ik wel waarom je werkloos bent Koos ;)
Haha, goed gezegd.. Werkloze koos leest voor de helft. Kan hij natuurlijk niks aan doen! :+

@Flugzor Je hebt gewoon recht op vakantie. Je hebt 2 a 3 maanden geleden dat via mondelinge afspraak geregeld. Alleen nu is de vraag heb je daar ook iets van zwart op wit? Als je dat niet hebt dan kan hij het nog weigeren / doen alsof zijn neus bloed en aangeven dat hij nergens vanaf wist dus. Jij zit op dat moment met de gebakken peren.

Regel een e-mail naar je werkgever en vraag aan hem of de vakantie die je gepland hebt staan tussen [datum] en [datum] nog in orde is volgens mondeling akkoord op [datum].

Wanneer je dat hebt kan je daarna zelfs aangeven dat je daarna niet meer terugkomt en ontslag neemt. Niet heel netjes, maar wat wil hij daaraan doen ;-) daarna je vakantie intrekken is een no-go en mag niet meer ^_^ tenzij zoals eerder aangegeven er een zwaarwegend belang voor het bedrijf in kwestie aan te grondslag ligt.

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Tweakez schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:57:
[...]
Tenzij zoals eerder aangegeven er een zwaarwegend belang voor het bedrijf in kwestie aan te grondslag ligt.
Ik denk dat dat afhankelijk is van de functie van TS en de omvang van het bedrijf waar hij/zij werkt.

Als er morgen wordt opgezegd (31/7) met een opzegtermijn van 3 maanden, zou TS per 1 november uit dienst zijn getreden. Dat betekent dat men effectief nog 2 maanden heeft om een vervanger te zoeken en in te werken of het werk over te dragen naar collega's. Of het van zwaarwegend belang is dat een toegezegde vakantie daarvoor moet worden afgezegd, is moeilijk te beoordelen, maar ik zou het wel begrijpen als de werkgever aangeeft dat de situatie nu anders is dan toen de vakantie oorspronkelijk is toegezegd.

Overigens vind ik een opzegtermijn van 3 maanden lang klinken en het lijkt me dat je dit voornamelijk doorvoert bij functies die moeilijk in te vullen zijn. Mocht dat zo zijn, dan maakt dat je situatie er niet eenvoudiger op. Anderzijds heb je met 3 maanden als werkgever wel aardig wat tijd om een oplossing te zoeken. Veel zoekresultaten op google geven aan dat een zwaarwegend bedrijfsbelang voor het bedrijf niet zomaar wordt toegekend, maar met jouw situatie zou ik me als leek best kunnen voorstellen dat het hier nou net wel op zou kunnen gaan.

Het makkelijkste is om het bespreekbaar te maken (en misschien benadrukken dat ze met 3 maanden opzegtermijn geruime tijd hebben om een oplossing te zoeken). Mochten ze er moeilijk over doen, dan kan je altijd nog rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flugzor
Allereerst wil ik iedereen graag bedanken voor alle gegeven informatie! Ik weet wat mij te doen staat. Ik zal allereerst mijn vakantie zwart op wit op papier verkrijgen. (Helaas niet gedaan destijds) en zal daarna (Ik weet het, het is niet zo netjes) mijn ontslag indienen.

Allen nogmaals bedankt en een fijne avond !

Flugzor

[ Voor 0% gewijzigd door Flugzor op 30-07-2018 21:04 . Reden: Spelfouten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 maanden uitwerken . Dat heb ik nog nooit mee gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:10

rjong5

?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 02:50:
3 maanden uitwerken . Dat heb ik nog nooit mee gemaakt
Als het in je contract staat heb je je daar gewoon aan te houden, maar komt vaker voor hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad vastleggen, al is het maar in een e-mail. Ik draai het eigenlijk altijd om: ik schiet eerst een verlofaanvraag in per e-mail. Daarna breng ik het ter sprake bij de teamlead. Soms heb ik al akkoord voor ik hem spreek. Maar die e-mail geeft beide partijen duidelijkheid.

Ik boek ook pas een vakantie, als ik een OK heb per e-mail. Duurt nooit langer dan die 2 weken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Ik heb ook een gedeelte vakantie gehad in mijn opzegtermijn. Zolang er geen zwaarwegende redenen zijn mogen ze het volgens mij niet weigeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

rjong5 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 06:04:
[...]

Als het in je contract staat heb je je daar gewoon aan te houden, maar komt vaker voor hoor.
Precies bij bepaalde functies is dat niet vreemd. Het is een dubbel snijdend zwaard, want de termijn voor de werkgever wordt hierdoor 6 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Precies bij bepaalde functies is dat niet vreemd. Het is een dubbel snijdend zwaard, want de termijn voor de werkgever wordt hierdoor 6 maanden.
Niet altijd. De wet zegt, als ik me goed herinner, dat de opzegtermijn voor de werkgever niet korter mag zijn dan voor de werknemer. Maar als er geen CAO is die dat bepaalt dan geldt inderdaad de dubbele opzegtermijn voor de werkgever.

Heb het niet nagekeken maar dacht dat het zo zat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
downtime schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:14:
[...]

Niet altijd. De wet zegt, als ik me goed herinner, dat de opzegtermijn voor de werkgever niet korter mag zijn dan voor de werknemer. Maar als er geen CAO is die dat bepaalt dan geldt inderdaad de dubbele opzegtermijn voor de werkgever.

Heb het niet nagekeken maar dacht dat het zo zat
Klopt. De opzegtermijn van WG is in alle gevallen minimaal de opzegtermijn van WN.

1. Bij geen opzegtermijn afgesproken, of alleen de wettelijke opzegtermijn, is de opzegtermijn van WN en WG allebei in beginsel 1 maand. Bij een dienstverband van >5jr, geldt voor de WG echter een langere opzegtermijn, oplopend bij een langer dienstverband. Die van WN blijft dan echter 1 maand.
2. Bij een afwijkende opzegtermijn (dus afwijkend van de wettelijke), moet de opzegtermijn van de WG altijd minimaal 2 x de lengte van de opzegtermijn van de WN zijn. Bij een opzegtermijn van 3 maanden voor WN, moet de opzegtermijn van WG dus minimaal 6 maanden zijn.
2.1 Van punt 2 kan alleen afgeweken worden bij CAO, waarbij dus de regels van de CAO gelden. Hierbij moet de opzegtermijn van de WG altijd wel minimaal zo lang zijn als de opzegtermijn van WN.
2.2 Wanneer geen geldig beding is opgesteld (bijvoorbeeld 3 mnd WN en 3 mnd WG), is het opzegtermijnbeding vernietigbaar. Als het beding is vernietigd, wordt teruggevallen op de wettelijke opzegtermijn (dus in beginsel 1 mnd WN en 1 mnd WG).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:49

macnerd

No Apples please :-)

Je huidige werkgever kan je vakantie intrekken wegens zwaarwegend belang, maar hij moet jou (voor zover ik weet, IANAL) wel compenseren. Als je dus een reis geboekt hebt zonder annuleringsverzekering dan moet de werkgever de schade betalen (de kosten van de reis dus). En in geval van een partner: die gaat natuurlijk ook niet alleen. De schade is dus de totale schade, niet alleen van de werknemer.

Bij een nieuwe baan is het gebruikelijk dat je een geplande vakantie meldt. De nieuwe werkgever heeft jou nog niet in dienst, dus hij kan je nog niet ingepland hebben (het kan wel zijn dat ze om je zitten te springen). De meeste werkgevers laten je dan ook gewoon op vakantie gaan (en dan begin je ook fris aan je nieuwe baan, dat is voor alle partijen prettig).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

macnerd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:33:
Je huidige werkgever kan je vakantie intrekken wegens zwaarwegend belang, maar hij moet jou (voor zover ik weet, IANAL) wel compenseren. Als je dus een reis geboekt hebt zonder annuleringsverzekering dan moet de werkgever de schade betalen (de kosten van de reis dus).
Ook al heb je een annuleringsverzekering, die gaat echt niet even de reissom vergoeden, omdat het voor XXX BV heel erg belangrijk is dat jij gaat werken i.p.v. op vakantie te gaan. Maar als het zo enorm belangrijk is dat er een vakantie voor ingetrokken moet worden, dan is het vergoeden van de schade waarschijnlijk ook geen probleem voor de werkgever.
macnerd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:33:
Je huidige werkgever kan je vakantie intrekken wegens zwaarwegend belang, maar hij moet jou (voor zover ik weet, IANAL) wel compenseren. Als je dus een reis geboekt hebt zonder annuleringsverzekering dan moet de werkgever de schade betalen (de kosten van de reis dus). En in geval van een partner: die gaat natuurlijk ook niet alleen. De schade is dus de totale schade, niet alleen van de werknemer.

Bij een nieuwe baan is het gebruikelijk dat je een geplande vakantie meldt. De nieuwe werkgever heeft jou nog niet in dienst, dus hij kan je nog niet ingepland hebben (het kan wel zijn dat ze om je zitten te springen). De meeste werkgevers laten je dan ook gewoon op vakantie gaan (en dan begin je ook fris aan je nieuwe baan, dat is voor alle partijen prettig).
Heb ik eigenlijk nooit gedaan, op vakantie gaan voor een wisseling van baan. De 31e viel bij mijn eerste "echte" overstap op een dinsdag. Dat was wel raar hoor: op dinsdag de laatste dag bij je oude baas en dan op woensdagochtend helemaal ergens ander heenreizen en helemaal opnieuw beginnen. Bij de 2e overstap viel de laatste dag van de maand in het weekend en dat was wel minder heftig. Misschien neem ik bij de volgende overstap maar eens een keer een paar daagjes vrij, voor ik weer begin. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:49

macnerd

No Apples please :-)

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:38:
[...]

Ook al heb je een annuleringsverzekering, die gaat echt niet even de reissom vergoeden, omdat het voor XXX BV heel erg belangrijk is dat jij gaat werken i.p.v. op vakantie te gaan. Maar als het zo enorm belangrijk is dat er een vakantie voor ingetrokken moet worden, dan is het vergoeden van de schade waarschijnlijk ook geen probleem voor de werkgever.
Ik beweer nergens dat een annuleringsverzekering uit zal betalen, alleen dat de werkgever dat moet doen als de schade door de werkgever komt als gevolg van het intrekken van een geaccordeerde vakantie. Alleen zal de schade vaak niet zo groot zijn als in eerste instantie beweerd wordt ;)
Heb ik eigenlijk nooit gedaan, op vakantie gaan voor een wisseling van baan. De 31e viel bij mijn eerste "echte" overstap op een dinsdag. Dat was wel raar hoor: op dinsdag de laatste dag bij je oude baas en dan op woensdagochtend helemaal ergens ander heenreizen en helemaal opnieuw beginnen. Bij de 2e overstap viel de laatste dag van de maand in het weekend en dat was wel minder heftig. Misschien neem ik bij de volgende overstap maar eens een keer een paar daagjes vrij, voor ik weer begin. :)
Vrij nemen voor je nieuwe baan wordt vaak aangeraden. Zelf ook gedaan, geen spijt van.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Flugzor schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:04:
Ik zal allereerst mijn vakantie zwart op wit op papier verkrijgen.
Neen, eerst kijken of je nog voldoende uren hebt. Gezien je nu waarschijnlijk 2 maanden gaat missen heb je ook 17% minder vakantie-uren, dat kan best doortikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flugzor
Kleine update voor de mensen die nog reageren / lezen.

Heb vandaag mijn ontslag ingediend en door een goed gesprek te voeren was het geen enkel probleem dat ik op vakantie ga tijdens mijn opzegtermijn.

Nogmaals ieder bedankt voor alle tips/hints/informatie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Fijn dat het goed verlopen is en je geplande vakantie nog gewoon door kan gaan. Wellicht vanuit de werkgever gezien ook wel zo slim: dan ben jij misschien net iets gemotiveerder om je werk netjes over te dragen.

Succes met je nieuwe job! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En het scheelt vakantie-uren uitbetalen na einde dienstverband natuurlijk.
Pagina: 1