Toon posts:

Is tweakos nog iets geworden

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is tweakos nog iets geworden, want ik kwam het tegen met zoeken maar kan niet de einde vinden het besturing systeem. Idee is wel leuk, maar of nog iets van geworden is lijkt mijn klein.
Maar ik ben benieuwd :)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

wat ik er van gevolg heb (en dat was circa 4 maanden geleden ofzo) issut helemaal niks geworden

In de tussentijd heb ik niet echt berichten hierover gelezen. (okee ik heb ook toen niet al te veel gelurkt)

Maar IMO is het ook onmogelijk. Een OS schrijven vanaf nul is niet te doen, tenminste, niet met een stelletje tweakers. (no flamebait ... het is gewoon hoe ik het zie)

Persoonlijk ben ik wel voor het idee om een tweakLinux te maken, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat het maken van een linux from scratch met een groep mensen (en we kende elkaar notabene) toch heeeeel moeilijk is

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een OS schrijven is niet zomaar iets.

Ik ben er 2 jaar geleden veel mee bezig geweest. Veel van geleerd, want ik was al zover dat ik de hele zooi in protected mode had, de interrups goed, segment descriptors e.d. goed, etc..
Maar toch lastig om het from scratch te doen. Ik ben nu bezig met iets waarin ik de Linux kernel gebruik. (en toch is het geen Linux, want met de Linux kernel op zich zelf kun je hele leuke dingen doen)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

En er was ook nog iemand zo "slim" om de domeinnamen te registreren via namezero... maar die is volgens mij op het moment dat hij ze "registreerde" al genoeg uitgekafferd :)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 12:28 schreef morphje het volgende:

Persoonlijk ben ik wel voor het idee om een tweakLinux te maken, maar ik weet ook uit eigen ervaring dat het maken van een linux from scratch met een groep mensen (en we kende elkaar notabene) toch heeeeel moeilijk is
LFS is niet zo heel moeilijk. Met een groep van 10 of meer mensen moet je na een maand toch een redelijk bruikbaar pakket kunnen maken... of zie ik het nu te makkelijk? :?

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Tuurlijk is het niets geworden,
ideeen worden vaak verzonnen,
maar de moeite wordt niet genomen.

Kijk nou naar tweakers :) Das vet idee, en omdat ze er de moeite voor hebben genomen is het wel wat geworden.

Het is kwestie van elkaar ontmoeten, aan tafel zitten, plan maken en uit gaan voeren.

Het spijt me,
maar ik heb al een OS, en gratis ook :) dus ik heb niets aan een tOS

http://mrfloris.com

• morphje

morphje

let's all love lain

Op woensdag 18 juli 2001 13:01 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

LFS is niet zo heel moeilijk. Met een groep van 10 of meer mensen moet je na een maand toch een redelijk bruikbaar pakket kunnen maken... of zie ik het nu te makkelijk? :?
Ja en nee.

Je moet motivatie, leiderschap en met concrete ideeen komen.

Indien dat eerste er niet is, dan heb je een probleem (hadden wij ook in het begin, werd later opgelost)

Wij wilde ook "speciale" dingen in onze kernel. Bijvoorbeeld dat het vlekkeloos draaien op elke CPU en je glibc compilen schijnt wat moeilijker te zijn. althans dat ervaarde de persoon die zich er mee bezig hield. (na ongeveer 12 pogingen kreeg hij het een beetje voor mekaar)

Dan zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Als je het boek volgt is het makkelijk, maar wil je net iets anders hebben, dan kom je snel genoeg met problemen.

Maar goed, motivatie is ook een pre bij zo'n project. Veel mensen hebben niet enkele uren per dag over om te besteden aan zo'n project.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Het lijkt mij wel een leuk idee. Als echte unix fanaat loop ik al een tijdje met het plan te spelen om een OS te schrijven. LFS is niks voor mij, en echt programmeren ben ik nooit verder gekomen dan een shell voor zowel Linux als DOS.
TweakOS nieuw leven inblazen????
Iemand een plan posten?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• morphje

morphje

let's all love lain

ik zet je kans op succes op ongeveer nul

sorry just my opinion, en het is al meerdere keren geprobeert om tweakOS nieuw leven in te blazen, maar dit is iedere keer mislukt.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Niemand dan die een origineel OS wil bouwen?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 15:52 schreef DGTL_Magician het volgende:
Niemand dan die een origineel OS wil bouwen?
Ik denk dat jij niet echt beseft wat voor werk er achter een OS zit... Het is niet zomaar iets, verder denk ik dat (als er al ooit iets van komt) het OS niet echt vlekkeloos zal werken. Sorry, maar je kansen zijn vrij laag. Helaas.....

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik weet dat het niet zomaar iets is, maar het is een leuk hobby projectje.
Weet iemand nog sites over zelf bouwen van een OS?

Verwijderd

Mijn mening:

je moet noooooooooooooooooooooooooit iets bouwen wat er al is. Dit heb ik op programmeren-forum ook al zovaak gezegd, bouw nou geen nieuw OS of een nieuwe irc client of een nieuwe browser of een nieuwe....whatever........

Ga liever meewerken aan bestaande projecten en zorg dat die nog beter worden in plaats van steeds dat tandwieltje opnieuw uit te willen vinden.... Ik ben ervan overtuigd dat als je drivers gaat schrijven en je verdiet in de linux kernel adt je dan net zoveel kan leren als wanneer je je compleet eigen OS bouwt.....

Dus dat tweakOS dood is, is helemaal niet zo erg imho.... De meeste mensen zouden toch op linux/BSD blijven.

Verwijderd

Ik heb het al eens eerder bepleit, maar waarom wordt er niet een Tweakos linux (TweaX?, TwiX?) distributie in elkaar gezet? Begin bv met de linux from scratch distro, en bouw dit uit tot een state of the art distro met de nieuwste kernel, games, desktop en drivers. Dit lijkt me al werk genoeg, maar het is wel haalbaar en geeft (denk ik) meer voldoening dan een knipperende cursor. Bovendien moet je ECHT goed zijn als je OS wil programmeren dat beter is dan wat er al te krijgen is.

Volgens mij kan je beter voortbouwen op iets dat goed is, dan het wiel weer opnieuw uitvinden.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik programmeer al veel voor Linux. Ik wil nu eens vanaf de grond iets bouwen, gewoon voor de ervaring. Voor de lol!

Verwijderd

Een OS maken vanaf scratch is echt niet te doen. Daar heb je heeeeel veel tijd en heel veel mensen voor nodig. Kijk naar de copyright van Windows, die zijn 1989 begonnen en waren pas na jaren zover dat ze echte multitasking hadden. Als alle programmeurs hier op GoT mee zouden doen zou je er nog 20 jaar minimaal over doen om met een volwaardig OS, dat een ander OS op de markt kan verslaan, op de markt te komen. Een linux distributie door GoT'ers lijkt me eerlijk gezegd ook niks, why reinvent the weel? Er zijn genoeg distro's, en de meesten hebben altijd de nieuwste games apps en libraries, download gewoon -current. Just my opinion.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Maar! Zoals ik al zei: ik wil geen commercieel OS, ik wil gewoon voor de ervaring iets bouwen. Misschien moet ik een topic op het programmeren forum openen...

Verwijderd

Dan duurt het net zo lang, misschien langer.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Dat weet ik wel, maar het gaat om de lol, het hoeft zelfs niet eens af!

Verwijderd

Kan je dan niet beter een programma maken voor een bestaand OS? Ook programmeren, vast wel net zo leuk en je hebt er ook nog eens iets aan. :)

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 16:31 schreef surreal het volgende:
Kan je dan niet beter een programma maken voor een bestaand OS? Ook programmeren, vast wel net zo leuk en je hebt er ook nog eens iets aan. :)
Dat zegt ie net, had ie al gedaan.

Ik vind het een leuk idee, op zich, maar ja... Als je ziet dat Linus Torvalds voor een kernel alleen (zonder enige vorm van modularisering, zonder enige vorm van grafische pampam, zonder enige vorm van beveiliging, alleen maar bash + zijn desktopje) al twee jaar ofzo nodig had........

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:14

WoutF

Hoofdredacteur
Het idee wat iemand zei om een Tweakers distro te maken lijkt me een stuk haalbaarder. TweakX TweakSurf, etc... En natuurlijk proggies. En natuurlijke ingebouwde tweakers en meuktracker headlines enzo. En standaard handige tweak proggies meeleveren, jammergenoeg heb ik 0% linux ervaring, maar het idee is leuk

Verwijderd

DGTL_Magician:

Natuurlijk zijn er al genoeg linux distro's, maar de meeste zijn toch vrij conservatief.

In mijn ervaring wordt er wel veel met distro's meegelevert, maar niet standaard geinstalleerd, bovendien vind je altijd nieuwere en leuker spul als je gaat zoeken bij bv freshmeat en sourceforge.

Ga ook eens buurten bij het design/graphics forum, en ik denk dat best iets bijzonders uit kan komen.

Er verder is geen enkele reden waarom de hardcore programmeurs zich kunnen bezighouden met de kernel, toch?

• Kettrick
  • Laatst online: 02:03

Kettrick

Rantmeister!

Op woensdag 18 juli 2001 12:34 schreef svdmeer het volgende:
Ik ben nu bezig met iets waarin ik de Linux kernel gebruik. (en toch is het geen Linux, want met de Linux kernel op zich zelf kun je hele leuke dingen doen)
Je bent een schande voor je ondertitel :P

Verwijderd

Ik heb nog wel de ouwe rotzooi liggen van dat TweakOS gebeuren (bootsector etc.). Heb er alleen zelf niet echt veel tijd meer voor. Dus als je het wilt hebben...

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op woensdag 18 juli 2001 16:06 schreef beelzebubu het volgende:
Mijn mening:

je moet noooooooooooooooooooooooooit iets bouwen wat er al is.
En daar ben ik het erg mee oneens. Programmeren doen sommige mensen niet alleen omdat ze iets willen hebben dat handeling X kan verrichten, maar gewoon omdat ze 't leuk vinden iets te maken...

• odysseus
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Onder 'tweaker' verstaan we toch iemand die probeert het laatste restje snelheid uit zijn systeem te persen? Die de gouden regel 'if it ain't broke, tweak it' aanhangt? Gaat niet voor iedereen op, maar goed. Waarom niet iets schrijven zoals powertweak? Onder Windows zijn er talloze programma's die je van alles laten uitvoeren met je systeem. Onder linux zijn er ook bepaalde programma's, maar ze zijn erg versnipperd en vele zijn waarschijnlijk een zachte dood gestorven? Waarom niet een programma schrijven dat de tweaker de mogelijkheid geeft zijn comlete systeem te tweaken? Dus van de harde schijf via de processor tot het geheugen naar de videokaart, en dan noem ik dingen als de CD-ROM nog niet eens. Een dergelijk programma zou voor iedereen op het forum wel iets bieden. Het zou een front-end kunnen gebruiken, kernel-programming zou wel eens nodig kunnen zijn, er moet informatie over hardware worden gevonden, enz.
Ik heb hier zelf nog niet echt de kwaliteiten voor, maar zou in ieder geval lichter werk als het schrijven van scriptjes naar de back-end en dingen als manpagina, webpagina of testen (ook belangrijk!) kunnen gaan doen. Anderen kunnen zich op de andere gebieden storten, precies waar iedereen goed in is, waardoor het geen project wordt voor een paar echte goeroes met jarenlange programmeerervaring. Is er hier animo voor zo'n project? De kennis lijkt in dit forum in ieder geval aanwezig. Reacties!

* odysseus lijkt het in ieder geval leuk om te doen!

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 19:20 schreef Onno het volgende:

[..]

En daar ben ik het erg mee oneens. Programmeren doen sommige mensen niet alleen omdat ze iets willen hebben dat handeling X kan verrichten, maar gewoon omdat ze 't leuk vinden iets te maken...
Precies....Plus, dat het natuurlijk altijd beter kan!!

Maar goed, dit soort projecten hier op GOT, draaien meestal op niks uit helaas.

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ik ben in het verleden nog bezig geweest om een database aan te maken voor wie er allemaal mee wouden doen en wie wat zou kunnen doen. Als iemand daar in is geïnteresseerd is moet ie het effe zeggen, eventueel kan ik het ook wel hosten !

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik ben geinteresseerd!
Ik wil ook de sources en tools die jullie gebruikt hebben wel hebben.
Dat kan me een mooie start geven.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 21:48 schreef nelske het volgende:

[..]

Precies....Plus, dat het natuurlijk altijd beter kan!!
Verbeteren lijkt mij dan beter dan zelf een nieuw project schrijven. Dan heb je zeg maar een basis om op voort te bouwen....

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 18 juli 2001 16:06 schreef beelzebubu het volgende:
Mijn mening:

je moet noooooooooooooooooooooooooit iets bouwen wat er al is. Dit heb ik op programmeren-forum ook al zovaak gezegd, bouw nou geen nieuw OS of een nieuwe irc client of een nieuwe browser of een nieuwe....whatever........

Ga liever meewerken aan bestaande projecten en zorg dat die nog beter worden in plaats van steeds dat tandwieltje opnieuw uit te willen vinden.... Ik ben ervan overtuigd dat als je drivers gaat schrijven en je verdiet in de linux kernel adt je dan net zoveel kan leren als wanneer je je compleet eigen OS bouwt.....

Dus dat tweakOS dood is, is helemaal niet zo erg imho.... De meeste mensen zouden toch op linux/BSD blijven.
Ehr.. Aan de ene kant heb je gelijk dat je inspanningen misschien beter besteed kunnen worden aan andere misschien veel nuttiger zaken. Maar zeggen om noooit een nieuwbouw project starten lijkt mij equivalent met niet innovatief zijn..

Dankzij het feit dat Linus torvalds toch een eigen iets ging bouwen is er Linux onstaan. Er waren destijds ook al voldoenden OS'en aanwezig. SCO Unix, Solaris, MS DOS, etc etc.
Daarmee hoop ik je stelling te ontkrachten !!!!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Op woensdag 18 juli 2001 16:20 schreef surreal het volgende:
Een OS maken vanaf scratch is echt niet te doen. Daar heb je heeeeel veel tijd en heel veel mensen voor nodig. Kijk naar de copyright van Windows, die zijn 1989 begonnen en waren pas na jaren zover dat ze echte multitasking hadden. Als alle programmeurs hier op GoT mee zouden doen zou je er nog 20 jaar minimaal over doen om met een volwaardig OS, dat een ander OS op de markt kan verslaan, op de markt te komen. Een linux distributie door GoT'ers lijkt me eerlijk gezegd ook niks, why reinvent the weel? Er zijn genoeg distro's, en de meesten hebben altijd de nieuwste games apps en libraries, download gewoon -current. Just my opinion.
Niet mee eens.. Je zult wel veel geduld nodig hebben. Dat de ontwikkeling van multitasking in Windows zo lang in beslag heeft genomen is te wijten aan het feit dat Windows backwards compatibel moest blijven, de bestaande code gebruikt werd etc. etc. Ze hebben BeOS met 10 man in 1 a 2 jaar ontwikkeld om maar effe een idee te geven !!

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 10:10 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Verbeteren lijkt mij dan beter dan zelf een nieuw project schrijven. Dan heb je zeg maar een basis om op voort te bouwen....
M.a.w.
Elk stukje software in zijn/haar bepaalde categorie, moeten afstammen van een bepaalde basis code, zeg je nu min of meer :?

Beetje een vreemde redenering, als je het mij vraagt. (Of bedoel je het anders?)

Verwijderd

Ik vroeg mij af gaat dit nog ooit iets worden of is het kalf gezonke ?

Verwijderd

Ziet iemand er nog wat in ?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 08:48
bouw enm gewoon joh als je em maar ff naar mij stuurd :P ik wil je bes wel helpen, ook al weet ik niet zo heeel veel van progameren, maar suc6 joh

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op woensdag 18 juli 2001 21:38 schreef odysseus het volgende:
Onder 'tweaker' verstaan we toch iemand die probeert het laatste restje snelheid uit zijn systeem te persen? Die de gouden regel 'if it ain't broke, tweak it' aanhangt? Gaat niet voor iedereen op, maar goed. Waarom niet iets schrijven zoals powertweak? Onder Windows zijn er talloze programma's die je van alles laten uitvoeren met je systeem. Onder linux zijn er ook bepaalde programma's, maar ze zijn erg versnipperd en vele zijn waarschijnlijk een zachte dood gestorven? Waarom niet een programma schrijven dat de tweaker de mogelijkheid geeft zijn comlete systeem te tweaken? Dus van de harde schijf via de processor tot het geheugen naar de videokaart, en dan noem ik dingen als de CD-ROM nog niet eens. Een dergelijk programma zou voor iedereen op het forum wel iets bieden. Het zou een front-end kunnen gebruiken, kernel-programming zou wel eens nodig kunnen zijn, er moet informatie over hardware worden gevonden, enz.
Ik heb hier zelf nog niet echt de kwaliteiten voor, maar zou in ieder geval lichter werk als het schrijven van scriptjes naar de back-end en dingen als manpagina, webpagina of testen (ook belangrijk!) kunnen gaan doen. Anderen kunnen zich op de andere gebieden storten, precies waar iedereen goed in is, waardoor het geen project wordt voor een paar echte goeroes met jarenlange programmeerervaring. Is er hier animo voor zo'n project? De kennis lijkt in dit forum in ieder geval aanwezig. Reacties!

* odysseus lijkt het in ieder geval leuk om te doen!
Dit soort initiatieven doen mij denken aan AI-Linux :P

Rookworst zonder R is ook worst.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 30 april 2002 12:08 schreef BezurK het volgende:
Best vreemd om dat weer terug te lezen :P...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op dinsdag 30 april 2002 12:08 schreef BezurK het volgende:

[..]

Ja...AI Linux.... IS het daarnog wat mee geworden?

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 30 april 2002 16:19 schreef theJKid het volgende:
Ja...AI Linux.... IS het daarnog wat mee geworden?
We weten welke programma's er in principe nodig zijn, die zijn er ook. Ze moeten alleen aan elkaar geknoopt worden. Ik heb zelf pas kortgeleden een daemon verwijderd die alles uitsprak wat je richting /dev/speech schreef, dat was best een leuk iets. Het enige wat je moet doen is in feite invoer registreren en omzetten naar tekst(dat kan met sphinx2), dat vervolgens aan een shell doorgeven (niet zo'n heel groot probleem) en de uitvoer naar /dev/speech gooien, waar het door een daemon wordt geregistreerd en uitgesproken.
Maar nee, het is niets geworden ;(. Er is nog wel altijd een SourceForge-account voor open, dus mocht je interesse hebben dan moet je maar informeren (de starters ervan lopen volgens mij allemaal nog op GoT rond). Waarschuwing: een idee hebben is één ding, uitvoeren is nog iets héél anders :).

Verwijderd

is toch leuk man een os-je maken :?.. just for fun :P (hhmzz dat ken ik ergens van :? )

Verwijderd

altijd leuk je eigen os / distro maken. succes roep je ff als ie klaar is :)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 30 april 2002 16:58 schreef Gila het volgende:
is toch leuk man een os-je maken :?.. just for fun :P (hhmzz dat ken ik ergens van :? )
Ja, maar het wordt grondig onderschat.
De meeste mensen die mee wilden doen hebben vrijwel een idee waar ze over praten. Bijvoorbeeld mensen die aankomen met 'delphi en vb6'. En juist die mensen hebben bij TweakOS iets in gedachten dat sneller, mooier, stabieler en bruikbaarder zou moeten zijn dan alle bestaande OSsen (met name Windows en GNU/Linux).
En dat is niet haalbaar.

Er zijn er maar een paar die echt weten waar ze het over hebben, en die hebben dus een veel realistischere (en ontnuchterende/teleurstellende voor sommige) blik erop.

Een eigen OSje maken, just for fun met een paar mensen kan best. Maar je moet er niet op rekenen dat je er ooit in kunt webbrowsen oid (naja, als je echt veel werk erin stopt en het allemaal POSIX compliant houdt kun je op een gegeven moment wel lynx compilen, maar een bestaande standaard API nabouwen lijkt mij niet zo leuk als je 'just for fun' een OSje maakt).

Los van bovenstaand probleem is er een gebrek aan coordinatie. Als je echt een OSje met meerdere mensen wilt maken, dan kun je niet 'met zijn allen wat doen'. Je hebt leiding van één of een paar mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik misschien wat goede (aardige) links om aan te begingen. Maand geleden was ik ook aan het proberen om een os te maken. Ben maar mee gestopt, want vondt Protected mode iets te ingewikkelt voor mij :)
Je kan ook een kernel nemen van een os, en die helemaal om heen bouwen, en verbeteren.

http://osanswers.port5.com/index.php
http://members.tripod.com/protected_mode/alexfru/pmtuts.html
http://www.osjournal.n3.net/

Dit is een goede link over Protected mode:
http://x86.ddj.com/articles/pmbasics/tspec_a1_doc.htm

Verwijderd

/join #tweakos @ irc.twakers.net :P ..

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op dinsdag 30 april 2002 16:34 schreef odysseus het volgende:

[..]
Er is nog wel altijd een SourceForge-account voor open, dus mocht je interesse hebben dan moet je maar informeren (de starters ervan lopen volgens mij allemaal nog op GoT rond).
[..]
Uhuh, als ik me niet vergis waren jij, deadinspace en ik dat, of niet?
Ik kan me herinneren dat ik dagen bezig geweest ben met 'huiswerk' en allerlei speech2text en text2speech paketten heb uitgeprobeerd en er flink mee heb zitten spelen/experimenteren.
Op een gegeven moment zag ik wel in dat IK het iig niet zou gaan redden met mijn toendertijd nogal lage kennis van programmeren, ondertussen is dat flink verbeterd overigens, ik heb zelfs ondertussen mijn eigen IRC-bot geschreven in C (woooooooooohw! :o) :P

Rookworst zonder R is ook worst.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 01 mei 2002 12:51 schreef BezurK het volgende:
Uhuh, als ik me niet vergis waren jij, deadinspace en ik dat, of niet?
Bij mijn weten zat deadinspace er niet bij (misshcien wel in die thread, maar niet op SourceForge) en vergeet je Hezik nog :).
Ik kan me herinneren dat ik dagen bezig geweest ben met 'huiswerk' en allerlei speech2text en text2speech paketten heb uitgeprobeerd en er flink mee heb zitten spelen/experimenteren.
Ik heb pas afgelopen maand of zo speechd van mijn systeem gegooid, sphinx2 iets daarvoor...
Op een gegeven moment zag ik wel in dat IK het iig niet zou gaan redden met mijn toendertijd nogal lage kennis van programmeren, ondertussen is dat flink verbeterd overigens, ik heb zelfs ondertussen mijn eigen IRC-bot geschreven in C (woooooooooohw! :o) :P
Ik had al die programma's draaiend en goed, ik zat met een enkel probleem: zonder microfoon kun je niets testen, en testen is toch wel een essentieel iets :o.
Ik zit op het moment wat tegen KDE aan te programmeren, dat is best leuk om te doen :).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 mei 2002 13:03 schreef odysseus het volgende:
Bij mijn weten zat deadinspace er niet bij (misshcien wel in die thread, maar niet op SourceForge) en vergeet je Hezik nog :).
Dan isset waarschijnlijk dus s/deadinspace/Hezik/ want ik zat er idd niet bij.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

De meeste mensen die mee wilden doen hebben vrijwel een idee waar ze over praten. Bijvoorbeeld mensen die aankomen met 'delphi en vb6'. En juist die mensen hebben bij TweakOS iets in gedachten dat sneller, mooier, stabieler en bruikbaarder zou moeten zijn dan alle bestaande OSsen (met name Windows en GNU/Linux).
En dat is niet haalbaar.
Er zijn er maar een paar die echt weten waar ze het over hebben, en die hebben dus een veel realistischere (en ontnuchterende/teleurstellende voor sommige) blik erop.
Idd, het eerste wat je hoort bij zo'n idee zijn de mensen die roepen "ik maak wel de winamp en gottracker".
Een eigen OSje maken, just for fun met een paar mensen kan best. Maar je moet er niet op rekenen dat je er ooit in kunt webbrowsen oid (naja, als je echt veel werk erin stopt en het allemaal POSIX compliant houdt kun je op een gegeven moment wel lynx compilen, maar een bestaande standaard API nabouwen lijkt mij niet zo leuk als je 'just for fun' een OSje maakt).
Nee, maar meestal gaat het daar niet eens om. Het heeft ook geen enkele zin om te kunnen webbrowsen op zo'n systeem, aangezien daar andere os'en/browsers veeeel beter in zijn.
Los van bovenstaand probleem is er een gebrek aan
coordinatie. Als je echt een OSje met meerdere mensen wilt
maken, dan kun je niet 'met zijn allen wat doen'. Je hebt
leiding van één of een paar mensen nodig.
Dat moeten mensen die EN veel weten over OS'en, EN een redelijk organisatorisch talent hebben EN veel vrije tijd overhebben. Nu catagoriseer ik mezelf (ijdel als ik ben) mezelf in de eerste 2, maar vrije tijd voor zoiets heb ik (en met mij vele anderen) dus echt niet.

Je hebt voor tweakos om precies te zijn:
* tekort aan leiding
* tekort aan manschappen
* tekort aan tijd
* tekort aan kennis

Dus ik zou zeggen: abandon ship! abandon ship! :+

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Tweakers linux distributie dan??

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 16:55 schreef LineS het volgende:
Laten we dan ff op Xandros wachten, en die gaan bewerken ;)
Of wil je juist een soort gentoo maken. :Y)

Tja, ik zie het nut niet echt eigenlijk...

Verwijderd

Hebben jullie er wel eens aan gedacht om een (veel) kleiner project te doen. Zoals bv de GBA Webserver die laatst op de FP stond of gewoon een tooltje maken om bepaalde dingen over je mobo/hardware uit te lezen.

Er zijn bij die kleine projecten genoeg onderdelen die je kunt verdelen en de kans van slagen is veeeeeel groter.

Mijn kwartje...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 mei 2002 16:51 schreef JayTaph het volgende:
Nu catagoriseer ik mezelf (ijdel als ik ben) mezelf in de eerste 2
Ik weet weinig van je orginatorisch talent, maar qua prog-kennis/ervaring zit jij wel goed ja.
Maar van zulk soort mensen heb je niet 1 (of twee of drie... er zijn er hier nog wel een paar) nodig, maar een heleboel nodig...
Je hebt voor tweakos om precies te zijn:
* tekort aan leiding
* tekort aan manschappen
* tekort aan tijd
* tekort aan kennis
Dat lijkt mij een pakkende samenvatting :+
Op woensdag 01 mei 2002 16:55 schreef LineS het volgende:
Tsja, dan kun je twee kanten op slaan:

Just for fun:
Dan kun je net zo goed zelf aan de slag gaan met LFS (Linux from scratch). Is alleen voor je zelf, maar het is leuk en je leert veel.

Nuttig product maken:
Dat is lastig en daar heb je veel mensen voor nodig. Debian is verre van perfect (hoewel ik hem beter vind dan alle andere distro's :P ), maar Debian heeft wel zo'n 1000 developers, om een idee te geven.
Nou zou ik met een nieuw projectje iets minder ambitieus beginnen dan Debian (bijvoorbeeld een kleine serverdistro, gericht op routen en serveren, met performance en veiligheid in mind ofzo... itt het overal-goed-in-zijn standpunt van Debian), maar dan nog is het de vraag of je daar genoeg mensen voor hebt.
Op woensdag 01 mei 2002 17:21 schreef mgfun het volgende:
Hebben jullie er wel eens aan gedacht om een (veel) kleiner project te doen. Zoals bv de GBA Webserver die laatst op de FP stond of gewoon een tooltje maken om bepaalde dingen over je mobo/hardware uit te lezen.

Er zijn bij die kleine projecten genoeg onderdelen die je kunt verdelen en de kans van slagen is veeeeeel groter.
Klopt, dat is inderdaad veel haalbaarder. Het leuke is dat er bij zoiets kleins dat er nog wat nuttigs/bruikbaars uit kan komen ook - als het fatsoenlijk gecoordineerd wordt.
Mijn kwartje...
Wat een inflatiecorrectie :P

Verwijderd

Topicstarter
*voor dat jullie dit lezen, toen ik dit schreef had ik dat van deadinspace niet gelezen. Over veiligheid van een linux server distributie enz. Ik denk wel wat ik schrijf nog haal baar is 8-)

Misschien leuk iedee voor een linux distributie 8-)
Om een krachtig linux server distributie maken.
Zoiets als freesco maar dan uitgebreider krachtiger en simpeler. Dat (bijna)iedereen kan gebruiken.
Dat je tijdens de installatie verschillende programma's kan installeren. Zoals: apache, sendmail, php, SQL, ftp enz.
Maar voor de simpelheid, dat je in een menu(niet grafisch) alle programma's kan configugeren en bewerken. Maar de onderhoud moet het ook minium zijn net als de update van de software.

Volgensmij is dit wel haalbaar, en er is vraag naar :). Voor ondergrond kan je volgensmij beste debian gebruiken.

Verwijderd

Zoiets als freesco maar dan uitgebreider krachtiger en simpeler. Dat (bijna)iedereen kan gebruiken.
Volgens mij werken die drie dingen elkaar tegen.

zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
            krachtig
              |
              o
            /   \