Software om GPU te identificeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 12:05

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben van plan om een gebruikte laptop met een Nvidia 8600GT video chip te kopen. Deze zijn bekend om te falen en zijn van de fabrikant toen der tijd uitgewisseld.

Om precies te zijn gaat het om een MacBook Pro uit 2008 die mijn 2006 model zou moeten vervangen. Hier is een bedrijf wat die dingen voor 89,- euro verkoopt en aangezien ik daar toch vrij weinig mee doe, leek me dat een leuke vervanging. Het 2006er model kan maximaal 10.7.5 draaien en het 2008er model kan tot 10.11.

Zo nu het probleem, de verbouwde Nvidia G84-602-A2 is degene die gaat falen en eventueel al door een G84-603-A2 vervangen is. Hoe kan ik nu controleren, zonder hem open te schroeven, welke GPU verbouwd is.

Uiteraard kan ik een externe harddisk met OSX, Windows of Linux meenemen. Onder Windows ken ik GPU-Z, die geeft wel de GPU en de Revision weer, maar geeft die ook de andere benodigde informatie? Want de GPU is dan de G84 en de Revisie is A2, maar waar het om gaat is het stuk ertussen, de 603.

Helaas heb ik geen bouwgelijke laptop hier om het met GPU-Z te testen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: vermijd die dingen compleet.

Ik heb de 603 ook eindeloos kapot zien gaan.

Ik heb zoveel reflows gedaan, en ook veel latere modellen die het niet zouden moeten hebben krijgen het alsnog. De GTX series nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Is dat dan zo een waardeloze chip?

Ik heb op eBay gezien dat deze chips voor rond 15 euro te verkrijgen zijn. Maar als het een Reflow oplost, is te chip toch niet defect, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ik reflow ze niet eens meer. Wat een trage verouderde kleredingen. Pak een Macbook Pro 13" 2012 als je voor een oud beestje wilt gaan (en douw er een SSD en 8gb RAM in) of een Macbook Pro 13" 2015 als je iets acceptabel bruikbaars wilt.

Chip vervangen is ondoenbaar voor de normale sterveling en duur bij de professional. Een reflow helpt tijdelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 30-07-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja, maar die krijg je niet voor 89 euro. En qua snelheid, ben ik zelfs met het 2006 model te vrede.

Okee mijn MacPro 4.1@5.1 met 12 Core is natuurlijk voor het zware werk :D. Maar voor een beetje rotzooien op de zolder wilde ik nou niet veel geld uit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:23

Nemesizz

Untouchable

Roman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:34:
Is dat dan zo een waardeloze chip?

Ik heb op eBay gezien dat deze chips voor rond 15 euro te verkrijgen zijn. Maar als het een Reflow oplost, is te chip toch niet defect, of?
Komt het wel op neer, hele Geforce 8000 en al hun rebrands zou ik vermijden als de pest.
Reflow is maar een tijdelijke oplossing en zeker niet betrouwbaar, vroeg of laat (meestal vroeg) gaan ze weer kapot, en word het ook steeds lastiger om ze weer aan de praat te krijgen.
Ja, maar die krijg je niet voor 89 euro.
Ik zou het er niet voor over hebben, voor iets dat dusdanig onbetrouwbaar is.

Heb een tijdje terug nog een gratis laptop gehad, met een GeForce chip (Go6300, maar heeft zelfde probleem, losse soldeer) 2x reflowen, maar dingen zijn zo onbetrouwbaar heb uiteindelijk de boel maar weg gemikt want ben je ergens mee bezig en hoppa, chip geeft het weer op.

Laptop GPU's (dedicated) zijn toch al gevoeliger voor soldeerbreukjes vanwege de enorme warmteschommelingen (zowel bij nVidia als Radeon chips), maar de GeForce 8000 serie is gewoon heel erg berucht.

@Verwijderd
Ik heb zoveel reflows gedaan, en ook veel latere modellen die het niet zouden moeten hebben krijgen het alsnog. De GTX series nog steeds.
Niet alleen nVidia chip, maar zo'n beetje alles wat met BGA werkt of gesoldeerd is. Radeon GPU's hebben het ook (laptops zijn er gevoeliger voor), maar ook gesoldeerde CPU's, en andere printplaten in andere componenten (heb ook al t-cons van beeldschermen gefixed met een reflow, ook last van breukjes in soldeer). Heel veel apparaten loont het echter niet om te reflowen (maar bij een beeldscherm van meer dan 1000 euro die ik voor nop had vond ik het nog wel de moeite waard :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 17:56
Dan zou ik kijken om een MBP uit 2009, die heb ik destijds nieuw gekocht en gebruik ik nog steeds naar tevredenheid.
Kan we niet voorstellen dat ze voor een ding van 11 jaar oud nog veel geld willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zo.. ik heb er 2 gekocht, de laatste 2. Voor de rest hadden die allen G4 PowerBooks daar liggen.

Een 15" en een 17" uit 2008, elk voor 50 euro en beide werken. Wel merk ik idd dat de GPU behoorlijk warm word. Ik zal daar eens kijken of ik die wat lager krijg.

Ik vraag me af of er een Tool voor OSX bestaat om de GPU-klok te verminderen. Zoiets als MSI Afterburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Roman schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:08:
Wel merk ik idd dat de GPU behoorlijk warm word. Ik zal daar eens kijken of ik die wat lager krijg.

Ik vraag me af of er een Tool voor OSX bestaat om de GPU-klok te verminderen. Zoiets als MSI Afterburner.
Kloksnelheid gaat weinig helpen. Die dingen zijn waarschijnlijk nooit open geweest, dus je zal de boel moeten schoonmaken en de koelpasta vervangen. Of met Macs fan control de koeling opschroeven.

Heel moeilijk zijn de pre-unibody MBP's niet, je moet alleen netjes werken bij het verwijderen van de topcase.

Overigens, je kan op de early 2008 modellen via een patcher de nieuwste macOS draaien. Zelfs Mojave 10.14 beta (op dit moment in ieder geval).

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 06-08-2018 11:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Jup, was ik idd ook van plan. Zowel het schoonmaken, als de koelpasta, als ook MacFanControl. Maar ik laat lekker 10.10 draaien. Is voor eerst voldoende.

10.14 zal ik eerst eens op een MacPro testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Wat me trouwens opgevallen is nadat ik een van de 2 open gemaakt heb, is weer een leuke design fout van Apple. Ze hebben de luchtinlaat tussen de 2 luchtuitlaten van de ventilatoren geplaatst. Zodat de lucht die aangezogen word al lekker voorverwarmd is.

Ik zou dit vergelijken met een auto waar de versluchtinlaat voor de passagiers naast de uitlaat geplaatst word. En dan wonderen waarom iedereen aan een CO2 vergiftiging sterft.

Ik weet niet waarom Apple altijd van dit soort thermische fouten in hun hardware maakt. Ik denk ik kan inmiddels een lijst maken met bijna elke Computer van Apple sinds de G4 met allemaal van dit soort fouten. Tenminste met die die ik tot nu toe gehad heb, en dat is niet weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:23

Nemesizz

Untouchable

Roman schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 06:59:
Ik weet niet waarom Apple altijd van dit soort thermische fouten in hun hardware maakt. Ik denk ik kan inmiddels een lijst maken met bijna elke Computer van Apple sinds de G4 met allemaal van dit soort fouten. Tenminste met die die ik tot nu toe gehad heb, en dat is niet weinig.
Vermoedelijk eerst met een design komen, en dan maar zien of het werkend te krijgen is.

Is niet alleen bij Apple meer tegenwoordig... er word volgens mij in veel apparaten meer tijd besteed aan een 'flashy design' dan iets wat goed functioneerd. Je ziet het overal mee, TV's (super ultra plat, kun je het ding bijna niet oppakken zonder dat het scherm breekt, of er moet een apart kastje bij dat lelijk in zicht staat omdat de aansluitingen niet meer op de TV zelf kunnen), laptops (veel voorkomend probleem; zware hardware, amper koeling, want ding moet dunner dan dun zijn, geen ruimte voor fatsoenlijke koeling meer), moederborden (RGB galore!!! en bezuinigen op daadwerkelijk belangrijke onderdelen zoals fatsoenlijke stroomvoorzienen of daadwerkelijk functionerende heatsinks). Kan nog wel even doorgaan denk ik :P
Pagina: 1