Auto aankoopadvies voor lange student

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-07 17:55
Beste Tweakers,

Begin september wil ik voor het nieuwe schooljaar mijn 2e auto kopen. Eerder dit jaar heb ik een Peugeot 206CC in bezit gehad die later weer weg is gegaan omdat deze te klein was en wat reparaties nodig had. Ik wilde met mijn ouders een andere cabrio kopen maar we hebben besloten daar vanaf te zien en voor mijzelf een nieuw studenten-gebakje te nemen.

Het grootste probleem is mijn lengte. Met +/- 2,03m zit ik in de meeste auto's simpelweg niet lekker waar het grootste probleem hoofdruimte is. Het is enorm lastig om hier via het internet echt uit te komen dus ben ik al bezig geweest met zoveel mogelijk proefzitten (en rijden). Mijn grootste wens is dat ik er écht lekker in zit. Tijdens de proefrit van mijn 206cc leek alles wel mee te vallen. Maar na enkele weken er toch niet goed in te zitten had ik voornamelijk last van mijn schouders en nek.

Het budget ligt tussen de € 3000,- tot € 4000,- en ik schat rond de 15.000 KM per jaar te rijden. Qua wegenbelasting een gewicht tot 1250 KG. Vermogen voor de verzekering is momenteel niet zo van toepassing. O-) De auto komt op mijn vader zijn naam te staan en ik word ingeschreven als primaire bestuurder.

Verdere wensen
-Airco
-4/5 deurs
-Er moet 4 man comfortabel in kunnen zitten. Dus een beetje C-Segment.
-Betrouwbaar (Duhh)
-Zuinig (+/- 15 km/L op benzine)

Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht en kom qua auto's voornamelijk uit op de Japanners. Deze zijn over het algemeen niet zo populair en dus vriendelijker geprijsd, relatief betrouwbaar en vind ik een degelijke uitstraling hebben. Modellen die ik heb gevonden:

Kandidaten
- Honda Civic (2001/2005) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Mazda 3 (2003/2009) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Fiat Punto (Grande / Evo) 5 deurs (past goed, alleen liever iets groter)
- Toyota Corolla (2002/2007) 5 deurs (nog niet in gezeten)

- Toyota Prius (alleen lastig te vinden binnen mijn budget)
- Fiat Bravo (nog niet in gezeten, is iets groter dan de Fiat Punto)
- Mitsubishi Colt 5 deurs (nog niet in gezeten)

Twijfel gevallen
- Volkswagen Polo (Zit wel goed maar vind ik qua uitstraling / stigma minder)
- Citroen C3 (Zit wel perfect maar schijnt niet zo betrouwbaar te zijn volgens de ANWB ocassiontest)

Afvallers
- Renault Clio (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai i10 (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai Getz (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Fiat Panda (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 (Qua hoofdruimte goed, maar overige ruimte te klein)
- Kia Picanto (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Mitsubishi Lancer (leek mij wel mooi alleen volgens @cactusman te klein)

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog modellen die ik over het hoofd heb gezien of hebben jullie nog andere tips? Ik lees in veel aankoopadvies topics dat je niet naar de modellen maar eerder specifieke exemplaren in de buurt moet kijken maar ivm mn lengte ben ik wel echt op zoek naar modellen die aan mijn eisen voldoen. Ik bevind me trouwens in Zaanstad.

Alvast bedankt voor alle hulp _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door All0The0Web op 30-07-2018 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wij hebben een 307SW, ik ben ook niet de kortste en heb nog 15cm boven m'n hoofd vrij. Stoel is in hoogte verstelbaar. En met het panoramadak open heb je nog meer speling. ;)

Ga wel voor een phase2 1.6 16v in het geval van benzine. Wel iets zwaarder zie ik nu dan je gestelde 1250km.

[ Voor 24% gewijzigd door PD2JK op 30-07-2018 00:29 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Last van je schouders en nek is meestal niet de stoel of de auto (behalve als je race/sport kuipstoelen hebt) maar het afstellen van de stoel, zorg dat je niet te dicht, maar ook niet te ver van je stuur af ziet en voldoende hoog (of in jouw geval) laag zit met je stoel.
Ook moet je niet te krampachtig je stuur vasthouden en gewoon een beetje relaxed zitten zolang je niet standje mocrowiettasje achterover zit. 'Actieve zithouding' noemt men dat.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All0The0Web
True schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:28:
Last van je schouders en nek is meestal niet de stoel of de auto (behalve als je race/sport kuipstoelen hebt) maar het afstellen van de stoel, zorg dat je niet te dicht, maar ook niet te ver van je stuur af ziet en voldoende hoog (of in jouw geval) laag zit met je stoel.
Ook moet je niet te krampachtig je stuur vasthouden en gewoon een beetje relaxed zitten zolang je niet standje mocrowiettasje achterover zit. 'Actieve zithouding' noemt men dat.
Ja mijn nek en schouderklachten waren 100% te danken aan de afstelling van de stoel alleen moest het wel omdat het dak anders niet dicht kon |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:05
Ik ben zelf 1,95 en wij hebben nu een Skoda Superb station. Die is helaas te zwaar voor jouw eisen, maar die auto kan ik zo instellen dat ik te ver naar achteren zit voor de pedalen. Dan heb je ook achterin nog echt veel ruimte. Als je er 5 mensen van >1.90 in moet krijgen, dan wordt het misschien wel wat moeilijk, maar dat is bij alle auto's.
Hiervoor hadden we een Fabia en die was voorin voor mij echt voldoende ruim en is 1230 kg. Erg praktische auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sinds wanneer is een Corolla een B segment auto? Dat is een C.

Verder heeft een Colt (wel een B-segment auto) een verschuifbare achterbank als je er eentje van voor de facelift (2008) koopt, je houdt niet heel veel bagageruimte over maar kan dan prima achter een lang iemand zitten.

Hoofdruimte is door de bejaarden hoogte geen probleem en de betrouwbaarheid is uitmuntend. Weegt relatief geen drol (minder dan 950kg voor een 3 deurs onder de 1050 voor een 5 deurs) dus niet duur in de wegenbelasting.
Voor 3000 euro heb je een prima unit.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 30-07-2018 00:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-07 13:32

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Ik ben zelf 1,95 en rij nu een Ford Mondeo uit 2002. (2.5 v6, dus veel te zwaar voor jou) De lichtste Mondeo die ik heb gezien is 1275.. dus ik denk niet dat die lukt, maar misschien dat jij wel wat vind. Maar hiervoor reed ik een Ford Focus uit 2012, daar zat ik ook wel goed in en die zit wel in jouw gewichtsklasse. Mijn mening is wel dat Ford erg lekker rijd. En ik hoor van meer lange mensen dat Ford (vooral Mondeo) ruim zijn voor lange mensen.

Moet ik wel zeggen dat ik mijn lengte in mijn rug heb zitten, mijn broekmaatlengte zit op 33/34 ( zelfs een keer een 32). Heb ook bijna nooit de stoel helemaal naar achteren (een-na-laatste standje) maar wel zo laag mogelijks als het maar kan. Tenzij in een C1 zit, dan heb ik ook gewoon alle ruimte nodig.

Verder heb ik gepast voor de mondeo aan:
Opel Vectra GTS (~2003), kwam tegen het dak aan.
Mazda 6 (~2002), prima ruimte maar ik kwam geen net model tegen of mij te duur.
Opel astra (2004), ook prima, maar wel krapper en saaier dan de andere modellen.
Saab 9-3 (2001), mij te krap bij bij de benen. Maar ik heb eerder in dit model gereden en toen was het goed, dus misschien was er wat mis met de stoelverstelling.

Dat voor 5 personen van 1,90 als eis zou ik wel laten vallen. Dat is niet te doen in een C-segmenter, tenzij je het over ritjes van 10 minuutjes hebt.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik ben ook 2m3 ik rij altijd het liefst in Renault scenic van een maat van mij, genoeg ruimte en al vele kilometers mee gereden stad en land en delen Europa. Als ik een auto zou kopen dat dan een Scenic zijn without a doubt en hij is ruim zat voor iedereen, en alles is er bijna mee te vervoeren.

Alleen wel iets zwaarder dan 1250 kilo
Massa rijklaar 1475 KG
Massa ledig voertuig 1375 KG

[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 30-07-2018 01:45 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijk eens naar de Hyundai i30. Heeft een maat van mij die jouw lengte heeft en vind dat een ruime auto.
Benzine, met airco,max €5000 (ik heb het filter voor het gemak even op €5500,- gezet):

http://www.autotrader.nl/...ies-bevat-airconditioning

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2018 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Wat hier al genoemt is, is een 307. Ruime auto. 's
en hij hoeft niet een phase 2 te zijn, De 1 is ook goed betrouwbaar.
Maar automaat word afgeraden in deze autos
Rij zelf in een 307 uit 2001, Nooit gekke problemen afgezien een cat storing. Die zelf te wissen valt met een obd stik uit China :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Mazda 626 sedan met 1.8 blok zoeken uit 2000 of jonger.
Weegt maar 1150 kg dus relatief licht voor het formaat, oerdegelijk, prima rijeigenschappen, goedkoop in de aanschaf.
Let wel op roest in de kokerbalken en achterste wielkasten.

Net wat zwaarder zijn de hatchback en 2.0L

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2018 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Panda, Agila, R wagon zou ik denken. Dat zijn smalle maar hoge blokjes op wielen. Niet hip of sportief, wel hoofdruimte.

Dat de Panda te klein was, is dat breedte, beenruimte achterin of toch hoofd?

[ Voor 31% gewijzigd door bombadil op 30-07-2018 03:32 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 21:18
Zelf ben ik 2.02m en zit de lengte vooral in de bovenbenen. Ik rijd inmiddels al jaren Skoda Octavia's. Genoeg beenruimte. Verder pas ik ook prima in onderstaande auto's:

Renault Megane
Ford Kuga
Ford Edge
Toyota Hilux
Volkswagen Jetta

Niet de meest goedkope opties maar wellicht wel bij de oudere modellen van deze.

Succes met het maken van jouw keuze!

AULXJMHR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 06:29

hellfire_ultd

Effe checke!

Ze zijn niet echt mooi, maar wel zuinig, betrouwbaar, ruim en beschikbaar in alle prijsklassen: ga eens proefzitten in een Toyota Prius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:58

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt het grappig dat er alleen naar "klassiek" model hatchback/sedan wordt gekeken terwijl er een hele nieuwe klasse autos is die exact voor dit doel geschikt zijn: De kleine crossovers....

Kijk, bijvoorbeeld, eens naar de Renault Captur. Is net fatsoenlijk tweedehands te krijgen en uitermate geschikt voor lange mensen. Maar ook de Peugeot 2008 en vast van nog een hele berg andere merken iets soortgelijks te krijgen....
Daarnaast, zoals Hellfire hierboven al zegt, is ook de Prius gebouwd voor lange mensen.

Ik zit zelf net onder de 1.90 en heb genoten van de ruimte in de Captur. Mijn vrouw en haar zus zijn niet veel kleiner dan ik en we zaten met z'n 3en erg lux in de Captur en de Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
All0The0Web schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:17:
Vermogen voor de verzekering is momenteel niet zo van toepassing O-)
Ik zou hier toch enigszins mee oppassen. Het is prima dat ouders de auto aanschaffen en verzekeren maar zodra je als regelmatig bestuurder aangemerkt wordt (en zo te lezen zal je dat zijn van deze auto) zou ik je aanraden om dit ook op de verzekeringspolis te laten noteren om problemen bij een ongeluk te voorkomen.

mocht mijn aanname fout zijn dan kan je bovenstaande negeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

lancer niet doen... ik ben 185 cm en dat is wel de max...

agila kan wel met 200 cm maar stoelen (kort) en de hele auto zijn geschikt voor korte ritjes.... maar ik zou er geen 25K per jaar in willen rijden..

[ Voor 57% gewijzigd door cactusman op 30-07-2018 08:29 ]

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
bombadil schreef op maandag 30 juli 2018 @ 03:30:
Panda, Agila, R wagon zou ik denken. Dat zijn smalle maar hoge blokjes op wielen. Niet hip of sportief, wel hoofdruimte.

Inderdaad, klinkt als de perfecte case voor een Mini MPV, hoog dus genoeg ruimte en niet te groot in de lengte / breedte. En als het toch niet sportief hoeft te zijn. Dus bijvoorbeeld:

Suziki Wagon R (http://www.auto-brouwer.nl/occasions/?id=365764)
Renault Scenic (http://www.servavolvo.nl/...c-20-16v-privilge-comfort)
Mazda Demio (https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-241906812)
Opel Agila (https://www.vankouwen.nl/...xx-amsterdam-nl/29330337/)

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar en allemaal ruim binnen budget te krijgen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

Hoe is de verhouding tussen je benen en je rug? Ben zelf 205cm met relatief langere benen dan bovenlijf en heb mezelf prima voortbewogen in een toyota starlet ;-)
Een Ford Fiesta, VW Golf en een Zafira en Astra.
Een Polo kan best een prima auto zijn. En smaken verschillen. Dus als het om anderen is die er iets van zouden vinden... Schijt toch?
Een VW Fox vond ik een van de ruimste auto's waarbij ik veel hoofdruimte over had en als de voorstoel op de achterste stand staat ik er nog prima achter kon zitten.

Bij de ANWB kun je info vinden over occasions en de bekende problemen.

Ben je trouwens bekend met de Klub Lange Mensen? Daar hebben ze ook een hoop info.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Het kan best zijn dat je een ruime auto koopt, alleen let ook op de stoelen. Ikzelf ben 1,88 m en vind stoelen in Japanse auto's aan de kleine kant, en de rugleuning bij Toyota komt tot onder m'n oksel. De stoelen bij Honda zijn wel iets groter. Misschien is de Jazz ook een optie? :)

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43
Opel Zafira? Die lijkt me ook nog wel kunnen voor je, maar weet 't niet zeker. M'n zus heeft er eentje, ik heb er alleen nog nooit bij haar ingereden, en ze zegt altijd dat ze mijn auto laag vindt. (Renault Megane)

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:43
Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht en kom qua auto's voornamelijk uit op de Japanners. Deze zijn over het algemeen niet zo populair en dus vriendelijker geprijsd, relatief betrouwbaar en vind ik een degelijke uitstraling hebben. Modellen die ik heb gevonden:
Japanners zijn over het algemeen best kleine mensen. De auto's zijn er ook naar, dus voor lange mensen vaak niet echt geschikt.

Ik ben zelf ook 2.03 en heb prima kunnen zitten in een Smart-Fortwo (!), een 5-deurs Citroën ZX en momenteel in een Citroën C4 Coupe uit 2005. Als ik bij die laatste de stoel achterin zet kan ik nog maar net bij de pedalen, hoofdruimte is ook voldoende.

Die C4 is een ontzettend fijne bak (zelfde onderstel en techniek als de Peugeot 307), heerlijke reisauto, maar je moet wel een beetje mazzel hebben met je exemplaar. Sommige mensen rijden er jaren zonder problemen in, ik heb in 3 jaar de aanschafprijs uitgegeven aan reparaties en ik moet zeggen (knock on wood) de laatste tijd doet ie het prima.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 30-07-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Zelf ook 2.03 en kijkend naar je wensen, een Smart Roadster? Cabriolet met een verrassend ruime zit en voor 4k wel te krijgen.
(Ah ik lees over de 5-deurs wens heen, ging uit van een vervanger voor de 206cc)

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 30-07-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 08:43
@pagani Echt, die dingen zijn best laag, kun je daar met 2.03 in zitten?

2.03 squad unite! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ja ze zijn laag maar je zit met uitzondering van een stukje kuip ook gewoon op de bodem. Beenruimte is er genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

PD2JK schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:27:
Ga wel voor een phase2 1.6 16v in het geval van benzine. Wel iets zwaarder zie ik nu dan je gestelde 1250km.
307 Break (versie zonder panoramadak) is met de 1.6 16v 1240kg, dus die valt er onder :)

Wij hebben 10 jaar lang een 307 Break 1.6 16v Phase 1 gehad, nooit problemen mee naast regulier onderhoud.

Ruime auto inderdaad, met 1m93 kon ik prima achter mezelf zitten.
Croga schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:34:
Ik vindt het grappig dat er alleen naar "klassiek" model hatchback/sedan wordt gekeken terwijl er een hele nieuwe klasse autos is die exact voor dit doel geschikt zijn: De kleine crossovers....

Kijk, bijvoorbeeld, eens naar de Renault Captur. Is net fatsoenlijk tweedehands te krijgen en uitermate geschikt voor lange mensen. Maar ook de Peugeot 2008 en vast van nog een hele berg andere merken iets soortgelijks te krijgen....
Daarnaast, zoals Hellfire hierboven al zegt, is ook de Prius gebouwd voor lange mensen.

Ik zit zelf net onder de 1.90 en heb genoten van de ruimte in de Captur. Mijn vrouw en haar zus zijn niet veel kleiner dan ik en we zaten met z'n 3en erg lux in de Captur en de Prius.
Succes met het vinden van een Captur voor 3-4k :p
Napo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:53:
[...]

Ik zou hier toch enigszins mee oppassen. Het is prima dat ouders de auto aanschaffen en verzekeren maar zodra je als regelmatig bestuurder aangemerkt wordt (en zo te lezen zal je dat zijn van deze auto) zou ik je aanraden om dit ook op de verzekeringspolis te laten noteren om problemen bij een ongeluk te voorkomen.

Correct, niet doen.

Wat je wél kan doen, is de auto verzekeren op de naam van een van je ouders maar met jezelf als bestuurder. Op die manier bespaar je vaak de helft t.o.v verzekeren op je eigen naam :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 31-07 12:50
De uitdaging zal vooral zitten in dat je 5 lange mensen mee wilt kunnen nemen. Om dat comfortabel te kunnen vervoeren kom je al heel snel uit bij de "opoe" wagens of de grotere stations. De opoe wagens zijn gebouwd om comfortabel te kunnen vervoeren, dus de geliefde Fiat Multipla, Kia Cube, of iets beter in een Opel Meriva, Mercedes B en dat soort wagens. Wel aantrekkelijk in prijs...

Anderzijds krijg je Skoda Octavia, VW Golf Wagon/Passat, Peugeot 308 SW, Audi A4/A6, Ford Focus/Mondeo maar die zijn dan flink aan de leeftijd/km om in je budget te vinden met bijbehorende onderhoudskosten.

Ik had collega's van ruim 2 meter. Die zweerden eigenlijk allemaal bij Ford. Degene met meer geld reden in Mondeo's, degene met minder in een Focus. Ook zei hij zelf heel comfortabel te kunnen zitten in een Aygo als bestuurder, en met kinderen ging dat prima voor de kortere ritjes. Ik zou toch vooral kijken naar je eigen vervoer (de 15k km), en afhankelijk van hoe vaak je 5 mensen rijdt (<500km) daar niet een auto op uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-03 12:44
Zebby schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:30:
Ik zou toch vooral kijken naar je eigen vervoer (de 15k km), en afhankelijk van hoe vaak je 5 mensen rijdt (<500km) daar niet een auto op uitzoeken.
Precies wat Zebby zegt, koop een auto voor jezelf, niet voor je vrienden.
Mocht het allemaal niet passen moeten zij maar eigen vervoer regelen.
Met name rekening houdend met kosten is het voordeliger om een auto púúr voor jou te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-07 12:34
Hey hier ook een langere medemens. 2.02m

Goed dat je bent gaan proefzitten. Wel opvallend dat je een aantal auto's te klein noemt, waar ik geruime tijd in heb gereden.
Een Aygo, peugeot 206 en nu in een hyundai i10. Goed instellen en zelfs ruimte over in deze auto's.

Maar ik ga er voor het gemak even van uit dat deze dan op andere fronten te klein zijn.

Kijk anders eens naar een mitsubishi colt cz3 (iets sportiever) of cz5 (praktisch).
Zelf ook enige tijd overwogen,vanwege de enorme betrouwbaarheid en ruimte voor lange mensen.
Zijn daarmee ook budgetvriendelijk te vinden.

Succes met de zoektocht!

[ Voor 5% gewijzigd door TooTall_NL op 30-07-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zebby schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:30:
De uitdaging zal vooral zitten in dat je 5 lange mensen mee wilt kunnen nemen. Om dat comfortabel te kunnen vervoeren kom je al heel snel uit bij de "opoe" wagens of de grotere stations. De opoe wagens zijn gebouwd om comfortabel te kunnen vervoeren, dus de geliefde Fiat Multipla, Kia Cube, of iets beter in een Opel Meriva, Mercedes B en dat soort wagens. Wel aantrekkelijk in prijs...

Anderzijds krijg je Skoda Octavia, VW Golf Wagon/Passat, Peugeot 308 SW, Audi A4/A6, Ford Focus/Mondeo maar die zijn dan flink aan de leeftijd/km om in je budget te vinden met bijbehorende onderhoudskosten.

Ik had collega's van ruim 2 meter. Die zweerden eigenlijk allemaal bij Ford. Degene met meer geld reden in Mondeo's, degene met minder in een Focus. Ook zei hij zelf heel comfortabel te kunnen zitten in een Aygo als bestuurder, en met kinderen ging dat prima voor de kortere ritjes. Ik zou toch vooral kijken naar je eigen vervoer (de 15k km), en afhankelijk van hoe vaak je 5 mensen rijdt (<500km) daar niet een auto op uitzoeken.
Nissan Cube is nog ruim boven budget eigenlijk :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@All0The0Web Al eens gedacht om de bestuurdersstoel te vervangen ?
Je kunt in elk geval informeren wat de mogelijkheden zijn. Misschien is er een stoel met lager frame en iets diepere zit of.. ?

oa > http://www.scheel.nl/aangepaste-autostoel/

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 30-07-2018 09:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• All0The0Web
Bedankt voor alle reacties allemaal. Ik heb mijn topicstart wat aangepast om dingen duidelijker te maken.
AgeOfPanic schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:42:
Ik ben zelf 1,95 en wij hebben nu een Skoda Superb station. Die is helaas te zwaar voor jouw eisen, maar die auto kan ik zo instellen dat ik te ver naar achteren zit voor de pedalen. Dan heb je ook achterin nog echt veel ruimte. Als je er 5 mensen van >1.90 in moet krijgen, dan wordt het misschien wel wat moeilijk, maar dat is bij alle auto's.
Hiervoor hadden we een Fabia en die was voorin voor mij echt voldoende ruim en is 1230 kg. Erg praktische auto.
- Ik rij regelmatig een Skoda Fabia uit 2007 (Hatchback / Sport) en die is op het randje. Als ik even mn (giraffen-)nek uitstrek dan zit ik in het dak.
GoldenSample schreef op maandag 30 juli 2018 @ 00:44:
Sinds wanneer is een Corolla een B segment auto? Dat is een C.

Verder heeft een Colt (wel een B-segment auto) een verschuifbare achterbank als je er eentje van voor de facelift (2008) koopt, je houdt niet heel veel bagageruimte over maar kan dan prima achter een lang iemand zitten.

Hoofdruimte is door de bejaarden hoogte geen probleem en de betrouwbaarheid is uitmuntend. Weegt relatief geen drol (minder dan 950kg voor een 3 deurs onder de 1050 voor een 5 deurs) dus niet duur in de wegenbelasting.
Voor 3000 euro heb je een prima unit.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar de grens tussen de B en C- segmenters liggen. De Colt vind ik een goede tip. Daar heb ik nog niet naar gekeken en die 5 deurs lijkt me ook nog prima qua grootte. Hier zal ik binnenkort ook even in gaan zitten.
Barres B. schreef op maandag 30 juli 2018 @ 01:17:
Ik ben zelf 1,95 en rij nu een Ford Mondeo uit 2002. (2.5 v6, dus veel te zwaar voor jou) De lichtste Mondeo die ik heb gezien is 1275.. dus ik denk niet dat die lukt, maar misschien dat jij wel wat vind. Maar hiervoor reed ik een Ford Focus uit 2012, daar zat ik ook wel goed in en die zit wel in jouw gewichtsklasse. Mijn mening is wel dat Ford erg lekker rijd. En ik hoor van meer lange mensen dat Ford (vooral Mondeo) ruim zijn voor lange mensen.

Moet ik wel zeggen dat ik mijn lengte in mijn rug heb zitten, mijn broekmaatlengte zit op 33/34 ( zelfs een keer een 32). Heb ook bijna nooit de stoel helemaal naar achteren (een-na-laatste standje) maar wel zo laag mogelijks als het maar kan. Tenzij in een C1 zit, dan heb ik ook gewoon alle ruimte nodig.

Verder heb ik gepast voor de mondeo aan:
Opel Vectra GTS (~2003), kwam tegen het dak aan.
Mazda 6 (~2002), prima ruimte maar ik kwam geen net model tegen of mij te duur.
Opel astra (2004), ook prima, maar wel krapper en saaier dan de andere modellen.
Saab 9-3 (2001), mij te krap bij bij de benen. Maar ik heb eerder in dit model gereden en toen was het goed, dus misschien was er wat mis met de stoelverstelling.

Dat voor 5 personen van 1,90 als eis zou ik wel laten vallen. Dat is niet te doen in een C-segmenter, tenzij je het over ritjes van 10 minuutjes hebt.
toon volledige bericht
- De 5 personen van 1,90 eis was ook meer een wens. In de Audi A1 van mn ma past iedereen nét en het hoeft ook alleen een kort ritje naar de bios of het strand ofzo te zijn. De 206cc (was volledig te verwachten) paste met moeite 3, dat vind ik eigenlijk wel te weinig.

- De Mazda 6 vind ik een mooie, volwassene auto maar wat zwaar / onzuinig, maar ook zeker het bekijken waard.

- Ik heb gekeken naar de Saab 9-3 cabrio en die was qua hoofdruimte te klein, de normale sedan zou wel mee kunnen vallen.
42dpi schreef op maandag 30 juli 2018 @ 01:42:
Ik ben ook 2m3 ik rij altijd het liefst in Renault scenic van een maat van mij, genoeg ruimte en al vele kilometers mee gereden stad en land en delen Europa. Als ik een auto zou kopen dat dan een Scenic zijn without a doubt en hij is ruim zat voor iedereen, en alles is er bijna mee te vervoeren.

Alleen wel iets zwaarder dan 1250 kilo
Massa rijklaar 1475 KG
Massa ledig voertuig 1375 KG
De Renauls Scenic is toch wel echt een grote / zware MPV wat voor mij een slag té groot is.
CH4OS schreef op maandag 30 juli 2018 @ 01:59:
Kijk eens naar de Hyundai i30. Heeft een maat van mij die jouw lengte heeft en vind dat een ruime auto.
Benzine, met airco,max €5000 (ik heb het filter voor het gemak even op €5500,- gezet):

http://www.autotrader.nl/...ies-bevat-airconditioning
Bedankt voor de tip! Ik wist niet dat de i30 al (bijna) in mijn budget past.
coolbvrobin schreef op maandag 30 juli 2018 @ 02:03:
Wat hier al genoemt is, is een 307. Ruime auto. 's
en hij hoeft niet een phase 2 te zijn, De 1 is ook goed betrouwbaar.
Maar automaat word afgeraden in deze autos
Rij zelf in een 307 uit 2001, Nooit gekke problemen afgezien een cat storing. Die zelf te wissen valt met een obd stik uit China :+
Heb in de 307 hatchback gezeten wat goed te doen was, alleen ben ik huiverig voor de storingen.
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 02:36:
Weegt maar 1150 kg dus relatief licht voor het formaat, oerdegelijk, prima rijeigenschappen, goedkoop in de aanschaf.

De Mazda 626 is niet in mijn omgeving te vinden en is eigenlijk een prijsklasse te laag. Toch bedankt voor het meedenken!
bombadil schreef op maandag 30 juli 2018 @ 03:30:

Het probleem bij de Fiat Panda was dat het een hoge zitting heeft die maar beperkt te verlagen was. De auto is inderdaad lekker hoog maar de stoel-zitting ook waardoor ik alsnog in het dak zat te prikken.

Waar ik best in een wat minder hippe auto wil gaan rijden zijn de Agila en Wagon R mij een stap te ver :X
DPhoenix schreef op maandag 30 juli 2018 @ 03:54:
Zelf ben ik 2.02m en zit de lengte vooral in de bovenbenen. Ik rijd inmiddels al jaren Skoda Octavia's. Genoeg beenruimte. Verder pas ik ook prima in onderstaande auto's:

Renault Megane
Ford Kuga
Ford Edge
Toyota Hilux
Volkswagen Jetta

Niet de meest goedkope opties maar wellicht wel bij de oudere modellen van deze.

Succes met het maken van jouw keuze!
Bedankt voor je reactie!
hellfire_ultd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:19:
Ze zijn niet echt mooi, maar wel zuinig, betrouwbaar, ruim en beschikbaar in alle prijsklassen: ga eens proefzitten in een Toyota Prius.
Ik heb ook naar de Prius gekeken en ik geloof hier wel prima in te passen. Alleen vind ik ze enkel met meer dan 200.000KM binnen mijn budget.
Croga schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:34:

De Crossovers vallen vrijwel allen buiten mijn wensen lijstje en budget. Prius is een goede tip. Bedankt voor je reactie.
Napo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:53:
[...]

Ik word de primaire bestuurder terwijl de auto op mijn vader zijn naam is verzekerd 8). 200PK zal nog steeds duur zijn maar niet helemaal onbetaalbaar met mijn 19 jaar.
cactusman schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:56:
lancer niet doen... ik ben 185 cm en dat is wel de max...

agila kan wel met 200 cm maar stoelen (kort) en de hele auto zijn geschikt voor korte ritjes.... maar ik zou er geen 25K per jaar in willen rijden..
De Lancer is jammer. Vond ik een toffe auto. Een klasgenoot rijdt wel eens in de Agila van zijn moeder maar daar is hij nooit echt te spreken over dus die laat ik schieten.
Davidshadow13 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:02:
[...]

Inderdaad, klinkt als de perfecte case voor een Mini MPV, hoog dus genoeg ruimte en niet te groot in de lengte / breedte. En als het toch niet sportief hoeft te zijn. Dus bijvoorbeeld:

Suziki Wagon R (http://www.auto-brouwer.nl/occasions/?id=365764)
Renault Scenic (http://www.servavolvo.nl/...c-20-16v-privilge-comfort)
Mazda Demio (https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-241906812)
Opel Agila (https://www.vankouwen.nl/...xx-amsterdam-nl/29330337/)

En zo zijn er waarschijnlijk nog wel een paar en allemaal ruim binnen budget te krijgen.
Qua mini MPV zie ik de oude Mitsubishi Spacestar nog best vaak rijden en die lijkt me ook wel interessant. Geen idee of dat wat is qua zitruimte dus die moet ik ook eens proberen.
Ursamajor schreef op maandag 30 juli 2018 @ 08:25:
Hoe is de verhouding tussen je benen en je rug? Ben zelf 205cm met relatief langere benen dan bovenlijf en heb mezelf prima voortbewogen in een toyota starlet ;-)
Een Ford Fiesta, VW Golf en een Zafira en Astra.
Een Polo kan best een prima auto zijn. En smaken verschillen. Dus als het om anderen is die er iets van zouden vinden... Schijt toch?
Een VW Fox vond ik een van de ruimste auto's waarbij ik veel hoofdruimte over had en als de voorstoel op de achterste stand staat ik er nog prima achter kon zitten.

Bij de ANWB kun je info vinden over occasions en de bekende problemen.

Ben je trouwens bekend met de Klub Lange Mensen? Daar hebben ze ook een hoop info.
De ANWB Occasion testen heb ik inderdaad gevonden :+

De nieuwe Fiesta is qua ruimte goed, alleen te duur. Golf en Astra zouden kanshebbers zijn, alleen heb ik hier nog niet in gezeten.

Ook heb ik de Klub Lange mensen voorbij zien komen alleen hebben ze hun forum gesloten en zijn ze een Facebook groep geworden volgens mij. Ik zit niet op Facebook :(

Qua verhoudingen heb ik tot nu toe bijna nooit problemen met de beenruimte, al zit ik soms met mijn rechterknie tegen de middenconsole aan de drukken. Het is bijna altijd de hoofdruimte als ik een beetje rechtop in zo'n auto wil zitten.
pagani schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:02:
Zelf ook 2.03 en kijkend naar je wensen, een Smart Roadster? Cabriolet met een verrassend ruime zit en voor 4k wel te krijgen.
(Ah ik lees over de 5-deurs wens heen, ging uit van een vervanger voor de 206cc)
De Smarts heb ik inderdaad gevonden en ik hoor ook vaak dat die verrassend ruim zijn, alleen hebben ze maar 2 stoelen.
TooTall_NL schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:54:
Hey hier ook een langere medemens. 2.02m

Goed dat je bent gaan proefzitten. Wel opvallend dat je een aantal auto's te klein noemt, waar ik geruime tijd in heb gereden.
Een Aygo, peugeot 206 en nu in een hyundai i10. Goed instellen en zelfs ruimte over in deze auto's.

Maar ik ga er voor het gemak even van uit dat deze dan op andere fronten te klein zijn.

Kijk anders eens naar een mitsubishi colt cz3 (iets sportiever) of cz5 (praktisch).
Zelf ook enige tijd overwogen,vanwege de enorme betrouwbaarheid en ruimte voor lange mensen.
Zijn daarmee ook budgetvriendelijk te vinden.

Succes met de zoektocht!
In de Toyota Aygo kon ik in principe goed zitten, alleen vind ik die stoelen niets en is de rest van de auto te klein voor mijn wens.

De Peugeot 206 idem.

De Hyundai i10 was qua hoofdruimte te krap.
Hackus schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:57:
@All0The0Web Al eens gedacht om de bestuurdersstoel te vervangen ?
Je kunt in elk geval informeren wat de mogelijkheden zijn. Misschien is er een stoel met lager frame en iets diepere zit of.. ?

oa > http://www.scheel.nl/aangepaste-autostoel/
Ja, mocht mijn Peugeot 206cc geen flinke reparaties hebben had ik die gehouden en een nieuwe stoel + deep-dish stuurwiel gekregen. Maar als ik nu toch een andere auto koop neem ik er liever één die al direct écht lekker zit.

Dus korte conclusie ;)

- De eis om 5 lange mensen mee te nemen is meer een 'could-have' dan een must.
- In de auto is hoofdruimte het grootste probleem. Vooral als ik de stoel een beetje recht wil hebben en niet als een petje onderuitgezakt wil zitten.
- De Agila en Wagon R zijn mij een klasse te on-cool
- Ik heb nog geen idee in welke klasse ik eigenlijk moet zoeken, qua kleinere auto's ziet de Mitsubishi Colt er best goed uit maar een lekker dikke station vind ik ook wel vet, alleen dan heb je weer de wegenbelasting en het verbruik.
- Toyota Prius is een kanshebber maar heeft een hoge KM-stand met mijn budget.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

All0The0Web schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:49:
De nieuwe Fiesta is qua ruimte goed, alleen te duur.
Echt? Want van binnen is het een van de krapste B-segmenters.

Als dat groot genoeg is, kijk eens naar een Corsa D (vanaf 2007), die zijn minstens even groot in te vinden voor onder de 4k.

https://www.autoscout24.n...68-4499-8131-b5d711cebb37

Zelf rij ik ook een Corsa D, 3 deurs versie, en hoewel ik geen 2+ meter ben (1m93) meer dan genoeg ruimte. En gezien hoofdruimte een probleem is voor jou (als ik het goed begrijp): oom daar heb ik meer dan genoeg ruimte en de stoel kan zelfs omlaag.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:35
Ik ben zelf 1,96 en had hetzelfde probleem. Ben uiteindelijk bij een Subaru Impreza uitgekomen waarbij ik door de lage zit nog wel 15cm hoofdruimte hebt. Deze is echter te klein om veel lange mensen te vervoeren en denk ik ook iets te zwaar.

Heb je een Ford C-Max overwogen? In die uit 2014 kun je als lange slungel goed vertoeven. Er is zeer veel ruimte, vooral voor de bestuurder. Ik weet niet of dat ook zou bij de oudere modellen is.
Er staan er redelijk wat te koop voor gunstige prijzen, en het ledig gewicht van de 1.6 zou 1234 zijn.
https://www.gaspedaal.nl/ford/c-max?pmax=4000&srt=df-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 02:36:

Was aan het zoeken tot deze langs zou komen! Heb er zelf eentje gekocht voor de zomer vakantie, 13k+ km mee gereden in 7 weken. Ben zelf 2.05 en zat voorin meer dan prima, konden ook nog mensen achter mij zitten: Van Amsterdam naar de Kaspische zee met een barrel

Verder is het een auto met een verrassend goede wegligging, schakelen ze heerlijk. Een 206 heeft ech een ruk versnellingsbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:15
Een vriend van mij heeft een Suzuki Swift en hij is bijna 2 meter en rijd er prima in. Ik ben zelf 1.90 en ik kan prima achterin zitten. Ik vind het een prima auto en heeft minimale onderhoudskosten.

Een andere tip is gewoon (merk)dealers langsgaan met je vraag. Die kunnen je vast helpen omdat ze denk ik vaker met lange mensen gedeald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn buurman van 2.08m en zijn vriendin van 1.90m rijden in een VW Up, misschien is zo'n 5-deurs wat om naar te kijken? Of vind je dat verder te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@All0The0Web Je hoeft dus niet direct alles af te wijzen. In volgende aankoop kun je ook de stoel aanpassen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:03
In al deze topics plug ik altijd maar 1 auto, de auto die ik zelf heb :+ de Fiat Bravo is een totaal vergeten auto en voldoet aan al je eisen. En onbekend maakt onbemind waardoor ze zeer goedkoop te vinden zijn voor wat je krijgt. Zoek eens naar het occasion aankoopadvies van Autoblog ;)

Je zal wel iets aan concessies moeten doen voor jouw budget (hogere kilometerstand en/of de 90pk versie zonder turbo die niet heel vlot is (de 120/140/150pk is wél heel rap)) maar dan krijg je een C-segmenter ipv een B-segmenter. Ik ben er zelf dit weekend nog met 5 man vanuit het hoge Noorden naar België mee gereden, inclusief bagage. Kan prima.
En hij krijgt niet voor niks regelmatig het 'MPV'-stempel; zeker door de verstelbare stoelen heb je behoorlijk wat hoofdruimte.

Zoals je zelf al stelt vind je z'n kleine broertje, de Punto, een heel fijn karretje maar net iets te klein. De Bravo is net zo'n fijne auto maar dan een slagje groter. Stoelen zitten lekker.

1250kg valt hij precies onder. Maar 15km per liter... dat ga je vrees ik niet halen. Op een 100-weg rijd ik 1:18+ in z'n 6, op de snelweg >130 daalt het snel naar 1:11. Nu heb ik de dorstige 150pk versie, maar met de 90 of 120pk moet 1:13 er toch zeker wel inzitten - ook afhankelijk van je rijstijl en welke wegen je rijd :)

Overigens zou ik sowieso adviseren om ietsje meer uit te geven, bij BOVAG-garages krijg je vanaf 4500 euro als het goed is 6 maanden garantie mee. Dat is bij een occasion imho al snel de moeite waard.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Nu online

Plainside

I browse when I'm at work

Als zelf 1,95m hoog te zijn, rij ik perfect in mijn Peugeot 206 X-Line.
Deze hebben kuipstoellen waarvan je de zit hoek/hoogte van kan aanpassen.
Misschien dat je daar nog wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07 08:53
Aantal andere opties voor auto's voor lange mensen.
  • Nissan Note
  • Seat Altea
  • Kia Venga
  • Hyuandai ix20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:56
Honda Civic (2001/2005)
De 5 deurs variant is een stukje ruimer en hoger waardoor ik schat dat ik hier lekker in kan zitten, maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Verder vind de ANWB dat hij zeer betrouwbaar is en goede rijeigenschappen heeft.

Mazda 3 (2003/2009)
Wederom wat groter dan bijv. een Polo en ook lekker saai, betrouwbaar en niet populair. Ook hier heb ik nog niet in gezeten dus dat moet ik zeker nog proberen.
Ga eens naar een Mazda/Honda dealer, die heeft er ongetwijfeld een paar van die generatie staan.
Dit zijn best ruime auto's, betrouwbaar en goed voorzien van opties.
Je kunt zeker 4 personen comfortabel vervoeren, en er passen er als het moet 5 in. Als je meer wilt dan zul je echt een mpv moeten zoeken, en dat slaat nergens op voor een student. Tenzij je gaat rijden voor Uber?

Of je kunt nog een oude Mazda 5 nemen.
Ik word de primaire bestuurder terwijl de auto op mijn vader zijn naam is verzekerd 8).
Laat je wel bijschrijven op de verzekering als bestuurder, anders bouw je geen schadevrije jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:08
Student eh?

Als studenten nog steeds functie over vorm zijn, dan zou ik van harte een Suzuki Wagon R+ met de 1.2 driecilinder benzine willen aanraden. Lekker zuinig; klein; licht; en hyperruim.

Goed, je ziet er uit als een bejaarde. Op de snelweg zie je mensen kijken alsof ze je nog het liefste met je brommobiel naar het fietspad verwijzen. Maar je rijdt - goedkoop. En met ruimte voor een giraffe of vijf.

Maar goed. Je komt van een 206 CC - een typisch geval van vorm over functie. Je moet het natuurlijk wel willen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 31-07 21:28
Je wijst de C3 af. Maar mijn vader is lang en ikzelf ben niet de kleinste. We zaten er goed in. Zeker met het Zenith raam dat ver doorloopt lekker veel hoofdruimte. Ik vond de 1.6 benzine fijn rijden. En het was een exclusive met leuk speakers en fijne bekleding. Van binnen wel mooier dan van buiten maar je ziet toch meestal maar het interieur bij het rijden. En de doorlopende voorruit geeft wel een gevoel van ruimte dat in die klasse niet gauw wordt geëvenaard.

We zijn er mee naar Zweden en Rome gereden. Tufte prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Basilange op 30-07-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 13:52
Citroen Berlingo

edit: helaas wat zwaar, en niet erg zuinig.

[ Voor 59% gewijzigd door bastian433 op 30-07-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyzerox
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 12:20
Ik heb een vriend die ongeveer 2 meter lang is. Hij zweert bij een BMW 1 serie (voor de ruimte). Die zijn tegenwoordig ook al te koop voor ongeveer €5000 als je een wat ouder model aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All0The0Web
@MK_

Ik heb als passagier in de Ford Fiesta ST gezeten uit 2011. Qua ruimte voor vond ik hem toen wel prima maar dat is al een tijdje terug dus het kan zijn dat ik me hierin vergis.

De Opel Corsa is een beetje aan de bovenkant van mijn budget maar ziet er goed uit!

@Pyramiden

De Impreza Wagon vind ik zelf wel cool maar is idd wat zwaar en AWD heb ik niet echt nodig.

De C-Max is toch echt wel een MPV wat voor mij iets té is.

Toch bedankt voor de tips!

@Brilsmurfffje

Wow! Ik heb met veel plezier je topic gevolgd en kon ook erg genieten van alle foto's. Ik wist niet dat je zo lang was. De Mazda 626'en in mijn omgeving zijn helaas allemaal voor minder dan 1500 te krijgen met 2 tot 4 ton op de teller.

@spijkerhoofd

De Swift leek mij eigenlijk juist wat klein, maar ik ga deze ook zeker even bekijken met jouw info. Thanks!

@Frieda

De VW Up staat er inderdaad bekend om dat het een goede auto is voor lange mensen, alleen < €4000,- lastig te vinden in knappe staat.

@Hackus

Uiteindelijk zul je iedere auto kunnen ombouwen zodat ik er redelijk in zit alleen heb ik daar geen zin in om eerlijk te zijn. Gewoon lekker ruime auto en zo origineel mogelijk houden :D

@Richh

De Fiat Bravo is me eerlijk gezegd helemaal ontgaan :o Ik vind het ook een best mooie auto dus die ga ik zeker uitproberen :)

@Plainside

Ik heb inderdaad ervaring met die kuipstoelen maar ben nu toch echt op zoek naar wat groters dan de 206.

@Frankisback

Allemaal goede suggesties. Thanks!

@jeroen3

Na mijn vakantie wil ik sowieso een rondje langs dealers / autobedrijven om weer flink te gaan proefzitten. Een oude Mazda 5 is voor mij iets té groot.

En qua verzekering komt de auto gewoon op de naam van mn vader te staan, ik word aangemeld als primaire bestuurder. Volgens mij bouw ik dan nog geen schadevrije jaren op (helaas) maar we hebben berekend dat het tot je 22e ofzo niet echt uitmaakt.

@Helixes

De 206cc was absoluut vorm > functie. Dat ga ik nu ook niet meer doen maar dat betekent niet dat het uiterlijk of het rijgedrag helemaal niet meer uitmaakt waardoor ik de Wagon R toch passeer. Maar wel goede tip!

@Basilange

De C3 is niet helemaal afgewezen. Ik heb er ook in proefgereden en qua ruimte en comfort was hij prima. Hij staat alleen bekend als niet al te betrouwbaar volgens de ANWB occasiontest en persoonlijk vond ik het interieur een beetje goedkoop aanvoelen.

@bastian433

Qua ruimte zijn die bestelbusjes het beste maar ik zoek toch echt meer een auto dan een busje.

@skyzerox

BMW leek me met mijn budget niet echt handig maar toch bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 31-07 21:28
Bedankt voor de mooie reply post.

Ga je toch nog proberen een tip te geven. Ikzelf heb heel erg veel geluk met mijn Xantia. Goed daar gaat je gewicht voorwaarde net erover maar de aanschaf en onderhoudt zijn zo laag. Heb hem nu al meer dan 25.000km en totaal niet meer dan 2500 uitgegeven aan onderhoud en aankoop in totaal. Voor iets meer een C5 kunnen hebben of zonder het hydraulisch systeem een Peugeot 406. Degelijke motoren, simpel, iets hoger verbruik dan een modernere auto maar vrij weinig klachten en je krijgt er nog wat spul in mee. Reizen gaat fijn en je stapt er fris uit.
Met andere woorden ik had niet meer auto voor mijn geld kunnen rijden en stap er iedere keer in met veel plezier.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/6YCfPMCTBrzb8t9rsyelHc-Oyp-wGocDfCPrdmF13CxMikzlNjM7v6Cy0SA_malAcJHVO-f36o2HlWI_uLx1YfZ3qR1ihgNpQx8p8PeDfNN1ljw8EiXWj6fzMnCRwkMJaeH75Ag5arw3qpxg03eSA2Qlp45ut7aiAmlVyPmje5b_xI_UZh1FDlujTFNLuLkJQlj1n-BaeDz_yWe_PkEHEbPSDQNfCjxyn3xAvxV7D3VRHoRdSS4MlghPOAql5KCPXRK6QNUfHQLQs58yOx_JA1tPEv8_7GUku-c60pLGCfh3uJkT6LXd-hSOCYaC6OSwmqVP-R93lyxDOtIAANiBLZRVtCf1r5GDvye8bwPSUjo9RKBSRaL1QY4arAfFUxbuM6_dknu25jKroDfzWtCLAerNh8azTEgM7XS6448WuxKwyfH5DLwDFbPo7ZnRE2pXoym2DBuondvJuklJE2QMKt2sR9R5zCzcuXhmlBRhLgv6WYyBl_AdxF3iAoHXd3TDKDjrDlLBam2IVCWoFZK0Fm28xzOBpWsT9J9ky4lcnOJGUwlMPOF3tgYbr0S1KBCFPp7ZRj5Uo-H-Qe_5Db4TBdnlhVS7XfFWGC0m5AjT=w1858-h1046-no

[ Voor 30% gewijzigd door Basilange op 31-07-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-07 12:34
Wat me nog te binnen schiet is een mazda 2 van rond 2006. Beetje saai model, maar wel netjes en luxe.
Ruimte zat.
Mijn ouders hadden deze tot voor kort, nooit iets aan gehad in de 10 jaar dat ze deze gehad hebben.
Redelijk fel ook nog wel met een 1.4tje.
Onderstel werd gedeeld met de fiesta toentertijd.
Dingetjes op het stuur voor de radio, vakjes hier en daar. Goed te doen denk ik zo.
Meen me te herinneren dat die toen ook voor 3 a 4k verkocht is, afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 23:41
Honda Jazz. Uiterst betrouwbaar, ruim voor en achter. Prima voor 4 personen, of 5 indien je niet op lange vakantie gaat.

Zuinig en zijn al vanaf 2002 verkrijgbaar, dus voor elk budget. De mijne uit 2002 heeft al 325k op de teller en is net weer probleemloos door de APK gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

FireAge schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:37:
Honda Jazz. Uiterst betrouwbaar, ruim voor en achter. Prima voor 4 personen, of 5 indien je niet op lange vakantie gaat.

Zuinig en zijn al vanaf 2002 verkrijgbaar, dus voor elk budget. De mijne uit 2002 heeft al 325k op de teller en is net weer probleemloos door de APK gekomen.
Voor Honda's zijn wel de onderdelen duurder dan voor andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 23:41
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:16:
[...]

Voor Honda's zijn wel de onderdelen duurder dan voor andere merken.
Ja dat klopt, maar op 4 nieuwe lagers na 200k km na en een uitlaat na 300k km is er nog niets vervangen :)
Pagina: 1