Beste Tweakers,
Begin september wil ik voor het nieuwe schooljaar mijn 2e auto kopen. Eerder dit jaar heb ik een Peugeot 206CC in bezit gehad die later weer weg is gegaan omdat deze te klein was en wat reparaties nodig had. Ik wilde met mijn ouders een andere cabrio kopen maar we hebben besloten daar vanaf te zien en voor mijzelf een nieuw studenten-gebakje te nemen.
Het grootste probleem is mijn lengte. Met +/- 2,03m zit ik in de meeste auto's simpelweg niet lekker waar het grootste probleem hoofdruimte is. Het is enorm lastig om hier via het internet echt uit te komen dus ben ik al bezig geweest met zoveel mogelijk proefzitten (en rijden). Mijn grootste wens is dat ik er écht lekker in zit. Tijdens de proefrit van mijn 206cc leek alles wel mee te vallen. Maar na enkele weken er toch niet goed in te zitten had ik voornamelijk last van mijn schouders en nek.
Het budget ligt tussen de € 3000,- tot € 4000,- en ik schat rond de 15.000 KM per jaar te rijden. Qua wegenbelasting een gewicht tot 1250 KG. Vermogen voor de verzekering is momenteel niet zo van toepassing.
De auto komt op mijn vader zijn naam te staan en ik word ingeschreven als primaire bestuurder.
Verdere wensen
-Airco
-4/5 deurs
-Er moet 4 man comfortabel in kunnen zitten. Dus een beetje C-Segment.
-Betrouwbaar (Duhh)
-Zuinig (+/- 15 km/L op benzine)
Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht en kom qua auto's voornamelijk uit op de Japanners. Deze zijn over het algemeen niet zo populair en dus vriendelijker geprijsd, relatief betrouwbaar en vind ik een degelijke uitstraling hebben. Modellen die ik heb gevonden:
Kandidaten
- Honda Civic (2001/2005) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Mazda 3 (2003/2009) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Fiat Punto (Grande / Evo) 5 deurs (past goed, alleen liever iets groter)
- Toyota Corolla (2002/2007) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Toyota Prius (alleen lastig te vinden binnen mijn budget)
- Fiat Bravo (nog niet in gezeten, is iets groter dan de Fiat Punto)
- Mitsubishi Colt 5 deurs (nog niet in gezeten)
Twijfel gevallen
- Volkswagen Polo (Zit wel goed maar vind ik qua uitstraling / stigma minder)
- Citroen C3 (Zit wel perfect maar schijnt niet zo betrouwbaar te zijn volgens de ANWB ocassiontest)
Afvallers
- Renault Clio (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai i10 (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai Getz (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Fiat Panda (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 (Qua hoofdruimte goed, maar overige ruimte te klein)
- Kia Picanto (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Mitsubishi Lancer (leek mij wel mooi alleen volgens @cactusman te klein)
Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog modellen die ik over het hoofd heb gezien of hebben jullie nog andere tips? Ik lees in veel aankoopadvies topics dat je niet naar de modellen maar eerder specifieke exemplaren in de buurt moet kijken maar ivm mn lengte ben ik wel echt op zoek naar modellen die aan mijn eisen voldoen. Ik bevind me trouwens in Zaanstad.
Alvast bedankt voor alle hulp
Begin september wil ik voor het nieuwe schooljaar mijn 2e auto kopen. Eerder dit jaar heb ik een Peugeot 206CC in bezit gehad die later weer weg is gegaan omdat deze te klein was en wat reparaties nodig had. Ik wilde met mijn ouders een andere cabrio kopen maar we hebben besloten daar vanaf te zien en voor mijzelf een nieuw studenten-gebakje te nemen.
Het grootste probleem is mijn lengte. Met +/- 2,03m zit ik in de meeste auto's simpelweg niet lekker waar het grootste probleem hoofdruimte is. Het is enorm lastig om hier via het internet echt uit te komen dus ben ik al bezig geweest met zoveel mogelijk proefzitten (en rijden). Mijn grootste wens is dat ik er écht lekker in zit. Tijdens de proefrit van mijn 206cc leek alles wel mee te vallen. Maar na enkele weken er toch niet goed in te zitten had ik voornamelijk last van mijn schouders en nek.
Het budget ligt tussen de € 3000,- tot € 4000,- en ik schat rond de 15.000 KM per jaar te rijden. Qua wegenbelasting een gewicht tot 1250 KG. Vermogen voor de verzekering is momenteel niet zo van toepassing.

Verdere wensen
-Airco
-4/5 deurs
-Er moet 4 man comfortabel in kunnen zitten. Dus een beetje C-Segment.
-Betrouwbaar (Duhh)
-Zuinig (+/- 15 km/L op benzine)
Ik heb natuurlijk al wat rond gezocht en kom qua auto's voornamelijk uit op de Japanners. Deze zijn over het algemeen niet zo populair en dus vriendelijker geprijsd, relatief betrouwbaar en vind ik een degelijke uitstraling hebben. Modellen die ik heb gevonden:
Kandidaten
- Honda Civic (2001/2005) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Mazda 3 (2003/2009) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Fiat Punto (Grande / Evo) 5 deurs (past goed, alleen liever iets groter)
- Toyota Corolla (2002/2007) 5 deurs (nog niet in gezeten)
- Toyota Prius (alleen lastig te vinden binnen mijn budget)
- Fiat Bravo (nog niet in gezeten, is iets groter dan de Fiat Punto)
- Mitsubishi Colt 5 deurs (nog niet in gezeten)
Twijfel gevallen
- Volkswagen Polo (Zit wel goed maar vind ik qua uitstraling / stigma minder)
- Citroen C3 (Zit wel perfect maar schijnt niet zo betrouwbaar te zijn volgens de ANWB ocassiontest)
Afvallers
- Renault Clio (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai i10 (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Hyundai Getz (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Fiat Panda (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 (Qua hoofdruimte goed, maar overige ruimte te klein)
- Kia Picanto (te klein / te weinig hoofdruimte)
- Mitsubishi Lancer (leek mij wel mooi alleen volgens @cactusman te klein)
Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er nog modellen die ik over het hoofd heb gezien of hebben jullie nog andere tips? Ik lees in veel aankoopadvies topics dat je niet naar de modellen maar eerder specifieke exemplaren in de buurt moet kijken maar ivm mn lengte ben ik wel echt op zoek naar modellen die aan mijn eisen voldoen. Ik bevind me trouwens in Zaanstad.
Alvast bedankt voor alle hulp
[ Voor 34% gewijzigd door All0The0Web op 30-07-2018 17:38 ]