Een start met SuSe 6.4 NL, voor een NewBie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na veel lezen en zoeken, ben ik tot mijn conclusie gekomen dat de distro SuSe het beste is voor mijn systeem:
P120 @ 133Mhz
40MB-ram
3,6 GIG HD en 2,5GIG HD
En er komt geen windows meer op, dual boot is niet nodig.
Omdat et een nogal redelijk trage PC is, wilde ik de volgende dingen gebruiken:
-SuSe 6.4 *OS*
-IceWM *GUI*
-Opera 5 (Internet) (zal ik een oudere versie nemen? Omdat mijn systeem zo langzaam is)
-XMMS *MP3*
-Gnutella/audiogalaxy *file sharing*
-Abi Word *tekstverwerking* (van StarOffice heb ik toch maar afgezien op die ouwe PC, en aangezien ik toch alleen maar een tekstverwerker nodig had, heeft deze wel spelling controller?)
-Licq (welke versie zal ik nemen, ene die snel is voor deze ouwe PC)

*Deze PC ga ik op et netwerk aansluiten als een internet client, zodat het surfen op die PC snel gaat. Op die PC hoeft alleen maar tekstverwerking, MP3 speler, en internet beschikbaar zijn, het is geen router ofzow. En er hoeft maar 1 user op, dus ik ga maar geen partities maken.
Is een FAT32 partittie onder linux zichtbaar?
En internet komt erop binnen via ICS (Internet Connection Sharing) van een andere PC, dus ik kan gewoon zoals in windows het IP adres, het subnetmasker, gateway, en de DNS servers invullen (bijv. 192.168.0.2) en dan doet ie het?

In deze oude Distro zal ook wel een oude Kernel zitten, heeft et zin voor deze oude PC om de nieuwste Kernel te downloaden, en die te comileren?

Nog verdere hulp van jullie? De PC moet vlot aanvoelen, en snel werken. Dat kan toch niet, maar ik ben ervan overtuigt dat ie beter kan aanvoelen als windows op die BAK.

P.S. ik heb al veel search werkverricht, dus nu alsjeblieft geen verwijzingen meer naar de search, maar gewoon jullie comments hierover, alvast bedankt voor alle hulp die jullie me geboden hebben bij het uitzoeken van alles

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linux gaat veel om uitproberen (hmm heb ik twee dagen geleden ook nog gepost), dus ik stel voor dat je gewoon eerst maar es de distro van jou keuze installeerd en dan verder kijkt. Als bepaalde hardware niet ondersteund wordt door de (oudere) kernel die bij SuSE geleverd wordt, kan je altijd nog een nieuwe compileren. Of als je iptables wil gaan gebruiken ipv ipchains e.d. Het gaat er in ieder geval om dat je eerst die hele distro maar es op je PC moet hebben staan en dan kan je als je nog problemen hebt hier weer heenkomen :).

[niet-flame-bedoeld] we kunnen niet altijd je handje vasthouden :P [/niet-flame-bedoeld]

[edit] oh ja, antwoord op je vragen:
1) De standaard kernel van zowat elke distro is wel compatible met Fat32 (voor zover ik weet). Kijk wel uit als je een nieuwe kernel gaat compileren dat je dit wel wéér compileerd (je begint dan waarschijnlijk met een schone kernel configuratie).

2) Windows ICS gaat niet werken geloof ik, want zeker met Win2000 Pro (heb ik zelf geprobeerd) kan je alleen Windows clienten hebben en werkt Linux (of een ander non-windows OS niet).

3) Windows heeft geen DNS server (tenzij je die installeerd) dus moet je als je op die Windows bak een gateway installeerd (Sygate of WinRoute) de DNS servers van je ISP invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 18 juli 2001 11:58 schreef Jaromir het volgende:

-Abi Word *tekstverwerking* (van StarOffice heb ik toch maar afgezien op die ouwe PC, en aangezien ik toch alleen maar een tekstverwerker nodig had, heeft deze wel spelling controller?)
Dacht 't wel, anders is er ook nog aspell ;)
*Deze PC ga ik op et netwerk aansluiten als een internet client, zodat het surfen op die PC snel gaat.
Tja, sneller dan dat je lijn naar binnen is (en je eigen netwerk is) gaat het niet worden.
Verwacht je niet teveel wonderen?
Is een FAT32 partittie onder linux zichtbaar?
Zie [topic=163843]
En internet komt erop binnen via ICS (Internet Connection Sharing) van een andere PC, dus ik kan gewoon zoals in windows het IP adres, het subnetmasker, gateway, en de DNS servers invullen (bijv. 192.168.0.2) en dan doet ie het?
ICS is een mini DHCP server, zelfs dynamisch met een adres via DHCP zou het moeten werken.
In deze oude Distro zal ook wel een oude Kernel zitten, heeft et zin voor deze oude PC om de nieuwste Kernel te downloaden, en die te compileren?
Kan je doen als je weet wat je wilt en nodig hebt.
Vereist wel wat lees- en uitzoekwerk (libs ed).
Nog verdere hulp van jullie? De PC moet vlot aanvoelen, en snel werken. Dat kan toch niet, maar ik ben ervan overtuigt dat ie beter kan aanvoelen als windows op die BAK.
Een goede raad:
Wees niet teleurgesteld als het toch niet zo is als je verwacht had. Laat je daardoor niet uit het veld slaan, maar blijf leren ;) De ervaring die je nu kan opdoen heb je straks alleen maar meer aan, dan kun je binnen no-time op een nieuwere snellere PC een retesnel Linux-only systeem opbouwen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op woensdag 18 juli 2001 12:26 schreef rhand0z het volgende:

2) Windows ICS gaat niet werken geloof ik, want zeker met Win2000 Pro (heb ik zelf geprobeerd) kan je alleen Windows clienten hebben en werkt Linux (of een ander non-windows OS niet).
!?!
O ja.. zelfs niet als je de DHCPserver van ICS gebruikt en DNS forward daarmee? dhcpd zou dat toch gewoon moeten oppakken?
(ik kan het alleen ff niet testen nu ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 12:37 schreef BackSlash32 het volgende:
O ja.. zelfs niet als je de DHCPserver van ICS gebruikt en DNS forward daarmee? dhcpd zou dat toch gewoon moeten oppakken?
(ik kan het alleen ff niet testen nu ;) )
Hmmm, dat heb ik niet geprobeerd. Toen mij werd gezegt dat het niet mogelijk was ben ik direct mn linux bak maar op gaan zetten als router! 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

in ICS bij 2000 kun je toch ook een scope opgeven die de clients moeten krijgen..

98/ME ICS is zwaar ondermaats vergeleken daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik gebruik ICS van winXP (gebaseert op win2k) en bedankt voor jullie hulp, ik heb redhat nu lopen, gewoon omdat ik die al hier had, maa ik verwijder hem morgen en dan begin ik met de bovenstaande dingen te werken. Ik verwacht ook niet teveel, maar van dat geswap van windows werd ik op dat ouwe systeem ook moe, en de hele tijd dat gecrash, ieder half uur, op de een of andere manier wist het systeem altijd te veel resources te gebruiken, want dan wilde m'n zus weer een popupkiller bij het opstarten, etc. en daar werd het systeem zo traag van. Hierbij kan zij geen popupkiller installen, nu heb ik lekker de touwtjes in handen, zodat het systeem vlot en stabiel blijft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 12:26 schreef rhand0z het volgende:

Werkt hier anders prima :)
win2k pro als ICS (mijn ouders' computer) en mijn linux af en toe op netwerk aansluiten om ff op internet te kunnen thuis...
Pagina: 1