Scheuren in pleisterwerk buitenmuurisolatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdnera
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-02-2021
Huis: VINEX nieuwbouw uit 2000, tweede eigenaar, muren (deels) bekleed met isolatie(polystyreenschuim) afgedekt met een glasvezelversterkte kunststof laag.
Een muur (de grootste, 2 verdiepingen hoog ca. 10 meter lang) heeft zeker 8 scheuren zoals te zien op de foto:
scheuren
De scheuren zijn 30 tot 80 cm lang, en (nog) niet diep. De meeste lopen horizontaal of verticaal, drie scheuren komen vanaf de dakrand naar beneden.

De scheuren waren er 10 jaar geleden niet (toen wij het huis kochten), maar toen was de muur ook net opnieuw geschilderd. Aan de binnenmuur is niets te zien: geen scheuren o.i.d. Andere huizen in de straat (met deze muren) en de andere muren van ons huis hebben niet deze scheuren.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier mee aan moet. Ik wil het wel gerepareerd hebben, omdat het anders lelijker gaat worden. Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken, wie ik daarvoor om hulp kan vragen, of ik dat zelf kan doen (ben niet onhandig...) of moet laten doen (ik ken mijn grenzen :) )

Ook heb ik geen idee wat de oorzaak nu is. Moet nu deze hele muur eigenlijk opnieuw bekleed worden of kan je dit simpel fixen?

Graag advies!

ArendJan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdnera
--- Sorry voor typo in titel, kan ik niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:32
De partij die je nodig hebt is een gevelrenovatiebedrijf (even googlelen).
Die kunnen je van goed advies voorzien (vaak kosteloos) en maken dan een offerte voor de herstelwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdnera
Nu drie firma’s aangeschreven, (nog) geen reacties. Niemand ervaring? Uitslijpen, opvullen met elastische kit? Alles laten vernieuwen? Glasvezellaag er overheen? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het scheuren zijn die door de werking (uitzetting/krimpen) van de omliggende materialen optreed heeft herstelling van de toplaag niet zoveel nut behalve het cosmetisch tijdelijk verstoppen wat vaak een wederkerend verhaal gaat worden.

Zonder een gedegen bouwkundig advies van partijen die dit soort constructie goed kennen is er niets zinnigs hierover te zeggen.

Maar de stelregel hierin is : Neem de oorzaak weg en ga niet proberen om het gevolg te bestrijden

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Zo te zien zijn dit dilatatiescheuren. Dit krijg je vaker met 'pleister' lagen. Ook mijn woning heeft hier 'last' van. Zonder gedegen oplossing (dilatatievoeg in muur, maar ook in de pleisterlaag) ga je dit niet voorkomen. Je kan eventueel de scheur uitkappen. Je zal dan waarschijnlijk zien dat de stenen laag eronder ongeveer dezelfde scheur heeft. Mocht je dat niet willen oplossen kan je de pleisterlaag voorzien van een bewapeningsnet en opnieuw pleisteren en schilderen. Je kan het ook laten voor wat het is, dat is wat ik heb gedaan... Uiteindelijk werken de scheuren als natuurlijke dilatatie.

Verder wel volledig eens met Breezers: zonder bouwkundig advies is dit gissen. Laat een bouwkundige er naar kijken, die kan je exact vertellen wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Beetje epoxy eroverheen zorgt weer voor sterkte en maakt het waterdicht.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
ik heb de titel even gefixt.

Dat bedrijven nog niet reageren is niet zo vreemd midden in de bouwvak. ;) Maar goed, dit betekent een reparatie aan het stucwerk. Aan de structuur te zien lijkt het wel alsof er eerder wat aan gerommeld is?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najdnera
Is niet aan de stuuk gerommeld, ik heb een stukje schoongemaakt. De rest moet nog, niets aan de hand. Bouwvak had ik idd over het hoofd gezien, ik wacht nog even..
Pagina: 1