Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hyper-V servers in domein plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Beste Tweakerts,

Een korte vraag. Ik beheer een omgeving bij een klant die ingericht is door een ICT partij die eerder bij deze klant actief was, maar waar zij door ontevredenheid over de dienstverlening vanaf zijn gestapt.
Zij hebben 3 servers draaien op Windows Server 2012 R2 standard met op alle 3 de servers de Hyper-V rol geïnstalleerd. Op de drie servers zijn vervolgens weer verschillende virtual machines actief.
De opstelling is op dit moment zo dat alle virtual machines in hetzelfde domein zitten, maar de fysieke machines zelf in een workgroup. In verband met het plan om virtual machines te verplaatsen naar een andere host is het een stuk makkelijker als ook de hosts in een domein zitten.

Mijn vraag is als volgt:

Kan ik de fysieke machines veilig aan het domein toevoegen en blijft de Hyper-V configuratie dan actief zoals deze nu is? Oftewel: Kan ik na het toevoegen van de machines aan het domein de virtual machines die erop actief zijn direct weer starten, of is hier extra configuratie voor nodig?

Alvast enorm bedankt voor de te nemen moeite! _/-\o_
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows Server 2012 R2 met Hyper-V als rol.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Google: Met als meestvoorkomende antwoord dat het best-practice is om de onderlaag aan een domein toe te voegen voor beheersbaarheid, echter was ik me hier al van bewust, maar kan geen direct antwoord op bovenstaande vraag vinden.
...

Alle reacties

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
De Hyper-V host kun je aan het domein toevoegen en de huidige VM's zullen prima weer opstarten zonder extra config, er vanuitgaande dat de hyper-v hosts allemaal wel een andere servernaam en IP-adres hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door VHware op 29-07-2018 22:35 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het is niet best practise, maar als je je aan de regels houdt dan kun je de hosts gewoon aan het domein toevoegen als alle DC's gevirtualiseerd zijn. Je hoeft er dus in de praktijk niet perse een fysieke DC naast te hebben. Maar er is een caveat: Controleer honderdduizend keer je tijdinstellingen als je alleen virtuele DC's hebt.

Als je er toch een DC naast wilt hebben, kun je ook overwegen om voor een habbekrats een simpel DC'tje in Azure te plaatsen. Server Core erop, B-VM en een simpele VPN. Meer dan voldoende voor 3 Hyper-V hosts. Kost in de basis nog minder dan een krat bier en afhankelijk van jullie RMM wellicht minder dan een krat bier en een pakje boter.

[ Voor 45% gewijzigd door Trommelrem op 29-07-2018 22:43 ]

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Trommelrem schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:39:
Maar er is een caveat: Controleer honderdduizend keer je tijdinstellingen als je alleen virtuele DC's hebt.
Belangrijkste is dat er bij domain controllers de optie tijdsynchronisatie van Hyper-V uitgevinkt is en dat de DC die de PDC-rol heeft bij voorkeur met een externe NTP zijn tijd synct.